Permalänk

SSD boot-tid

Hej!

Liten fråga ang SSD. Som sagt var får ni ta i beaktning att jag kan noll i princip om datorer.

Något jag hatar är att datorn min går fruktansvärt långsamt att starta upp så jag hade tänk mig en SSD.
Har förståt att raid kan vara något men jag vill ha det simpelt. Vad ska jag tänka på inför ett köp? Vill ha något som snabbar upp
starten av datorn.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vilken SSD som helst kommer få datorn att kännas som ny...
Satsa på en 120/128GB så behöver du inte slänga ut så mycket heller, även fast det helt klart är värt. En ny dator idag innehåller garanterat en SSD, då ingen vettig person skulle strunta i den

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Köp en 250GB av valfri sort, kostar ca 200:- mer än en 120GB.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Tack för svaren!

Vad är det i en SSD som gör att den startar snabbt? Läshastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

En ny dator idag innehåller garanterat en SSD, då ingen vettig person skulle strunta i den

De stora OEM tillverkarna håller inte riktigt med dig. Där är det fortfarande vanligare med roterande diskar än SSD, eftersom folk är blinda, döva, och dumma i huvudet. SSD'erna är små, det är betydligt enklare att sälja "3TB" än "240GB", och den korkade, förlåt, oinsatte svensson-köparen har ingen aning om varför SSD skulle vara något speciellt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

De stora OEM tillverkarna håller inte riktigt med dig. Där är det fortfarande vanligare med roterande diskar än SSD, eftersom folk är blinda, döva, och dumma i huvudet. SSD'erna är små, det är betydligt enklare att sälja "3TB" än "240GB", och den korkade, förlåt, oinsatte svensson-köparen har ingen aning om varför SSD skulle vara något speciellt.
B!

Förmodligen större vinst i att strunta i SSD.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av denlillefete:

Tack för svaren!

Vad är det i en SSD som gör att den startar snabbt? Läshastigheten?

En vanlig mekanisk hårddisk är just mekanisk och måste rent fysiskt flytta sin läsarm och snurra på hårddisken för att hitta och läsa datan som är lagrad på den. Vet inte riktigt hur man förklarar en SSD, men de har inte några rörliga delar utan lagrar och kommer åt datan elektroniskt istället vilket är extremt mycket snabbare. Både läs- och skrivhastigheter är tiofaldigt större hos SSD-diskar än mekaniska diskar.

Permalänk

sorry lite fel formulerat. Vad är det som får datorn att starta snabbare? Är det läshastigheten?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja. Datorn kan helt enkelt läsa in alla filer som behövs för Windows x antal gånger snabbare från en SSD än en vanlig hårddisk.

Permalänk
Medlem

En ssd har ca 500MB/s i läshastighet där en mekanisk har 100-150 men det som gör ssd extremt bra är söktid samt att den kan läsa data oavsett var på disken precis lika snabbt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Tackar Andreaz1. så den här larvigt dyra skulle vara det mest ultimata? http://www.inet.se/produkt/4305071/ssd-1-2tb-intel-750-2-5

Permalänk
Hedersmedlem

Den "mest ultimata" just för tillfället ja, men då behöver du övrig hårdvara som stödjer den också och den är helt onödig för medel-Svensson eller till och med datanörd-Svensson som bara vill snabba upp datorn lite. De där är i mitt sinne för riktiga hardcordeentusiaster som vill krama ur varenda sista droppe ur datorn och inte har något annat kvar att slänga pengar på. Annars vet jag inte riktigt varför man skulle vilja köpa en?

Köp en normal SSD istället, var glad, var snabb, var nöjd.
Här är den jag har i 120GB-variant (räcker om du bara vill ha operativsystem och småprogram installerade på den) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880214
För inte många hundralappar extra får du mer än dubbelt så mycket utrymme: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Permalänk
Medlem

Nå, den är med på listan över det mest utimata, men bara om du kan tillgodogöra dig bandbredden. Först måste du ha SFF-8639 anslutning, och sen ska den ha bandbredden till det hela.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Priset avgör ju inte alltid det som är bäst osv..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nå, den är med på listan över det mest utimata, men bara om du kan tillgodogöra dig bandbredden. Först måste du ha SFF-8639 anslutning, och sen ska den ha bandbredden till det hela.
B!

oj nu tappade bollen helt hahah! Men jag ska nog inte köpa en sådan efter som den är dyraren en min dator.
Men förklara gärna hur det funkar. Kan nada om det här.

Permalänk

Hej Lillefete !

Såg att du var nyfiken på hur det fungerar med den SSD...

Den längre förklaringen hittar du på wikipedia som den tidigare talaren har angett ... "https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive"

Tror att du söker en lite mer praktisk förklaring (för det är ganska mycket information om man ska krypa ner i detaljerna...):

Om du har en mer nyare dator där din processor heter någonting i stil med Intel core i3, i5 eller i7 så är det nästan säkert att du har en SATA kommunikation till din hårddisk. Du kan kolla länken för att se hur kabeln ser ut, där det även finns exempel på strömkablar. "https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA".

Jag tror att klarar dig långt med en som forumet anger 120Gb disk tex. denna "http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/166066-kingst..." och när du tycker att den är för långsam så köper du en snabbare/större o.s.v. (andra handsvärdet är ganska högt för stunden).

Nu kommer det tidsödande delen att ladda operativsystemet på nytt tex. Windows 7, med dess drivrutiner, program som du gillar mm. Det finns även diskklonings program mm där man kan ta ett "kopia" av din nuvarande hårddisk och lägga den direkt på din SSD. Tänk på att alltid göra en backup mer än du tror att du behöver om du skulle behöva backa för att det var lite för svårt, ta nya tag en annan dag mm. Om du vill lagra lite mer på din dator föreslår jag att du har en lite större mekaniska disk på tex 1 Tb där du kan lägga sådant som inte är så tidskritiskt, bilder, filmer, musik, skapade alster mm.

Hur fungera det nu om man inte orkar den långa förklaringen på Wikipedia ?

I datorn finns det internminnen som är mycket snabbare är din nuvarande hårddisk. Dessa internminnen "gömmer" bort allt när nu stänger av datorn. Tänk dig nu att du har internminnen som "kommer ihåg" även om du stänger av strömmen (vilket en mekanisk hårddisk faktiskt gör). Dessa "komihåg" minnen monterar du i en lite låda som kommunicerar med gränssnittet Seriell ATA och vips så har du en SSD disk.

Lycka till med labbandet i sommar och ge inte upp i första taget då jag tror att du blir mycket nöjd med en SSD-disk i din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av denlillefete:

sorry lite fel formulerat. Vad är det som får datorn att starta snabbare? Är det läshastigheten?

Delvis, men allra främst så är det mindre latens med en SSD som får OS och program att starta snabbare. En mekanisk hårddisk måste flytta läsarmen och hitta rätt del av disken när den ska läsa, medan en SSD läser in data lika snabbt oavsett var datan ligger. SSD är därför ~100 ggr snabbare på att hitta datan som begärs. När man startar t.ex. Windows eller något program så är det massor av filer som behöver läsas in, som ligger utspridda på disken. Så även om en SSD bara skulle läsa data lika snabbt som en hårddisk så skulle den ändå krossa hårddisken när det gäller att t.ex. starta program. Den högre läs/skriv-hastigheten är bara en trevlig bonus då.

Sen är det ju skillnad på olika modeller av SSD. Det krävs en massa smarta algoritmer för att hantera minnet på ett bra sätt. Så även om de flesta SATA-SSDer nu för tiden maxar SATA 6 Gb/s så är det ändå skillnad på hur bra de hanterar en viss belastning. Om du vill veta mer om SSDer så kan du läsa Anandtechs artikel. Den är lite gammal nu, men det är fortfarande en bra utgångspunkt om man vill lära sig om SSDer.

När det gäller rekommendationer så är Samsung 850 EVO ett prisvärt alternativ just nu då de är billiga hos Netonnet. Annars finns även 850 Pro som är bättre men dyrare. Kollar man på ännu dyrare, icke-SATA SSDer så är nog Samsung SM951 ett bättre alternativ än Intel 750 om du har en 32 Gb/s M.2-port på ditt moderkort. Intel 750 presterar bättre vid väldigt hård belastning, medan SM951 är mycket bättre optimerad för en mer normal belastning (se Anandtechs recension av 750). Om du inte har en M.2-port, eller bara en 10 Gb/s M.2, så vinner annars Intel 750 automatiskt eftersom den ansluter direkt till PCIe.

Permalänk

Stort tack Teamvogon och Perost! nu klarna det lite för mig

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/4304722/samsung-ssd-pro-850-serie...

Denna ovan är jag sugen på att införskaffa. Har just nu 2 stycken SSD redan men en 3:e skadar inte antar jag!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Glömmer aldrig när jag installerade windows för första gången på en SSD

Visa signatur

Progamer

Permalänk

@denlillefete: Har du råd så tjänar du faktiskt på att köpa en lite större SSD 240-256 GB. Den har oftast snabbare eller högre läs-/skriv hastighet. Rekommenderar en SSD med MLC som flashminnestyp. En beprövad sort med bra resultat.

Svenska SSD-Guiden: Världens största löpande SSD-test - Omdömen: 240/250/256 GB

Prisvärda ssd, "säkra kort" i mina ögon:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s228351172#rparams=m=s2...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av actiwe:

Glömmer aldrig när jag installerade windows för första gången på en SSD

Jag vet känslan, normalt brukar man få sitta i alla fall en timme och glo på Windows-installationen, men med SSD:n var det över redan efter en kvart.

Jag trodde det hade blivit något fel på installationen.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@denlillefete: Har du råd så tjänar du faktiskt på att köpa en lite större SSD 240-256 GB. Den har oftast snabbare eller högre skriv-/läs hastighet. Rekommenderra en SSD med MLC som typ av flashminne. En beprövad sort med bra resultat.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s228351112#rparams=m=s2...

Är det inte så också att en större SSD har längre livslängd också?

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Skrivet av Olaeli:

Är det inte så också att en större SSD har längre livslängd också?

Vet faktiskt inte det. Men tror inte det.

Kanske finns svar i denna artikel :

SSD Skrönor Nordichardware

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Gammal video jag gjorde åt en kompis när jag skaffat SSD nyligen. Borde ge dig en uppfattning om hur det blir Dessutom är det med en av de billigaste SSD-diskarna man kunde köpa just då

Satte in samma disk sedan i min PS3:a. Var första generationens med en ruggigt trött 5400rpm-disk.

Här är skillnaden som blev i GTA V. Ni som spelade den på last gen vet ungefär hur lång tid det tog...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Välj en ssd från intel, crucial eller Kingston. Om du även har en del spel som du vill ladda snabbt kan 120gb trångt. Men håller man disken ren från spel och större program duger 120gb

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken SSD du väljer, om du har råd är större diskar bättre då dom har bättre prestande inherent i sin design men du kommer märka stora skillnader oavsett vad du väljer.

Senaste på tapeten är SSD insticks kort, dvs dom kopplas på datorns interna komponent buss (PCIe) till skillnad från andra som använder data lagrings interface (SATA, ATA) etc. Men instickskort funkar bara på stationära datorer och även om dom är sanslöst snabba är det egentligen inget man verkligen behöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av actiwe:

Glömmer aldrig när jag installerade windows för första gången på en SSD

Skrivet av Olaeli:

Jag vet känslan, normalt brukar man få sitta i alla fall en timme och glo på Windows-installationen, men med SSD:n var det över redan efter en kvart.

Jag trodde det hade blivit något fel på installationen.

Heh, jag minns själv jag reagera på hur snabbt Windows XP installerade.
Återstående tid: 25 min, 22 min, 20 min, 15, 10 , 5 osv... Varje "minut" gick på 5-10 sekunder kändes det som.

Nutid när man installerade Win 10 från USB 3 flashminne (Win 7 måste ju köra USB2) till en modern Samsung 850 gick så snabbt att jag också tänkte... vf, har vi missat något...(?)
Det som tog längst tid var alla små inställningar den skulle ha mig att göra... :=/

Skrivet av Olaeli:

Är det inte så också att en större SSD har längre livslängd också?

Nja, det är nog mer en bieffekt.
Tänk dig du har 250GB med flash celler och du skriver 10TB data. Väldigt enkelt sett så kommer du då slita 40 cykler på dessa NAND (det är egentligen mer komplext men låt oss förenkla det).
Om du istället har 500GB med flash celler och du skriver samma 10TB data kommer alla bara få 20 cyklers slitage. Där finns helt enkelt mer NAND att fördela slitaget mellan.

Sen har du aspekten att om du köper en för liten disk så kommer du ha svårare i framtiden att använda den vettigt, då saker ofta tar mer och mer plats. Men när man når 250-500GB storlek så räcker det långt, då även större spel idag inte är mycket mer än 50GB (finns undantag dock). Beror helt på hur mycket du tänkte ha samtidigt på disken.
Windows i sig själv klarar sig på 120GB, men det blir snabbt trångt om du ska ha mer än bara 1-2 spel också. Så den kan inte användas vidare bra i framtiden, även om den säkert fungerar bra, då den är för liten för det du behöver.

Sista är ju att idag, vid normal användning så är det något annat än NANDet som går sönder på SSDer. FW bugg, strömavbrott, eller korrupterad info (som visst kan ha med ålder och slitage att göra) som brickar disken är mer vanligt nu. Med det sett i aspekten så är det inte säkert att du får "mer livslängd" alls, om du inte skriver mycket.

Alla vettiga SSDer idag tål 100TB eller mer skriven data (vågar tom säga alla tål 250TB eller mer), även i minsta storlekarna, och man brukar räkna 10-20TB per år som absolut högsta användningen normal användare skriver. Så att få 5 år ur dem är är nog inga problem, så länge inget fel sker i mjukvaran på disken. Förr var man rädd för att skriva sönder dem, idag använder man dem mer istället då man vet att de håller.

Jag har SSDer som inköptes 2008 och 2009 som än idag fungerar, men väldigt få mekaniska diskar från den tiden verkar hålla så länge idag. Så köper man en bra SSD så kan det bli en bra investering som man kan använda i mååånga år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har SSDer som inköptes 2008 och 2009 som än idag fungerar, men väldigt få mekaniska diskar från den tiden verkar hålla så länge idag. Så köper man en bra SSD så kan det bli en bra investering som man kan använda i mååånga år.

Jag vet inte riktigt vad som är avgörande för den upplevda kvalitén på mekaniska diskar. Jag har väl köpt och hanterat reklamationerna på ett hundratal diskar om året, sedan långt längre tillbaka än 2008-2009. Jag har inte upplevt någon genomgående försämring. Garantitiderna har gått ner sedan de bra åren då 5 år var standard, men diskarna verkar inte ha påverkats. Precis som för, så vissa modeller har varit skit, merparten har varit bra.
Däremot är SSD'er från den tiden genomgående SLC'er, så de är i det närmaste outslitliga i jämförelse med moderna diskar. Där kan man snacka om att tekniken gått baklänges, men som konsument spelar det ingen roll. Du lär ha fått valuta för pengarna innan den blir oskriv/läsbar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte riktigt vad som är avgörande för den upplevda kvalitén på mekaniska diskar. Jag har väl köpt och hanterat reklamationerna på ett hundratal diskar om året, sedan långt längre tillbaka än 2008-2009. Jag har inte upplevt någon genomgående försämring. Garantitiderna har gått ner sedan de bra åren då 5 år var standard, men diskarna verkar inte ha påverkats. Precis som för, så vissa modeller har varit skit, merparten har varit bra.
Däremot är SSD'er från den tiden genomgående SLC'er, så de är i det närmaste outslitliga i jämförelse med moderna diskar. Där kan man snacka om att tekniken gått baklänges, men som konsument spelar det ingen roll. Du lär ha fått valuta för pengarna innan den blir oskriv/läsbar.
B!

Det kanske är otur för mig, vet inte.
Men jag har 2 av 10 mekaniska diskar från den tiden som är helt 100% än. (Då menat inga skadade sektorer, inga allvarliga fel). Om jag inte minns fel har 4 st av dem rasat så illa att man inte kan använda dem. Men som du säger, garantin är så kort nu, att man inte kan lämna tillbaka dem längre, därför ser du som hanterar reklamationer troligen inte lika mycket.

Jag har 2st SLC SSDer (2008) och 2 st MLC SSDer (2009).
Ena MLC disken är ganska sliten, men inga lös/skriv eller andra fel, men dens läs/skrivhastighet har gått ner. Den andra är fullt frisk än, med bra hastighet (relativt till vad de hade på den tiden).
SLC diskarna är den värsta på 80-nånting% och hur frisk som helst.

Tror ärligt inte vi har haft nog med generationer av SSDer för att kunna säga om "de håller bra, eller inte" i långa loppet, men jag kan säga att de enda någon SSD för mig har gått sönder för är FW fel. Inte en enda har slitits ut.
Något som skedde pga man inte hade bra nog och genomtestade FW på den tiden (2010). 2 st OCZ Octane, båda fick jag Agility 4 diskar för och en Corsair GT som typ rasade, men med total secure erase och nyaste FW fungerar den klockrent igen. (Var ju Sandforce buggar bla)