Permalänk
Inaktiv

Bygga en egen drone?

Farsan har köpt en Hubsan x4 drone och jag blev sjukt sugen på att bygga en egen. Jag jobbar som utvecklare och lite kunskap där (mjukvara), men hårdvara har jag ingen koll på alls. Hur ska jag gå tillväga? Jag behöver fyra motorer och ett chip som hanterar när motorerna ska köras samt en kontroller (tänker att man kan pusha över kommandon till chippet från datorn innan man bygger en kontroller). För att slippa hålla på och ladda batterier kan man väl ha dronen kopplad med en sladd till väggutaget för att få ström.

Jag snackar bara en massa nu för jag har ingen aning, det finns ju en sprängskiss på farsans drone men hur ska jag börja? Kan jag bygga ett eget chipp och skriva c kod till den?

Tack!

Permalänk
Medlem

Reglertekniskt är det hyffsat svårt att hålla drönaren stabil/styrbar, så kan du inte sådana saker eller kan få tag på färdig njukvara så kommer det bli jobbigt för dig.

Annars, börja med hårdvara, dvs själva chassiet, sedan rotorer och därefter motorer med nog styrka/varvtal. Sedan kan du börja jobba dig uppåt mot styrningen. Och njae, bygga eget chip är nog en dum ide

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Arducopter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

Reglertekniskt är det hyffsat svårt att hålla drönaren stabil/styrbar, så kan du inte sådana saker eller kan få tag på färdig njukvara så kommer det bli jobbigt för dig.

Annars, börja med hårdvara, dvs själva chassiet, sedan rotorer och därefter motorer med nog styrka/varvtal. Sedan kan du börja jobba dig uppåt mot styrningen. Och njae, bygga eget chip är nog en dum ide

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som är så svårt? Har x4 sensorer som gyroscope som känner av lutningen och countrar med propellrarna?

Varför är det dumt att göra eget chip? Är det för mycket jobb? Skulle vara coolt att skriva allt helt själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naxos:

Arducopter.

Okej, ska kika. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Asså det är något med 3d printat som känns onajs för mig, men jag ska kolla upp det där. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217966:

Vad är det som är så svårt? Har x4 sensorer som gyroscope som känner av lutningen och countrar med propellrarna?

Varför är det dumt att göra eget chip? Är det för mycket jobb? Skulle vara coolt att skriva allt helt själv.

Ja det är så du skall styra din qudrocopter, men det är inte riktigt att "bara" contra. Sensorer reagerar direkt, men systemet (dvs rotor+motor samt quodrocopter) har en viss tröghet. Gör du fel finns det stor risk att dens kompensering hamnar i svängning som blir kraftigare och kraftigare tills den tippar över eller kraschar.

Du kan iofs skita i automatisk stabilisering och styra den manuelt, så behöver du endast dela upp styrsignalen på ngt sätt genom programmeringen. Med "eget chip" låter det som du skall ge dig på litografi, men jag hoppas du menar programmera en microkontroller? Det däremot borde gå, beroende på dina kunskaper inom programmering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns en stor community med folk som bygger egna drönare.
Jag har sett att det finns olika slags kit som passar till Arduino, i alla fall för alla sensorer.

Men kolla också upp vilka regler som gäller för att flyga drönare. Det är inte bara en leksak - det är en luftfarkost och det är förbjudet att flyga drönare på många ställen utan tillstånd. Skadar du något så täcks du inte av hemförsäkringen och bryter du mot reglerna så kan böterna vara riktigt dryga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

Ja det är så du skall styra din qudrocopter, men det är inte riktigt att "bara" contra. Sensorer reagerar direkt, men systemet (dvs rotor+motor samt quodrocopter) har en viss tröghet. Gör du fel finns det stor risk att dens kompensering hamnar i svängning som blir kraftigare och kraftigare tills den tippar över eller kraschar.

Du kan iofs skita i automatisk stabilisering och styra den manuelt, så behöver du endast dela upp styrsignalen på ngt sätt genom programmeringen. Med "eget chip" låter det som du skall ge dig på litografi, men jag hoppas du menar programmera en microkontroller? Det däremot borde gå, beroende på dina kunskaper inom programmering

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ingen koll på hårdvara, så jag förstår inte de två olika sakerna du nämnde. Är det svårt att ta ett kretskort och löda på lite skit? On jag vill att motorerna ska gå igång, då behöver jag väl löda någon krets som tar hand om det? Eller behöver jag en mikro kontroller som tar hand om det?

Anledningen att jag vill göra så mycket själv som det bara går är för att jag vill fördjupa mig i hårdvara, och att köpa färdiga delar känns fusk. Att lära sig och ha ett projekt man jobbar med samtidigt kan höja intresset lite.

Så som sagt min tidigare fråga, kan jag göra allt själv eller går det inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Det finns en stor community med folk som bygger egna drönare.
Jag har sett att det finns olika slags kit som passar till Arduino, i alla fall för alla sensorer.

Men kolla också upp vilka regler som gäller för att flyga drönare. Det är inte bara en leksak - det är en luftfarkost och det är förbjudet att flyga drönare på många ställen utan tillstånd. Skadar du något så täcks du inte av hemförsäkringen och bryter du mot reglerna så kan böterna vara riktigt dryga.

Man borde väl få flyga den inomhus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon217966:

Bara att flyga där det är ett fält där du inte kan skada någon annans egendom etc. Flygfält etc, flyger med min rc i villaområdet jag bor i.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte flyga i bebodda områden, kan stå dig dyrt. X antal 100m från bebodda områden som gäller, aldrig över hus bilar etc. Var försiktig med kamera monterad etc, då det inte är fastslaget hur det ska tolkas, men det är på G pga att folk blivit åtalade med drönare med kameror.
(anledningen kommer jag ej ihåg)

Bygga egen elektronik kan du nästan glömma, om du inte har all tid i världen, doktorerat i reglerteknik etc i princip Finns tråd på elektronikforumet där en som jobbar med sånt fixat eget.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ODDNAME:

Tänk på att inte flyga i bebodda områden, kan stå dig dyrt. X antal 100m från bebodda områden som gäller, aldrig över hus bilar etc. Var försiktig med kamera monterad etc, då det inte är fastslaget hur det ska tolkas, men det är på G pga att folk blivit åtalade med drönare med kameror.
(anledningen kommer jag ej ihåg)

Bygga egen elektronik kan du nästan glömma, om du inte har all tid i världen, doktorerat i reglerteknik etc i princip Finns tråd på elektronikforumet där en som jobbar med sånt fixat eget.

Varför är det så krångligt? Om jag har fyra motorer, och jag skickar en signal från datorn till min krets, så startar den rätt motor? Behöver jag en mikrokontroller eller CPU/whatever? Jag har ingen koll på hårdvara men en signal från datorn till motor, det borde vara en kretskort med fyra fastlödda grejer som pekar på respektive motor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217966:

Varför är det så krångligt? Om jag har fyra motorer, och jag skickar en signal från datorn till min krets, så startar den rätt motor? Behöver jag en mikrokontroller eller CPU/whatever? Jag har ingen koll på hårdvara men en signal från datorn till motor, det borde vara en kretskort med fyra fastlödda grejer som pekar på respektive motor?

Skickades från m.sweclockers.com

En PWM krets är mest passande som "4 grejer, en till vatje motor", hur en sådan byggs upp kan du hitta genom att googla efter det. Svårigheten ligger i vad du skall säga åt motorerna att göra. Det är svårare än vad du tror att hålla en drönare still i luften, bara att hålla den stabil (dvs vågrät men tillåta att den har fart längs med märke ) är inte en superlätt sak att göra. Exakt hur det borde lösas med signaler från sensorer->styrenhet->PWM lämnar jag överr till ngn annan som kan mer om praktisk hårdvara

Permalänk
Skrivet av anon217966:

Jag har ingen koll på hårdvara, så jag förstår inte de två olika sakerna du nämnde. Är det svårt att ta ett kretskort och löda på lite skit? On jag vill att motorerna ska gå igång, då behöver jag väl löda någon krets som tar hand om det? Eller behöver jag en mikro kontroller som tar hand om det?

Anledningen att jag vill göra så mycket själv som det bara går är för att jag vill fördjupa mig i hårdvara, och att köpa färdiga delar känns fusk. Att lära sig och ha ett projekt man jobbar med samtidigt kan höja intresset lite.

Så som sagt min tidigare fråga, kan jag göra allt själv eller går det inte?

Tänker du dig att du ska välja olika komponenter och löda typ så det blir som denna motorstyrningen? http://www.electrokit.com/pwm-dcmotorstyrning-1524v-2a.53076

Borde inte vara så svårt om du är någorlunda insatt att välja "rätt" komponenter. Jag skulle börja med att välja ut en motor och sedan en PWM-styrenhet sedan blir det lite elektronik runt den för att få det att fungera.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Kolla in arduino. Du behöver en mikrokontroller att koppla in alla delar i. Pwm-motorstyrning /sensorer etc.

Arduino är en bra början, finns även massa tutorials för allt som rör det. För att göra det smidigare finns även shields och färdiga komponenter att köpa så man slipper köpa standalone-chip och massa kringkomponenter. Arduino har även bra libraries för det mesta, te.x motorstyrning.
Kolla diverse kinasidor, adafruit eller liknande.

Sedan vad du behöver har väl folket redan skrivit, en gyrosensor, motorstyrning inkl motorer, samt någon slags radiokommunikation (finns olika färdiga komponentpar som är ganska lätta att hantera, vet dock ej hur bra de passar till uppgiften)

Skickades från m.sweclockers.com