Permalänk

Instalera Windows

Fixade en ny SSD då min gamla sluta funka.
Märker nu att min skiva till wondos är borta.
Tänkte då boota med USB men när jag skriver in min produktnyckel för att få tillgång till ISO filen så står det The product key you entered appears to be for software that was pre-installed on a device. Please contact the device manufacturer for software recovery options.¨
Köpte windows av elgiganten och fick då skiva å koder så de var inte för instalerat!
Någon som har iso filen för det är de enda jag behöver!
Eller en produktkey så jag bara kan få tillgång till nedladdningen...

Permalänk
Medlem

Din produktnyckel var bunden till din hårdvara. Så när du bytte ssd slutade nyckeln att gälla.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Skrivet av Rotmosmannen:

Fixade en ny SSD då min gamla sluta funka.
Märker nu att min skiva till wondos är borta.
Tänkte då boota med USB men när jag skriver in min produktnyckel för att få tillgång till ISO filen så står det The product key you entered appears to be for software that was pre-installed on a device. Please contact the device manufacturer for software recovery options.¨
Köpte windows av elgiganten och fick då skiva å koder så de var inte för instalerat!
Någon som har iso filen för det är de enda jag behöver!
Eller en produktkey så jag bara kan få tillgång till nedladdningen...

du köpte väl datorn på elgiganten Windows är då oftast OEM.
windows ISO ska väl gå få tag på lagligt utan att behöva ladda ner den från MS ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Köpte dator utan windows. Sen köpte jag windows separat från elgianten.
Så den borde ej vara bunden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rotmosmannen:

Fixade en ny SSD då min gamla sluta funka.
Märker nu att min skiva till wondos är borta.
Tänkte då boota med USB men när jag skriver in min produktnyckel för att få tillgång till ISO filen så står det The product key you entered appears to be for software that was pre-installed on a device. Please contact the device manufacturer for software recovery options.¨
Köpte windows av elgiganten och fick då skiva å koder så de var inte för instalerat!
Någon som har iso filen för det är de enda jag behöver!
Eller en produktkey så jag bara kan få tillgång till nedladdningen...

För att nyckeln du har på datorn är OEM. Den tjänsten kräver Retail.

Skrivet av phixip:

Din produktnyckel var bunden till din hårdvara. Så när du bytte ssd slutade nyckeln att gälla.

Nej. Inte på MS hemsida för att ladda ned en ISO.
Dessutom är nyckeln bunden till moderkortet:) (I största del, men börjar man byta tillräckligt med delar så lär den klaga iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För att nyckeln du har på datorn är OEM. Den tjänsten kräver Retail.

Nej. Inte på MS hemsida för att ladda ned en ISO.
Dessutom är nyckeln bunden till moderkortet:) (I största del, men börjar man byta tillräckligt med delar så lär den klaga iaf)

Har för mig att hårddisken också är en del av det där men jag kan ha fel.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Skrivet av tcntad:

För att nyckeln du har på datorn är OEM. Den tjänsten kräver Retail.

Nej. Inte på MS hemsida för att ladda ned en ISO.
Dessutom är nyckeln bunden till moderkortet:) (I största del, men börjar man byta tillräckligt med delar så lär den klaga iaf)

Vad är retail? Länka snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Vad är retail? Länka snälla.

Licens som kommer med dator och har nyckeln på chassi=OEM, låst till datorn.
Licens köpt utan dator som din=Retail, går att återanvända på ny dator

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Tror jag har OEM
https://www.komplett.se/microsoft-windows-7-home-premium-se/6...
Sånhär tror jag de är.

Sånhär har jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Det står OEM på etiketten. Men att bara byta hårddisk/ssd brukar inte vara något problem.
Som någon sa så är normalt moderkortet det som räknas som "datorn".

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Prova där om du kan få ner en iso o verifiera keyn.
http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Det står OEM på etiketten. Men att bara byta hårddisk/ssd brukar inte vara något problem.
Som någon sa så är normalt moderkortet det som räknas som "datorn".

Skrivet av fAkkFejz:

Prova där om du kan få ner en iso o verifiera keyn.
http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery

Redan testat där!!!! Där det står The product key you entered appears to be for software that was pre-installed on a device. Please contact the device manufacturer for software recovery options.
Jäkla skit microsoft, har ju betalat för windows så borde kunna få tillbax de också? eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Fixade en ny SSD då min gamla sluta funka.
Märker nu att min skiva till wondos är borta.
Tänkte då boota med USB men när jag skriver in min produktnyckel för att få tillgång till ISO filen så står det The product key you entered appears to be for software that was pre-installed on a device. Please contact the device manufacturer for software recovery options.¨
Köpte windows av elgiganten och fick då skiva å koder så de var inte för instalerat!
Någon som har iso filen för det är de enda jag behöver!
Eller en produktkey så jag bara kan få tillgång till nedladdningen...

Din ISO på USB-stickan är en sk FPP(Retail)-licens. Licensnyckeln du angav är en sk OEM-licens.
Vad du behöver är alltså en ISO av en Windows 7 Home OEM. MS tillhandahåller inte dessa online.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Din ISO på USB-stickan är en sk FPP(Retail)-licens. Licensnyckeln du angav är en sk OEM-licens.
Vad du behöver är alltså en ISO av en Windows 7 Home OEM. Har tyvärr ingen sådan.

Nae kom så långt att jag kom på de där med iso. Men måste ju ha en och det har ju inte jag.
Hur ska jag göra?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rotmosmannen:

Vad är retail? Länka snälla.

Googla snälla.
Retaillicens (för W7/äldre) är en personlig licens, bunden till dig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dr.Mabuse:

Din ISO på USB-stickan är en sk FPP(Retail)-licens. Licensnyckeln du angav är en sk OEM-licens.
Vad du behöver är alltså en ISO av en Windows 7 Home OEM. MS tillhandahåller inte dessa online.

Ingen skillnad på ISO, nyckeln bestämmer typ:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Fixade en ny SSD då min gamla sluta funka.
Märker nu att min skiva till wondos är borta.
Tänkte då boota med USB men när jag skriver in min produktnyckel för att få tillgång till ISO filen så står det The product key you entered appears to be for software that was pre-installed on a device. Please contact the device manufacturer for software recovery options.¨
Köpte windows av elgiganten och fick då skiva å koder så de var inte för instalerat!
Någon som har iso filen för det är de enda jag behöver!
Eller en produktkey så jag bara kan få tillgång till nedladdningen...

Jag hade exakt samma problem då jag köpte ny SSD denna vår. Min OEM windows key ansågs vara "redan använd" då jag försökte aktivera windows.

Jag ringde helt enkelt till mircosofts support och berättade att jag bytt SSD. Det tog visserligen 45 minuter men sedan var allt fixat

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Jag hade exakt samma problem då jag köpte ny SSD denna vår. Min OEM windows key ansågs vara "redan använd" då jag försökte aktivera windows.

Jag ringde helt enkelt till mircosofts support och berättade att jag bytt SSD. Det tog visserligen 45 minuter men sedan var allt fixat

Jo har tänkt det men dom hade bara öppen support 8-18.
Så får fixa det imorgon helt enkelt

Permalänk
Medlem

Ringer du och förklarar hjälper dom dig att ordna det, vet folk som gjort det innan och det har gått bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ingen skillnad på ISO, nyckeln bestämmer typ:)

Det är ingen stor skillnad men det finns en liten och den är fundamental för själva felmeddelandet - annars hade det inte visats om fel nyckel angivits. Det som skiljer är vad som står i ei.cfg-filen av aktuell ISO, eftersom den avgör vilken version som installeras i slutändan.

Skrivet av Rotmosmannen:

Nae kom så långt att jag kom på de där med iso. Men måste ju ha en och det har ju inte jag.
Hur ska jag göra?

Nu har jag inte prövat att göra detta själv ännu men du kan försöka lokalisera ei.cfg filen på USB-stickan och ta bort den. Då borde du i teorin få välja vilket OS som skall installeras och då välja Home-versionen eftersom det är den licensnyckel du har.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Dr.Mabuse: TS har ingen Windows 7 DVD skiva eller ISO och felmeddelandet "The product key you entered appears to be for software that was pre-installed on a device" uppstår när han försöker ladda hem en ISO från Microsoft Software Recovery sidan med en OEM nyckel, problemet är att denna sida bara accepterar Retail licensnycklar.

Man kan installera med Windows 7 Retail DVD eller ISO och sedan aktivera med en OEM nyckel, och det går även att ta bort eller redigera ei.cfg filen med programmet Notpad (Anteckningar) http://www.askvg.com/how-to-choose-desired-windows-7-edition-...

@Rotmosmannen Hur går det, har du fått någon hjälp att hitta någon Windows 7 ISO?

Edit: I detta inlägg ser du hur man tar bort ei.cfg filen när ISOn är överförd till ett USB minne #12506016

Visa signatur

janee

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är ingen stor skillnad men det finns en liten och den är fundamental för själva felmeddelandet - annars hade det inte visats om fel nyckel angivits. Det som skiljer är vad som står i ei.cfg-filen av aktuell ISO, eftersom den avgör vilken version som installeras i slutändan.

Nu har jag inte prövat att göra detta själv ännu men du kan försöka lokalisera ei.cfg filen på USB-stickan och ta bort den. Då borde du i teorin få välja vilket OS som skall installeras och då välja Home-versionen eftersom det är den licensnyckel du har.

Japp ei.cfg bestämmer vilken version som visas (och då kan installeras)
Den ligger i "Sources"

TS:
Vid närmare eftertanke kan du också ha försökt en OEM:SLP-licens (En licens som används vid just föraktivering av många datorer/tillverkare)

Permalänk
Skrivet av janee:

Dr.Mabuse: TS har ingen Windows 7 DVD skiva eller ISO och felmeddelandet "The product key you entered appears to be for software that was pre-installed on a device" uppstår när han försöker ladda hem en ISO från Microsoft Software Recovery sidan med en OEM nyckel, problemet är att denna sida bara accepterar Retail licensnycklar.

Man kan installera med Windows 7 Retail DVD eller ISO och sedan aktivera med en OEM nyckel, och det går även att ta bort eller redigera ei.cfg filen med programmet Notpad (Anteckningar) http://www.askvg.com/how-to-choose-desired-windows-7-edition-...

@Rotmosmannen Hur går det, har du fått någon hjälp att hitta någon Windows 7 ISO?

Edit: I detta inlägg ser du hur man tar bort ei.cfg filen när ISOn är överförd till ett USB minne #12506016

Det går väll hyffsat. Kan ej ringa då jag ej har telefon då den är paj.
Har mailat dom och väntar på svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Din produktnyckel var bunden till din hårdvara. Så när du bytte ssd slutade nyckeln att gälla.

Skrivet av phixip:

Har för mig att hårddisken också är en del av det där men jag kan ha fel.

OEM är låst till moderkortet, inget annat.

Du kan byta disk, cpu, ram, gpu osv... men dock måste du ha återställnings skiva och nyckel.
Fram till tidigare i år kunde man ladda ner Win 7 Skivorna direkt från MS.
Eftersom Win 7 huvudsupport är nu slut så har de slutet med detta.

Om nu det TS säger är sant, att han köpt skivan separat så är ju frågan vad han har köpt.
Tekniskt sett kan du ha köpt en OEM skiva och licens, separat, och använt den (även om det inte är 100% lagligt, då dessa endast ska användas för att sälja vidare, för just OEM).

Permalänk
Inaktiv

Bara att ringa Microsoft så kommer det att fungera.

Permalänk

Skickar Microsoft en länk till ISO-filen eller hur funkar det? Sitter i samma sits nämligen Skriv gärna också när problemet har löst sig i titeln, och lägg till lösningen i en edit längst upp, så andra kan få hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag antar att en lösning är att man kan ladda ner en engelsk Win 7 iso, som finns en googling bort, och sen lägga in det svenska språkpaketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krabbstek:

Skickar Microsoft en länk till ISO-filen eller hur funkar det? Sitter i samma sits nämligen Skriv gärna också när problemet har löst sig i titeln, och lägg till lösningen i en edit längst upp, så andra kan få hjälp!

Jag råkar veta att @Rotmosmannen: inte fick någon hjälp med en W7 ISO från Microsoft så han löste problemet genom att be en kompis ladda hem en W7 ISO, tyvärr vet jag ej vilken version av W7 eller från vilken sida hans kompis laddade hem ISOn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag råkar veta att @Rotmosmannen: inte fick någon hjälp med en W7 ISO från Microsoft så han löste problemet genom att be en kompis ladda hem en W7 ISO, tyvärr vet jag ej vilken version av W7 eller från vilken sida hans kompis laddade hem ISOn.

Haha hur vet du det? Känner ja dig eller?
Nae men inte varit inne på ett tag så kanske sent svar men är inne för att efter att ha fixat nytt windows med nya disken så får mitt minne spel. Crasher lite nu och då och får medelande att det är lite minne så stäng av programmen och starta om datorn mm. Är ju antagligen ram minnena jag menar nu och det funk bra förut kunda ha chrome spotify skype och cs förut men nu kan jag ha skype och cs igång och då klara jag mig precis, krahsat någon gång. Har 4gb ram.
Sen när jag bytte disk så laddade jag ner alla gamla drivrutiner till grafikkortet, tangetnbordet mm. Ska man det? Tänkte om det läsese in i GPUn eller. För hade inte kvar några saker alls om det så tänkte att det inte kan skada att ladda hem dom igen. Men är osäker nu när jag fick problem så kan någon bara säga snabbt

Permalänk
Medlem

@Rotmosmannen: Om du nu uppgraderar till Windows 10 så behöver man inte installera alla drivrutiner som finns till moderkortet eftersom W10 är mycket bra på att hitta dom helt automatiskt, jag har använt W10 Insider Preview i cirka 6 månader och har själv inte behövt installera några drivrutiner.

Efter uppgraderingen till W10 kan du kolla om det fattas några drivrutiner i Enhetshanteraren, och jag tror även att den senaste drivrutinen direkt från AMD eller Nvidia är den bästa för grafikkortet.

Och nu kan man även ladda hem en Windows 7 ISO med SP1 direkt ifrån Microsoft med en OEM licensnyckel https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Edit: Och om man kör flera program samtidigt så är 4GB för lite ram minne, om du har möjlighet att uppgradera till 8GB så tror jag att din dator fungerar bättre.

Edit2: Man måste använda 64Bit operativsystem för att kunna utnyttja mer än 4GB Ram minne.

Visa signatur

janee