Windows 10 färdigställs under veckan – godkänns för RTM

Permalänk
Skrivet av Teval:

Någon som vet hur det blir med Win 10 RTM på MSDN? Om det kommer släppas direkt när RTM är klart som tidigare versioner gjort?

Detta undrar jag också, hade varit nice om man hade kunnat ladda ner rtm versionen nästa vecka men har ingen koll alls på hur det fungerar med släppdatum där. Men det känns ju som att det kommer att släppas innan 29e iallafall där.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Detta undrar jag också, hade varit nice om man hade kunnat ladda ner rtm versionen nästa vecka men har ingen koll alls på hur det fungerar med släppdatum där. Men det känns ju som att det kommer att släppas innan 29e iallafall där.

Jag är lite orolig för att dom vill man ska ladda ner och köra in Windows 10 Insider Preview för att få uppgraderat till RTM.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ah! Witcher 3 också! jäkligt sugen själv, men jag väntar med att köpa till hösten, vill inte sitta inne och spela hela sommaren.

Lugn, du hinner!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag hoppas man kan få pro versionen för ca 500kr som man får windows 8.1 just nu som student

Permalänk
Medlem

Jag kör en skarp kopia av Win8.1 via Paralells på min Mac, någon som testat/vet om det går att uppgradera till Win10 rent tekniskt (då det finns en icon om uppgradering till Win10 i fönsterbaren).

Permalänk
Snusfri

Skall bli trevligt att få installera Win 10 på mina burkar här hemma om ca 2½ vecka.

Laptopen kör redan TP, men har inte velat installera det på mainburken iomed att bankid inte verkar fungera ännu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CekariYH:

Jag kör en skarp kopia av Win8.1 via Paralells på min Mac, någon som testat/vet om det går att uppgradera till Win10 rent tekniskt (då det finns en icon om uppgradering till Win10 i fönsterbaren).

Kör det själv utan problem med Windows 10 Insider Preview på min Macbook Pro.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Kör det själv utan problem med Windows 10 Insider Preview på min Macbook Pro.

Kalas, tackar!

Permalänk
Medlem

Vad händer om man har Windows 10 TP installerat, måste man installera om Windows 7 och sen uppgradera?

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det vore inte fel Dock känns det väl som att de var på god väg redan med Windows 8 där, men det hjälpte inte upp helhetsintrycket nämnvärt

Nej det är ju just det. Visst haglar saker och ting fram snabbare, men skam-hatten skall ändå sättas på Windows Update, som står och tuggar tills det är dags för likkistan, för att sedan stå och långsamt puttra med uppdateringarna.
Dock så tar installationer överlag ändå priset, man sitter och tittar med spänning på det där nya roliga spelet man köpt, och det står och tuggar tuggar tuggar och som omväxling tuggar lite till.
När man sedan pressar in CTRL + SHIFT+ ESCAPE så får man upp aktivitetshanteraren som avslöjar att kanske 0.2% av kraften från ens 4770K används och att disken som det installeras på kanske ligger på 3-7%.
Vad är det för jävla skräp rent ut sagt? Flåsa på lite så disken går upp i 99% och proppen får arbeta lite.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Första gången någonsin jag ser fram emot en ny Windowsversions releasedag. Har alltid väntat med att uppgradera tills första service packet, eller för väldigt länge sedan andra utgåvan, då det hela blivit ordentligt testat i skarp version av mer ivriga användare, och de värsta problemen är uträtade.

Blir ju lite annan business nu när det är gratis. Kostar bara en ominstallation att testa om det skulle visa sig vara skit i början

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lifooz:

Nej det är ju just det. Visst haglar saker och ting fram snabbare, men skam-hatten skall ändå sättas på Windows Update, som står och tuggar tills det är dags för likkistan, för att sedan stå och långsamt puttra med uppdateringarna.
Dock så tar installationer överlag ändå priset, man sitter och tittar med spänning på det där nya roliga spelet man köpt, och det står och tuggar tuggar tuggar och som omväxling tuggar lite till.
När man sedan pressar in CTRL + SHIFT+ ESCAPE så får man upp aktivitetshanteraren som avslöjar att kanske 0.2% av kraften från ens 4770K används och att disken som det installeras på kanske ligger på 3-7%.
Vad är det för jävla skräp rent ut sagt? Flåsa på lite så disken går upp i 99% och proppen får arbeta lite.

/Lifooz

Ett tips just för Windows Update är att ställa in den för automatiska uppdateringar och att ställa in så att dessa sker varje dag vid en tidpunkt när datorn brukar vara på.
Som standard körs dessa klockan 03:00, så slår man av datorn på natten, händer inte mycket innan det är en stor klump som skall in.
Du kommer åt tidpunkten genom att klicka på ändra inställningar i WU och sedan klicka på den blå texten, "Uppdateringar installeras automatiskt under underhållperioden".
På så sätt puttrar uppdateringarna in i datorn, utan att man knappt märker det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Finns ett bra svar här:
Ominstallera Windows 10 efter uppgradering
http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-w...

På samma sida står detta som kan va lite oroväckande:

Vad händer om jag ändrar på hårdvaran i min Windows 10 enhet?

Om du byter ut större delar av hårdvaran i din Windows 10 enhet (till exempel moderkortet) så kan en omaktivering av Windows 10 vara nödvändig. Detta sker på samma sätt som i tidigare Windowsversioner (Windows 7 och Windows 8.1). Gratisuppgraderingserbjudandet gäller inte vid dessa scenarion där hårdvaran återställer aktiveringen

Så det blir som att du får en OEM Win 10 från din uppgradering som var gratis. Du kan byta mycket hårdvara, men moderkortet OEM knyts till Win 10 licensen. Nästan väntade mig detta, då de inte vill ge dig Win 10 licens för alltid, utan bara den datorn som du har "just nu", men dens licens.
Precis därför jag troligen tänker behålla mina Win 7 Ulti licenser som de är. Får köpa en äkta Win 10 Pro retail licens och uppgradera de andra Win 7 OEM och Win 8 som jag ändå inte kommer byta moderkort i.

Skrivet av Lifooz:

Nej det är ju just det. Visst haglar saker och ting fram snabbare, men skam-hatten skall ändå sättas på Windows Update, som står och tuggar tills det är dags för likkistan, för att sedan stå och långsamt puttra med uppdateringarna.
Dock så tar installationer överlag ändå priset, man sitter och tittar med spänning på det där nya roliga spelet man köpt, och det står och tuggar tuggar tuggar och som omväxling tuggar lite till.
När man sedan pressar in CTRL + SHIFT+ ESCAPE så får man upp aktivitetshanteraren som avslöjar att kanske 0.2% av kraften från ens 4770K används och att disken som det installeras på kanske ligger på 3-7%.
Vad är det för jävla skräp rent ut sagt? Flåsa på lite så disken går upp i 99% och proppen får arbeta lite.

/Lifooz

Har det uppenbarat sig för dig kanske är Windows update är SINGLE trådat???
Det är optimerat för att vara felfritt, inte snabbt. Det har varit så i Win 2000-7:an.
Jag tror Win 8 har samma "problem", men jag har inte testat det själv.
Notera även att olika uppdateringar tar olika typer av kraft. Tex .NET brukar lasta HDD med 4k läs/skriv som tusan, och CPUn knappt jobbar, medan många vanliga uppdateringar är på register, små patchning av filer med checksummor mm, så CPU (1 tråd) jobbar.

Dock vill jag minnas att jag blev positivt överraskad när Win 10 gjorde sina uppdateringar, då det gick snabbt. Såg att den iaf använde 2-4 trådar på CPUn, vilket lastade datorn betydligt bättre. SÅ förhoppningsvis är detta förbättrat nu. Men det kommer nog aldrig lasta min SSD till 99% eller maxa ens en 4 kärning CPU.

Permalänk

När jag testade Win 10 förra veckan fick jag Critical Error varje gång jag startade datorn, var tvungen att återställa till Win 7. Jag verkar inte riktigt ensam om att ha det felet heller. Hoppas de har löst det till släpp

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Din nyckel för Win 8.1 kommer uppgraderas till Win 10 så när du slänger din SSD så hoppar du direkt till Win 10

Det låter ju jäkla bra om det stämmer

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det låter ju jäkla bra om det stämmer

Ja , eftersom du uppgraderar befintlig nyckel kommer den att fungera som en vanlig nyckel. Alltså kommer du kunna installera via USB osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nu är det ju programs inbyggda snap funktion som inte funkar som det ska och inte Windows. Prova ta ditt Skype fönster och dra det till vänstra hörnet så kommer översidan se helt ok ut men sidan av fönstret kommer inte ligga jämt med sidan av skärmen.

Använde MPC-HC men som sagt Skype funkar exakt lika.

Frågan är ju om det inte är programmets fel och inte windows, för funktionen är ju trots allt i MPC-HC.
Men det blir samma i Windows 10 build 10162 så det är inte fixat i senaste insider preview.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickysaer:

Aha, då är jag med. Känns sjukt konstigt att en sådan bugg finns i en Microsoft-produkt...

Ja, så konstigt att man nästan kan tro att det är en ofärdig version av windows ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur var det nu ang licensen? Jag har idag Windows 8.1 Enterprice, men kan jag installera Windows 10 beta och få en giltig version när den släpps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av corben2:

Hur var det nu ang licensen? Jag har idag Windows 8.1 Enterprice, men kan jag installera Windows 10 beta och få en giltig version när den släpps?

Ja, det ska gå bra. Men jag skulle nog rekommendera att vänta och uppgradera direkt till RTM-versionen istället.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Kan ikke noen spørre Microsoft om det vil være slik at keyloggingsfunksjonen fra tech preview også er kode som finnes i Windows 10 når dette lanseres?

Permalänk

@Decoman: Gabe Aul bekräftade på twitter i början av juni att det inte finns någon sådan.

Källa:
https://twitter.com/GabeAul/status/605484176352026624

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Avstängd

@Flinken123:

TLDR: MS synes å i sin sluttbrukeravtale indikere at de krever at brukeren tillater innsamling av bl.a. "voice, text og writing input", men unnlater å fullt ut forklare hvordan en slik innsamling av informasjon fungerer i operativsystemet. Dette er problematisk og bekymringsverdig, for noen tillit til at de ikke gjør noe galt kan man ikke ha sånn uten videre.

Bakgrunnen for dette var en nyhet i Oktober 2014: hvor det ble påstått at sluttbrukeravtalen (eller hva det kalles) for bruken av Window 10 Tech Preview (for testere) indikerte at Microsoft søker å ha oversyn over hvordan datafiler på datamaskinen håndteres av en bruker, samt å inkludere registrering av brukerens tastetrykk.

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2373838/microsofts-w...
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2374302/microsoft-re...

"Last week, we reported that concerns are being raised over the privacy policy of Microsoft's first widespread work-in-progress programme for future Windows releases. In it are references to speech recording, file monitoring and even keylogging."

Med referanse til Twitter beskjeden som ble linket til over: Akkurat hvordan noen som jobber for Microsoft ønsker å definere eller beskrive hva som er og ikke er en keyloggingsfunksjon, det er ikke så interessant som å se dem forklare seg på en oppriktig måte, om muligheten for at Windows 10 slippes med funksjoner som er laget, eller som tenkes kunne benyttes til å overvåke selve brukerne av operativsystemet. Det virker for meg helt bisarr at man her på Twitter åpenbart gjør narr av dette problemet ved å kalle det hele en myte. Av hva jeg kan se så går det ikke fram akkurat hvordan alt dette i Tech Preview vil kunne fungere for å overvåker og registrere bruken av operativsytemet i testfasen.

http://windows.microsoft.com/en-gb/windows/preview-privacy-st... "Privacy Statement Last update: January 2015"
Dette ser ut til å være noe som oppdateres fortløpende.

"When you acquire, install and use the Programme software and services, Microsoft collects information about your use of the software and services as well as about the devices and networks on which they operate. Examples of data we may collect include your name, email address, preferences and interests; location, browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; voice, text and writing input; and application usage."

Iflg. denne artikkelen under som ble linket i twitter tråden, så gjøres det et poeng, både at Microsoft ikke har som mål å overvåke brukerne, samt at det antagelig ikke finnes noen keylogger. Men begge disse tingene med slik beskrivelse vil egentlig ikke kunne forklare om Windows 10 tech preview kan fungere som keylogging, og dette synes jeg er problematisk.
http://www.zdnet.com/article/does-windows-10-really-include-a...

Selvfølgelig, hvis det ikke finnes noen kode eller programvare i Windows 10 Tech Preview til å overvåke dine tastetrykk (eller hvis dette f.eks kunne være en slags hemmeligholdt funksjon), så skal ikke jeg sitte her og påstå at det er noen keylogger i Windows Tech Preview, men jeg våger påstå at Microsoft skylder folk en forklaring for hvordan alt dette fungerer, for jeg kan ikke se at det går fram av sluttbrukeravtalen om hvordan programkoden i Windows Tech Preview faktisk kan komme til å samle brukerinformasjon slik som tale, tekst og såkalt "writing input".

Det gjøres også et poeng i sistnevnte artikkel at man ikke finnes spor etter overføring av brukerdata, som om slikt var en keylogger, men da virker det rart for meg at de ikke synes å finne spor av tilbakemeldinger i Tech Preview som Microsoft synes å gjøre et stort poeng av i sin sluttbrukeravtale, hvor det er påpekt at Microsoft ønsker å samle informasjon om din bruk av operativsystemet. Man kan vel tenke seg at MS ikke samler inn data fra alle brukerne, og da kan man ikke så enkelt mene som så at at det antgelig ikke finnes noen keyloggingsfunksjon.

Det er forklart at man i "Windows 10" vil kunne koble AV dette med å la Windows 10 gi tilbakemeldinger til MS (Windows 10 Settings > Privacy > Feedback & Diagnostics), men slikt vil i beste fall gjøre bekymringer om evt. overvåking til et slags tillitsspørsmål, hvorpå koden for slikt uansett være der i operativsystemet.

Det sies at MS har kommet med følgende beskjed:
"As we get closer to a final product, we will continue to share information through our terms of service and privacy statement about how customer data is collected and used, as well as what choices and controls are available."

Hvis dette som skrives i sluttbrukeravtalen viser seg å ikke engang være en dugelig forklaring, så ser det vel ut som om at MS med slikt søker å unnskylde seg (like meningsløst som å ville poengere et poeng), enn å forklare seg om hvordan ting faktisk fungerer.

Det hjelper ikke at MS har slike tvetydige overskifter som "Data we collect" og ikke "The data we collect". Og "How we collect data" og ikke "How the collection of data works".

Det går ikke fram av sluttbrukeravtalen at Microsoft lar være å samle inn tastetrykk, lyd og tekst. De skrev dog at de søker å unngå å samle inn epostaddresser og passord, samt numre av typen telefonnummer og kredittkortnummer.

Permalänk

@Decoman: Längre ned på sidan jag länkade gav också Gabe exempel på vad texten i avtalet betyder.

"Example: if you ink a word, convert to text, and we get it wrong (you change the text) may anonymously collect that ink."

Vad jag förstår samlas alltså data endast in för att förbättra de ordbehandlingsfunktioner som är inbyggda i Windows 10, och som du nämnde går det även att stänga av.

Det handlar alltså om en funktion som, enligt vad jag förstår, endast samlar data vid vissa specifika tillfällen. Inte hela tiden så som en keylogger gör.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem

Om man inte 'bokat' gratis uppgradering till W10 innan den 29e Juli då? Jag har datorn i en annan stad där jag pluggar så hinner inte dit och fixar det förrän 15e Aug.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Om man inte 'bokat' gratis uppgradering till W10 innan den 29e Juli då? Jag har datorn i en annan stad där jag pluggar så hinner inte dit och fixar det förrän 15e Aug.

Du har ett år på dig att uppgradera gratis.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Du har ett år på dig att uppgradera gratis.

Perfekt, tack.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skall bli trevligt att få installera Win 10 på mina burkar här hemma om ca 2½ vecka.

Laptopen kör redan TP, men har inte velat installera det på mainburken iomed att bankid inte verkar fungera ännu.

BankID version 7 lär fungera med Windows 10.

Skrivet av Orber:

Vad händer om man har Windows 10 TP installerat, måste man installera om Windows 7 och sen uppgradera?

Så som jag har tolkat informationen beror det på hur du installerade Insider Preview, medan Windows 7 var igång eller bootade till USB-minnet/skivan med Windows 10 IP. I det första fallet har IP sparat nyckeln för Windows 7 och det går att hoppa av Insider Preview och få en aktiverad normal Windows 10, men i det andra fallet verkar det som att du måste backa till Windows 7 först.
http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Trist att det är så jäkla fult.
När jag såg de första Win10 programmen trodde jag att det var fel på grafiken, för det saknades uppenbarligen färger. Jag skämtar inte.
Jag menar, for F's sake...
http://s11.postimg.org/ggs3kgwtf/w104.png
http://s11.postimg.org/3t7qu7sir/w103.png
http://s11.postimg.org/4wrv66d5v/w102.png

Jag trodde nog Microsoft hade fattat att telefoner och datorer var olika, att två-i-en lösningar aldrig är optimala, men de försöker fortfarande sälja sin kaffehamburgare.