Permalänk

CPU 80C i idle?

Tja swec! Jag har en liten noobfråga här till er.

Jag har nyligen byggt ihop en dator som jag har tänkt spela CSGO på, jag köpte begagnade grejer och fick en CPU av en kompis.

Enligt Speedfan och HWMonitor så är min CPU runt 80 grader varm i idle och detsamma i load, men HWMonitor och även Core temp Säger att mina cores ligger på 30 grader i idle och cirka 45-50 i load (se bild).

I bios står det att CPUn är cirka 30 grader.
Jag undrar om detta kan stämma och isåfall om jag borde oroa mig.
Datorn är välkyld.

Mina specs:
CPU: i5 2500 (inte k)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
MOBO: ASUS p8p67 LE

Permalänk

Från Toms hardware:

CPUTIN is CPU Temperature Input.

Core temperatures are always higher than CPU temperature, which means the tables for your CPU temperature are miscoded in BIOS. You can try flashing your BIOS to the latest release, which will sometimes correct the inaccuracy.

Bör inte vara oros moment men en ide är att uppdatera bios.

Permalänk
Medlem

HWmonitor har tydligen en känd bugg, du kan inte lita på "CPUTIN" eller någon annan som står där för moderkortets temps, du behöver bara oroa dig över Core temperaturerna som är under processorns flik. Min FX 6300 stod att den hade 30-40C i idle i core temperaturer men 100C enligt moderkortet längre upp. Du kan ta det lugnt

Permalänk
Medlem

Är max 48c på cores så svalt och fint, ser dock ut som den matar på rejält med volt 1.356v
Om du tänker överklocka så låt inte vcore vara kvar på auto...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack för alla svaren, skönt att inte behöva oroa sig!

@ggustavsson: Eftersom det är en 2500 utan k så har jag bara aktiverat OC Tuner. Går det att ändra på vcore på en låst cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gordanaRL:

Tack för alla svaren, skönt att inte behöva oroa sig!

@ggustavsson: Eftersom det är en 2500 utan k så har jag bara aktiverat OC Tuner. Går det att ändra på vcore på en låst cpu?

Har aldrig träffat på en icke k, men om det inte är ett modekort som är från en märkesburk så ska det gå bra att ändra fritt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Är max 48c på cores så svalt och fint, ser dock ut som den matar på rejält med volt 1.356v
Om du tänker överklocka så låt inte vcore vara kvar på auto...

Ursäkta om jag hoppar in lite här, men är det då att VID är vcoren?
Är nyfiken för är ganska ny inom överklockning.
Vad jag har läst är VID Intels vcore som rekommenderas vid den klockfrekvensen..?
Men det är den enda som ändrats för mig som verkar vara den rätta vcore? För min vcore står på 1.01 ungefär vid 4.4 ghz full belastning mesans VIDen hoppar upp till ca 1.35.. Men folk har skrivit att vcore inte är VID? Är lite fundersam hur det ligger till..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Ursäkta om jag hoppar in lite här, men är det då att VID är vcoren?
Är nyfiken för är ganska ny inom överklockning.
Vad jag har läst är VID Intels vcore som rekommenderas vid den klockfrekvensen..?
Men det är den enda som ändrats för mig som verkar vara den rätta vcore? För min vcore står på 1.01 ungefär vid 4.4 ghz full belastning mesans VIDen hoppar upp till ca 1.35.. Men folk har skrivit att vcore inte är VID? Är lite fundersam hur det ligger till..

Ja samma för mig, tror bara ggustavsson läste fel. Min max-VID är 1.356 och min max-vcore är 1.304 vilket fortfarande är väldigt högt. Fast jag kör med OC tuner, ska pilla lite med det imorgon tror jag.