Vad måste man tänka på vid val av Moderkort, Grafikkort & Ram-minnen?

Permalänk

Vad måste man tänka på vid val av Moderkort, Grafikkort & Ram-minnen?

Som rubriken lyder!

Jag är rätt grön när det kommer till vad som passar med vad, och jag försöker lära mig så gott det går!
Hemsidan där jag känner att jag får mest hjälp ifrån för att se vilka prylar som är kompatibla med varandra är
http://www.pc-specs.com/pc-custom-builder

Finns säkert hundra andra minst lika bra och bättre.

Det jag känner att jag inte riktigt greppat är..
*Hur vet jag att Grafikkortet är kompatibelt med Moderkortet?
*Går det att köpa nytt grafikkort+ram men ha ett moderkort med några år på nacken?
* Vad måste jag tänka på när jag väljer dessa tre komponenter?

-Jag förstår självklart att det finns en uppsjö av olika tillverkare, men om jag förstått det rätt är det antingen AMD eller Intel-baserade system?

Anledningen att jag gör denna tråd är så att jag kan få en liten bättre överblick vad jag måste tänka på när jag letar prylar.
Efter veckor av sökande efter en liknande tråd har jag endast funnit trådar där svaren är länkar med ihopplockade paket ifrån komplett/inet osv.
Det hjälper tråd-skaparen med just hans önskemål, men inte rent generellt!

Om det är någon snäll själ där ute som kan dela med sig av sina kunskaper så är jag säker på att inte bara jag kommer vara oerhört tacksam utan också andra i min sits, där inte kunskapen helt räcker till ^^

Desto mer svar, desto mer kunskap kan vi dela med oss till resten!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är kanske självklart när man sitter där med informationen men "hur" vet man saker, det är väl inte helt givet. Men jag ska försöka förklara lite iaf.

#1

Dom flesta (byggihop-din-egen-dator) moderkorten har (minst) en kontakt som heter PCIe-x16, har versionsnummer typ 3.0 eller 2.0 och det är vad du ska matcha grafikkortet mot.

Klicka exempelvis på ett moderkort här:
https://www.komplett.se/category/10111?subcategory=10492_Inte...
Scrolla ner till tekniska specifikationer, läs under expansion/anslutning - se hur många platser för exempelvis PCIe 3.0 x16 det finns (eller om det finns)

Klicka sedan på ett grafikkort här:
https://www.komplett.se/category/10412?cnet=Grafikprocessorti...

eller här:
https://www.komplett.se/category/10412?cnet=Grafikprocessorti...

eller här:
https://www.komplett.se/category/10412?cnet=Grafikprocessorti...

Så ser du redan i beskrivningen om det är PCIe 2.0 eller 3.0, och då kan du matcha moderkort och grafikkort enkelt.

#2 ja

#3 Att det får plats på längden i lådan, att det inte drar för mycket effekt ur nätagget du har, beroende på vad du vill göra (photoshop/cad/spela spel) så får du ta något som är tillräckligt bra, att du inte snålar i onödan

- AMD eller Nvidia är det väl, Intel är störst på integrerade grafiksystem (om jag minns rätt) - det finns ett gäng moderkort med integrerad grafik, ska du spela / annat än kontorsjobb, se inte på dom moderkorten

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk:

Tacksam för informationen! Menade på moderkorten/processorn. Är det inte AMD eller intel som gäller där?

Så ett 2.0 pci grafikkort funkar ej i ett 3.0?

Det måste stå am 1/2/3 eller liknande för att en AMD processor ska passa?
Annars är det intel som gäller?

Permalänk
Medlem

Nej riktigt så enkelt är det inte, ett pcie 3.0-x16 grafikkort fungerar oftast även på äldre pcie bussar.
Jag körde ett gtx960 på ett gammalt Gigabyte P35-DQ6 kort med en Q6600 processor utan problem samt ett Radeon R9 270x som sitter i den burken nu.

pcie 3.0 kort mot pcie 2.0 funkar oftast bra men har läst att det kunde ev kanske bli problem på pcie 1.0 om man har otur.

Men i princip ska det vara bakåtkompatibelt och hastighetsskillnaden i vart fall mellan pcie 3.0 och 2.0 ska heller inte skilja så mycket på grafikkort.

Det säljs väl i stort sett bara pcie 3.0 grafikkort nu om de är hyggligt nya.

Permalänk
Medlem

@sanarion91 Så länge det är en PCI-E 2.0+ slot och PCI-E grafikkort (vilket alla dagens kort är) spelar det ingen roll för kompatibilitetens skull om det är 2.0 eller 3.0, dock kan du ju aldrig få ut mer prestanda än den långsammaste länken. Men än så länge så funkar ett 3.0 kort alldeles utmärkt i en 2.0 slot utan större prestandaförlust.

Vad gäller processorer så är det olika sockets både för AMD och Intel, kika in på t.ex http://www.inet.se/kategori/52/processorer och klicka på processorsocket så kommer du få upp de vanligaste idag för både Intel och AMD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

@sanarion91 Så länge det är en PCI-E 2.0+ slot och PCI-E grafikkort (vilket alla dagens kort är) spelar det ingen roll för kompatibilitetens skull om det är 2.0 eller 3.0, dock kan du ju aldrig få ut mer prestanda än den långsammaste länken. Men än så länge så funkar ett 3.0 kort alldeles utmärkt i en 2.0 slot utan större prestandaförlust.

Vad gäller processorer så är det olika sockets både för AMD och Intel, kika in på t.ex http://www.inet.se/kategori/52/processorer och klicka på processorsocket så kommer du få upp de vanligaste idag för både Intel och AMD.

Så det man ska hålla utik på är om grafikkortet har PCI-E2.0+ slot, då funkar det i moderkort sålänge det har PCI-E slot?
Kollade på länken över processorer, så i princip funkar ett AM3 Moderkort endast med AM3 processorer, det går ej med Intels motsvarighet?

Permalänk
Skrivet av sanarion91:

Så det man ska hålla utik på är om grafikkortet har PCI-E2.0+ slot, då funkar det i moderkort sålänge det har PCI-E slot?
Kollade på länken över processorer, så i princip funkar ett AM3 Moderkort endast med AM3 processorer, det går ej med Intels motsvarighet?

Nej det går inte sätta Intel i amd moderkort

Sen får du inte glömma dom två andra viktigaste sakerna.

En snabb disk ha OS på ger enormt mervärde, heter SSD. Är grymt snabb och liten disk (kan pigga upp gammal som ny dator rejält).

Annan sak som ligger mig lite närmare. Är ett bra nätaggregat, det är den som ska ge ström till hela datorn. Så bäst och inte vara för dumsnål och tror 750 watt är bättre än 500 watt t.ex. Är betydligt mer som betyder något än dessa egentligen helt värdelösa siffror på sätt och vis (agget i fråga kanske inte levererar mer än 500 watt trots det står på lådan att den ska leverera 750 watt).

Det man ska kolla på är invändiga kvalitén på agget oftast genom tester, där man även får se om agget har stabila spänningar och låg rippel (rippel är störningar som ska vara så låga som möjligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

En snabb disk ha OS på ger enormt mervärde, heter SSD. Är grymt snabb och liten disk (kan pigga upp gammal som ny dator rejält).

Varning till TS däremot att inte tag t.ex. Kingston SSDNow V300, eller någon annan Kingston disk alls. Finns vissa kingston diskar på marknaden som kör med flera år gamla styrkontroller med värdelös prestanda trots att de tar fullt betalt och marknadsför det som "Super fast" etc. Om man inte vet vad man väljer så gör man bäst i att undvika Kingston helt, gäller även deras HyperX modeller.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Nej det går inte sätta Intel i amd moderkort

Sen får du inte glömma dom två andra viktigaste sakerna.

En snabb disk ha OS på ger enormt mervärde, heter SSD. Är grymt snabb och liten disk (kan pigga upp gammal som ny dator rejält).

Annan sak som ligger mig lite närmare. Är ett bra nätaggregat, det är den som ska ge ström till hela datorn. Så bäst och inte vara för dumsnål och tror 750 watt är bättre än 500 watt t.ex. Är betydligt mer som betyder något än dessa egentligen helt värdelösa siffror på sätt och vis (agget i fråga kanske inte levererar mer än 500 watt trots det står på lådan att den ska leverera 750 watt).

Det man ska kolla på är invändiga kvalitén på agget oftast genom tester, där man även får se om agget har stabila spänningar och låg rippel (rippel är störningar som ska vara så låga som möjligt).

Okej!
Så i princip bygger man ett AMD eller Intel-baserat system!

Det där med snabb disk för OS förstår jag mig på, samma sak om man vill, ha en SSD för dom spel man kör mest som i mitt fall Cs

Exakt, Nätagg känns minst lika viktigt om inte viktigare! Dock känns nätagg mycket lättare att förstå sig på om det är kompatibelt. Där behöver man inte kolla på om sockets passar o dylikt, utan mer så man får tillräckligt med kräm ^^

Oerhört tacksam för alla svar, och glad att mer och mer läser+kommenterar med egna kunskaper!

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Varning till TS däremot att inte tag t.ex. Kingston SSDNow V300, eller någon annan Kingston disk alls. Finns vissa kingston diskar på marknaden som kör med flera år gamla styrkontroller med värdelös prestanda trots att de tar fullt betalt och marknadsför det som "Super fast" etc. Om man inte vet vad man väljer så gör man bäst i att undvika Kingston helt, gäller även deras HyperX modeller.

Lägger in källa här http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30... tack för infon, glömde bort det klargörandet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av sanarion91:

Okej!
Så i princip bygger man ett AMD eller Intel-baserat system!

Det där med snabb disk för OS förstår jag mig på, samma sak om man vill, ha en SSD för dom spel man kör mest som i mitt fall Cs

Exakt, Nätagg känns minst lika viktigt om inte viktigare! Dock känns nätagg mycket lättare att förstå sig på om det är kompatibelt. Där behöver man inte kolla på om sockets passar o dylikt, utan mer så man får tillräckligt med kräm ^^

Oerhört tacksam för alla svar, och glad att mer och mer läser+kommenterar med egna kunskaper!

Exakt. Undvik AMD´s FX serie idag, bygger på rätt föråldrad plattform, även moderkorten är rätt gamla sett till utbud på kontakter som SATA portarna är långsammare än Intels och bara USB 2 (tror jag sett något enstaka med med USB 3), sen bara pic-e 2.0 (fungerar ju bra idag, men något mer framtidsäkert är ju bra också), sen helt avsaknaden av sata express (ger fördel till SSD, speciellt ihop med nvme som ger mycket IOPS som är bra för OS t.ex).

Sen som ovsn nämnde finns det även fallgropar på SSD marknaden. Där SSDnow utmärkt sig vara riktigt dåligt köp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sanarion91:

Okej!
Så i princip bygger man ett AMD eller Intel-baserat system!

Det där med snabb disk för OS förstår jag mig på, samma sak om man vill, ha en SSD för dom spel man kör mest som i mitt fall Cs

Exakt, Nätagg känns minst lika viktigt om inte viktigare! Dock känns nätagg mycket lättare att förstå sig på om det är kompatibelt. Där behöver man inte kolla på om sockets passar o dylikt, utan mer så man får tillräckligt med kräm ^^

Oerhört tacksam för alla svar, och glad att mer och mer läser+kommenterar med egna kunskaper!

Japp, kom ihåg bara att både Intel och AMD tillverkar flera olika socklar/plattformar idag, du måste köpa processor och moderkort som passar ihop, annars är det inte så konstigt.

Tänk också på att en SSD inte kommer att hjälpa prestandan i själva spelet. Den kommer låta dig starta spelet och ladda banor snabbare men inte mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lägger in källa här http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30... tack för infon, glömde bort det klargörandet.

V300 är inte den enda problem disken de gjort. De hade också någon HyperX disk som verkligen var tvärkass trots att den marknadsfördes som "entusiast" och med prissättning därefter. Dem ändrade inget på den i efterhand som med V300 utan den bara var riktigt dålig pga sin sjukt gamla styrkontroller även om den såg riktigt fräsig ut.

Den SSD ansvarige på Kingston är inte någon jag skulle vilja klappa på axeln helt enkelt, snarare en spark i baken. Det är ju inte som 840 evo som var ett produktions fel utan detta är ju gjort medvetet. Kan därför inte råda någon som inte är sann entusiast att handla Kingston SSD's då det är så lätt att det blir fel och man sitter på en skräp SSD.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Japp, kom ihåg bara att både Intel och AMD tillverkar flera olika socklar/plattformar idag, du måste köpa processor och moderkort som passar ihop, annars är det inte så konstigt.

Tänk också på att en SSD inte kommer att hjälpa prestandan i själva spelet. Den kommer låta dig starta spelet och ladda banor snabbare men inte mer än så.

Okej! Lite det jag hade på känn gällande SSD:n , att den bara ger mig snabbare laddning och Windows installerat på SSD känns generellt bara som en väldigt bra sak. haha

Det är något jag kommer hålla utkik efter, vilken tillverkare sockeln passar för.

Nu börjar vi få mycket bra information i tråden, känns som det mesta är skrivet.
Om det är någon som tycker att det känns oklart så ställ frågorna här, så kommer någon vänlig själ svara!

Permalänk
Skrivet av sanarion91:

Okej! Lite det jag hade på känn gällande SSD:n , att den bara ger mig snabbare laddning och Windows installerat på SSD känns generellt bara som en väldigt bra sak. haha

Det är något jag kommer hålla utkik efter, vilken tillverkare sockeln passar för.

Nu börjar vi få mycket bra information i tråden, känns som det mesta är skrivet.
Om det är någon som tycker att det känns oklart så ställ frågorna här, så kommer någon vänlig själ svara!

Är inte bara det utan du slipper momentet att datorn ska stå och tugga ett tag. Alltså om du öppnar webbläsaren och samtidigt öppnar några appar hänger sig hela oset och du får vakert vänta eller när något program vill ha hdd uppmärksamhet så kan du få vänta på din tur.

Är som att sitta vid ny installerad dator varje dag. Fast ännu bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är inte bara det utan du slipper momentet att datorn ska stå och tugga ett tag. Alltså om du öppnar webbläsaren och samtidigt öppnar några appar hänger sig hela oset och du får vakert vänta eller när något program vill ha hdd uppmärksamhet så kan du få vänta på din tur.

Är som att sitta vid ny installerad dator varje dag. Fast ännu bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår vad du menar, har suttit på en dator med stor ssd. En för diverse och en annan för endast OS. Fyfan så gött det var haha!