Min disk vägrar visas - Cyclic Redundancy Check

Permalänk
Medlem

Min disk vägrar visas - Cyclic Redundancy Check

Under Disk Management försökte jag välja att hitta en extern disk. Följande meddelande kommer: "Data error (cyclic redundancy check". Jag har läst på lite grann och förstått att chkdsk kan användas i Windows för att eventuellt laga felet.

Nästa problem blir att jag inte kan använda CHKDSK då disken som ska analyseras behöver en enhetsbeteckning. (C:, D: etc.) Hur tvingar jag Windows att hitta disken?

Kan lösningen annars vara en ytterligare mjukvara, tex något recovery-program?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Kolla enhetshanteraren...finns disken med där? Om inte - soptunnan nästa.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Kolla enhetshanteraren...finns disken med där? Om inte - soptunnan nästa.

Det står bara att den är okänd enligt bild. Felmeddelandet kommer så fort man försöker få datorn att känna igen disken.
Under Device Manager står den bara detekterad som "USB Device".

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Kolla diskhanteraren...där kan du sätta en bokstav på disken om det hjälper.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av light44:

http://s27.postimg.org/sqq1b44eb/Untitled.png

Det står bara att den är okänd enligt bild. Felmeddelandet kommer så fort man försöker få datorn att känna igen disken.
Under Device Manager står den bara detekterad som "USB Device".

Det finns nog flera möjliga fel, disken är verkligen trasig, diskens nätdel är trasig, usb kontrollern i datorn eller disken är trasig eller så är det nått logiskt fel på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den kan också har blivit korrupt om en av sakerna mrqaffe skrev inträffade. Dvs att man nu har 2 st fel.

Är det en stor 3,5" eller en lite 2,5" extern disk?

De stora bruka man kunna ta ut disken ur den externa lådan och koppla den i en stationär datorn som en vanlig SATA disk. På de små har dom dock under några år byggt ihop USB delen med disken i en enda krets så att det inte går att utesluta USB delen.

Har man uteslutit allt annat och tänker kasta den så kan man lika gärna öppna och kolla om det sitter en vanlig intern SATA Disk i den externa lådan.

Edit:
Jag tror mrqaffe glömde trasig USB kabel, USB port så testa också att byta ut kabeln och koppla den till annan port. Man vill helst utesluta sån och det mrqaffe skrev först för räddnings / recovery program tar tid.

Bruka du glömma använda "säker borttagning av hårdvara" nere vid klocka innan du kopplar ur/stänger av den externa?
Man kan också höger klicka på den externa och välja eject.

Har du något på disken du vill ha tillbaka?