Oculus VR finansierar omkring två dussin Rift-exklusiva speltitlar

Permalänk
Medlem

Är alternativet att spelen aldrig skulle släppas om inte Oculus VR hade gått in med pengar är det ju inget att klaga över. Bara en bonus.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Bättre exempel skulle vara att skärmtillverkare betalar indieutvecklare (eller varför inte AAA-utvecklare i Samsungs fall) att göra nya IP:n som är låsta till det skärmmärket. Hur roligt skulle det vara?

I och med att skärmar inte är nyetablerad teknik, inte så roligt, och med största sannolikhet inte lönsamt

Skrivet av Storage Jar:

Är alternativet att spelen aldrig skulle släppas om inte Oculus VR hade gått in med pengar är det ju inget att klaga över. Bara en bonus.

Helt klart, man får hoppas att detta ger PC-marknaden en boost kontra konsollmarknaden, så kanske vi får se fler spel som inte är begränsade pga. konsollkontroller och hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Vad är det folk inte förstår?

Oculus finansierar dessa titlar fullt ut, de betalar för ALLT. Varför skulle de betala för spel som andra kan använda?

Det är som att hata Netflix för deras egna serier inte finns på HBO

Vem som helst kan göra VR spel och Oculus stoppar inte någon att anpassa spelen till andra VR headset. Men dessa spelen gör de helt själva och är såklart exklusiva till deras headset

Folk förstår mycket väl, men varför skall man inte få klaga när ett företag gör en Microsoft/Nvidia för att tvinga in en del av marknaden på sin planhalva, skall vi konsumenter hurra över det?

Skrivet av Storage Jar:

Är alternativet att spelen aldrig skulle släppas om inte Oculus VR hade gått in med pengar är det ju inget att klaga över. Bara en bonus.

Jo tack Oculus rift för att ni räddade dessa spel genom att skriva på ett exklusivt avtal som binder dessa spel till bara er hårdvara. Fan vad glad man är. Hoppas det krävs ett Facebook och ett Microsoft konto för att ens aktivera spelen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Det är bra jobbat Oculus, 24 nya PC-titlar och folk sitter o gnäller. Det kan vara dessa titlar som tar VR från gimmick till success. Utan spel så finns det ingen mening med VR.

Det är knappast "24 nya PC-titlar" om dom förblir exklusiva till bara ett enstaka VR-headset. Är ju exakt samma efterblivna konsumentovänliga skit som konsollerna sysslar med.

Hur kul skulle det va om märkvärdiga titlar som Elite: Dangerous börjar blir exklusiva till ett set medans Star Citizen till ett annat? Leder ju bara till ett mer segregerat PC bas...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Storage Jar:

Är alternativet att spelen aldrig skulle släppas om inte Oculus VR hade gått in med pengar är det ju inget att klaga över. Bara en bonus.

Väldigt bra synsätt! Och enkelt förklarat. Tackar!

Och som andra påpekat, det blir fler spel tillgängliga totalt vilket ökar oddsen att VR överhuvudtaget kommer fungera/slå igenom.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så kommer Oculus ha ett en egen store på nätet liknande steam, där kommer man då kunna köpa titlar som godkänts av dom (och till deras priser såklart).

Är själv mycket skeptisk, kommer avvakta tills det kommit flera jämförelser av de olika systemen på nätet. Troligen kommer jag inte köpa något VR system som låser mig till specifik mjukvara och en viss grupp av spel.

Jag tror att Valves VR system kommer funka både med och utan steam, det är i så fall mycket mera intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Vad är det folk inte förstår?

Oculus finansierar dessa titlar fullt ut, de betalar för ALLT. Varför skulle de betala för spel som andra kan använda?

Det är som att hata Netflix för deras egna serier inte finns på HBO

Vem som helst kan göra VR spel och Oculus stoppar inte någon att anpassa spelen till andra VR headset. Men dessa spelen gör de helt själva och är såklart exklusiva till deras headset

Beror på om du vill tänka på Oculus som en konsol eller som en skärm.

Ingen titel är exklusiv till min LG-monitor. LG och alla andra skärmtillverkare låter mjukvaruutvecklingen vara sin egen del, och adapterar till standarder som DisplayPort, DVI etc så vi kan koppla dem till våra grafikkort och köra.

VR-utvecklare tänker uppenbarligen inte likadant. Inte förvånande alls egentligen men likväl förbannat tråkigt. Kommer inte ha en byrålåda full med olika VR-set som egentligen gör samma sak men är låsta bakom olika APIs.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om jag förstått det rätt så kommer Oculus ha ett en egen store på nätet liknande steam, där kommer man då kunna köpa titlar som godkänts av dom (och till deras priser såklart).

Är själv mycket skeptisk, kommer avvakta tills det kommit flera jämförelser av de olika systemen på nätet. Troligen kommer jag inte köpa något VR system som låser mig till specifik mjukvara och en viss grupp av spel.

Jag tror att Valves VR system kommer funka både med och utan steam, det är i så fall mycket mera intressant.

Det är bara en affär som funkar i VR och där dom har titlar som funkar till Oculus. Du kan lika bra köpa spelen på steam eller varsomhelst och spela med Oculus.
Alltså något de skapat för att det ska vara enklare för konsumenterna att hitta VR spel. De stoppar ingen att köpa dessa spelen någon annanstans.

Permalänk
Medlem

@Spawnbadboy: Det är klart att de "har rätt" att göra det, men det betyder inte att det är bra. Det är bra att folk klagar när någon gör något dåligt, oavsett om det är rättfärdigt eller ej.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Så totalt oväntat att det första som händer med VR är en segregerad spelmarknad.

Och du hade förståss föredragit en 100% standardiserad marknad där alla titlar utvecklas för att fungera med alla andra VR sets under utveckling samt alla konsoler som finns på marknaden idag?

Vilket i praktiken betyder att minsta gemensamma nämnare begränsar vad utvecklarna kan göra i form av innovativa nya spännande funktioner.

Tyvärr går ej göra pga Headset modell 32 stöder ej 6 DoF.
Tyvärr går ej göra pga PS4 kontrollen ej har den funktionen.
Tyvärr går ej göra pga Xbone saknar funktion Y.
Tyvärr går ej göra pga headset 711 saknar så brett synfält.
Tyvärr går ej göra pga...

Roligt spel? Eller kanske inte...

Ge det något år eller tre till branchen att åminstånde lista ut vad som fungerar eller inte fungerar bra innan man börjar tjata om att standardisera och göra saker som fungerar med allt. Gemensam standard är skitbra, på en etablerad marknad där lite innovation sker = raka motsatsen till var VR befinner sig just nu.

Permalänk
Medlem

@Lindell90:
Kanske inte världens bästa liknelse jag drog till med. Men du förstår väl ändås poängen?
Jag har inte behövt välja skärm utefter vilka spel jag vill kunna spela(nämn inte NES-Zappern) för än nu.

Detta var första spadtaget på VR-graven.
Nu kommer utvecklare inte bara behöva välja plattform som spelen ska drivas på utan även vilken hårdvara dem ska visas på. Kommer bli väldigt dyrt att utveckla.

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lindell90:

I och med att skärmar inte är nyetablerad teknik, inte så roligt, och med största sannolikhet inte lönsamt

Helt klart, man får hoppas att detta ger PC-marknaden en boost kontra konsollmarknaden, så kanske vi får se fler spel som inte är begränsade pga. konsollkontroller och hårdvara

PC behöver inte en boost kontra konsoler. Det finns fler spel på Steam än det finns till PS3 och Xbox 360 tillsammans, även om man räknar spel som släpptes till alla plattformarna. Ingen konsol kommer i närheten av Steam i antal spel och då släpps inte alla spel på Steam. Jag har svårt att tänka mig att Oculus har budget nog att släppa 24 AAA spel. De kostar i storleksordningen tiotals upp mot hundra miljoner dollar styck att producera. Oculus investerade 10 miljoner i indiutvecklare som nu verkar ha gett ett 20-tal spel. Det är vad EA la på marknadsföring för Dead Space 2.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostulv:

@Lindell90:
Kanske inte världens bästa liknelse jag drog till med. Men du förstår väl ändås poängen?
Jag har inte behövt välja skärm utefter vilka spel jag vill kunna spela(nämn inte NES-Zappern) för än nu.

Detta var första spadtaget på VR-graven.
Nu kommer utvecklare inte bara behöva välja plattform som spelen ska drivas på utan även vilken hårdvara dem ska visas på. Kommer bli väldigt dyrt att utveckla.

Jag tycker det är en riktigt dålig liknelse.

Vet du varför: Hur länge har skärmar funnits? Hur länge har VR funnits?

Ge VR en chans för f*n.

Ni vet liknelsen ....ligga, krypa, gå, springa

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@skog1s:
Ja liknelser är kanske inte min grej
I vilket fall som helst ska det bli mycket intresant att följa utvecklingen och jag hoppas innerligen att VR kommer slå igenom denna gång.

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Är alternativet att spelen aldrig skulle släppas om inte Oculus VR hade gått in med pengar är det ju inget att klaga över. Bara en bonus.

Tvärtom, det enda den här åtgärden gör är att få ut spel något snabbare samtidigt som spelen generellt blir sämre. Man betalar för att strypa marknaden förutom de egna tjänsterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

PC behöver inte en boost kontra konsoler. Det finns fler spel på Steam än det finns till PS3 och Xbox 360 tillsammans, även om man räknar spel som släpptes till alla plattformarna. Ingen konsol kommer i närheten av Steam i antal spel och då släpps inte alla spel på Steam. Jag har svårt att tänka mig att Oculus har budget nog att släppa 24 AAA spel. De kostar i storleksordningen tiotals upp mot hundra miljoner dollar styck att producera. Oculus investerade 10 miljoner i indiutvecklare som nu verkar ha gett ett 20-tal spel. Det är vad EA la på marknadsföring för Dead Space 2.

Det jag menade var att fler kommer möjligen välja en pc istället för konsoll iom att VR blir pc-exklusivt (eller?)... mekaniken är alltid begränsad i spel när det utvecklas och är tänkt att spelas på både konsoll och PC. Fint exempel på detta jag nyligen spelat är witcher 3, blev djupt besviken på combat-mekaniken, som om den kommer från 2005. Riktigt ointressant och blasé.

Tänk dig ett sådant AAA-spel, med det djupa combatsystemet från ett pc-exklusivt spel som chivalry...

Utgår man från att spela med handkontroll blir inte gameplayet mer upphetsande än det var för 6 E3-mässor sedan

Permalänk
Medlem

Lägg ner högafflarna, det är inte BF5/Battlefront o såna AAA titlar det handlar om utan i princip Techdemos för plattformen. Dock kanske i lite högre standard än vad vi är vana vid men tror inte det kommer bli några titlar man ligger sömnlös över om man väljer en annan tillverkare.

Se det för vad det är istället.

Skrivet av Lindell90:

Utgår man från att spela med handkontroll blir inte gameplayet mer upphetsande än det var för 6 E3-mässor sedan

Fast ja, det enda jag hellre spelar med TGB+Mus är RTS och FPS spel. Bilspel/Fightingspel/3e persons shooters m.fl kör jag hellre med 360 dosan, analoga sparkar och knappar ger lite mer finlir, i synnerhet i Bilspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Och du hade förståss föredragit en 100% standardidiserad marknad där alla titlar utvecklas för att fungera med alla andra VR sets under utveckling samt alla konsoler som finns på marknaden idag?

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oculus kommer bli den ledande lösningen, då de har enorm backup. Att de investerar tidigt i spel kommer säkra en snabbare utveckling av VR.

Övriga plattformar får jobba ikapp. Den enda säkra konkurrenten är Sonys Morpheus som har PS4 bakom sig.

Personligen tycker jag det är synd att en Xbone-kontroller följer med varje Rift, hoppas på stöd för PS4-kontrollen. Deras egna kontroller verkar dock riktigt bra för VR, så det blir nog bra.

20 titlar och en fond för Indie kan man ju inte klaga på. Man riskerar ju inte att förkora om man köper en rift, de lär ju alltid vara ledande, åtminstone tills det är dags för nästa generation VR...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Så vi håller tillbaka utvecklingen av VR till förmån för neddummade VR-titlar som inte utnyttjar VR:s fulla potential och experimenterar med nya unika hårdvaru features utan i princip är alla VR titlar konsol-portar med andra ord?

Kan inte säga att jag tycker det låter som en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Så vi håller tillbaka utvecklingen av VR till förmån för neddummade VR-titlar som inte utnyttjar VR:s fulla potential och experimenterar med nya unika hårdvaru features utan i princip är alla VR titlar konsol-portar med andra ord?

Kan inte säga att jag tycker det låter som en bra idé.

Jag tycker inte opengl hållit tillbaka utvecklingen av 3d-grafik, ens när det var helt nytt med 3d-acceleratorer, så vi får samsas om att vara oense helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag tycker inte opengl hållit tillbaka utvecklingen av 3d-grafik, ens när det var helt nytt med 3d-acceleratorer, så vi får samsas om att vara oense helt enkelt

Vi kan väl säga som så att det finns en mycket bra anledning att nästan inga cutting edge AAA grafik-spel ( det som drivit utvecklingen av 3d-grafik frammåt ) använt sig av Open-GL... utan att det främst slått igenom inom andra områden där 3d-grafik används men ej utvecklats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Låter som att jag kommer vilja skaffa ett annat VR-headset av princip nu. =/ Avskyr allt vad exklusivitet är (i alla fall när det kommer till spel)

Edit: Fast om de andra VR-headseten gör på samma vis så kanske det blir att "bojkotta" alla..

Antar att du inte har några tv-spel då Playstation, Nintendo och X-Box alla har exclusiva titlar.
Sedan atar jag att du inte har mac eller pc eller windows till pc då det finns excluiva titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vi kan väl säga som så att det finns en mycket bra anledning att nästan inga cutting edge AAA grafik-spel ( det som drivit utvecklingen av 3d-grafik frammåt ) använt sig av Open-GL... utan att det främst slått igenom inom andra områden där 3d-grafik används men ej utvecklats.

Nej jag vet directx gått segrande ur den striden, men jag misstänkte jag skulle få ett svar om ms-inlåsning då. Jag hade personligen gärna sett ett directVR.

Dock var opengl det som användes i 3d-grafikens barndom, om än genom lösningar som minigl. Det som var det fina i kråksången var att mjukvaran (spelen) var hårdvaruagnostiska och alltså raka motsatsen till vad Facebook tänker hitta på.
Givetvis fanns det de som tog en liknande approach som Facebook nu gör, ex nvidia (vilka annars...) Genom deras Diamond edge 3d kort och dess fantastiska utbud av totalt sex spel, man kan väl säga att det nog är lite tur att direct3d, med stöd av resten av industrin, vann den striden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men Nej! Bakåtsträvande .
Räcker det inte att man skall behöva äga 3 olika konsoller + dator för att kunna spela alla exklusiva titlar??!
Nu skall man behöva köpa flertalet olika VR headsets, som alla gör exakt samma sak.
Vilket jävla slöseri.

Permalänk

Innebär det att man bara kommer kunna spela deras egna spel så är det väl att föredra Starbreeze som är ett svenskt företag och utvecklar denna nu: http://www.sweclockers.com/nyhet/20705-svenska-starbreeze-pre...

Dom utvecklar egna spel som även kommer att funka på steam och då även HTC-Vive.
På E3 nyligen kunde man provspela The Walking Dead med StarVR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Så vi håller tillbaka utvecklingen av VR till förmån för neddummade VR-titlar som inte utnyttjar VR:s fulla potential och experimenterar med nya unika hårdvaru features utan i princip är alla VR titlar konsol-portar med andra ord?

Kan inte säga att jag tycker det låter som en bra idé.

Bra inlägg! Hela grejen med att inte standardisera VR är ju att minsta gemensamma nämnare inte ska få sätta gränsen för vad som är möjligt att göra.

Utmärkta nyheter. Visar att utvecklingen går framåt och inte sitter fast i byråkrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Antar att du inte har några tv-spel då Playstation, Nintendo och X-Box alla har exclusiva titlar.
Sedan atar jag att du inte har mac eller pc eller windows till pc då det finns excluiva titlar.

Jag har ej köpt någon Playstation, Xbox eller Nintendo konsol jag äger dock ett Playstation Vita men bara spel som inte är exklusiva som tex Binding of Isaac och Shovel Knight och med just Playstation Vita så finns det inte direkt någon bra konkurrerande portabel plattform som det skull vara logiskt att porta till, jag menar Nintendo DS och Playstation Vita är ju inte direkt likadana, ena har en skärm och den andra har två sedan är det lite olika inputs med touch etc så där är det logiskt om något till PS vita inte finns till Nintendo DS och vice versa. Lånar min mammas Nintendo 3DS för pokémon också.

När det kommer till PC så är det annorlunda, på konsol så är det oftast att konsolskaparen betalar utvecklarna för exklusivitet (eller andra saker som också innebär exklusivitet) men på PC så finns det inget företag som äger PC och betalar utvecklare för att inte släppa sina spel på konsol utan det är utvecklarna själva so, bestämmer vart deras spel skall finnas.

För att utveckla, om en utvecklare gör ett spel exklusivt för en plattform så tycker jag det är okej fast det är beroende på företagets storlek samt spelet i fråga, tex så tycker jag inte det är okej om Valve skulle släppa HL3 till bara PS4 och inte någon annan plattform men jag tycker det är okej om ett stort företag släpper ett spel, exklusivt till xbox, som bara logiskt kan spelas med kinect (om det nå kan vara så, ej insatt på kinect)
Om en utvecklare ej har möjlighet finansiellt eller på annat vis inte kan skapa sitt spel och ett företag hjälper till att skapa detta spel för deras plattform så tycker jag det är okej så länge utvecklaren i framtiden får porta spelet till andra plattformar (Enligt Sweclockers nya artikel om Oculus Rift så är det detta som har hänt och jag tycker det är okej så jag tar tillbaka vad jag sa i mitt tidigare inlägg i denna tråd)
Fast om ett företag bakom en plattform betalar en utvecklare, som annars skulle kunnat göra spelet till flera plattformar, för exklusivitet så tycker jag inte det är okej.

... Bara att titta upp på texten gör mig förvirrad så jag kan eventuellt ha skrivit fel någonstans så det står något jag inte menar.. Just Sanyain.