15000:-. Bör jag skala ner på något?

Permalänk
Medlem

Jag hade valt paketet med 390x ser riktigt schysst ut.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag hade valt paketet med 390x ser riktigt schysst ut.

Tror jag tar det men det skulle vara mer än kul att ha ett 980 ti någon som vill sponsra mig? ;););)

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är i7 verkligen värt 1000kr extra från 4690K?
Känns inte som det när man kollar på Sweclockers egna tester.. Jag skulle hellre lägga 1000kr på annat godis.
...

+1, kolla jämförelser, lita inte bara på prislappen.

Skrivet av kettu92:

ja, i långa loppet och speciellt på en döende socket. Har personligen testat både 4690k och 4790k båda på 4.6ghz. 4790k användes i medel 20-25% mindre i gaming = han kan hålla sig längre fören ny uppgrade. Bäst skulle det vara och vänta på skylake, men vet själv hur det är när det brinner i böxorna efter ny pc

Det där är väl inget vettigt resonemang, varför investera 1000 kr extra i en döende socket när det ändå inte gör någon skillnad varken nu eller om några år? Tänk prestanda/pengar istället. Jag tror inte du får ens 5% bättre prestanda i spel med i7, däremot kan det nog se så ut i Windows (*host* om man tittar på fel siffror) eftersom Hyperthreading beräknas annorlunda...
Jag har snarare hört att i7 drar mer ström och blir varmare vid samma frekvens, utan att det tillför något i spel. Sen är nog i7 de bästa exemplaren från fabriken så de kanske klockar något högre, men tycker fortf inte det är värt det.

Permalänk
Skrivet av Gaidal:

+1, kolla jämförelser, lita inte bara på prislappen.

Det där är väl inget vettigt resonemang, varför investera 1000 kr extra i en döende socket när det ändå inte gör någon skillnad varken nu eller om några år? Tänk prestanda/pengar istället. Jag tror inte du får ens 5% bättre prestanda i spel med i7, däremot kan det nog se så ut i Windows (*host* om man tittar på fel siffror) eftersom Hyperthreading beräknas annorlunda...
Jag har snarare hört att i7 drar mer ström och blir varmare vid samma frekvens, utan att det tillför något i spel. Sen är nog i7 de bästa exemplaren från fabriken så de kanske klockar något högre, men tycker fortf inte det är värt det.

Dock är varje gen cpu man köper "döende". Inte så att jag köpte ny cpu till mitt befintliga system, blir bara onödig kostnad att lägga.

Men skylake verkar komma med ett par nyheter i alla fall som kan vara värt att vänta på. Men köpa cpu:n efter den bara för det passar moderkortet är slöseri mer eller mindre och när tredje cpu:n kommer så behöver man ändå nytt moderkort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Tror jag tar det men det skulle vara mer än kul att ha ett 980 ti någon som vill sponsra mig? ;););)

Äch ska du bara lira i 1080 så behöver du inte ti och när spelen kräver så mycket kraft så köper du ett nytt kort då.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

2 frågor...

Ser att ni diskuterar 4790k och om det är värt det... Jag ska vänta med att köpa datorn till dom nya processorerna kommer. Men vilken ska jag köpa då? Eller ska jag köpa dom som finns nu för dom är bättre än dom kommande?

Hade tänkt och köra vattenkylning (radiator i taket) men jag blir helt förvirrad med det här push and pull skiten.. Vad fan är det rent ut sagt

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

tycker du borde skala ner rejält i din budget för en bra skärm jag hade lagt 3000 på grafikkort och 3000+ på skärm om jag hade fått välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Hade tänkt och köra vattenkylning (radiator i taket) men jag blir helt förvirrad med det här push and pull skiten.. Vad fan är det rent ut sagt

I pushläge så har du fläktar som trycker luft genom radiatorn, i pullläge drar fläktarna luften genom radiatorn. I praktiken så sätter du antingen fläktarna under eller över radiatorn om du monterar den i taket, och fläktarna snurrar åt samma håll i båda konfigurationerna

Permalänk

@Filipzed
Har du endast tänkt att beställa från inet? Webhallen säljer annars MSI GeForce GTX 980 Gaming för 5099 kr.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Hedersmedlem

@Filipzed

Tråden låses med hänvisning §3.3 i forumsreglerna.

Citat:

§3.3
Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Var vänlig använd din tidigare tråd som du hittar här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1369494-dator-for-16000

Sedan skadar det nog inte med en uppfräschning av reglerna. Dessa hittar du här:
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||