BF 4 Spelar folk fortfarande? Vär ett köp?

Permalänk
Medlem

BF 4 Spelar folk fortfarande? Vär ett köp?

Hej,

Nu har jag precis klarat ut GTA V (Grymt spel) och är sugen på lite first person shooter. Är BF 4 fortfarande bra? Räcker det med vanliga utan expansioner (Finns det servrar?) eller är premium edition ett krav?

Kommer min setup kunna lira spelet? Jag är inte en grafik junkie utan kan kan nöja mig med medium inställningar. Spelar på 60Hz.

Tacksam för hjälp

Dator: AMD 8350 oklockad, Radeon R9 280 (Utan x), 8Gb Ram, Win 8.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Är en god del som spelar fortfarande. Vanilla servrar med. Fler än hardline har jag för mig med. Din rigg klarar bf4 fint på med-high.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Jodå, det är rätt mycket folk online så det är bara att joina någon sörvör!

Permalänk
Medlem

Är Netkoden fixad då?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xaid:

Är Netkoden fixad då?

Den är rätt bra, som man kan förvänta sig. Sedan finns ju alltid fjantar som suger på spelet och skyller allt på nätkoden

BF4 spelare: http://bf4stats.com/
Hardline: http://bfhstats.com/

BF4 är fortfarande rätt kul, kommer en stor patch snart också med nya banor och lite sånt där kul, dessutom kan man hitta det billigt!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Finns ju fortfarande folk i BF3 också så det tvivlar jag inte en sekund för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Är Netkoden fixad då?

För det mesta tycker jag absolut, däremot har det uppstått problem med TV guidade missiler som inte registrerar träff. Utöver det är det som sagt riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Den är rätt bra, som man kan förvänta sig. Sedan finns ju alltid fjantar som suger på spelet och skyller allt på nätkoden

BF4 spelare: http://bf4stats.com/
Hardline: http://bfhstats.com/

BF4 är fortfarande rätt kul, kommer en stor patch snart också med nya banor och lite sånt där kul, dessutom kan man hitta det billigt!

Nya banor? Vilka? Är det DLC eller gratis?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xaid:

Nya banor? Vilka? Är det DLC eller gratis?

En remake av en BF2 bana samt en bana som communityt röstat fram. Tror båda går till alla men premium är ju ett måste nu idag när man får båda för en spottstyver Massor med bra DLC kartor också!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Jag har alla exp men lirar 90% "vanilla" banorna. Både för att dom är roligast och att det finns fler servrar som kör dem. Om det är värt att köpa, ja det tycker jag.

Jag kör iof inte så mycket längre, bara några timmar i veckan men när jag väl lirar har jag skoj.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag BF4 utan premium känns som någon form av demoversion. Ska du hoppa på ska du satsa på det, se inte vanilla som något annat än en billigare testversion.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Din dator klarar då iaf spelet på Ultra (1920x1080). Jag har själv en FX-6300 och ett R9 280 o de rullar på fint i Ultra!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Den är rätt bra, som man kan förvänta sig. Sedan finns ju alltid fjantar som suger på spelet och skyller allt på nätkoden

BF4 spelare: http://bf4stats.com/
Hardline: http://bfhstats.com/

BF4 är fortfarande rätt kul, kommer en stor patch snart också med nya banor och lite sånt där kul, dessutom kan man hitta det billigt!

Vad? Fler spelare på ps4 än pc i bf4?! Konstigt... Spelar både och, och tycker mig alltid hitta fler servrar på PC... har samma filter på båda...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swennis:

Vad? Fler spelare på ps4 än pc i bf4?! Konstigt... Spelar både och, och tycker mig alltid hitta fler servrar på PC... har samma filter på båda...

Kanske fler européer som spelar BF4 på PC?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Personligen tycker jag BF4 utan premium känns som någon form av demoversion. Ska du hoppa på ska du satsa på det, se inte vanilla som något annat än en billigare testversion.

Håller med, även om jag inte gillade den sista dlcn/expansionen så är där mycket material.
Är ens de där "high tech" stortadsbanorna med i vanilla bf4? De låg väl i ett dlc nästan från början?

Premium kostar väl inte så mycket idag? Ok premium självt verkar kosta dubbelt så mycket som vanliga. 150kr kostar spelet och 300kr kostar premium utan spel. 450kr tillsammans. Köpa premium edition direkt ser ut att kosta strax över 400kr.
Ej så stor skillnad så TS kan ju testa vanilla först och sen premium expansion om han tycker det är kul.

Och hitta servrar är inga problem. Som ngn nämnde så hittar man lugnt servrar till bf3 med.
Hardline var en besvikelse för många så det har inte på ngt sätt blivit en ersättare till bf4.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Kanske fler européer som spelar BF4 på PC?

Så kan det ju mycket väl vara ju, tänkte inte på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vad? Fler spelare på ps4 än pc i bf4?! Konstigt... Spelar både och, och tycker mig alltid hitta fler servrar på PC... har samma filter på båda...

Finns ju en del fler spel på PC också medans PS4 inte har sååååååå många än.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Finns ju en del fler spel på PC också medans PS4 inte har sååååååå många än.

Äh... vad menar du? Pratar om just bf4 och hur många som spelar?

Permalänk
Medlem

Köpte spelet för cirka 23kr från US ebay för några månader sedan, har inte blivit så mycket spelandet från min del, dock så har jag alltid kunnat hitta en server med spelare. Bara att kötta på

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Det spel jag spelar absolut mest, i snitt nån timme eller två per dag.
Nästan det enda jag spelar med iofs

Kan inte påstå att jag är duktig dock lol!
Har spelat FPS, ja egentligen spelat totalt sedan runt oktober/november 2014.

En liten snutt från gårdagens ansträngningar...
Se mig dö en hel massa haha

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Äh... vad menar du? Pratar om just bf4 och hur många som spelar?

Jag pratade om att PS4 inte har så många spel. Räcker väl att du kollar på Hardline där PS4 leder överlägset med spelare. Just nu ser det ut såhär:
PC 2,363
PS3 4,567
XBOX360 2,637
XBOXONE 10,095
PS4 19,908
Antingen måste det väl bero på att PS4 inte direkt har så många spel att spela nu eller så är dom helt enkelt inte så kräsna med vad dom spelar.

Mindre spel måste väl ändå innebära att en större bas av spelare kommer flockas till en mindre del spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

Ovan stämmer nog bra, speltorka på PS4 gör att fler människor flockas till de spel som finns, plus att man köper spel som Hardline, helt enkelt för att man inte har så mycket att spela, där PC-spelare helt enkelt håller sig kvar vid BF4 eller spelar något mer "prisvärt" spel

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag pratade om att PS4 inte har så många spel. Räcker väl att du kollar på Hardline där PS4 leder överlägset med spelare. Just nu ser det ut såhär:
PC 2,363
PS3 4,567
XBOX360 2,637
XBOXONE 10,095
PS4 19,908
Antingen måste det väl bero på att PS4 inte direkt har så många spel att spela nu eller så är dom helt enkelt inte så kräsna med vad dom spelar.

Mindre spel måste väl ändå innebära att en större bas av spelare kommer flockas till en mindre del spel.

aha, du tänkte så! Något steg längre än vad jag tänkte, kan nog ligga lite i det ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Hej,

Nu har jag precis klarat ut GTA V (Grymt spel) och är sugen på lite first person shooter. Är BF 4 fortfarande bra? Räcker det med vanliga utan expansioner (Finns det servrar?) eller är premium edition ett krav?

Kommer min setup kunna lira spelet? Jag är inte en grafik junkie utan kan kan nöja mig med medium inställningar. Spelar på 60Hz.

Tacksam för hjälp

Dator: AMD 8350 oklockad, Radeon R9 280 (Utan x), 8Gb Ram, Win 8.1.

Klarade mig ok med ett GTX 750Ti innan jag skaffade mig 290X.
Hade high på vissa settings, medium till low på andra. Låg runt 70hz då jag cappade FPS:en där pga att skärmen inte gick att klocka högre.
Nu har jag allt på högsta och FPS cappade på 59fps då jag inte klockat skärmen sen jag bytte grafik.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Klarade mig ok med ett GTX 750Ti innan jag skaffade mig 290X.
Hade high på vissa settings, medium till low på andra. Låg runt 70hz då jag cappade FPS:en där pga att skärmen inte gick att klocka högre.
Nu har jag allt på högsta och FPS cappade på 59fps då jag inte klockat skärmen sen jag bytte grafik.

Har själv börjat lira BF4 igen - riktigt kul! Om man bortser från allt krångel vid patchningen och det problem som varit så är det ett fantastiskt spel.

Nu kommer en lite noobig fråga: om jag har en 60hz-skärm, är det lika bra att låsa FPS´en på 60 då? Ligger runt 80-100 på Ultra.

Visa signatur

Intel i5 4690k, MSI GTX 970, 16GB DDR3, 2x250GB SSD, EVGA 750 W, Fractal Design R4, Win 10, General Lös

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagHank:

Har själv börjat lira BF4 igen - riktigt kul! Om man bortser från allt krångel vid patchningen och det problem som varit så är det ett fantastiskt spel.

Nu kommer en lite noobig fråga: om jag har en 60hz-skärm, är det lika bra att låsa FPS´en på 60 då? Ligger runt 80-100 på Ultra.

Är själv definitionen av "NOOB"
Jag cappade min FPS på 59. som jag förstått så blir det inte några drops osv om det finns lite headroom för GPU. Sen finns det ingen större anledning att ha säg 100fps när skärmen bara kan visa 60fps känner jag.

BF4 ÄR skitkul Jag är en gammal gubbe jämfört med de flesta här gissar jag, men detta spel har gjort/gör min tid borta från gymmet och byggningen mycket mindre tråkig. Har gått 14dgr sedan jag opererade fotleden och med rehab osv kommer det ta tid innan jag kan gymma igen. Har inte kunnat gymma på över ett år
Gammal gymråtta som man är så hade denna tid varit helt outhärdlig om jag inte hittat annat att sysselsätta mig med.
Sen är det ju extremt trist att kroppsmassan flyttar från överkropp och ben till mer i mitten Men det går ju att åtgärda när jag kan träna vidare sen.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagHank:

Har själv börjat lira BF4 igen - riktigt kul! Om man bortser från allt krångel vid patchningen och det problem som varit så är det ett fantastiskt spel.

Nu kommer en lite noobig fråga: om jag har en 60hz-skärm, är det lika bra att låsa FPS´en på 60 då? Ligger runt 80-100 på Ultra.

Är det problem med att uppdatera spelet?

Om du inte upplever screen tearing så behöver du inte låsa. Har du mycket screen tearing och det stör din spelupplevelse så kan du låsa.

Sen är jag osäker, om man har vsync på så blir det lite lagg i musen, eller är det om man har vsync på och skulle få frame drop under 60fps som lagg uppstår.
Jag brukar köra med vsync då jag inte själv känner av eller störs av lagget.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

@stimpen: Stäng av vsync och cappa istället dina frames. Vsync är ju som att röra runt i sirap, allt blir lite segt.

Permalänk

Spelar på PS4. Inga problem att hitta lir

Permalänk
Medlem

BF4 ligger högt uppe bland de spel som spelas på PC.
EA/Dice lägger ner mycket tid på det, rättar och förbättrar, mergar över funktionalitet från BFH, lägger till nya vapen, kartor etc.
Det är "Dice LA" som verkar vara de som gör merdelen av jobbet, "Dice Stockholm" är antagligen helt fokuserade på Battlefront.
Om du vill veta vad som förändrats/färbättrats/lagts till gå igenom videos från den här killen:
https://www.youtube.com/user/xFPxAUTh0r1ty

Han går igenom i detalj, efteråt förstår man att det är en hel del vetenskap bakom "netcode".