Permalänk
Medlem

Kylarlösning?

Hej,

Skulle vilja ha några tankar om kylarlösningen på bilden nedan, om den är möjlig eller kommer det bara bli stopp i dom smalare delarna.

Gångarna är gjorda i aluminium

Röd ruta = Fläktar
Blå ruta = Radiator
Gul ruta = Optisk läsare

Tanken är att använda en slim radiator och 25 mm tjocka fläktar kanske bör tilläggas.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det bör väl fungera, en tanke är väl om man gör något mer avrundat än 90gradersvinklar för att få bättre luftflöde. Tänk dig liknade en lufttunnel/tratt.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Det bör väl fungera, en tanke är väl om man gör något mer avrundat än 90gradersvinklar för att få bättre luftflöde. Tänk dig liknade en lufttunnel/tratt.

Jo alltså inga former är spikade än enda dimensionerna som jag har för tillfället är höjden och längden då det styrs av hur chassit är utformat så inga utav själva delarna är skalenliga. Tanken är kanske även att försöka modifiera in någon form av ljuddämpning i delen efter fläktarna. Frågan var mest bara om det var en idé att jobba vidare med

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Jo alltså inga former är spikade än enda dimensionerna som jag har för tillfället är höjden och längden då det styrs av hur chassit är utformat så inga utav själva delarna är skalenliga. Tanken är kanske även att försöka modifiera in någon form av ljuddämpning i delen efter fläktarna. Frågan var mest bara om det var en idé att jobba vidare med

Sålänge som den smala delen inte är för smal borde det vara lungt. Skall du sätta ljuddämpning, sätt tunna raka plattor i något lite stabilare skummaterial i linje med väggarna närmast in/utlopp så dämpar du ut en del oljud. Hur kraftiga fläktar (tryckuppbyggnad) har du tänkt att ha? Hoppas vi ser bygglogg, detta låter spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Sålänge som den smala delen inte är för smal borde det vara lungt. Skall du sätta ljuddämpning, sätt tunna raka plattor i något lite stabilare skummaterial i linje med väggarna närmast in/utlopp så dämpar du ut en del oljud. Hur kraftiga fläktar (tryckuppbyggnad) har du tänkt att ha? Hoppas vi ser bygglogg, detta låter spännande

Jo det är ju lite av en risk att dom smalare delarna blir för smala. Har inte räknat på några fläktar eller någonting då jag inte ens har alla delar för att köra datorn i dagsläget, planerar lite för en eventuell framtid bara, blir det av lär det bli en mindre bygglogg i alla fall

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Kanske låter som en helt idiotisk fråga men finns det någon radiator som har fittings delen på långsidan istället för på kortsidan?

Hittade Aqua computers airplex modulära radiatorer men dom är långt ifrån slimmade. Så finns det några liknande som har slim radiatorer i sortimentet?

Aqua computers airplex modulära radiatorer

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB