Ni som har HDD och byter till SSD finner ni någon skillnad??

Permalänk

Ni som har HDD och byter till SSD finner ni någon skillnad??

Hej Sweclockers!

Det är så att min HDD håller på att gå sönder efter fyra års tid,

Den börjar låta som fan,datorn vägra starta eller ladda upp filer samt datorn tar cirka 2 min att starta om inte mer.

Så jag beställde dessa och ska hämta ut dem imorgon,jag undrar ifall jag kommer känna någon skillnad. Jag byter från en HDD 500 GB samt windows 7 home premium
Till dessa 2
1 st Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB
1 st Windows 8.1 32-bit/64-bit Swedish DVD

Nuvarande specc

Processor: Inter core 5
Kylare: Noctua nh-d14
Grafik Kort Navida gforce 750 ti
Chassi: Define R5
Moderkort:Acer ngn skit
Ram minne: 8GB

Gajmar,league of legends,cs go
om ni undrar för win 8

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du kommer märka en otrolig skillnad!
Se bara till att kolla över BIOS innan du isntallerar så att allt står som det ska

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk

Känna någon skillnad?? ;). Är som att ha en bil utan motor och sen köpa en motor

Visa signatur

Mac Pro | OS X 10.11 | 3.7 GHz QC Xeon E5 | 16GB DDDR3 | AMD FirePro D300 | 256GB SSD | 3x 27" Thunderbolt Display

Permalänk
Medlem

Du kommer att märka en skillnad, mycket i windows kommer att kännas rappare.

Men varför köpa Win8.1 ? Hade du inte kunnat installera om din Win 7 licens?
Windows 10 hade du kunnat uppgradera till gratis sedan.

Ett tips är att du inte har någon annan hårddisk inkopplad än din SSD som du ska installera Windows på.
Efter att du har installerat färdigt så är det "fritt fram" att ansluta eventuella andra hårddiskar.
Anledningen är att du inte vill risker att windows installationen lägger boot filer/partition på HDD:n om den är inkopplad samtidigt.
Detta händer inte alltid, men förför lägga tid på tänka/fixa kring detta då du lätt löser det genom att endast ha SSD:n inkopplad.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

En otrolig skillnad. Jag trodde också att skillnaden inte skulle vara så stor då datorn i övrigt är jävligt snabb. Men efter bytet så märker jag hur mycket hårddiskar egentligen jobbar.
Allt känns mycket rappare.
Och framför allt, mycket tystare!

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Vill även tillägga att det finns mängder med guider för att optimera användningen av en SSD disk. För att få den att bli några procent snabbare och inte slita ut sig lika snabbt. Jag rekommenderar även att ha kvar din gamla (Om du inte har någon annan) att ha diverse media (film,bilder, musik etc) på. Då detta material helst ska undvikas att läggas på en SSD.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk

Tack så mycket grabbar, för en sån snabb svar,jag har en win7 oem licensens så kan inte göra om installation på SSD måste ha ett visst program osv, Men även att jag har hört Windows 8.1 ger bättre prestanda

Ja men självklart ska jag koppla ur HDD innan jag gör installationen.

//MVH

Permalänk
Medlem

Du kan visst använda en OEM licens för att installera om samma dator om du lägger till en SSD och vill ha OS på den.
Så länge du har media och nyckel så är det inga problem.
Det "värsta" som kan hända är att du behöver ringa MS för att aktivera - och då säger du som det är att du monterat en SSD i datorn och så är det inget problem.

Eller så klonar du din nuvarande HDD till SSD:n, men då det inte är omöjligt att den börjar ge upp och kan ha trasiga sektorer så är det inte sannolikt att det kommer att fungera.
Du kan ju prova med clonezilla, så slipper du installera om datorn just nu och kan vänta till Win10.

Pengarna som du får tillbaka när du returnerar Win8 kan du spara och använda för att köpa din andra SSD i framtiden

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd

@Darkelite

HDD = hästdroska
SSD = Ferrari

Det finns inget i din dator som du kan uppgradera och märka en sån stor skillnad i prestanda som just med en SSD.
Men du får ju inte mer FPS i spel utan allt du gör händer på en gång, starta dator och den är i gång efter 20 sekunder, klicka på ett program och det är öppet redan.
Man slipper alla sega väntetider.

Men skicka tillbaka win 8. 29 juli så släpps win 10 och alla som har win 7 och win 8 får uppgradera gratis.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Darkelite:

Tack så mycket grabbar, för en sån snabb svar,jag har en win7 oem licensens så kan inte göra om installation på SSD måste ha ett visst program osv, Men även att jag har hört Windows 8.1 ger bättre prestanda

Ja men självklart ska jag koppla ur HDD innan jag gör installationen.

//MVH

Ingen mening att köpa Windows 8.1 nu om du har Windows 7. Det är bara att uppgradera till Windows 10 om 22 dagar istället.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag upplevde en väldigt liten skillnad mellan vanlig hårddisk och ssd, men då har jag 16gb ram och startar aldrig om datorn samt stänger sällan ner program.
För folk som startar datorn ett par gånger om dagen och öppnar upp tunga program eller stora filer så förstår jag att det gör rejäl skillnad.
Men en rapp hårddisk duger helt okej till folk som bara spelar eller har mycket ram och inte startar om datorn.

Men med det sagt så råder jag ändå alla att köpa en ssd som systemdisk, gärna en rymlig så man kanske enbart klarar sig med den och helt slipper mekaniska diskar.
Det jag personligen värdesätter mest med min ssd är att den inte för väsen

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

Hur fan ska jag installera min oem win 7 har produkt nyckel men ingen skiva eller usb sticka :D@kaya:

MVH

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Darkelite: Ladda ner iso-fil från valfritt ställe.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkelite:

Hej Sweclockers!

Det är så att min HDD håller på att gå sönder efter fyra års tid,

Den börjar låta som fan,datorn vägra starta eller ladda upp filer samt datorn tar cirka 2 min att starta om inte mer.

Så jag beställde dessa och ska hämta ut dem imorgon,jag undrar ifall jag kommer känna någon skillnad. Jag byter från en HDD 500 GB samt windows 7 home premium
Till dessa 2
1 st Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB
1 st Windows 8.1 32-bit/64-bit Swedish DVD

Nuvarande specc

Processor: Inter core 5
Kylare: Noctua nh-d14
Grafik Kort Navida gforce 750 ti
Chassi: Define R5
Moderkort:Acer ngn skit
Ram minne: 8GB

Gajmar,league of legends,cs go
om ni undrar för win 8

Tack på förhand

Före du installerar Win på SSD:n, ska du aktivera/ändra till AHCI mode i UEFI/BIOS.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8...

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@Darkelite: Ladda ner iso-fil från valfritt ställe.

Eller så gör man som man borde, och laddar hem den härifrån. Det tråkiga med det är att man kan behöva en retail nyckel, annars refererar Microsoft gärna till tillverkaren av systemet. OEM nycklarna fungerar som regel utmärkt med det nedtankade, men det är inte helt självklart att det man tankar från random sida är... ok.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Provade en Samsung 840EVO disk med en bärbar dator baserad på AMD E35 Fusion processor.
Mycket riktigt blev datorn snabbare men istället började man känna att det var processorn som blev den stora flaskhalsen.
Har datorn en gamla och långsamma processorer, grafikkretsar och minnen, kanske en SSD inte är det första man ska "trimma" datorn med

Fast det finns andra fördelar med SSD:er i datorer och då framförallt i bärbara datorer.
De blir lättare (den enda SSD:n som varit lika tung som 2,5" HDD är OCZ ARC100, av de få jag haft i handen).
Mindre stötkänsliga
Genererar mindre värme
Ljudlösa
kan monteras "mer fritt", eftersom de inte kommer vibrerar som en hdd med snurrande skivor.
Drar mindre ström.

Visst har SSD:er sina nackdelar också, fast personligen tycker jag det är att man får så lite lagring för pengarna (ännu).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Förr när jag hade en vanlig hdd hann jag både gå på toa och göra mackor, nu med ssd disken hinner jag inget av det när datorn bootar upp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag bytte min hdd i min gamla Skoldator till en mx200 fick kan inte skoldatorn utnyttja hela hastigheten som SSDn är kapabel till då det är sata 3 men skillnaden är enorm 10-30 sekunder ni mot ett antal minuter mot den gamla (nyinstallationen har nog också hjälpt)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det jag värdesätter mest med min SSD är att den är så förbannat tyst, låter ingenting alls. Kan bli galen på mekaniska diskars "knastrande" när man koncentrerar sig. Sen är den ju förbannat snabb också.

Permalänk
Medlem

Darkelite JA du kommer märka en stor skillnad med att byta ut hd mot ssd!
MEN du kommer vänja dig oerhört fort och efter 1-2 veckor (i alla fall för mig) så sitter du och nästan tänker att fan den är ju nästan lika slö som vanligt.

Använder du sen ssd'en i 1+ månad och sen får för dig att byta ut den mot en hd (heller som för mig ssd dog och fick bli hd för att ha datorn igång) så kommer du omedelbart att märka att fan ssd'n var visst jävligt snabb och du sitter och väntar på ALLT och drar jämförelser med laddtider på en commodore 64 med bandstation (där det kunde ta 20min att ladda in ett större spel).
OBS jag ska då påpeka att ssd´n för mig vid det fallet var en 60gb (heller om det var en 40gb kommer ej ihåg) tidig sandforce1 ssd dvs kontrollern var väldigt slö i jämförelse med dagens plus att det var lite GB vilket gjorde den ännu slöare.

Skrivet av Baxtex:

Kan bli galen på mekaniska diskars "knastrande" när man koncentrerar sig. Sen är den ju förbannat snabb också.

HD knatter är inte alls störande för mig är det nästan sövande istället vinadet/tjutet ifrån motor/skivorna däremot kan ju få vem som helst att hänga sig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Någon skillnad? Jag skulle säga att HDD är som att köra bil i ettans växel och SSD får du använda alla 5/6 växlar Sen fördelen att den är knäpptyst, liten och har längre hållbarhet/säkerhet är ju inte något negativt direkt

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Absolut! Tycker tom man kan strunta i att ha en extra HDD om man nu inte måste ha jättemkt på datorn!

Permalänk
Medlem

En snabb fråga min HDD på 1TB är på väg att dö. Så jag tänkte köpa en ny för att lagra filmer,musik, bilder osv.

Något speciellt jag ska titta efter? Jag vill gärna att den ska vara tyst.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Enorm skillnad.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Enorm skilldnad. Vill aldrig ha en "daily driver" dator utan SSD mer.

Skrivet av 1infiniteloop:

Känna någon skillnad?? ;). Är som att ha en bil utan motor och sen köpa en motor

Är som att ha bil med fossilmotor och sedan provköra en riktig elbil. Som natt och dag och man vill aldrig gå tillbaka

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det här borde fungera bra.

1. Plocka ut din licensnyckel redan nu om den inte står på datorn redan.

alt 1 vid fungerande hdd:
2. Vänta till windows 10 kommer till din windows 7 licens som du har nu.
3. Uppgradera till Windows 10
4. Plocka ner en ISO med Windows 10
5. Köp en SSD (Edit: Hade du redan gjort )
6. Installera en ren kopia av Windows 10 med den gamla windows 7 licensen (som är aktiverad för windows 10 redan då)

alt 2 vid krashad hdd.
2. Köp en SSD (Edit: Hade du redan gjort )
3. Installera Windows 10 insider och prova med windows 7 licensen
4. När Windows 10 kommer ut i full version provar du installera den versionen.
5. Om det inte fungerar att aktivera med windows 7 licensen ringer du Windows och ser om de kan lösa det.
6. I värsta fall köper du windows 10 licens

Rätta mig gärna ni andra om jag tänker fel här.

Missade redan köp av SSD
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Massiv skillnad, när du väl börjat köra ssd så kommer du inte orka med att ha en dator utan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Som att tända lampan i ett mörkt rum. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

@deginho:

Jag har precis köpt en vanlig HDD WD Red 1TB. Fantastiskt tyst! Inget fartmonster men passar bra för back-up av FLAC-samling, musikvideor etc. Därtill har jag en SSD Samsung 850 Pro på 256GB för OS + en 2:a SSD Kingston HyperX Savage på 240GB. Jag packar ofta upp en hel del rar-filer och då behövs två SSD för real speed.

Om du önskar 2TB hade jag valt denna: https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/sata3a5tum/s...

Jag är inte riktigt säker på varför du rekommenderar NAS inriktade diskar för bruk i dator. De här diskarna har firmware som är optimerad för RAID miljöer, där läsfel inte för låsa disken, utan man hellre droppar innehållet i en sektor och räknar ut de data från sin paritetsinfo. Använda en sådan disk i en vanlig datormiljö kommer leda till dataförluster första gången du stöter på en svag sektor.
Rätt sak, på rätt plats.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.