Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mm, 4,6 tror jag den heter som man behöver.

"C" FW hjälper, men fixar inte det. Den tar bort usel accesstid, men inte <100MB/s läs problemen.

"D" FW fixar allt. Du behöver inte göra några verktyg eller onödiga omskrivningar efter, utan bara låt datorn vara idle några timmar så disken kan fixa det i bakgrunden. Sen sköter diskens FW det, och problemen är borta. <24h (vet inte mer exakt då jag sov, och hade datorn avstängd) tog det för den att fixa min 1TB och typ 1 timme eller 2 max för 750GBaren då den hade C fw redan.

D "FW" introducerar dock ett nytt problem. Numera annonserar disken att den klarar av köade TRIM (NCQ TRIM), vilket den inte gör. Leder till en del problem på vissa versioner av Linuxkärnan som får för sig att använda den finessen och då blir tydligen filsystemet korrupt.

Har själv en 840 Evo disk på jobbet och håller på att rådda vid vilken version av kärnan problemet uppkommer och vid vilken version fixen där dom "svartlistar" Samsung diskarna så att (NCQ TRIM inte används).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

D "FW" introducerar dock ett nytt problem. Numera annonserar disken att den klarar av köade TRIM (NCQ TRIM), vilket den inte gör. Leder till en del problem på vissa versioner av Linuxkärnan som får för sig att använda den finessen och då blir tydligen filsystemet korrupt.

Har själv en 840 Evo disk på jobbet och håller på att rådda vid vilken version av kärnan problemet uppkommer och vid vilken version fixen där dom "svartlistar" Samsung diskarna så att (NCQ TRIM inte används).

Jo, TS här har sagt detta problem också. Dock kan ju dessa diskar svartlistas, så det går att lösa.

Det har dock inga konsekvenser i Windows, och även om jag förstår att det är ett problem för många Linux användare så är ändå få % som påverkas, jämfört med hur många Windows användare som finns med dessa diskar. Så hellre "D" FW där disken faktiskt fungerar som den ska, även om den tappar en avancerad funktion, som faktiskt inte är kritisk på något sätt. "C/B" FW hade ju samma prestanda problem i Linux också, så det blir inte bättre där. Och de har verkligen gjort om mycket av denna diskens FW från grunden verkar det som, i all hast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, TS här har sagt detta problem också. Dock kan ju dessa diskar svartlistas, så det går att lösa.

Det har dock inga konsekvenser i Windows, och även om jag förstår att det är ett problem för många Linux användare så är ändå få % som påverkas, jämfört med hur många Windows användare som finns med dessa diskar. Så hellre "D" FW där disken faktiskt fungerar som den ska, även om den tappar en avancerad funktion, som faktiskt inte är kritisk på något sätt. "C/B" FW hade ju samma prestanda problem i Linux också, så det blir inte bättre där. Och de har verkligen gjort om mycket av denna diskens FW från grunden verkar det som, i all hast.

Du har helt rätt i att det inte drabbar Windows (det var just därför som jag skrev att det leder till problem för Linux). Jag missade att det redan skrivits om det, så jag får gå tillbaka i tråden och om det fanns något matnyttigt.

Dock är det inte fullt så enkelt att lösa eftersom man behöver en ny version av kärnan. Visst det är inget problem om man själv klarar av att bygga om och byta ut kärnan, men på en arbetsplats är det min erfarenhet att det är sällan man kan/får göra det själv.

F.ö. verkar Samsungs inställning till detta vara att dom "inte supportar Linux eftersom det är ett open-source OS".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

F.ö. verkar Samsungs inställning till detta vara att dom "inte supportar Linux eftersom det är ett open-source OS".

Jo, men de är inte direkt ensamma om det eller hur?

Staten vill ju inte ens att bankID ska stödas, för det är för få.

Jag gillar Linux, till servrar, men tills de slutar göra 100 distros och focuserar på 1-2 st, där tillverkarna kan satsa på drivare så kommer det finnas dessa problem. Företagen tjänar inget på att stöda en distro, då det är för få "kunder".
De som är rent företagsinriktade (Redhat tex) har säkert redan löst detta i supporten.

Sen varför man hårdkodar detta i kärnan på ett OS begriper jag verkligen inte. Det borde vara en inställning, inte så djupt nere. Detta är ofta problemet med optimeringarna som Linux ofta får... de får kompatibilitet problem på köpet när något ändras. PAE är ett annat ex. Du kan lägga in tex Win 7 på en icke PAE maskin, exakt samma Windows, och det bara fungerar.
Du kan lägga in det på en HDD eller SSD och det bara fungerar, och den känner av vilket den ligger på och gör saker respektive.
Senast jag pilla med enklare Linux desktop så gick inte detta, utan allt måste manuellt ställas in, både till fördel och nackdel detta ger.

Permalänk
Medlem

@Paddanx Själv tycker jag det är en rätt märklig inställning av ett företag som själva lever på att göra produkter som innehåller open-source och Linux.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"D" FW fixar allt. Du behöver inte göra några verktyg eller onödiga omskrivningar efter, utan bara låt datorn vara idle några timmar så disken kan fixa det i bakgrunden. Sen sköter diskens FW det, och problemen är borta. <24h (vet inte mer exakt då jag sov, och hade datorn avstängd) tog det för den att fixa min 1TB och typ 1 timme eller 2 max för 750GBaren då den hade C fw redan.

Vad menar du med texten ovan, allt det om tiden. Jag drog hem Magician 4.6 och tog uppdatera firmware, datorn stängdes av automatiskt och nu har jag tydligen senaste firmware.

Jag gick hemifrån när datorn stängdes av, men som jag tolkar det så hade det räckt att bara starta upp skiten efter nedstängning så hade jag senaste FW.

Minns dock när jag körde den där performance restoration tool, i nov/okt 2014, att det tog runt 1 timme.

Har alltså senaste firmware nu men har inte gjort något mer än: installera FW, datorn stängdes av auto> startade upp och har senaste FW.

Permalänk
Skrivet av Vixo90:

Vad menar du med texten ovan, allt det om tiden. Jag drog hem Magician 4.6 och tog uppdatera firmware, datorn stängdes av automatiskt och nu har jag tydligen senaste firmware.

Jag gick hemifrån när datorn stängdes av, men som jag tolkar det så hade det räckt att bara starta upp skiten efter nedstängning så hade jag senaste FW.

Minns dock när jag körde den där performance restoration tool, i nov/okt 2014, att det tog runt 1 timme.

Har alltså senaste firmware nu men har inte gjort något mer än: installera FW, datorn stängdes av auto> startade upp och har senaste FW.

Detta #15487286 . Hel enkelt kommer datan över tiden skrivas om, antingen gör du det direkt i Magician och då försvinner en skrivcykel eller väntar så görs det automatiskt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Detta #15487286 . Hel enkelt kommer datan över tiden skrivas om, antingen gör du det direkt i Magician och då försvinner en skrivcykel eller väntar så görs det automatiskt.

Ah tack. Alla mina frågor jag ställt senaste dagarna har funnits på förra sidan av tråden, lol. Jaja jag är inte ensam om att vara lat och inte orka läsa igenom flera sidor! ;P

Jag kan inte köra det genom Magician eftersom jag har windows 8,1 står det. Kräver windows 8 eller lägre.

Undrar vad som händer om jag kör "Defragmentera och optimera enheter" -verktyget på datorn. Jag har ju bara 128 GB SSD så skulle tro att den har skrivit om all data. Vill inte (orkar inte) göra massa tester och benchmarks, intresserar inte mig direkt. Bara nöjd om jag har senaste FW så prestandan blir på topp igen efter jag formaterar om datorn om kommande veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Vad menar du med texten ovan, allt det om tiden. Jag drog hem Magician 4.6 och tog uppdatera firmware, datorn stängdes av automatiskt och nu har jag tydligen senaste firmware.

Jag gick hemifrån när datorn stängdes av, men som jag tolkar det så hade det räckt att bara starta upp skiten efter nedstängning så hade jag senaste FW.

Minns dock när jag körde den där performance restoration tool, i nov/okt 2014, att det tog runt 1 timme.

Har alltså senaste firmware nu men har inte gjort något mer än: installera FW, datorn stängdes av auto> startade upp och har senaste FW.

Jo, bara starta upp igen.
FW uppdateringen sker innan du ens stängt ner. Den ska bara ladda in rätt igen, vilket den gör efter uppstarten.

Syftade mer att för disken att rätta till ex långsamma sektioner så behöver den lite tid där disken är sk "idle", dvs inte jobbar, utan dens FW kan jobba på att fixa dessa problem utan att du behöver bry dig mer.

Konstigt dock, vad jag vet ska Magican stöda Win 8.1, dock har jag bara Win 7 i den som gjort detta så jag kan inte verifiera det (än).

Permalänk
Medlem

Hej.
Har försökt att förstå det som sagts i tråden, men kommer inte fram till om min disk är påverkad av prestanda problem eller om det är ''normal'' läshastighet jag får. Disken har firmware EXT0DB6Q installerat.

Förstår mig inte på detta med SSD hastigheter så hoppas att någon vänlig skäl skulle kunna klargöra värderna jag får och om det finns något som skulle kunna göra disken snabbare, för vad jag förstår så ska den ligga åtminstonde på över 400 MB/S.

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Skrivet av Weezyy:

Hej.
Har försökt att förstå det som sagts i tråden, men kommer inte fram till om min disk är påverkad av prestanda problem eller om det är ''normal'' läshastighet jag får. Disken har firmware EXT0DB6Q installerat.
http://i.imgur.com/TuzH0mw.png
Förstår mig inte på detta med SSD hastigheter så hoppas att någon vänlig skäl skulle kunna klargöra värderna jag får och om det finns något som skulle kunna göra disken snabbare, för vad jag förstår så ska den ligga åtminstonde på över 400 MB/S.

Vad för moderkort och ta en print i detta program http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9 (behöver bara starta det och ta print på det).

ladda upp här http://imgur.com/ och länka.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för moderkort och ta en print i detta program http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9 (behöver bara starta det och ta print på det).

ladda upp här http://imgur.com/ och länka.

Jag har ett gigabyte z68x-ud3h-b3 och enligt Samsung Magician så är enheten ansluten till en 6gb/s sata port, vilket jag förstått är rätt sata port.

Efter testet fick jag dessa resultat.

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weezyy:

Jag har ett gigabyte z68x-ud3h-b3 och enligt Samsung Magician så är enheten ansluten till en 6gb/s sata port, vilket jag förstått är rätt sata port.
http://i.imgur.com/YVbJp0y.png

Efter testet fick jag dessa resultat.
http://i.imgur.com/a03XQAF.png?1

Kontrollera att SATA-kabeln till din SSD sitter inkopplad i en av de vita SATA-kontakterna på moderkortet och INTE i en av de grå. Båda är 6Gb/s men de grå styrs av Marvell-kretsen vilket brukar betyda klart sämre prestanda.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Kontrollera att SATA-kabeln till din SSD sitter inkopplad i en av de vita SATA-kontakterna på moderkortet och INTE i en av de grå. Båda är 6Gb/s men de grå styrs av Marvell-kretsen vilket brukar betyda klart sämre prestanda.

Detta verkade fungera, jag hade SSD:n inkopplad i en utav de gråa portarna. Bytte till en av de vita och fick dessa resultat, det ser betydligt bättre ut. Är detta normal prestanda för min SSD?

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Skrivet av Weezyy:

Detta verkade fungera, jag hade SSD:n inkopplad i en utav de gråa portarna. Bytte till en av de vita och fick dessa resultat, det ser betydligt bättre ut. Är detta normal prestanda för min SSD?
http://i.imgur.com/AXzqYCZ.png

Du har rätt FW (vad jag såg) och nu ser hastigheterna mer ut som sata 6 Gbit i alla fall dippen kommer troligen fixas över tid, jag har länkat där en visar det hela på förgående sida.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du har rätt FW (vad jag såg) och nu ser hastigheterna mer ut som sata 6 Gbit i alla fall dippen kommer troligen fixas över tid, jag har länkat där en visar det hela på förgående sida.

Märker en viss skillnad åtminstonde! Tack för hjälpen!

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Medlem

Har dragit ner "Samsung SSD 840 EVO Preformance Restoration" ska köra igång och den vill uppdatera firmware, då får jag följande meddelande: "If you use a third party driver, then this software may not work properly. Please check whether your driver is the latest version or is provided by Microsoft. Please refer to the user manual.

Jaha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Har dragit ner "Samsung SSD 840 EVO Preformance Restoration" ska köra igång och den vill uppdatera firmware, då får jag följande meddelande: "If you use a third party driver, then this software may not work properly. Please check whether your driver is the latest version or is provided by Microsoft. Please refer to the user manual.

Jaha?

Du behöver inte köra det verktyget längre. Bara onödigt jobb och slitage på disken.

Tar ner magigican 4,6, uppdatera FW och låt datorn vara igång, men disken ska inte jobba, den behöver några timmar så fixar den sig själv.

Detta gjorde jag här: #15487286

Du kan mao gå direkt från "B" FW till "D" FW och skippa "C".

Permalänk

post #xxx (nä, det finns inte nummer längre) så inlägget citeras nedan

Skrivet av -X-hellfire:

Migrän är bara förnamnet,

mitt moderkort (gigabyte P35-DQ6 från år 2008) kan ha kraschat ...vet ej
raid 10 på hdd kan ha trasats sönder av moderkort... vet ej
...den listade dem som non-raid hårddiskar trots att RAID var valt i mb bios, samt massa SMART verify failed meddelanden.
ssd samsung EVO 840 kan ha trasats sönder av moderkort... vet ej
...tiden börjar dock dra iväg för SSD och dess läckande TLC (ca 2-3 veckor), har den inte inkopplad nu när datorn är instabil.
Det här är ett scenario där det kan ta tid att få ett "nytt moderkort" då garantin för länge sedan löpt ut och ett nytt moderkort med "Skylake" inte kommer förrän i aug-sep eller senare
Har bara en gamal dator

Har fått igång datorn i felsäkert läge på en winXP hdd med två partitioner c d men en chkdsk på d kom till 76% så freeze/frös den, samma med en antivirus scan.

Hade tänkt köra en ATI2014 rescue media på min gamla dator (Pentium 3 på 1 Ghz, 512 RAM) för att få in drivisar samt win81 från min externa Mybook 3 (usb2/3) på en gammal 300 GB hdd (IDE) men läste nu i manualen att den behöver minst 1 GB RAM.

Vill inte koppla in min backup, mybook 3 till det ev trasiga moderkortet.

lite OT
...men SSD EVO ställer till det då dess mjukvara/hårdrara måste köras titt som tätt för att hålla de läckande TLC i bra skick. Har fö inte uppdaterat till senaste firmware och kör med Magician 4.5
Testade någon vecka innan kraschen med HDTune455 och det såg bra ut, bara ett par "down spikes" men jag hade igång några video-streams under testen så det var nog bra ändå. Nu vet dock inte hur SSD EVO mår alls och innan förökte jag boota upp enbart SSD EVO med win81 men gillade inte det alls utan freeze/frös.

trött, hade tänkt installera win81 på hdd inatt för att sedan fixa mb med nytt bios, cmos batteri och senare om det funkade koppla in SSD EVO men det blev migrän istället.

Dold text

Har nu fått igång datorn och rebuildat raid 10 igår men det tog nästan ett dygn då det blir fel igen efter påföljande boot efter avstängning (ytterligare 6 timmar rebuild).

Detta medför att jag kan/vill inte stänga av datorn igen med risk för raid blir helt korrupt vid omstart. När datorn är igång är det inga problem (tänker inte köra något ostabilt än på ett tag). Kör Windows XP (64-bit) nu.

Min Samsung 840 EVO (250 GB) som har win81 är dock fortfarande urkopplad (gjorde vissa tester med att bara ha den i men fick "BOOT DISK FAILURE, INSERT BOOT DISK" samt att bootning av win xp hängde sig när den var inkopplad. Men har tidigare alldrig fått den att funka på de sätten utan bara i som boot disk när raid var inkopplad (vet ej varför)

Kan alltså inte i nuläget koppla in den och köra win81 och uppdatera till Samsung Magician 4.6 och FW låta det hantera de läckande TLC NAND.

Hade velat då igång den och sedan gjort backup på den (senast backup är från jan 2015)

Har ett Sata kort (PCI) som jag kan koppla in i min gamla dator, som ses i spoilern, har redan ATI2015 på den men det är inte alls säkert att det går att göra backup (min spec är 1 GB ram)

Ev leta upp någon med en ny dator (men vill inte riskera deras dator om nu den blivit korrupt)

SSD:n har 2 st partitioner en med 1:win81 och en 2:tom (som man skulle kunna installera win81 och ATI2015 på 2: och göra backup på 1: samt SM46 som sagt )

Trodde att jag igår temporärt löst problemet med raid genom att byta sata kablar samt koppla dem till andra portar (utav 4 st hdd var det 2 st (port 1, 2) som blev "Smart verify failed" (port 0, 3 var ok) och det finns bara 2 st (port 4-5) till som stödjer Inter Matrix raid som jag kopplade dem till men vid rebuild "successfull" och återstart var det port 3 som failade).

Sorry för "the rambling", har sovit för dåligt, hade goda förhoppningar att kunna starta SSD:n igen efter ett dygns rebuild.

Permalänk
Medlem

@X-hellfire Jag tror du har bättre chans att få hjälp om du skapar en egen tråd då det blir typ off-topic felsökning i denna, som redan är nästan 25 sidor lång...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

@X-hellfire Jag tror du har bättre chans att få hjälp om du skapar en egen tråd då det blir typ off-topic felsökning i denna, som redan är nästan 25 sidor lång...

Hej

Visst, raid hdd drar åt off-topic men ssd EVO är on-topic, bara lite bakgrund till situationen med en EVO sdd.

Har tänkt göra en tråd men har haft för lite sömn för att göra en bra trådstart om raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Hej

Visst, raid hdd drar åt off-topic men ssd EVO är on-topic, bara lite bakgrund till situationen med en EVO sdd.

Har tänkt göra en tråd men har haft för lite sömn för att göra en bra trådstart om raid.

Mer som att du försöker sparka på en gammal tråd som få läser

Där finns info i denna tråd om några få EVO diskar som har fått problem efter uppdatering. Läs fel mm. Inte många, men där det finns en kan det finnas 2.

Samsung tror jag har en ISO du kan flasha med om du behöver utanför Windows. Och om du har problem med RAIDen, kör ett enkelt OS på en annan disk och testa RAIDen som en "extra disk" inte som systemdisk, annars kommer du aldrig få rätta på det.

Win XP är dessutom totalt katastrof för SSDer, då den inte allignar 4k, inte har TRIM och inte har bra RAID stöd utan måste ha 3:e part drivare, som lär vara gamla eller otestade idag.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Mer som att du försöker sparka på en gammal tråd som få läser

Där finns info i denna tråd om några få EVO diskar som har fått problem efter uppdatering. Läs fel mm. Inte många, men där det finns en kan det finnas 2.

Samsung tror jag har en ISO du kan flasha med om du behöver utanför Windows. Och om du har problem med RAIDen, kör ett enkelt OS på en annan disk och testa RAIDen som en "extra disk" inte som systemdisk, annars kommer du aldrig få rätta på det.

Win XP är dessutom totalt katastrof för SSDer, då den inte allignar 4k, inte har TRIM och inte har bra RAID stöd utan måste ha 3:e part drivare, som lär vara gamla eller otestade idag.

Har återställt raid:en men vid boot så blir det "SMART verify failed" därför vill jag inte starta om datorn igen för det verkar som det är slumpvis sata port(ar) som det blir på. Vill inte riskera raiden innan jag vet lösning. Var idag på en lokal data firma men de stängde för semester 1 timme senare.

CrystalDiskinfo för 1 av 4 hårddiskar, se markeringar till höger

Dold text

Det jag ville säga är att SSD inte är igång och jag har ingen annan dator här att koppla den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Har återställt raid:en men vid boot så blir det "SMART verify failed" därför vill jag inte starta om datorn igen för det verkar som det är slumpvis sata port(ar) som det blir på. Vill inte riskera raiden innan jag vet lösning. Var idag på en lokal data firma men de stängde för semester 1 timme senare.

CrystalDiskinfo för 1 av 4 hårddiskar, se markeringar till höger

Det jag ville säga är att SSD inte är igång och jag har ingen annan dator här att koppla den till.

CDM är på en mekanisk HDD...?
Read Error Rate är inte så ovanligt på mekaniska diskar. (Du ser threshhold är 47, du har 100 i SMART värde)
UltraDMA CRC är sata kablen, vilket också inte är helt ovanligt, och kan ge problem. Det är om dessa börjar gå till 1000-tal som det är allvarliga fel. (Tröskel 54, du har 100)

Write Error är lite mer allvarlig, men disken ska ha extra sektorer så om den får problem med skrivning så ska disken lösa det själv. Eftersom du har 0 pending, + Reallcolated så är det nog inte mer än tillfälliga fel. 3 st är inte heller någon katastrof, men om den ökar kan det vara tex dålig PSU som inte ger stabil spänning som gör att den misslyckas med skrivningen.

Åter dock, skapa en egen tråd, då vi är mycket offtoppic i felsökning, och jag vill inte kladda ner tråden mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Detta #15487286 . Hel enkelt kommer datan över tiden skrivas om, antingen gör du det direkt i Magician och då försvinner en skrivcykel eller väntar så görs det automatiskt.

Hur många skrivcykler beräknas disken ha, vet du det? Om man inte gör någonting, och processen sker automatiskt försvinner skrivcykeln inte då? Har updaterat till senaste Magician samt senaste firmware till disken.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Skrivet av devilrat:

Hur många skrivcykler beräknas disken ha, vet du det? Om man inte gör någonting, och processen sker automatiskt försvinner skrivcykeln inte då? Har updaterat till senaste Magician samt senaste firmware till disken.

En cykel är när hela disken skrivits om en gång.

En halvcykel är det om jag inte har fel halva storleken av totala utrymmet skrivs om.

Vad jag hört och misstänker har denna riktigt många reserv celler. Jag tror inte du behöver oroa dig, så länge du inte har viktig data på disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Före Advanced Optimize:

Och efter:

Så skillnad gör det men vem pallar själv att köra den gång på gång, tog en bra stund och SSD'n är extremt seg under tiden

19 TB write, IOPS tappar riktigt över tiden även med nya Firmware men hastigheterna är dok BRA på större filer

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Före Advanced Optimize:
http://i.imgur.com/XXmJTW3.png
Och efter:
http://i.imgur.com/jwDroef.png

Så skillnad gör det men vem pallar själv att köra den gång på gång, tog en bra stund och SSD'n är extremt seg under tiden

19 TB write, IOPS tappar riktigt över tiden även med nya Firmware men hastigheterna är dok BRA på större filer

Har du nyaste FW ska prestandan fixa sig själv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

CDM är på en mekanisk HDD...?
Read Error Rate är inte så ovanligt på mekaniska diskar. (Du ser threshhold är 47, du har 100 i SMART värde)
UltraDMA CRC är sata kablen, vilket också inte är helt ovanligt, och kan ge problem. Det är om dessa börjar gå till 1000-tal som det är allvarliga fel. (Tröskel 54, du har 100)

Write Error är lite mer allvarlig, men disken ska ha extra sektorer så om den får problem med skrivning så ska disken lösa det själv. Eftersom du har 0 pending, + Reallcolated så är det nog inte mer än tillfälliga fel. 3 st är inte heller någon katastrof, men om den ökar kan det vara tex dålig PSU som inte ger stabil spänning som gör att den misslyckas med skrivningen.

Åter dock, skapa en egen tråd, då vi är mycket offtoppic i felsökning, och jag vill inte kladda ner tråden mer.

Hej

Vill inte heller kladda ner denna tråd mer med raid etc

De goda nyheterna är att jag gjort en backup av Samsung SSD 840 EVO med ATI 2015.
(gjorde först misstaget att försöka kopiera alla mappar men Total Commander, typ utforskaren, men det skulle ta en vecka men inaktiverade antivirus och då var det typ 10 timmar, gick och la mig och kom tillbaka till en prompt "kan inte läsa fil" valde "hoppa över" men det var tusentals filer, det var behörigheter som saknades etc, fick avbryta och köra ATI 2015, vilket jag var tveksam till att det skulle funka då SES drivern vill ha 1 GB ram)

Det går inte att ta ur ssd:n ur datorn, sitter fastkruvad i en 4-to-3-hårdiskbur, men en sata-to-usb kabeln till en längre usb 2.0 kabel inkopplad till min gamla dator funkade.

Har laddat ner Samsung Magician 4.6 (hittade att den stödjer win-xp) och funderar på installera i gamla datorn...

Om det är en bra idé om det ens funkar (kanske bara är dumt).

...och att koppla in ssd:n till gamla datorn via en 0.9 m sata kabel (flytta datorerna närmare varandra, därefter plugga in ett Sata kort (PCI) i gamla datorn).

Kommer boota från win-xp och sedan köra SM46 och låta den hitta ssd:n och sedan uppdatera firmware och låta den göra sina magiska trix med EVO ssd:n.

Prestandan kommer inte att synas då den kör Sata via PCI-bussen, så före/efter bilder med HDTune på prestandan är nog meningslös.

PS tack för info:n, försökte lära mig lite om hur man tolkar SMART info men det är en djungel.

Permalänk
Medlem

Jag har Windows 8.1, 64 bit, 16 GB RAM, moderkort GA-Z87-HD3, CPU i5 4670K. Och så har jag sedan jag satte ihop systemet haft en 840 EVO 250 GB som systemdisk.

För en vecka sedan tog jag hem HDTune och Samsung Magician. Den första körningen med HDTune (före Samsung Magician) gav detta:

http://i.imgur.com/5kBrZVIundefined.png

Sedan installerade jag Magician 4.6 och lät den uppdatera FW till EXT0DB6Q, direkt från BB.

Nästa körning med HDTune – direkt efter uppdateringen – gav detta:

http://i.imgur.com/efvPzvGundefined.png

Och nu idag på morgonen ser det ut så här:

http://i.imgur.com/0BMeTNlundefined.png

Då har datorn gått på tomgång en hel del under den veckan.

Med tanke på vad andra visat i sådana här bilder i tråden får jag för mej att dels kurvan inte är så jämn som den kunde vara, dels nivån är väl så låg. Är det något ytterligare man borde tänka på att göra?

Edit:

Bilderna kom förstås i fel ordning. Så här ska dom vara:

http://i.imgur.com/0BMeTNl.png

http://i.imgur.com/efvPzvG.png

http://i.imgur.com/5kBrZVI.png