Permalänk
Medlem

i5 750 55c idle

Hej,
Jag har överklockat min dator upp till 3,6Ghz med Multiplier 20 / BLCK: 180 resten satt på Auto förutom QPI x32
Med denna setup så får jag 55c i idle vilket jag tycker är för tok högt. Jag har även satt att auto speed på fans till disable.

http://imgur.com/8C4xifL

Hårdvara:
i5 750
Gigabyte P55-US3L
Ripjaws X 8GB CL11 2133MHz
NOCTUA NH-U12P SE2
Corsair 850 AX Gold

Jag har lagt om kylpastan 3 gånger och det är fortfarande samma problem med tempen. jag trodde jag skulle få runt 40c med denna kylare. den är ju inte liten heller. jag kör push pull setup på den fläkten.
Är det något jag har gjort fel? Jag har även provat sänka Vcore till 1.15 till 1.25 men då startar inte windows.

Permalänk
Medlem

Testa att sänka vcore tills datorn är stabil. Har du ett litet chassi med dåligt luftflöde så är nog 55 normalt. Vad är load tempen?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Testa att sänka vcore tills datorn är stabil. Har du ett litet chassi med dåligt luftflöde så är nog 55 normalt. Vad är load tempen?

Har en Fractal Design R3 som är satt under skrivbordet bredvid en vägg och chassits "avgaser" går mot väggen.
Alltså är det vägg till vänster om chassit och bakom chassit. mina fötter hamnar då på högersidan av datorn.

Körde Firestrike 3DMark och i sista testet där den kombinerar allt så gick CPUn upp mot 80c men svajade runt 69-75c
märkte också att CPU fläkten gick stadiga 1200rpm medan grafikortet gick upp till 2200rpm

Ska inte cpufläkten också gå upp? nu ligger datorn på 60c idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

Har en Fractal Design R3 som är satt under skrivbordet bredvid en vägg och chassits "avgaser" går mot väggen.
Alltså är det vägg till vänster om chassit och bakom chassit. mina fötter hamnar då på högersidan av datorn.

Körde Firestrike 3DMark och i sista testet där den kombinerar allt så gick CPUn upp mot 80c men svajade runt 69-75c
märkte också att CPU fläkten gick stadiga 1200rpm medan grafikortet gick upp till 2200rpm

Ska inte cpufläkten också gå upp? nu ligger datorn på 60c idle.

Har du några fläktar i chassit? Man brukar iallafall vilja ha en fläkt som inblås (kall luft) och en som utblås (varm luft). Sätt på automatisk fläkt i bios? Eller så kanske du kan göra en custom fläktkurva i bios? Jag kan det iallafall. Det är ju inga farliga temperaturer i load men lite mindre skulla man kanske vilja ha. min intel 4670k 4ghz stock vcore ligger på 45 idle efter en stunds gaming. mindre om man låter stå ett tag.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Har du några fläktar i chassit? Man brukar iallafall vilja ha en fläkt som inblås (kall luft) och en som utblås (varm luft). Sätt på automatisk fläkt i bios? Eller så kanske du kan göra en custom fläktkurva i bios? Jag kan det iallafall. Det är ju inga farliga temperaturer i load men lite mindre skulla man kanske vilja ha. min intel 4670k 4ghz stock vcore ligger på 45 idle efter en stunds gaming. mindre om man låter stå ett tag.

Jag har 2 som blåser in men ingen fläkt som blåser ut.
Det är nog ändå dags snart att köpa ny burk så får hoppas min nästa build blir bättre och att jag slipper oroa mig för temperaturen.
Tack för hjälpen, ska kolla bios om det finns något att ändra där.

Permalänk

Din spänning är helt klart för hög, jag kör med en i7 870 (Lynnfield, samma generation som din), och den klarar 3,8 med HT på cirka 1,25V.
Hade även en i5 750 tidigare och den klarade 3,6 på cirka 1,16V. Självklart skiljer det mellan olika CPUer även från samma generation men du kan nästan garanterat lägga dig lägre än ditt nuvarande på 1,36V.

Skulle du vilja ha hjälp med överklockningen vad gäller din CPU kan vi ta det privat, skicka PM om du är intresserad

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kibstah:

Jag har 2 som blåser in men ingen fläkt som blåser ut.
Det är nog ändå dags snart att köpa ny burk så får hoppas min nästa build blir bättre och att jag slipper oroa mig för temperaturen.
Tack för hjälpen, ska kolla bios om det finns något att ändra där.

Inget utblås innebär att värmen stannar kvar i chassit,skaffa ett utblås så lär temperaturen garanterat gå ner.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

Jag har 2 som blåser in men ingen fläkt som blåser ut.
Det är nog ändå dags snart att köpa ny burk så får hoppas min nästa build blir bättre och att jag slipper oroa mig för temperaturen.
Tack för hjälpen, ska kolla bios om det finns något att ändra där.

Vänd på en av fläktarna då?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Värt att notera vad gäller överklockning av äldre maskiner är det inte bara VCORE man bör höja, speciellt inte om man har snabba RAM vilket du verkar ha. I många fall kan en höjning av VTT/IMC ge ökad stabilitet samt möjlighet till att sänka VCORE. Max spänning på VTT/IMC på Lynnfield är något i stil med 1.35, så testa att sätta den på cirka 1,25 och se om det fungerar bättre då.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |