Oculus VR lovar att inte ta till "konsoltaktik" med Rift

Permalänk
Melding Plague

Oculus VR lovar att inte ta till "konsoltaktik" med Rift

Grundaren av Oculus VR svarar på kritiken rörande exklusiva speltitlar för Rift, där han bland annat gör gällande att merparten helt enkelt inte hade existerat utan deras finansiering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta är trevligt att höra! Är dom helt backade av Rift teamet så ser jag inga problem med det!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Om det är sant så tar jag tillbaka vad jag så i förra nyhetstråden om detta.

Hoppas dock att utvecklarna tillåts lägga till stöd för andra VR-enheter.

Skrivet av SanyaIV:

Låter som att jag kommer vilja skaffa ett annat VR-headset av princip nu. =/ Avskyr allt vad exklusivitet är (i alla fall när det kommer till spel)

Edit: Fast om de andra VR-headseten gör på samma vis så kanske det blir att "bojkotta" alla..

Permalänk
Medlem

Microsoft får kanske lägga in stöd för VR-headset i DirectX...

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Exakt detta sa jag när förra nyheten kom ut. Det var självklart. förstår inte hur folk missuppfatta det

De gör dessa spelen själva. Klart de är exklusiva till Oculus.
Vill ni istället att de inte gör spelen alls? Hur hjälper det någon?

Permalänk
Medlem

Kommer de inte fungera alls till andra vr-headset eller är det bara kringutrustningen som är speciell för de olika vr-headseten som inte kommer stödjas?
Känns konstigt om spelen inte kommer fungera alls till andra vr-headset. Det borde ju bara vara som olika skärmar med olika upplösningar.

Eller ska vi få se en till era av "webbläsare" med sina egna standarder på hur saker och ting utförs? I så fall hoppas jag på att en bra standard utvecklas illa kvickt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Inte alls bra. Först gör de någonting dåligt, och sedan har de mage att försvara sig. Märks verkligen att facebook håller i trådarna på marionettdockan Oculus nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte alls bra. Först gör de någonting dåligt, och sedan har de mage att försvara sig. Märks verkligen att facebook håller i trådarna på marionettdockan Oculus nu

Försvarade? Jag skulle snarare kalla det förtydligade. Till konsumenternas fördel dessutom.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Exakt detta sa jag när förra nyheten kom ut. Det var självklart. förstår inte hur folk missuppfatta det

Det är lite knepigt med sånna här nyheter. En stor del är intresserade, men inte på den nivån att de djupläser några diskussioner eller vill läsa annat än sammanfattade och lättsmälta nyheter. Ibland går detaljer förlorade.

Exklusivitet har verkligen fått ett surt rykte. Det är inte många som reagerar särskilt starkt över att ett spel (särskilt indie) kommer till en enda platform. Många vet att det kostar extra utvecklingstid och pengar att porta. Men börjar utvecklaren eller publishern sedan skryta om det som en exklusiv titel blir vi genast skeptiska. Nästan som att exklusivitet är synonymt med att ett spel hålls ifrån andra platformar, trots att det är redo att släppas.

Det missbrukas så ofta av ex Microsoft och Sony. (Microsoft på E3 2015 någon?) Sättet Oculus gör exklusivitet just nu är det enda rätta sättet IMO. Det vill säga, för att tillåta fler spel att skapas än vad som annars var möjligt. Dessutom måste det finnas många väloptimerade spel färdiga till releasen av Rift för att det ska bli en lyckad launch. Jag har inte hört om liknande engagemang från andra HMD-tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Kommer de inte fungera alls till andra vr-headset eller är det bara kringutrustningen som är speciell för de olika vr-headseten som inte kommer stödjas?
Känns konstigt om spelen inte kommer fungera alls till andra vr-headset. Det borde ju bara vara som olika skärmar med olika upplösningar.

Eller ska vi få se en till era av "webbläsare" med sina egna standarder på hur saker och ting utförs? I så fall hoppas jag på att en bra standard utvecklas illa kvickt.

Olike VR headset använder olika SDKs. Oculus har sitt eget. Det är där skon klämmer. Oculus kan inte lägga ner sin tid och pengar för att anpassa spelen till att funka till andras sdk så de anpassar de bara till sitt så det fungerar perfekt.
Det är som att göra ett spel till xbox och att tro att det ska automatiskt fungera till playstation också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Kommer de inte fungera alls till andra vr-headset eller är det bara kringutrustningen som är speciell för de olika vr-headseten som inte kommer stödjas?
Känns konstigt om spelen inte kommer fungera alls till andra vr-headset. Det borde ju bara vara som olika skärmar med olika upplösningar.

Eller ska vi få se en till era av "webbläsare" med sina egna standarder på hur saker och ting utförs? I så fall hoppas jag på att en bra standard utvecklas illa kvickt.

Problemet ligger i att det inte alls är som skillnaden mellan olika skärmar. Skillnaderna är större än så hårdvarumässigt och ännu större mjukvarumässigt. En standard är möjlig i framtiden, men då Oculus utvecklat sitt HMD sen en tid innan de var medvetna om konkurrensen är det bättre att göra färdigt sin produkt istället för att börja om med stora delar, och istället tänka på standardisering för framtida generationer. Det ansvaret ligger heller inte enbart på Oculus. Bra citat från Palmer i tråden:

Citat:

Extending VR support to multiple headsets is not as simple as a patch, it requires pretty deep integration into the code of the game, integration that the developers themselves have to spend a lot of time integrating and updating. This is especially true for games that rely on our SDK features like timewarp, direct mode, late latching, and layered compositor to get a good experience.

[..] As I mentioned in another reply, the development cycle does not end at launch. Bugfixes and content expansion take it well past release day. Some of our titles might end up on other headsets at some point, but I am not going to make any promises when we are still rushing to launch our own product.

[..] The fact that we are prioritizing support for our own hardware over competing hardware that has just recently entered the game is not bad - we can't afford to drop everything and make support of competitors a priority when we have not even launched our own product yet!

Permalänk

Misstänkte det. Jag ser inget konstigt i att ha exklusivitet för sina egna launch-titlar. Fördelen med det är dessutom att dom har full kontroll över hur allt funkar och demonstrerar möjligheterna med deras hårdvara, till skillnad från oberoende utvecklare som kan slarva eller kompromissa för att kunna stödja fler varianter. Så kallad "multiplattform" blir aldrig riktigt bra jämfört med något som är utvecklat specifikt för en standard, vilket vi också vet från konsol-världen.

De titlar det faktiskt handlar om här ser dock i mina ögon helt ointressanta ut, och så kommer det nog fortsätta med framtida exklusiva titlar då dom lär vela tilltala en väldigt bred publik. Så det är ingen förlust i mina ögon i vilket fall.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Olike VR headset använder olika SDKs. Oculus har sitt eget. Det är där skon klämmer. Oculus kan inte lägga ner sin tid och pengar för att anpassa spelen till att funka till andras sdk så de anpassar de bara till sitt så det fungerar perfekt.
Det är som att göra ett spel till xbox och att tro att det ska automatiskt fungera till playstation också.

Skrivet av Emyxia:

Problemet ligger i att det inte alls är som skillnaden mellan olika skärmar. Skillnaderna är större än så hårdvarumässigt och ännu större mjukvarumässigt. En standard är möjlig i framtiden, men då Oculus utvecklat sitt HMD sen en tid innan de var medvetna om konkurrensen är det bättre att göra färdigt sin produkt istället för att börja om med stora delar, och istället tänka på standardisering för framtida generationer. Det ansvaret ligger heller inte enbart på Oculus. Bra citat från Palmer i tråden:

Aah, ok. Så det är så illa. Då är det bara att bita i det ruttna äpplet som har surnat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

det är ju exakt det här som är "konsolltaktik".

ser däremot inget problem i detta. gör man en pryl och från grunden utvecklar mjukvara enbart till eller främst lämpad för den är det inget som borde gnällas över.

exklusiva titlar kan precis som hårdvaror rent av vara bra för utvecklingen iom att det sporrar andra utvecklare till lika bra eller bättre alternativ.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Försvarade? Jag skulle snarare kalla det förtydligade. Till konsumenternas fördel dessutom.

Hur är det till folks fördel att de skiter i stöd för andra VR-set till lanseringen?

Det är ju ursäkter rakt igenom. "Ja men vi har ju finansierat det och andra är inte prio"

Om de menat allvar med öppenheten hade de bjudit in andra att medfinansiera eller något, men nu är det så uppenbart att de valt att finansiera själva för att de vill ha kosingen själva. Dålig stil när man tryckt hårt på öppenhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det är ju exakt det här som är "konsolltaktik"

Nej, "konsolltaktik" är när ett en konsolltillverkare betalar en tredje part att enbart släppa spelet till deras platform.
Inhouse är ju en annan sak. Om Sony utvecklar ett spel så är det så klart utvecklat för PS4. Men om de ber annat företag att utveckla ett spel åt dem och dessutom betalar för exklusivitet, det är skillnaden.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de menat allvar med öppenheten hade de bjudit in andra att medfinansiera eller något, men nu är det så uppenbart att de valt att finansiera själva för att de vill ha kosingen själva. Dålig stil när man tryckt hårt på öppenhet.

skulle FB behöva medfinansiering?

Skrivet av CreX:

Nej, "konsolltaktik" är när ett en konsolltillverkare betalar en tredje part att enbart släppa spelet till deras platform.
Inhouse är ju en annan sak. Om Sony utvecklar ett spel så är det så klart utvecklat för PS4. Men om de ber annat företag att utveckla ett spel åt dem och dessutom betalar för exklusivitet, det är skillnaden.

de här fallen är tredje part, och praktiken blir exklusiva avtal. så exakt samma sak.

det är så väldigt ovanligt att utgivare faktiskt betalar enbart för att tredje parts spel inte ska komma på en annan plattform att det knappt är en fråga annars.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Låt dom göra vad de vill, det är deras företag. Ni behåller alltid rätten att låta bli att köpa skiten sen. Det heter fri marknad. Marknaden kommer lösa alla dessa problem. Occulus kommer ju knappast bli det enda alternativet.

Jag kommer själv nog aldrig köpa Occulus men önskar dem lycka till. Väntar på att Hololens kommer bli moget och satsar nog på det istället. Microsoft känns stabilare än det här lite knasiga upplägget med Occulus med deras konstellation med FB och random udda figurer. Känns som Occulus försökt stjäla/surfa på "Apple mytologin", med garage-verkstad blir megaföretag motif osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur är det till folks fördel att de skiter i stöd för andra VR-set till lanseringen?

Det är ju ursäkter rakt igenom. "Ja men vi har ju finansierat det och andra är inte prio"

Om de menat allvar med öppenheten hade de bjudit in andra att medfinansiera eller något, men nu är det så uppenbart att de valt att finansiera själva för att de vill ha kosingen själva. Dålig stil när man tryckt hårt på öppenhet.

Du missförstår. De har finansierat spelen för att de ska finnas något att spela som är väloptimerat när deras produkt väl släpps. Spelen hade inte funnits annars. Och det är tredje part de finansierat, inte bara sin egna studio. Det finns inget kontrakt eller annat som hindrar utvecklaren eller typ Valve från att hjälpa till med utökat stöd. De håller inte tillbaka spelen från att fungera på andra HMDs. Andra HMDs använder sina egna SDK. Det är orättvist att klaga på Oculus för att de inte lägger resurser på att spelen de själva finansierat ska fungera till dem. Läs detta:

"As I mentioned in another reply, the development cycle does not end at launch. Bugfixes and content expansion take it well past release day. Some of our titles might end up on other headsets at some point, but I am not going to make any promises when we are still rushing to launch our own product.

As far as fragmentation: We have been funding some of these titles for years now. The fact that we are prioritizing support for our own hardware over competing hardware that has just recently entered the game is not bad - we can't afford to drop everything and make support of competitors a priority when we have not even launched our own product yet! Keep in mind that many of these games would not even exist if we had not helped create them, it is definitely better for VR that these titles exist than not."
Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

skulle FB behöva medfinansiering?

Tror snarare att @Ozzed menade att de kunde ha låtit andra VR-tillverkare gå in med pengar för att betala för "sin" del av utvecklingen. (Låta Samsung skicka dit ett gäng som fixar det för sitt headset etc.)

Sen låter det som en väldigt komplicerad process och knappast rimlig i dagens konkurrensklimat.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Olike VR headset använder olika SDKs. Oculus har sitt eget. Det är där skon klämmer. Oculus kan inte lägga ner sin tid och pengar för att anpassa spelen till att funka till andras sdk så de anpassar de bara till sitt så det fungerar perfekt.
Det är som att göra ett spel till xbox och att tro att det ska automatiskt fungera till playstation också.

Det är exakt så det fungerar med vissa spelmotorer tex unity 5. Bara att ändra target plattform och klicka build. (Om det är stora skillnader som mellan mobil och pc behövs såklart massa optimering).

Det borde läggas till stöd för olika vr headset i alla stora spelmotorer så att det går att ändra som en inställning i spelet.

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur är det till folks fördel att de skiter i stöd för andra VR-set till lanseringen?

Det är ju ursäkter rakt igenom. "Ja men vi har ju finansierat det och andra är inte prio"

Om de menat allvar med öppenheten hade de bjudit in andra att medfinansiera eller något, men nu är det så uppenbart att de valt att finansiera själva för att de vill ha kosingen själva. Dålig stil när man tryckt hårt på öppenhet.

Fast hela nyheten är ju att de spel som blir exklusiva existerar tack vare finansiering från Oculus. De ska inte betala utvecklare för att göra redan etablerade spelserier exklusiva för riften, så som det sker i konsolvärlden.

Skulle Oculus inte finansiera dessa spel skulle de ju inte ens komma att existera. Jag tycker inte att det är konstigare än att de skulle utveckla nya funktioner för hårdvaran. Bara ännu ett sätt att ge sig själv fördelar gentemot konkurrenterna.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Skulle Oculus inte finansiera dessa spel skulle de ju inte ens komma att existera. Jag tycker inte att det är konstigare än att de skulle utveckla nya funktioner för hårdvaran. Bara ännu ett sätt att ge sig själv fördelar gentemot konkurrenterna.

Fast ur ett vänsterperspektiv kan man ifrågasätta varför de inte prioriterar alla VR-tekniker lika mycket som deras egna. Oavsett om de finansierar det eller inte så kan de fortfarande välja att stödja andra tekniker. Det hade varit det bästa för konsumenten.

Nu håller jag dock inte med om det resonemanget eftersom jag väger åt andra hållet så jag tycker det är helt rätt av dem. I slutändan handlar det om att göra sin egna produkt attraktiv och om inte de själva ser till att det kommer ut spel som stödjer deras VR-produkt bra så säljs den kanske inte bra och konkurrenter hinner etablera sig på marknaden.

Det är väldigt kul att de faktiskt kommer speltitlar som man vet är VR-optimerade på ett bra sätt. Det kommer visa potentialen med tekniken.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Känns att Khronos group kanske borde ta till något VR operativ och kanske fixa någon standard för det som inkluderar Vulkan. Där alla tillverkare av VR skulle gå in och skapa ett spec och gemensam platform.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Försvarade? Jag skulle snarare kalla det förtydligade. Till konsumenternas fördel dessutom.

Offtopic så måste jag poängtera att din sign gjorde min dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Microsoft känns stabilare än det här lite knasiga upplägget med Occulus med deras konstellation med FB och random udda figurer. Känns som Occulus försökt stjäla/surfa på "Apple mytologin", med garage-verkstad blir megaföretag motif osv.

Till skillnad från Microsoft som inte alls var ett garage-verkstad blir megaföretag då eller?

Permalänk

Det bästa med kritiken mot Oculus-exklusiva titlar är att det är konsollfolk som klagar.

Permalänk
Medlem

@Lloldrin: Men vad är så svårt att greppa? De har finansierat utvecklingen i åratal. Säkerligen var det planer om detta innan Samsung eller nån annan ens börjat jobba med sina varianter. Men de skulle ändå ringt sina konkurrenter och bjudit in dom att utveckla till SINA EGNA titlar, som i princip är tech demos? Att de ens ÖVERVÄGER att göra sina egna titlar tillgängliga på andras glasögon är generöst bara det.

Folk har så skev världsbild ibland.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Att Oculus inte finansierar implementation av konkurrenternas tekniker är ganska uppenbart. Jag ser inget konstigt alls i detta.

Permalänk

I detta klipp tycker jag Palmer Luckey hittar något väsentligt. Marknaden har ingen standard för VR, och likt kriget mellan HD-DVD och BluRay så kommer det uppstå liknande kamp mellan vilket som ska bli standard för t.ex. input. Om då Oculus standardiserar saker för sin egen räkning och finansierar utveckling av spel och program till denna standard så får ju konkurrenterna göra samma sak. Säga vad man vill om Facebook, men Oculus har agerat oerhört mycket mer bestämt och proaktivt på marknaden sen de fick del av FBs investeringskassa. Jag menar, 10 miljoner dollar till indieutvecklare? gg wp.

VR kommer vara på the bleeding edge i flera år till. Kanske till 2020 kan det vara så utbrett att Apple bestämmer sig att hitta in på marknaden...

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^