Söker metod för att ha stor lagringskapacitet och snabba åtkomsttider

Permalänk
Medlem

Söker metod för att ha stor lagringskapacitet och snabba åtkomsttider

Hej,

Jag har en hel del skript som står och kör hos mig som skriver mycket till mina diskar. En körning skriver mellan 5-25 GB till hårddisken (HDD) och omfattar från 2 000 till 20 000 filer. Sker ungefär 100 körningar per dag.

Mina problem är som följer:
(1) jag börjar få slut på utrymme och måste expandera
(2) jag börjar märka av svåra prestandaförluster. Dels vid överföring till disken, dels vid förflyttningar och delete-actions. Går sjukt segt!

Jag letar därför efter ett sätt att öka min lagring och samtidigt förbättra prestandan och vänder mig till er för tips. Jag har fått upp ögonen för NAS och funderar på om det är vägen att gå.

Jag är inte särskilt bra när det kommer till att felsöka hårddiskar mer än vid rena fel och skulle uppskatta era kommentarer. Vilka specifikationer bör jag titta på hos hårddiskarna för att förbättra min read/write/delete? Bör jag använda raid, annat filsystem än NTFS, bli bättre på att defragmentera?

Något som kanske komplicerar detta är att alla mina diskar är krypterade och jag kommer kräva att lagringsmöjligheterna kan krypteras även dem.

Tack på förhand

Permalänk

kör en nas eller samsungs nya 2 tb ssder

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers