Facebook vill "döda" Flash – Mozilla blockerar med Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Hehehe fattar inte riktigt vad du snackar om, å 41 gilla har du fått, så förklara gärna varför JAVA skulle vara dåligt?

Långsamt och krångligt.
Som IT-tekniker får jag ärenden dagligen där JAVA tackar för sig och varken går att avinstallera eller installera, resultatet är en generell felkod. (Vi har faktiskt installerat om flertalet maskiner enbart för JAVA, inkl. min egen jobbdator)

För många versioner finns, där den ena applikationen enbart fungerar med 6u24 och nästa måste ständigt ha den senaste.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

FF har både stöd via Microsofts inbyggda H.264-avkodare och via OpenH264 (Ciscos patentlicensierade binär) som också kan köra mjukvaruavkodat. Microsoft har haft inbyggd avkodare sedan Windows 7 och Vista platform update supplement. För övrigt har ju inte prestandan i Chrome/Chromium varit särskilt bra via deras FFmpeg-bibliotek när det kör mjukvaruavkodat, tog några år för att få in DXVA-stöd. Det har väl fungerat bra något år kanske, men kommersiella tjänster vill ha MSE/EME-stöd också. Något Apple fick med Safari (8) i och med Yosemite. I år har alla implementerat det. Förutom Firefox (delvis) som bara har stöd för MSE och kan stödja EME via tredjepartstillägg sedan version 38.

Firefox använder hårdvaruavkodning på de plattformar där det finns tillgängligt. På GNU/Linux kör väl Firefox via Gstreamer exempelvis, beroende på hårdvara kan man ha en Gstreamerplugin/drivrutiner som möjliggör HW-acceleration. På Android kör de plattformens. Skulle inte säga att det är något hinder. Men HTML5 är tänkt att ersätta långt mer än video.

Tippar på att daala kommer råda bot på det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Tippar på att daala kommer råda bot på det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Råda bot på vad? Det är inga problem att använda H.264/AVC. Vi har redan VP8, VP9 och Theora fritt. Problemet där är att det är bristanda hårdvarustöd för VP8/9 och att Apple och Microsoft vägrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Långsamt och krångligt.
Som IT-tekniker får jag ärenden dagligen där JAVA tackar för sig och varken går att avinstallera eller installera, resultatet är en generell felkod. (Vi har faktiskt installerat om flertalet maskiner enbart för JAVA, inkl. min egen jobbdator)

För många versioner finns, där den ena applikationen enbart fungerar med 6u24 och nästa måste ständigt ha den senaste.

Långsamt? Inte ur exekveringsynpunkt iaf. Det är en av de snabbare språken faktiskt. inte riktigt i C++ klass, men betydligt snabbare än det flest högnivåspråken som används nu för tiden. Även att koda i det är inte speciellt långsamt imho.

Att du ofta får in ärenden med Java är ganska naturligt då det är så extremt utbrett och använt. Existerar på så gott som alla plattformar i en myriad av olika kontext. Java är långt från perfekt, men att det fungerar så bra som det gör är ingen liten bedrift. Eller tror du att om Java försvann så skulle en perfekt ersättare ta dess plats?

Permalänk
Avstängd

Jeg avinstallerte Adobe Flash like etter at jeg hørte om den siste zero day svakheten og fant så ut at jeg kan se youtube videoer med HTML5 i stedet for å bruke Adobe Flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

SVTplay fungerar fint med HTML5 så behöver ingen flash där inte.

Innan jag återinstallerade senaste Flash så provade jag SVTplay HTML5 men det fungerade inte. Youtube går bra med HTML5. (?)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Råda bot på vad? Det är inga problem att använda H.264/AVC. Vi har redan VP8, VP9 och Theora fritt. Problemet där är att det är bristanda hårdvarustöd för VP8/9 och att Apple och Microsoft vägrar det.

Det är mozilla:s egen utveckling inför framtiden, mozilla själva har fått nog av att vara allt för beroende av företag som Google och MS som bara sätter käppar i hjulet i att låsa in till en viss teknik. Till exempel VP9 är hårt slutet till Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Långsamt och krångligt.
Som IT-tekniker får jag ärenden dagligen där JAVA tackar för sig och varken går att avinstallera eller installera, resultatet är en generell felkod. (Vi har faktiskt installerat om flertalet maskiner enbart för JAVA, inkl. min egen jobbdator)

För många versioner finns, där den ena applikationen enbart fungerar med 6u24 och nästa måste ständigt ha den senaste.

Jo, men då pratar du om Java Applets, som inte ens nödvändigtvis behöver vara skrivna i Java. Java Applets är fullständigt horribelt, det håller jag med om, men Java som språk är långt från långsamt och krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är mozilla:s egen utveckling inför framtiden, mozilla själva har fått nog av att vara allt för beroende av företag som Google och MS som bara sätter käppar i hjulet i att låsa in till en viss teknik. Till exempel VP9 är hårt slutet till Google.

Skickades från m.sweclockers.com

VP9 är precis lika öppet som VP8. Det är något Firefox och Opera (sista kör ju Chromium) stödjer. Daala är från Xiph.org och utvecklas för att Theora inte har så mycket mer att ge. Theora har inget hårdvarustöd, VP8 har visst stöd i hårdvara.

Permalänk
Skrivet av foh668:

Jag hatar att Mozilla väljer att aktivt avaktivera flash, använder det dagligen på till exempel youtube och sveriges radio. Varenda gång meddelandet poppar upp om att "hoppsan flash var visst inte säkert ladda ner en ny version!" så blir jag lite mer förbannad.

Youtube kan du köra utan flash, vet inte hur det är med Sveriges radio.

Skrivet av krigelkorren:

Inte en dag för tidigt! Hoppas resten av internetvärlden följer efter och nu avlivar flash en gång för alla. En av få grejer jag respekterar Apple för, att de faktiskt vägrade flash på sina mobila enheter. Nu när frukthandlarn har dragit sitt strå till stacken får andra följa efter. (Attans, nu kan man inte använda Aftonbladet, med alla sina flash annonser, som benchmarking tool längre...)

Skickades från m.sweclockers.com

Dock har inte Flash försvunnit ändå, trots en tillverkare vägra det. Adobe lär inte döda sin kassa ko i alla fall , även om dom nämnde för några år sen att dom skulle lägga ner arbetet. Vet inte hur färdig HTML5 är swec klagat på buggar att använda den.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Långsamt och krångligt.
Som IT-tekniker får jag ärenden dagligen där JAVA tackar för sig och varken går att avinstallera eller installera, resultatet är en generell felkod. (Vi har faktiskt installerat om flertalet maskiner enbart för JAVA, inkl. min egen jobbdator)

För många versioner finns, där den ena applikationen enbart fungerar med 6u24 och nästa måste ständigt ha den senaste.

Du vet att JAVA är mer än det du snackar om? Som att du t.ex. kan skapa helt vanliga program (.exe) med JAVA? Du snackar nog om just web applets som i min mening fortfarande är betydligt bättre än Flash.

JAVA är ett väldigt bra högnivåspråk som fungerar till näst intill alla plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Youtube kan du köra utan flash, vet inte hur det är med Sveriges radio.

Dock har inte Flash försvunnit ändå, trots en tillverkare vägra det. Adobe lär inte döda sin kassa ko i alla fall , även om dom nämnde för några år sen att dom skulle lägga ner arbetet. Vet inte hur färdig HTML5 är swec klagat på buggar att använda den.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3756&arti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

VP9 är precis lika öppet som VP8. Det är något Firefox och Opera (sista kör ju Chromium) stödjer. Daala är från Xiph.org och utvecklas för att Theora inte har så mycket mer att ge. Theora har inget hårdvarustöd, VP8 har visst stöd i hårdvara.

Vp8 och vp9 ägs av Google. Firefox fick vp8 stödet med WebM och vp9 stöds temporärt. H264 är också väldigt komplex för firefox eftersom mozilla inte vill betala, istället har mozilla gått en genväg och fått stödet via ciso. Så klart kan man kalla det öppet, det är inte det som är boven i dramat utan handlar mer om vem som äger rättigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Vp8 och vp9 ägs av Google. Firefox fick vp8 stödet med WebM och vp9 stöds temporärt. H264 är också väldigt komplex för firefox eftersom mozilla inte vill betala, istället har mozilla gått en genväg och fått stödet via ciso. Så klart kan man kalla det öppet, det är inte det som är boven i dramat utan handlar mer om vem som äger rättigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är öppna format och Google kan inte dra tillbaka löftet. Du får fortsätta använda specifikationerna och BSD-koden som du vill, även om Google skulle börja basera stängda format på tekniken bakom VP8 och 9.

VP9 med MSE verkar inte redo, men libvpx med stöd finns där. OpenH264 är knappast någon genväg som de helt plötsligt fått utan ett samarbete som sträcker sig flera år bakåt. Ett samarbete som sträcker sig långt före VP9 spikades. OpenH264 ger de en mjukvaruavkodare utan att förlita sig på vad som finns på systemet.

Permalänk
Medlem

Trodde flash lades ner för flera år sedan? Stöd för flash i Android försvann väl 2012?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Trodde flash lades ner för flera år sedan? Stöd för flash i Android försvann väl 2012?

10 sep 2013 var sista versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är öppna format och Google kan inte dra tillbaka löftet. Du får fortsätta använda specifikationerna och BSD-koden som du vill, även om Google skulle börja basera stängda format på tekniken bakom VP8 och 9.

VP9 med MSE verkar inte redo, men libvpx med stöd finns där. OpenH264 är knappast någon genväg som de helt plötsligt fått utan ett samarbete som sträcker sig flera år bakåt. Ett samarbete som sträcker sig långt före VP9 spikades. OpenH264 ger de en mjukvaruavkodare utan att förlita sig på vad som finns på systemet.

Lite bättre tid att förklara över vad jag menade.

Läste för ett väldans bra tag sedan att anledningen till att Mozilla vill utveckla "daala" h265 är för att Mozilla vill döda behovet att vara beroende av VP och andra standarder eftersom andra aktörer hela tiden sätter käppar i hjulet. Utan ciscoh264 så hade Mozilla inte kunnat leverera h264 standarden eftersom h264 involverar kostnader i licenser vilket Mozilla ville undgå. Sedan har du även MPEG LA som också är en stor bov med sina patent kring vissa standarder så det hela är inte enkelt även fast det må vara öppet.

https://blog.mozilla.org/blog/2013/10/30/video-interoperabili...
http://andreasgal.com/2014/10/14/openh264-now-in-firefox/

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Lite bättre tid att förklara över vad jag menade.

Läste för ett väldans bra tag sedan att anledningen till att Mozilla vill utveckla "daala" h265 är för att Mozilla vill döda behovet att vara beroende av VP och andra standarder eftersom andra aktörer hela tiden sätter käppar i hjulet.

https://blog.mozilla.org/blog/2013/10/30/video-interoperabili...
http://andreasgal.com/2014/10/14/openh264-now-in-firefox/

Men du har ju inte motiverat vad som skulle göra VPX ofritt eller utgöra något hinder. Att de stödjer Daala är inte för att de ska sluta stödja VP8/9 och HEVC kommer de behöva stödja i vilket fall som helst. Det presterar så mycket bättre, blir så mycket lättare att driva när det stöds i hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men du har ju inte motiverat vad som skulle göra VPX ofritt eller utgöra något hinder. Att de stödjer Daala är inte för att de ska sluta stödja VP8/9 och HEVC kommer de behöva stödja i vilket fall som helst. Det presterar så mycket bättre, blir så mycket lättare att driva när det stöds i hårdvara.

Letar vidare. Hittar bara inte artikeln längre.

http://www.theguardian.com/technology/blog/2011/jan/17/google...

http://www.webrtcworld.com/topics/webrtc-world/articles/35980...
https://gigaom.com/2013/10/30/google-sticks-with-vp8-opposes-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Men inser du att VP8 och 9 är fria att använda och att Google inte kan dra tillbaka din rätt att använda specifikationen och BSD-licensierade källkoden? Patentlöftet är oåterkalleligt. Vill Google inte hålla i det längre så får du jobba vidare på det. När bitströmmen är satt så får du jobba på kodare och avkodare bäst du vill och behöver inte be Google ändra något. Theora blev också till genom att On2 donera VP3 och Monty jobbar glatt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men inser du att VP8 och 9 är fria att använda och att Google inte kan dra tillbaka din rätt att använda specifikationen och BSD-licensierade källkoden? Patentlöftet är oåterkalleligt. Vill Google inte hålla i det längre så får du jobba vidare på det. När bitströmmen är satt så får du jobba på kodare och avkodare bäst du vill och behöver inte be Google ändra något. Theora blev också till genom att On2 donera VP3 och Monty jobbar glatt med det.

Problemet ligger inte i att VP är fritt utan det handlar mera om att Mozilla har tröttnat. En stor del handlar om det så kallade WebM samt WebRTC och vad jag förstår enades Mozilla att använda H264 och för att Mozilla skulle få H264 tog man in en "tredje part" för att slippa betala licenser. Det är ett ständigt krigande om det hela och jag tror knappas att Mozilla är direkt nöjda med att ständigt diktera efter Google och deras agenda.

MSE stöd finns i senaste Firefox version. Bara ändra till true på webm så får du vp9 i youtube html5 player
http://www.linuxveda.com/2015/06/29/get-1080p-youtubes-html5-...

Shumway
https://github.com/mozilla/shumway

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Okej, som programmerare kan jag säga att det inte är något fel alls på programmeringsspråket JAVA, du snackar ju om JRE och desktop-applikationer är ju påväg bort, eller? Så om några år så kanske du slipper pilla med JAVA även om du garanterat kommer komma i kontakt med det dagligen utan att veta om det, men som sagt det är inget fel på programmeringsspråket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Långsamt och krångligt.
Som IT-tekniker får jag ärenden dagligen där JAVA tackar för sig och varken går att avinstallera eller installera, resultatet är en generell felkod. (Vi har faktiskt installerat om flertalet maskiner enbart för JAVA, inkl. min egen jobbdator)

För många versioner finns, där den ena applikationen enbart fungerar med 6u24 och nästa måste ständigt ha den senaste.

Hur kan du som IT-tekniker avgöra huruvida Java är långsamt och krångligt? Det är knappast min favorit som systemutvecklare, men att det är långsamt är ju bara något du hittat på för att du inte vet bättre. Språket är nämligen generellt ansett som relativt snabbt. Du kanske menar att dess runtime är krångligt?

Hur som helst, det heter Java och inte JAVA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Problemet ligger inte i att VP är fritt utan det handlar mera om att Mozilla har tröttnat. En stor del handlar om det så kallade WebM samt WebRTC och vad jag förstår enades Mozilla att använda H264 och för att Mozilla skulle få H264 tog man in en "tredje part" för att slippa betala licenser. Det är ett ständigt krigande om det hela och jag tror knappas att Mozilla är direkt nöjda med att ständigt diktera efter Google och deras agenda.

MSE stöd finns i senaste Firefox version. Bara ändra till true på webm så får du vp9 i youtube html5 player
http://www.linuxveda.com/2015/06/29/get-1080p-youtubes-html5-...

Shumway
https://github.com/mozilla/shumway

Du inser inte att telekomföretag som Cisco står bakom WebRTC och har ett intresse av att H.264 lirar?

Monty som utvecklar Daala är inte emot att arbeta med On2-teknik och liknande patentlöften. Vorbis som han står bakom också går att använda med WebM och VP8/9. Daala kommer väl förmodligen använda WebM som container. Han får pengar av Mozilla för att göra något eget. Att Google köpte upp On2 kan knappast beskrivas som ett problem, det är p.g.a. deras ägarskap som det är fritt. Även om Mozilla stödjer VP8 i WebRTC så gör inte Apple och Microsoft det.

MSE stöds med VP9, men MSE utvecklas fortfarande och stödet är inte så omfattande än särskilt för VP9 och användare upplever fortfarande problem, se buggtrackern. H.264 fungerar utan konfiguration också.

Permalänk
Medlem

Så många som blev ledsna av mitt inlägg.
Jag är programmerare också och vi körde Java på LTH, har suttit länge med det.
När man sitter och testar sina applikationer eller kör dem i just det specifika systemet kan det fungera bra. Men utförandet, applets med mera på generella system är jag inte imponerad.
Det är MIN uppfattning.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Så många som blev ledsna av mitt inlägg.
Jag är programmerare också och vi körde Java på LTH, har suttit länge med det.
När man sitter och testar sina applikationer eller kör dem i just det specifika systemet kan det fungera bra. Men utförandet, applets med mera på generella system är jag inte imponerad.
Det är MIN uppfattning.

Applets har varit på väg ut i nästan 15 år. Det är Java Web Start som har rekommenderats sedan väldigt länge. Som kan startas utan webbläsare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Precis sådär lät det angående ActiveX för några år sedan. Hur många har det nu?

Minns även hur "Apple var dödsdömnda" när de vägrade Flash för iOS – nu har Adobe skrotat Flash for Android. Mobila enheter har redan eller kommer snart gå om desktops i surfande, så Flash är redan på väg mot en säker död. Det här kanske snabbar på processen lite.

Håller med. Active X dog för massor av år sedan (pga stora säkerhetsproblem) och även Java är redan dött sedan något/några åt tillbaka på klienter (också pga Oracles alla massiva säkerhetsproblem). Flash (som är dagens absolut i särklass största enskilda säkerhetsproblem) och Silverlight (som skulle kunna ha liknande potential för det) står förhoppningsvis på kö att försvinna även de.

Bättre att bygga på HTML-standarder och nya funktioner som både är säkrare, samt fungerar över alla typer av klienter (värdelöst när man sitter på sin iPad och inte kan använda Flash eller Silverlight-sajter).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SirMacke:

Så många som blev ledsna av mitt inlägg.

Inte jag iaf. Att t.ex. administrera terminalservrar med Java frestar ens tålamod när respektive ålderdomliga (unika, ej uppdaterbara) program kräver sin specifika version av Java för att fungera.