Permalänk

Extrem Extern vattenKylning

tjena

fick massa ideer på ett Passivt externt vattenkylnings system efter att ha kollat på lite galerier ochblev sugen på att bygga ett men har väldigt begränsad ekonomi så lär knappast genomföra det.

Min ide är i alla fall att det ska vara passivt kylt kanske flera stora radiatorer och dom ska kyla cpu,gpu,och 2x peltier på72watt som tillhör ett kylskåp jag har vid sidan av chassit vet att det är ganska många watt att kyla.

Men vad för yta skulle behövas för att passivt kyla detta

cpu 100w
gpu 250w
peltier 140w
moderkort ??w
totalt runt 500 watt som ska kylas
+ kanske lite annat

och vad skulle det behövas för pump för att dra runt detta lär ju behövas en kraftig eftersom det är många meter slang att pumpa igenom. och hur stor yta för skulle krävas för att kyla detta och kan inget om slang diametrar och sånt

sorry för ett luddigt skrivet inlägg

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Det beror på en massa faktorer Vilken typ av radiatorer är det du tänkt dig? Skall det vara datorradiatorer eller skall du modda något för att hålla det billigt?

Vad har du för temperaturmål? Det är stor skillnad på att hålla sina komponenter "kalla", eller acceptera att du kommer ha CPU/GPU temps på ca 70 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cheben:

Det beror på en massa faktorer Vilken typ av radiatorer är det du tänkt dig? Skall det vara datorradiatorer eller skall du modda något för att hålla det billigt?

Vad har du för temperaturmål? Det är stor skillnad på att hålla sina komponenter "kalla", eller acceptera att du kommer ha CPU/GPU temps på ca 70 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tänka mig att modda för en bil/lastbils radiator är större och billigare haha om man skulle hålla det vid en en temperatur runt 50 grader så det lär ju krävas en hel del radiator yta

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Skulle tänka mig att modda för en bil/lastbils radiator är större och billigare haha om man skulle hålla det vid en en temperatur runt 50 grader så det lär ju krävas en hel del radiator yta

Jag rekommenderar dig att köra på bilkylare isåfall. En lastbilskylare är STOR. Bilkylare borde räcka för dina syften. Jag skulle ev kunna titta på det om jag får tid över. Finns det en speciell anledning till att du vill ha helt passivt och inte säg ett antal fläktar i 4-600rpm? Det är tyst som satan och ökar kylförmågan rejält, såvida du inte vill ha det "bara för att"

Permalänk

@cheben:

Haha ingen aning mestadels bara för att det är kul att skryta med en att man har en riktigt tyst dator

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

@cheben:

Haha ingen aning mestadels bara för att det är kul att skryta med en att man har en riktigt tyst dator

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Har svårt o se att en bilkylare INTE skulle klara av att kyla 500W passivt.

Du kan ju komplettera den med ett par fläktar som går att köra om värmen mot förmodan skulle sticka iväg...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag rekommenderar dig att köra på bilkylare isåfall. En lastbilskylare är STOR.

En kylare från en bil är troligen gjord av andra metaller än radiatorer för vattenkylning av datorer. I datorer så vill man inte blanda koppar och aluminium i samma loop därför att det kan bli korrosion med tiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Använd t ex kylarglykol i vattnet så är det inte något problem, körde så i flera år i min dator utan att röra systemet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.