M.2 SSD via PCI. Vilken är det jag ska välja?

Permalänk

M.2 SSD via PCI. Vilken är det jag ska välja?

Jag är ute efter en M.2 SSD att ha win10 på samt de "vanliga" programen, men inga spel så 80-120GB räcker gott och väl.
Jag vill alltså ha den som läser snabbast men vet inte om jag ska gå efter MB/s eller IOPS i detta fall.

Information samt förslag uppskattas.

Permalänk
Medlem

Jag antar det är för ditt MSI Z97S SLI Krait Edition moderkort?
Undersök om det stödjer NVMe annars är det knappt värt det över SATA enligt mig.

EDIT: Manualen till ditt moderkort var verkligen värdelös för att få information.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Du ska ha en med NVMe som går över PCIExpress inget annat

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike

De allra flesta moderkort med Z97 och X99 stödjer NVMe.

Enligt MSIs hemsida så stödjer iallafall ditt mobo NVMe, och det är då en sådan disk du ska ha, sådan som går över PCI-Express.

källa:
http://www.msi.com/news/1949.html

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag antar det är för ditt MSI Z97S SLI Krait Edition moderkort?
Undersök om det stödjer NVMe annars är det knappt värt det över SATA enligt mig.

EDIT: Manualen till ditt moderkort var verkligen värdelös för att få information.

Skrivet av Mr_Lazy:

Du ska ha en med NVMe som går över PCIExpress inget annat

Skrivet av Santrik:

@StuntmanMike

De allra flesta moderkort med Z97 och X99 stödjer NVMe.

Enligt MSIs hemsida så stödjer iallafall ditt mobo NVMe, och det är då en sådan disk du ska ha, sådan som går över PCI-Express.

källa:
http://www.msi.com/news/1949.html

Tack för svaren! Borde lagt till att moderkortet som kommer att användas är ett Asus Maximus VII Gene tillsammans med två GTX980, och som jag förstår det så ska det fungera.
Det jag mer va ute efter är vilken disk som kommer att prestera bäst för mina ändamål.

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike

Nu är jag ute på hal is...men du förlorar PCI-E lanes med en sådan disk, om den nu inte arbetar i det äldre gränssnittet (PCI-e 2.0)[?].

Det flesta M.2-SSDer som kommer nu arbetar med PCI-e 3.0, vilket betyder att du inte kommer få SLI att fungerar korrekt, eller iallafall inte på Nvidias premisser (deras krav på minst x8 PCI-e 3.0 per kort)

Z97 stödjer bara 16x PCI-e 3.0, dina två 980 kommer ta dem och då arbetar disken i PCI-e 2.0 som har en begränsad hastighet på 5Gbit.....??

Vet du vad, jag är osäker, men det är så jag tolkar den här bilden:

Någon annan med erfarenheter i ämnet får ju gärna inflika..

Permalänk
Medlem

M.2 SSD:er kör väl på PCI-E 3.0 x4..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone:

Ja, min Samsung 951 gör det i alla fall.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Så, nu har jag hittat vilken SSD jag ska använda. Nu väntar jag bara på svar från ASUS om det kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Så, nu har jag hittat vilken SSD jag ska använda. Nu väntar jag bara på svar från ASUS om det kommer fungera.

Den du länka är väll AHCI och inte NVMe?

Permalänk
Skrivet av Tino:

Den du länka är väll AHCI och inte NVMe?

Doh! Men vad spelar det för roll sålänge det går över pci och inte sata?

Edit: Läste lite om att och NVMe är ett nyare och snabbare gränssnitt, men hur mycket påverkar det en när hastigheterna på denna disk redan är så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Doh! Men vad spelar det för roll sålänge det går över pci och inte sata?

Edit: Läste lite om att och NVMe är ett nyare och snabbare gränssnitt, men hur mycket påverkar det en när hastigheterna på denna disk redan är så bra?

Min uppfattning är att det finns mycket att vinna med NMVe, här är ett test. Själv är jag intresserad av en SM951 256 GB NVMe ssd disk. Men det känns som att de inte riktigt har släppts än.

Permalänk
Medlem

Enligt denna recension så kör MSI Z97S likt de flesta Z97-moderkort bara 10 Gbps via M.2, dvs. PCIe 2.0 x2 istället för 32 Gbps som PCIe 3.0 x4 ger. Ditt moderkort kommer alltså flaskhalsa en Samsung SM951 ganska rejält när det gäller bandbredd. Däremot får du kanske bättre IOPS via M.2, men jag har dålig koll på hur det påverkas av PCIe-anslutningen.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Min uppfattning är att det finns mycket att vinna med NMVe, här är ett test. Själv är jag intresserad av en SM951 256 GB NVMe ssd disk. Men det känns som att de inte riktigt har släppts än.

Ja det är ju skillnad, men nvme-varianten har förhoppningsvis kommit ut i handlen i aug-sep..

Skrivet av perost:

Enligt denna recension så kör MSI Z97S likt de flesta Z97-moderkort bara 10 Gbps via M.2, dvs. PCIe 2.0 x2 istället för 32 Gbps som PCIe 3.0 x4 ger. Ditt moderkort kommer alltså flaskhalsa en Samsung SM951 ganska rejält när det gäller bandbredd. Däremot får du kanske bättre IOPS via M.2, men jag har dålig koll på hur det påverkas av PCIe-anslutningen.

Synd du inte läser klart tråden innan du skriver i den. Men även om ASUS-mobo begränsas av pcie2 så är det ju ändå 4GB/s snabbare än SATA, vilket borde ge en trevlig boost.

Få se hur det blir, M.2 är inte prio1 i mitt kommade bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Synd du inte läser klart tråden innan du skriver i den. Men även om ASUS-mobo begränsas av pcie2 så är det ju ändå 4GB/s snabbare än SATA, vilket borde ge en trevlig boost.

Tyckte jag läste tråden noggrant, men råkade visst missa att det var ett annat moderkort det handlade om. Det förändrar dock ingenting, även Maximus VII Gene är ju begränsad till 10 Gb/s enligt specen. Det kommer ju förvisso vara lite snabbare än SATA, men det är ju ändå tråkigt att bara få ut hälften av vad SSDn klarar av.

Permalänk
Skrivet av perost:

Tyckte jag läste tråden noggrant, men råkade visst missa att det var ett annat moderkort det handlade om. Det förändrar dock ingenting, även Maximus VII Gene är ju begränsad till 10 Gb/s enligt specen. Det kommer ju förvisso vara lite snabbare än SATA, men det är ju ändå tråkigt att bara få ut hälften av vad SSDn klarar av.

Nej men bättre än 5GB/s som någon sa att jag skulle få. Sen så har man ju en trevlig SSD "redo" inför nästa uppgradering som förhoppningsvis blir skylake-e. ^^