Dator överhettar och stänger ner (80 grader på GPU)

Permalänk
Medlem

Dator överhettar och stänger ner (80 grader på GPU)

Hej
Min brorsas dator blir skitvarm. Grafikkortet kommer upp i 80 grader på vanliga spel som CS:GO. CPU'n verkar inte bli lika varm. All luft som kommer ut ur datorn är jättevarm. Med datorns fläktar på max och fönster öppna på vid gavel går det att spela och då kommer GPU'n upp i 65 grader ändå Datorn låter som ett monster också pga fläktarna.

Har testat installera fler fläktar, gjorde ingen skillnad. Har testat byta grafikkort, ingen skillnad.

Kan det vara nån felinställning nånstans som gör att hela datorn går på maxprestanda och typ överklockar fast den inte behöver?

Om det är nån som har nån idé om vad det kan va som ligger bakom så säg gärna till. Jag tänkte lämna in datorn i övermorron annars så får inet felsöka den. Men det är ju de som har byggt datorn så tvivlar på att de har kompetens att lösa problemet.

Dator:
Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär
Hårddisk: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5
CPU: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
MB: Asus P8Z77-V LX
Chassi: Zalman Z11 Plus Svart
GPU: MSI GeForce GTX 760 2GB TwinFrozr GAMING

Permalänk

80 grader är ganska varmt för en GPU, men det är verkligen inte 65 grader.
Har du någon mjukvara till grafikkortet (typ MSI Afterburner)? I så fall kan man ställa in fläktarna på kortet så att de går snabbare och kyler mer.

Är det mycket damm i datorn?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag måste ju då gå emot heffaklumpmamma och påstå att 80 grader inte alls är särskilt mycket för en GPU, speciellt inte nu när det är såpass varmt ute. GPUn kommer inte börja throttla förens den närmar sig runt 100 grader och den kommer garanterat inte stänga ner datorn (det kan dock hända om CPU överhettar)

Vad händer när datorn stänger ner? Dör den med blåskärm eller stänger den bara av?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TiasE:

Jag måste ju då gå emot heffaklumpmamma och påstå att 80 grader inte alls är särskilt mycket för en GPU, speciellt inte nu när det är såpass varmt ute. GPUn kommer inte börja throttla förens den närmar sig runt 100 grader och den kommer garanterat inte stänga ner datorn (det kan dock hända om CPU överhettar)

Jag tyckte som du, 80 grader låter ganska normalt. Jag vet inget om kvaliten på Be Quiets nätagg men kan det vara dåligt eller gammalt så det inte klarar av när datorn belastas?

Permalänk
Medlem

760 klarar upp till 97c
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-760/...

80 grader är inte så mycket. Är du säker på att den stängs av pga överhettning?

Permalänk

Vilka hemska attacker på min integritet! ☺ Jag sa ju bara att det var "ganska" varmt...

Har hört mycket skit om agget TS har, men jag har samma själv och det har alltid funkat bra för mig.

Kraschar datorn eller är det bara varmt (vilket det inte är)?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vilka hemska attacker på min integritet! ☺ Jag sa ju bara att det var "ganska" varmt...

Haha sorry, tolkade ditt inlägg som att du tyckte det var för varmt

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

80 grader är ganska varmt för en GPU, men det är verkligen inte 65 grader.
Har du någon mjukvara till grafikkortet (typ MSI Afterburner)? I så fall kan man ställa in fläktarna på kortet så att de går snabbare och kyler mer.

Är det mycket damm i datorn?

Jaha vad bra Att det antagligen inte är för varmt. Jag har tänkt att vi bränner sönder kortet lol.
Han har något program som han ställer in fläkthastigheten i, men han måste göra det varje gång datorn startar för funktionen "använd dessa inställningar vid uppstart" funkar inte som den ska. Ska se till att ladda ner MSI afterburner istället.

Det är en del damm i datorn, men datorn har muppat även när den var helt ny. Däremot kan ju dammet vara en bidragande faktor till att problemet förvärrats extremt nu.

Skrivet av TiasE:

Jag måste ju då gå emot heffaklumpmamma och påstå att 80 grader inte alls är särskilt mycket för en GPU, speciellt inte nu när det är såpass varmt ute. GPUn kommer inte börja throttla förens den närmar sig runt 100 grader och den kommer garanterat inte stänga ner datorn (det kan dock hända om CPU överhettar)

Vad händer när datorn stänger ner? Dör den med blåskärm eller stänger den bara av?

Den bara dör, ingen blåskärm. Ibland när han startar datorn så funkar det inte som det ska, men vet inte om han får upp blåskärm.
Men då är det antagligen inte GPU'n alltså! Ska hålla bättre koll på CPUn istället och se om det kanske är den

Jag vet att vissa gånger så laggar datorn som satan och hänger sig, ni vet så att skärmen låser sig eller blinkar och den loopar det senaste ljudet som spelades.

Skrivet av agitax:

760 klarar upp till 97c
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-760/...

80 grader är inte så mycket. Är du säker på att den stängs av pga överhettning?

Säker? Nej, inte nu längre!

Skrivet av heffaklumpmamma:

Vilka hemska attacker på min integritet! ☺ Jag sa ju bara att det var "ganska" varmt...

Har hört mycket skit om agget TS har, men jag har samma själv och det har alltid funkat bra för mig.

Kraschar datorn eller är det bara varmt (vilket det inte är)?

Det både krashar och är varmt. Finns det nåt program där man kan se/mäta om nätagget är tillräckligt?

Kommer kolla upp CPU temp och återkomma!
Tack så jättemycket så länge

Permalänk
Medlem

Självklart blir det fart nu på fläktarna då dom försöker hålla GPU på target tempen, har ju varit varmt ute.
Inte kollat vad GTX760 har för targettemp, men vanligt på 7 serien är ca 80c

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Att den bara lägger av låter lite som nätagget. Det ska ju räcka watt-mässigt, men det kan ju vara fel på det. Har ni garanti osv hos inet skulle jag lämna in den.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Självklart blir det fart nu på fläktarna då dom försöker hålla GPU på target tempen, har ju varit varmt ute.
Inte kollat vad GTX760 har för targettemp, men vanligt på 7 serien är ca 80c

Det är dock samma problem på vintern! Men är det 80c så är det nog chill med GPUn

Skrivet av heffaklumpmamma:

Att den bara lägger av låter lite som nätagget. Det ska ju räcka watt-mässigt, men det kan ju vara fel på det. Har ni garanti osv hos inet skulle jag lämna in den.

Ja, det lutar mer och mer åt nätagget.
Kollade CPU-temp och den ligger stadigt mellan 40-60c, så den är det i alla fall inte.
Det är garanti kvar på nätagget, men inte resten av datorn. Ska höra med inet!

Permalänk
Medlem

Testa klocka ner grafikkortet i MSI afterburner med några mhz (borde räcka med 15-25) och se om samma sak händer.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

jag skulle koppla in en elmätare till din dator och, stressa den, kolla om din dator dör vid en konsekvent nivå på watten. Annars kan du bara testa en annan psu eller lämna in den om du har garanti. De flesta här även jag är hyfsat övertygade att det är boven i dramat.

Permalänk
Skrivet av liil92:

Det är dock samma problem på vintern! Men är det 80c så är det nog chill med GPUn

Ja, det lutar mer och mer åt nätagget.
Kollade CPU-temp och den ligger stadigt mellan 40-60c, så den är det i alla fall inte.
Det är garanti kvar på nätagget, men inte resten av datorn. Ska höra med inet!

Kollat ramminnen?

Skrivet av agitax:

jag skulle koppla in en elmätare till din dator och, stressa den, kolla om din dator dör vid en konsekvent nivå på watten. Annars kan du bara testa en annan psu eller lämna in den om du har garanti. De flesta här även jag är hyfsat övertygade att det är boven i dramat.

Även om L8 inte den bästa i världshistorien, så ha faktiskt agget haft 5 års garanti innan dom ändra det till 3 års garanti och helt okej betyg i tester (men det inkludera dock inte långtidstest och måndags ex).

Det jag menar är kan vara agget, men då skulle inte datorn blåskärma.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Han skrev att den inte blåskärmade och du har inte helt rätt. Om inte nätagg kan hålla rätt spänning kan du blåskärma också. Det är ju om agget inte klarar att leverera tillräcklig spänning på molex kantakterna och inte grafikkortet får rättspänning blåskärmar du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

jag skulle koppla in en elmätare till din dator och, stressa den, kolla om din dator dör vid en konsekvent nivå på watten. Annars kan du bara testa en annan psu eller lämna in den om du har garanti. De flesta här även jag är hyfsat övertygade att det är boven i dramat.

OK! Haah har ingen aning om hur man gör får googla

Jag har samma nätagg till min dator och det har aldrig krånglat.
Som du föreslog kan jag ju byta nätagg på min och brorsans dator. Om min dator börjar strula så är det ju uppenbarligen nätagget. Men det kanske ger ett säkrare resultat att göra som du först föreslog, och koppla in en elmätare?

Är det en sån här jag behöver?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
Eller en vanlig elmätare bara? ._.

Såg inte att du hade skrivit att jag kunde testa med en annan PSU också :)
Permalänk
Medlem

Städa burken (står den på golvet så plocka upp den på skrivbordet)
Skaffa ett bättre chassi och bättre kylning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

jag skulle koppla in en elmätare till din dator och, stressa den, kolla om din dator dör vid en konsekvent nivå på watten. Annars kan du bara testa en annan psu eller lämna in den om du har garanti. De flesta här även jag är hyfsat övertygade att det är boven i dramat.

Ookej, det var lättare sagt än gjort, att "bara" byta psu xD Har ju köpt ett semi-modulärt så där e massa sladdar som ska kopplas ur och ihop igen. Har ju inte byggt datorn själv, kommer sätta alla sladdar fel Kunde inte ens se var alla var kopplade

Mäta den med elmätare kanske är bättre då? Om du har någon länk med step by step så skicka gärna den Jag har googlat, men vet inte riktigt vilka sökord jag ska använda, för jag är inte riktigt säker på vad jag letar efter (lol, such noob).

Annars om jag inte lyckas reda ut det så får jag lämna in bara PSUn eller nåt o ba "den e sönder ge mig en ny!" haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liil92:

Ookej, det var lättare sagt än gjort, att "bara" byta psu xD Har ju köpt ett semi-modulärt så där e massa sladdar som ska kopplas ur och ihop igen. Har ju inte byggt datorn själv, kommer sätta alla sladdar fel Kunde inte ens se var alla var kopplade

Mäta den med elmätare kanske är bättre då? Om du har någon länk med step by step så skicka gärna den Jag har googlat, men vet inte riktigt vilka sökord jag ska använda, för jag är inte riktigt säker på vad jag letar efter (lol, such noob).

Annars om jag inte lyckas reda ut det så får jag lämna in bara PSUn eller nåt o ba "den e sönder ge mig en ny!" haha.

Har du tillgång till ett annat Nätaggregat så testa det. Enkelt att koppla 2 sladdar ska va på moderkortet (1 för moderkort 24pin 1 för cpu 4pin). Sen 1 strömsladd till alla saker du sätter dit Grafikkort, hårddisk, etc. Kolla vilket utag och matcha med samma sladd från Nätaggregatet. Har du köpt på inet tex. Och har garanti kan du ofta lämna inte hela systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Har du tillgång till ett annat Nätaggregat så testa det. Enkelt att koppla 2 sladdar ska va på moderkortet (1 för moderkort 24pin 1 för cpu 4pin). Sen 1 strömsladd till alla saker du sätter dit Grafikkort, hårddisk, etc. Kolla vilket utag och matcha med samma sladd från Nätaggregatet. Har du köpt på inet tex. Och har garanti kan du ofta lämna inte hela systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ju exakt samma nätagg till min dator men alltså lyckades inte ens koppla ur det ur min egen dator typ ._. fattar inte var de sitter fast lololol.

Nu så har brorsans datorn inte strulat alls sen jag skrev originalinlägget i denna tråden :S
Snackade med inet och om vi är säkra på att det är nätagget går det bra att skicka in bara det, och få ett nytt. Men om vi inte är säkra så måste vi lämna in datorn för felsökning och då kostar det 700 spänn.

Det var någon som skrev nåt om RAM-minnen? Kan dåliga RAM ge problem?
Det lutar åt att skaffa en såndär elmätare, eftersom även om jag byter ut hans eventuellt struliga nätaggregat mot mitt, så är det inte säkert vi ser någon skillnad förrän efter flera veckor.