Intel Core i7-6700K "Skylake" i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag undviker kvantmekanik. Det ingick lite i min utbildning för det är svårt att läsa kemi och termodynamik utan att också läsa lite kvantmekanik. Där lärde jag mig tillräckligt för att veta att det är en total mind fuck. Många nöjer sig med att acceptera att det fungerar och hoppar över att försöka förstå det på djupet.

Nej, precis! Jag förstår vad du menar. Men det är synnerligen intressant att läsa om slutsatser och applikationer/effekter inom området. Har en bekant vars bror som läser/studerar om membran teori. När han pratar så känns det som det till och med är över tillståndet "mind fuck", för jag förstår oftast inte ens tillräckligt för att bli "mind fucked". Jobbigt!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk

Nej detta var ju inte mycket att hänga i julgranen... man får hoppas på Cannonlake.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej vår hjärna är inte analog. Den har en blandning mellan analog och digital. Signaler skickas digitalt genom elektriska impulser i nervcellerna. De har bara två lägen, signal eller inte signal. Alltså en digital signal. Hur informationen sedan faktiskt är kodad i de signalerna vet vi inte. Det verkar som att det är en salig blandning i hjärnan. Sen beror det på vad man menar med överlägsen. Det finns en anledning att vi gör så mycket saker med datorer och det är för att vår hjärna inte hänger med. Den är väldigt bra på vissa saker. Bildanalys är hjärnan sjukt bra på men vi vet inte riktigt hur. Rå aritmetik är hjärnan långsam på, det är därför vi låter processorer sköta det för de kan utföra miljontals räkneoperationer i sekunden.

Jag ratade inte den analoga processorn. Om den fungerar som de påstår och om den kan tillverkas billigt så finns det helt klart en plats för den men det är på inget sätt en ersättare till digitala processorer. En GPU är också många gånger snabbare än en modern CPU men de kan inte göra samma sak. Det är så världen fungerar. Man kan bygga specialprocessorer som kan vara extremt snabba och strömsnåla men då kan de bara göra en enda sak. Ju mer generell prestanda man vill ha, ju sämre effektivitet får man. Det är för övrigt så man har börjat jobba nu. Den generella prestandan går inte att går så mycket mer med så istället lägger man inte dedikerad hårdvara som bara används ibland men som kan göra vissa uppgifter väldigt väldigt bra. Intels Quicksync är ett sådant exempel. Den har kisel som kan koda och avkoda h.264 och inget annat. Men det går fruktansvärt fort och drar nästan ingen ström. Serverprocessorer har ofta hårdvara för att hantera kryptering.

Du behöver inte vara orolig. Det kommer nya saker. Det forskas massa på grafen och Intel är med på tåget fast det tar tid. Steget från labb till pilot är stort och steget från pilot till fullskalig produktion kan också vara stort. Långt ifrån allt man har i lab blir någonsin en färdig produkt för att det inte går att tillverka i stor skala.

Fast är du sugen på att köra SSD över PCIe så är ju Skylake högintressant då det finns stöd för SATA Express, M.2 och NVMe.

Du måste vara galen som påstår att våran hjärna är digital!?!?
Tror du på allvar hjärnan bearbetar ettor och nollar, jag menar på synaps nivå, hjärnan består av ett nätverk av synapser som komuncerar med varandra med elektrisker pulser.. jag ser ingnet digitalt i det... det är så analogt det kan bli ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Immersion:

Du måste vara galen som påstår att våran hjärna är digital!?!?
Tror du på allvar hjärnan bearbetar ettor och nollar, jag menar på synaps nivå, hjärnan består av ett nätverk av synapser som komuncerar med varandra med elektrisker pulser.. jag ser ingnet digitalt i det... det är så analogt det kan bli ?

Andra meningen i inlägget...

Jag upprepar, hjärnan arbetar både digitalt och analogt. Exakt hur det hänger ihop är fortfarande inte helt klarlagt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Andra meningen i inlägget...

Jag upprepar, hjärnan arbetar både digitalt och analogt. Exakt hur det hänger ihop är fortfarande inte helt klarlagt.

Ah okej
Ja det kanske är defininitionsfråga då jag inte riktigt är säker på vad som skulle vara digitalt, då åtminstonde jag trodde vi vara biologiska och analoga varelser.

Ett Annat alternativ är optiska processorer..

Hur som helst... Hoppas Skylake klockar bra, men tycker Intel borde skämmas att dom varit så himla lata de senaste 7 åren..herregud I7 har funnits i evigheter nu... vi har blivit lovade många gånger och vi har hoppats på att vi skulle se samma stora hopp som mellan core 2 duo och I7...

Deras APU lösningar är slöseri på på resuser och tar ifrån dom fokus från det vesäntliga...
APU lösningar kommer främst vara intressant i bärbart..men att släppa det i desktop varianter är värdelöst.. såvida det inte är kontorsdatorer vi snackar om.. Men det skulle vara intressant att se statistik av hur många som har har ett extern grafikort men som har ett en cpu med gpu...
Detta är AMDs fel.. intel var tvungen att svansa efter dom..bara för att dom inte kan låta dom få ha sin egen nisch..

Är tråkigt det där med x86 licensen..detta är verkligen sådan sak som bromsar utvecklingen...
Hade varit intressant att se konkurrens från t.e.x kina med x86 alternativ.. dom är bra på att kopiera skoningslöst..
Oavsett om dom ska kopiera intels design total så är det vad Intel behöver, dom behöver helt enkelt någon som är dom hack i häl för att dom
ska få upp farten igen.. att intel gör så gott dom kan och inte maskar är rent skitsnack.. det dom behöver är press på sig...
Intel har blivit lata.. hela forsknings avdelningen är på semester förutom de som ansvarar för att krympa tillverknings processen, samma design samma skit men bara i mindre storlek och tillverknings teknik..jag menar att dom gör det väldigt lätt för sig.. "krymp skiten" så blir allt bra och mirakel kommer ske... men som vi nu fått se med deras skylake... så drar den fortfarande enormt mkt ström... detta är konstigt.. Istället för att satsa på IPC optimeringar så ska dom lösa IPC problemet genom att krympa skiten och på sätt kunna ge mer kräm för att öka prestandan, men grovjobbet att öka IPC även om man gör det i större nanometer skala.. har intel inte gjort dom som ansvarar för det är på semester.

Är tragiskt att men man är 30 nu, man inser om 10 år när man är 40 kommer förmodligen lika lite ha hänt som det gjorde sedan 2008 när I7 släpptes..

Permalänk
Medlem

Uhmhum. Trodde prestandan skulle vara bättre än detta. Vi får väl se hur det blir med riktiga recensioner vid release.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

#15376687
#15376837

Var är AMD snart ikapp i singeltrådad prestanda? Jaguar har ungefär samma prestanda som Atom, lite bättre ju mer avancerad lasten blir men samtidigt drar den betydligt mer ström. CMT ger inte två riktiga kärnor per definition. Har du missat de stora nyheterna om att alla tycker att CMT är en dålig design, inklusive AMD? De ska överge CMT till förmån för SMT i deras kommande arkitektur Zen.

Jag anser att andra generationens Bulldozer, Piledriver, som ligger på över 80% av singeltrådprestandan hos en 2600K är ett stort förbättringssteg mot första generationens Bulldozer, Zambezi, vilken ligger på 60%-70% av en 2600Ks prestanda. Tänk om Intel kunde göra lika stora framsteg med sina processorer. Då skulle det ha varit riktigt värt att uppgradera till en Skylake.

Jag kollar inte på det bärbara segmentet alls då jag vet att de är oerhört slöa och jämförbara med Atom. Men de drar också väldigt lite ström.

Jag kanske är en av få som faktiskt tycker att CMT är en bra och intressant teknik. Det är för att 1) en modul klarar av att göra samma sak som en kärna hos Intel, till (idag) 80% av den singeltrådade hastigheten. 2) Varje modul har två trådar, precis som att en Intelkärna har två trådar. Vad som händer när uppgifterna består av heltal är att du har två dedikerade kärnor i AMDs CMT medan du fortfarande har en i Intels HT. I praktiken fungerar de på olika sätt och skulle potentiellt gå att kombinera, men någon sådan lösning har jag inte sett ännu. 3) CMT är ett sätt att effektivisera CPUn. Om en Intel 2600K skulle ha CMT skulle totalprestandan gå upp på samma mängd ström - du skulle få mer total beräkningskraft eftersom processorn stundvis beter sig som en 8-kärnig.

Jag har visserligen förstått att implementationen av CMT inte har varit den bästa. Det skulle jag visserligen benämna som barnsjukdomar för tekniken i sig är det inte fel på. Det finns mycket mer prestanda för en programmerare att hämta ur en modul med CMT jämfört med en kärna med HT.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort och ny CPU landar på 5-6 tusen. Allt för 3-4 fps.

Njaa sitter nog på min 2600k och lägger de på en GPU istället

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.