Raspberry Pi istället för laptop/winamp/shoutcast

Permalänk

Raspberry Pi istället för laptop/winamp/shoutcast

Hej!

Jag har en radioscanner som jag har kopplat till min laptop (ljud ut från scanner och ljud in på laptop). Med hjälp av winamp och shoutcast lägger jag ut ljudet på internet.
Kan man med Raspberry Pi på nåt sätt göra samma sak utan att behöva använda en laptop?
Jag har ingen Raspberry utan jag undrar om det är möjligt, är det så funderar jag starkt på att köpa en och lära mig.

Permalänk
Medlem

Shoutcast finns till Raspberry PI, så det som krävs för att få igång det hårdvarumässigt är ett USB-ljudkort eftersom Raspberry PI inte har någon ljudingång. (sen krävs givetvis all övrig hårdvara då, som Raspberry PI:n, Micro USB-laddare, SD-kort och kanske ett skal, samt nätverkssladd eller ett USB WiFi-kort).

En lista med ljudkort som bör fungera finns här.
Sen krävs det troligtvis lite ändringar i konfigurationsfiler för att ljudkortet ska fungera, och man måste konfigurera Shoutcast att skicka ut ljudströmmen osv.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Ok tack, det låter bra att det ska fungera med Raspberry Pi.
Jag lär väl återkomma inom en snar framtid när jag införskaffat prylarna och lärt mig lite mer.

Permalänk

Jag har sett att windows 10 kommer att fungera på Raspberry Pi. Har nån koll på om det kommer att fungera med Shoutcast, eller var man kan läsa om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hottetotte:

Jag har sett att windows 10 kommer att fungera på Raspberry Pi. Har nån koll på om det kommer att fungera med Shoutcast, eller var man kan läsa om det?

Glöm det, det är inget konsument-Windows.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

En lista med ljudkort som bör fungera finns här.
Sen krävs det troligtvis lite ändringar i konfigurationsfiler för att ljudkortet ska fungera, och man måste konfigurera Shoutcast att skicka ut ljudströmmen osv.

Var kan man beställa ett ljudkort med "audio in", och vilket bör man använda?

Permalänk

Raspberry Pi istället för laptop/winamp/shoutcast

Skrivet av ToJa92:

Shoutcast finns till Raspberry PI, så det som krävs för att få igång det hårdvarumässigt är ett USB-ljudkort eftersom Raspberry PI inte har någon ljudingång. (sen krävs givetvis all övrig hårdvara då, som Raspberry PI:n, Micro USB-laddare, SD-kort och kanske ett skal, samt nätverkssladd eller ett USB WiFi-kort).

En lista med ljudkort som bör fungera finns här.
Sen krävs det troligtvis lite ändringar i konfigurationsfiler för att ljudkortet ska fungera, och man måste konfigurera Shoutcast att skicka ut ljudströmmen osv.

Nu har jag skaffat en Raspberry Pi och jag har installerat Raspbian och fått det att fungera.
Jag har laddat ner SHOUTcast DNAS 2.4.7 för Raspberry Pi. Jag extraherade filen SC_SERV2_armv6_rpi_latest.tar.gz.
Där finns en massa foldrar och filer. Hur går jag vidare härifrån?
Fungerar det på samma sätt som med Windows, att man måste installera winamp?
Jag är lite lätt förvirrad.