Är Det skadligt att ha för höga grader på sin cpu!

Permalänk
Medlem

Är Det skadligt att ha för höga grader på sin cpu!

Behöver lite hjälp när jag själv inte kan så mycket om datorer, för de är nämligen så att jag tror min processor gå på för höga grader om du förstår vad jag menar.
Om ni kollar på länken så kommer ni förså, hade upskattat hjälp så fort som möjligt vet inte vad jag ska göra.
är det skadligt?

se länk: http://i.imgur.com/0nCeNdx.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av mongoGA:

Behöver lite hjälp när jag själv inte kan så mycket om datorer, för de är nämligen så att jag tror min processor gå på för höga grader om du förstår vad jag menar.
Om ni kollar på länken så kommer ni förså, hade upskattat hjälp så fort som möjligt vet inte vad jag ska göra.
är det skadligt?

se länk: http://i.imgur.com/0nCeNdx.png

Ja, det är skadligt om den blir för varm (eller skadligt och skadligt, den kommer klocka ner sig för att inte ta skada men du tappar en massa prestanda och eventuellt lite livslängd.)

Med det sagt så finns det inget i ditt screenshot som bevisar att den går för varm. Mät inte temperatur med SpeedFan utan använd HW-monitor eller CoreTemp, och mät när du belastar processorn till max.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

@era909: Okej jag ska testa ett annat program för nu när jag är inne i ex wow så går den upp till 80, när är de skadligt och vad kan jag göra för att förhindra att det blir värre?

Permalänk
Medlem

80 är inte farligt imo. Över typ 90 skulle jag börja kolla på ny cpu kylare eller bara testa rengöra och byta pastan om det suttit länge.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Extremaz: okejokej nä den går mellan 60-80 men tack för hjälpen ska köpa ny pasta imån å rengöra den kan vara lite sne sen flytten eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mongoGA:

@era909: Okej jag ska testa ett annat program för nu när jag är inne i ex wow så går den upp till 80, när är de skadligt och vad kan jag göra för att förhindra att det blir värre?

80° går väl an, men det är lite högt. Om du har kylaren som följde med processorn så är det inget direkt konstigt med den temperaturen. Det du kan göra för att få ner temperaturen är att byta till en bättre kylare, t.ex. en Cooler Master Hyper 212 EVO. Se också till så att du har bra kylning i chassit. Svårt att ge några råd utan att veta vad du har för chassi dock.

Permalänk
Medlem

Är det 80 under load kan du simma lungt, 90-95 börjar kunna vara skadligt. Tillåter ekonomin kan det vara nice med en annan kylare, dock främst för ljudnivån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mongoGA:

@era909: Okej jag ska testa ett annat program för nu när jag är inne i ex wow så går den upp till 80, när är de skadligt och vad kan jag göra för att förhindra att det blir värre?

Enligt SpeedFan så simmar du lungt i sjön än. Men om du vill sänka dina temperaturer så får du lov att byta kylare.
Ta en 212a dom är oerhört prisvärda.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cheben:

Är det 80 under load kan du simma lungt, 90-95 börjar kunna vara skadligt. Tillåter ekonomin kan det vara nice med en annan kylare, dock främst för ljudnivån

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, intels k-modeller från ivy bridge och framåt throttlar vid 105 °C och stänger av sig vid 130 °C.

AMDs 32nm och 28nm processorer throttlar vid 62 °C för FX-x1xx och phenom, FM2(+) samt Piledriver throttlar vid 70-74 °C.
Global founderies har garanterat kislet att klara av 97 °C utan degration och CPU:erna stänger av sig vid 94°C.

2x00k från intel throttlar vid redan 98 °C.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin