Permalänk
Medlem

Hjälp med felsökning... i7 930 1366

Hej, kommer över en dator som jag är osäker på skicket. Min förhoppning är att det bara var nätagget som gått. Har stoppat i ett gammalt jag hade liggandes men får ett fel-beteende jag tidigare inte varit med om. Datorn börjar starta upp, fläktar går igång, dioder lyser. Dock ingen bild. Sen blir allt efter några sekunder tyst igen och så börjar den här processen om igen och igen.

Någon som varit med om nåt liknande, jag har två teorier, vet inte om någon av dem är korrekt.

1. för klent nätagg, vad händer då? Men med bara moderkort, en satadisk och enkelt grafikkort bordet räcka med 385 w.
2. fel minnes konfiguration, det är trippelminnen på kortet, behövs minst 2 för att det ska gå enligt manualen, jag hade bara en hemma, hur visar sig ett sånt fel? Kan det vara på det sättet, värt att köpa mer minne?

tillägg, moderkortet är från asus
http://www.asus.com/Motherboards/P6T_Deluxe_V2/

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade ett P6T förut när jag körde en I7 920. Jag råkade ut för ett liknande problem, och det var att PWR-kontakten var kortsluten, så den trodde att powerknappen var intryckt hela tiden. Har du kollat så att det inte är fallet?

Jag pratar alltså om det vita kontaktblocket nere till vänster på bilden under:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

tacksam för alla förslag

Hej,

nej, kontakten har jag inte tänkt på att testa. Provar det i kväll. Datorn har fungerat tidigare så jag tog för givet att allt sitter som det ska men det kan ju ha rubbats under transport och skruvande när nätagg och grafikort och sånt tagits bort.

Hittade någon mer tråd där minnet verkar vara en misstänkt källa, några erfarenheter av sådant? Där vet jag ju redan nu att jag har ett kännt fel eftersom jag bara minne i en minnesplats, frågan är om det kan resultera i ett sånt här fel?

Hittade även någon sida som baserat på hårdvaran räknade på kraften i nätagget och enligt den ligger jag ganska nära gränsen om man ska räkna bort lite effekt basserat på åldern. Men för tillfället är det bara processor, fläktar, minne och 1 hårddisk som är i, detta borde 385 w klara? Jag har en ungefär likadan dator igång och där funkar det...

Permalänk
Medlem

Problemet löst

Efter att ha dragit lite i sladdarna verkar högtalaren ha vaknat till liv. Lyckades till slut hitta rätt manual. Hittade även en sida som lista i princip varenda pip-kombination för alla biostillverkare. Tre långa pip betydde minnesproblem, när det bara var en minnesmodul fick den på det här kortet bara sitt i en bestämd slot, i det här fallet den andra och inte den första som jag normalt brukar sätta minnet i..