Intel Core i7-6700K "Skylake" mot i7-4790K i fler prestandatester

Permalänk

Ganska ointressanta test. Spel-prestanda och överklockning vill jag se!

Men det blir Skylake för min del i vilket fall, antagligen mest då för nytt moderkort och minne, men några procent bättre prestanda med processorn är ju inte helt fel heller. Jäkla dålig timing att en av mina RAM-stickor skulle gå sönder en månad innan uppgradering bara.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ser ut som min 2600K får vara kvar några år till då

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr. Bravo:

Ganska ointressanta test. Spel-prestanda och överklockning vill jag se!

Men det blir Skylake för min del i vilket fall, antagligen mest då för nytt moderkort och minne, men några procent bättre prestanda med processorn är ju inte helt fel heller. Jäkla dålig timing att en av mina RAM-stickor skulle gå sönder en månad innan uppgradering bara.

Fast spelprestanda säger ju i princip ingenting om processorn då man ofta måste vålda fram orealistiska scenarion för att det inte ska vara grafikkortet som är flaskhalsen. Resultatet man tillslut får fram kommer ju spegla de andra prestandatesterna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

1.) 14nm vs 22nm teknik. I teorin är 14nm bättre.
2.) CPU Turbo Clock 4.2 GHz vs 4.4 GHz. Äldre CPUn är klart bättre.
3.) Grafik är irrelevant för gaming eftersom det är mycket sämre än dedikerade grafikkort.
4.) Minnesstöd är bättre med i7-6700K eftersom det stödjer DDR4. Samtidigt finns det inte mycket skillnad mellan DDR3L-1600 och DDR4-2133.
5.) TDP: 95 W vs 88 W. Äldre bättre.
Och det är detta som jag har väntat på i 1,5 år...
Ska nog köpa Intel Core i7-4790K istället.

Permalänk
Medlem

@Ariansandstrom:
Varför? i7 6700k är ju den bättre processorn överlag, även om skillnaden är väldigt liten i just spel skulle jag tro. Om du ska köpa nytt kan du ju lika väl köpa det nyaste och få ddr4 minnen också. Eller varför inte satsa på något redigt dvs. en i7 5820k en riktigt 6 core processor istället för ännu en "quad" med HT. i7 6700k kommer ju kosta lika mycket som en i7 5820k typ och minnena kommer kosta lika mycket då det är ddr4, därermot kanske moderkortet kommer kosta mer om du väljer en x99 plattform.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KalBumling:

För konsumentplattformarna dvs lga 1150/1155 osv och inte deras premium segment, Intels priser kryper sakta men säkert uppåt generation för generation pga brist på konkurrens från AMD. Jag minns en tid när Intel justerade priserna nedåt under en produkts livstid, numera så säljs deras processormodeller i de högre segmenten för samma pris från dag 1 tills de är eol.

Så länge det inte finns vettiga alternativ för hex/octo-processorer mellansegmentet så kommer vi inte heller få se bra optimeringar för 4+ trådar i spel på bred front, samma problem vi satt med för ett par år sedan då i princip allt var optimerat för dual cores.

E-serien är en konsumentplattform, det är en strippad variant av Xeon E5. X99 är på sätt och vis en strippad variant av C60x/62x-plattformen där man t.ex. tagit bort stöd för dubbla CPUer och DDIO.

Finns ett problem som är känt som memory wall. För att inte det ska bli allt för påtagligt måste man ha en plattform med fler minneskanaler när det blir fler kärnor som ska arbeta samtidigt. Två kanaler DDR3/DDR4 är i princip alltid tillräckligt för 4 kärnor + SMT, har man program som verkligen kan använda 6 kärnor / 12 trådar börjar nog minne bli en flaskhals och för 8 kärnor / 16 trådar är det en klar flaskhals (med den prestanda per tråd som Haswell/Skylake har). X99-plattform är därför en förutsättning för att E-serien ska vara vettig (var onödig tidigare för de E-serie modeller med fyra kärnor).

Angående optimeringar. Rent krasst är majoriteten av de program vi kör på skrivbordet, inklusive spel, i de flesta fall fortfarande mest beroende av enkeltrådprestanda. Två kärnor + SMT (det Intel kallar HyperThreading) är mer än nog för allt utom en liten klick entusiaster. Finns idag inget spel som skalar i närheten av linjärt förbi två kärnor, finns ett par titlar som får en viss boost av fyra kärnor förutsatt att man har grafikkort ur toppsegmentet (annars blir ändå GPUn flaskhals).

Ur det perspektivet är faktiskt E-serien, och framförallt 5820k, relativt billig (billigare än high-end GPUer) då det på det stora hela är en plattform extremt få behöver. Det är definitivt fler som köper E-serien än vad som strikt har någon nytt av den, de som har ett arbete där man har nytta av väldigt många CPU-kärnor kör typiskt Xeon E5 för att kunna ha flera CPUer (och därmed ännu mer bandbredd mot RAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Känns som man gjorde ett riktigt kap i Net on Nets fyndhörna tidigare i år, ca 2300kr för en 4790K efter diverse rabatter.
Stod först och tveka om jag skulle invänta 6700K istället, tur man inte gjorde det

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ariansandstrom:

1.) 14nm vs 22nm teknik. I teorin är 14nm bättre.
2.) CPU Turbo Clock 4.2 GHz vs 4.4 GHz. Äldre CPUn är klart bättre.
3.) Grafik är irrelevant för gaming eftersom det är mycket sämre än dedikerade grafikkort.
4.) Minnesstöd är bättre med i7-6700K eftersom det stödjer DDR4. Samtidigt finns det inte mycket skillnad mellan DDR3L-1600 och DDR4-2133.
5.) TDP: 95 W vs 88 W. Äldre bättre.
Och det är detta som jag har väntat på i 1,5 år...
Ska nog köpa Intel Core i7-4790K istället.

TDP innehåller även den mer avancerade grafiken som du i punkt 3 påstod var irrelevant. TDP säger väldigt lite om faktiskt strömförbrukning, speciellt inte när det handlar om så integrerade grejer som moderna processorer där du har en CPU, GPU och nordbrygga i en bit kisel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

hoppas min 2500k står ut lite till ett par år : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

@Ariansandstrom:
Varför? i7 6700k är ju den bättre processorn överlag, även om skillnaden är väldigt liten i just spel skulle jag tro. Om du ska köpa nytt kan du ju lika väl köpa det nyaste och få ddr4 minnen också. Eller varför inte satsa på något redigt dvs. en i7 5820k en riktigt 6 core processor istället för ännu en "quad" med HT. i7 6700k kommer ju kosta lika mycket som en i7 5820k typ och minnena kommer kosta lika mycket då det är ddr4, därermot kanske moderkortet kommer kosta mer om du väljer en x99 plattform.

Att listpriset är högt är tydligen vanligt för osläppta produkter. Intel är nog inte så dumma att de släpper en 4-kärnig till samma pris som en 6-kärnig. Betala några hundralappar extra för ett X99-moderkort? Tror nog de flesta skulle tänka 5820k>6700k då om inte de absolut vill ha någon Skylake-funktion.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv

@Zotamedu:

Inga direkta prestandamonster...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ariansandstrom:

1.) 14nm vs 22nm teknik. I teorin är 14nm bättre.
2.) CPU Turbo Clock 4.2 GHz vs 4.4 GHz. Äldre CPUn är klart bättre.
3.) Grafik är irrelevant för gaming eftersom det är mycket sämre än dedikerade grafikkort.
4.) Minnesstöd är bättre med i7-6700K eftersom det stödjer DDR4. Samtidigt finns det inte mycket skillnad mellan DDR3L-1600 och DDR4-2133.
5.) TDP: 95 W vs 88 W. Äldre bättre.
Och det är detta som jag har väntat på i 1,5 år...
Ska nog köpa Intel Core i7-4790K istället.

6.) Nyare chipset med fler PCIe3 lanes.
7.) Bättre stöd för PCIe lagring
8.) Fler USB 3.0 portar via Intels kontroller

Sen är det ju förstås helt onödigt att ta några faktiska beslut innan lansering.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

@Ariansandstrom:
Varför? i7 6700k är ju den bättre processorn överlag, även om skillnaden är väldigt liten i just spel skulle jag tro. Om du ska köpa nytt kan du ju lika väl köpa det nyaste och få ddr4 minnen också. Eller varför inte satsa på något redigt dvs. en i7 5820k en riktigt 6 core processor istället för ännu en "quad" med HT. i7 6700k kommer ju kosta lika mycket som en i7 5820k typ och minnena kommer kosta lika mycket då det är ddr4, därermot kanske moderkortet kommer kosta mer om du väljer en x99 plattform.

Jag tror nog att i7 5820k är sämre än i7 4790k. 6 kärnor behövs inte till gaming. En bra SSD är mycket viktigare.

Permalänk
Skrivet av asphyxie:

6.) Nyare chipset med fler PCIe3 lanes.
7.) Bättre stöd för PCIe lagring
8.) Fler USB 3.0 portar via Intels kontroller

Sen är det ju förstås helt onödigt att ta några faktiska beslut innan lansering.

Jag använder inte en enda USB 3.0 i dagsläget. Sen är det ju så att USB 3,0 ersätts av USB 3,1.

Permalänk

Har en Core i5-4670 (Överklockad til 4,5 GHz), tjänar jag något på att uppgradera till de nya CPUerna?

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Skrivet av Ariansandstrom:

1.) 14nm vs 22nm teknik. I teorin är 14nm bättre.
2.) CPU Turbo Clock 4.2 GHz vs 4.4 GHz. Äldre CPUn är klart bättre.
3.) Grafik är irrelevant för gaming eftersom det är mycket sämre än dedikerade grafikkort.
4.) Minnesstöd är bättre med i7-6700K eftersom det stödjer DDR4. Samtidigt finns det inte mycket skillnad mellan DDR3L-1600 och DDR4-2133.
5.) TDP: 95 W vs 88 W. Äldre bättre.
Och det är detta som jag har väntat på i 1,5 år...
Ska nog köpa Intel Core i7-4790K istället.

TDP är lika viktigt som jag vill veta din sko storlek. Detta berättar endast hur kraftig kylare du behöver, inte exakt vad den drar i ström

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av SvennaJensen:

Har en Core i5-4670 (Överklockad til 4,5 GHz), tjänar jag något på att uppgradera till de nya CPUerna?

Förlorar pengar i plånboken du vinner inte mycket av att byta. Om inte nuvarande är flaskhals så låt bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Ariansandstrom:
Ja, det stämmer eftersom de flesta spel använder 1-2 kärnor. Däremot vet man inte hur många kärnor spel kommer använda, t.ex. armored warfare använder upp till 8 kärnor och det har visat sig att de som har en quad core eller ännu bättre 6 core får en rejäl boost i prestanda i det spelet. Medans world of tanks använder endast 1 kärna. En i5 är allt man behöver, kommer fungera bra till de flesta spelen. Därmot är valet mellan en i7 quad och en i7 hexa, så skulle jag välja en i7 hexa då priset inte blir så mycket högre. Detta gäller givetvis om man spelar på 1080, eftersom på högre upplösningar blir man mindre cpu begränsad skulle jag tro.

De flesta som köper 6 cores till speldatorer gör det för e-pennan eller så är de en minoritet som lirar t.ex. battlefield 4 med 144hz skärm och vill ha 120-140 fps. Jag själv stod ju inför ett dilemma när jag byggde mitt system förra året, jag satsade på en 6 core eftersom jag just skulle lira bf4 med 120hz skärm, och visst funkade det bra med 2x r9 290, men jag lirade aldrig bf4 så mycket utan fortsatte med world of tanks vilket inte använder mer än en kärna eller stödjer crossfire. Så mitt system är bara "död" vikt nu hehe.

Egentligen skulle jag ha en högt klockad i5 4690k med en gtx 980 men jag orkar inte "nedgradera" mig på cpu sidan. Jag fattar inte ens varför jag har 32gb minne om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Bleh!

Fortfarande ingen info om ifall och isf när en variant med GT4E för sockel kommer?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ice Frontier:

Fortfarande ingen info om ifall och isf när en variant med GT4E för sockel kommer?

Kan se poängen med GT4e i en laptop, men vad vore poängen med den plattformen i en stationär dator? Varför inte bara stoppa i typ AMD Fury Nano eller Nvidia GTX 960?

Kostnadsmässigt står sig inte Iris Pro speciellt bra, det enda jag ser som gör den plattformen intressant är perf/W som är betydligt bättre för Iris Pro än för någon desktop-GPU som AMD/Nvidia gjort så här långt. Däremot är absolut prestanda i Iris Pro inte i närheten av GTX960 (och Fury Nano borde rimligen vara ännu snabbare).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

@Zotamedu:

Inga direkta prestandamonster...

Fast du frågade när de hade något att erbjuda, inte när de låg i prestandatoppen. 1090T stod sig bra mot Lynnfield och låg betydligt bättre i pris än Gulftown. Hade jag köpt dator i början av 2010 hade det troligtvis blivit en 1090T. Fast då satt jag redan på en Q9450 som inte riktigt var värd att byta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Icte:

Om de nu satsat 11,5 miljarder dollar för att få ett resultat på runt 10% bättre IPC hos Skylake CPU:erna jämfört med Haswell Refresh så känns det som en hel del bortkastade pengar. Men nu vet jag inte direkt vad de forskar kring, förhoppningsvis runt övergången till ett nytt material (t.ex. carbon nanotubes eller Indium Gallium Arsenide transistorer som det pratades om ett par år sedan). Men än så länge känns det endast som att Intel mjölkar konsumenterna på pengar genom att göra små uppgraderingar varje år, vilket är ganska tråkigt då utvecklingen verkar ha stannat upp helt och hållet. Jämför t.ex. de 4 senaste åren med 2005-2009 så förstår du vad jag menar!

Det blir bara dyrare att gå ner i nm också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan se poängen med GT4e i en laptop, men vad vore poängen med den plattformen i en stationär dator? Varför inte bara stoppa i typ AMD Fury Nano eller Nvidia GTX 960?

Kostnadsmässigt står sig inte Iris Pro speciellt bra, det enda jag ser som gör den plattformen intressant är perf/W som är betydligt bättre för Iris Pro än för någon desktop-GPU som AMD/Nvidia gjort så här långt. Däremot är absolut prestanda i Iris Pro inte i närheten av GTX960 (och Fury Nano borde rimligen vara ännu snabbare).

Passivt chassi

Permalänk
Medlem

Varför kommer inte AMD ifatt när Intel har stått stilla så pass länge? Hoppas att zen blir prisvärd iallafall om inte lika kraftfull som skylake.

Permalänk
Inaktiv

En Skylake E3-1200 v5 blir det nog för min del vilken påminner om Core i7-6700K. Största fördelen med denna emot förra gen är att den klarar dubbla rammängden. (64GB emot 32GB) Nå det blir att vänta ett tag då ddr4 minne fortfarande är svindyrt.

Annars kan man klaga på att utvecklingen står stil på de flesta fronter, det jag inte gillar är att de börjar bloata ner alla processorer med en gpu istället för att göra dem mindre och billigare. Men det finns ekonomiska strategier med detta, då de tror mycket på inbyggda gpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sen är det ju så att vi har ju hamnat i en form av prestandavägg med nuvarande tekniken. Det kräver något oerhört drastiskt för att vi ska få stora prestandahopp igen. Det är det inte många som inser.

Enligt mina professorer blir det inte så mycket roligare än såhär med den datorn vi känner. Vi får väl se...

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Om de nu satsat 11,5 miljarder dollar för att få ett resultat på runt 10% bättre IPC hos Skylake CPU:erna jämfört med Haswell Refresh så känns det som en hel del bortkastade pengar. Men nu vet jag inte direkt vad de forskar kring, förhoppningsvis runt övergången till ett nytt material (t.ex. carbon nanotubes eller Indium Gallium Arsenide transistorer som det pratades om ett par år sedan). Men än så länge känns det endast som att Intel mjölkar konsumenterna på pengar genom att göra små uppgraderingar varje år, vilket är ganska tråkigt då utvecklingen verkar ha stannat upp helt och hållet. Jämför t.ex. de 4 senaste åren med 2005-2009 så förstår du vad jag menar!

Nej det betyder att utbytet är väldigt lite och att det inte finns mycket mer att göra med moderna processorer utan att ändra något revolutionärt. Troligtvis krävs det ett byte av halvledare för att det ska hända något stort med prestandan. Många verkar tro att grafen är den mest lovande kandidaten för ett signifikant språng i prestanda men det är fortfarande långt borta. Man är inte helt säker på hur man tillverkar grafen med bandgap så det går att använda till processorer. Fråga Yoshman så kan du säkert få en liten föreläsning om hur alla moderna arkitekturer oberoende av ISA konvergerar mot ungefär samma IPC och den har varit hyfsat oförändrad ett tag.

Intel jobbar på både III-V och "quantum well" fast teknikerna är fortfarande ett antal år bort. Det var rätt nyligen de ens lyckades tillverka vettiga 300 mm wafers med transistorer av InGaAs och de är fortfarande svindyra. För tillfället pratar vi storleksordningen en faktor 1000 i pris. Metoden som användes var för övrigt att börja med en färdig wafer av kisel och sedan göra om den till InGaAs så räkna inte med att processorer blir billigare. Det är för övrigt långt ifrån självklart att en övergång till InGaAs skulle ge märkbart snabbare processorer utan det är mer troligt att det blir betydligt strömsnålare istället eftersom de går att köra på betydligt lägre spänning. Det är fortfarande många tekniska utmaningar kvar för att hitta en ersättare till kisel. Tidsplanerna från diverse ställen säger att det tar 5-10 år innan de är igång, om det blir något. Kanske passande då det verkar som att det är ungefär 5 år av krympning av kisel kvar. Om de inte hittar på några andra trick för att fortsätta skala transistordensiteten.

För övrigt verkar det som att TSMC investerar ca 12 miljarder enbart i fabriken som ska bygga deras 10 nm processorer. Samsungs 20 nm fabrik för minnen gick på 10 miljarder. Halvledarmarknaden jonglerar enorma mängder pengar. Börja läsa lite om alla tekniska svårigheter som finns i vägen för nya halvledare och nya noder så ser du snart vart pengarna tar vägen.

Jag vet mycket väl att utvecklingen har avstannat men det är inte av den anledningen du tror. Intel är fortfarande pressad underfrån av ARM och IBM petar från serversidan. Du missar ett väldigt viktigt koncept i ditt resonemang och det är att teknisk utveckling följer en S-kurva och närmar sig asymptotiskt ett teoretiskt max. Titta på SSD till exempel. Stenhård konkurens och ändå har priset per GB och prestandan stagnerat de senaste åren. Det är ju omöjligt i din värld eftersom det råder hård konkurrens. De slog i två tekniska väggar. Prestandan har varit begränsad av SATA III och AHCI, nu när M.2/U.2/SATA Express/PCIe tillsammans med NMVe kommer på bred front så kommer prestandan börja skala igen. Kapaciteten har slagit i en vägg för att det har varit svårt att skala ner NAND-cellerna. De är mycket känsligare än transistorer för storlek och varje krympning har gett kraftiga nackdelar som minskad hållbarhet och sämre signalkvalité som i sin tur driver upp priset. Nu är 3D NAND på väg från fler än bara Samsung så nu kommer det antagligen röra på sig igen om ett år eller två. Ett annat exempel jag tog upp i en annan tråd är bensinmotorer för man måste tydligen ha en bilanalogi. Mellan 1920 och 1980 hände det väldigt mycket i hästkrafter per slagvolym. Fast där har det mer eller mindre stått stilla sedan 90-talet. Är det också för att alla biltillverkarna saknar konkurrens och bara mjölkar sina kunder? Nej, såklart inte. Det är bara extremt svårt att optimera en bensinmotor mer utan att den blir svindyr. Formel 1 har väldigt fina motorer som pressar ut över 800 hp från 2,4 liter men så kostar de över en miljon styck. Det kan jämföras med en vanlig Volvo på 2 liter som bara pressar ut ca 150-200 hp. Men då får du fem hela bilar till samma pris som en ensam motor. Igen har vi alltså nått en vägg av vad som är realistiskt att pressa ut en befintlig teknik. Nästa steg för bilar blir hybriddrift och efter det kommer antagligen förbränningsmotorn fasas ut helt.

Du missar också att Intel är väldigt intresserade av att själva släppa nya produkter som gör det värt att uppgradera. Tror du de tjänar några pengar på att släppa produkter som ingen vill köpa? Hela tråden är ju full av folk som inte ser någon anledning att uppgradera sina fem år gamla processorer. Det låter som en tämligen dålig affärsidé från Intels sida.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Timergu:

Varför kommer inte AMD ifatt när Intel har stått stilla så pass länge? Hoppas att zen blir prisvärd iallafall om inte lika kraftfull som skylake.

För att det tar flera år att designa en ny arkitektur. AMD satsade allt på Bulldozer och när det visade sig att det inte fick bra satsade de sina resurser på att försöka fixa arkitekturen. Det tog ett tag innan de började satsa fullt ut på att skrota Bulldozer och börja om från början med Zen. Intel släpper en ny arkitektur ungefär vartannat år men sedan Core 2/P4 någonstans har de utgått från samma grund och vidareutvecklat den vilket är enklare än att börja om från början. De sitter ändå och jobbar ett antal steg i framtiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

@Zotamedu:

Jag höll mig relaterad till nyheten...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xoka:

Lite nyfiken på vilken typ av kylning du kör för att få upp den i de frekvenserna? Custom loop?

Det går med luftkylning,min 2500k som jag uppgraderade nyligen gick bra att köra i 5 ghz på min noctua nh-d14 men inte var det stabilt. Så jag körde på 4,7 ghz i över 3 år innan jag bytte till min nuvarande haswell-e plattform:-)
Däremot gav bytet från 4 till 12 kärnor en ganska så grov prestandapush rent generellt även om jag bara kör min 5930k i 4,2 ghz:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift