Håller min disk att ge upp? Förslag på åtgärd

Permalänk
Medlem

Håller min disk att ge upp? Förslag på åtgärd

Hej jag har en Extern 3 Tb Seagate, köpt hösten 13 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1273051) som i helgen började bete sig väldigt konstigt.
Den började stänga av och på sig med täta intervaller (2 sekunder) precis som att det var något glapp men efter en stund så fungerade den som vanligt. Lite senare så Gav den alltså upp. När man pluggade in den så satte fläkten igång och hårddisken försökte läsa två gånger innan den gav upp och slutade försöka. (Jag testade att byta allt kablage, Usb-port, dator och mätte även upp Adaptern så den gav korrekt spänning, allt utan resultat) I diskmanager hittade jag den bara som en ca 4gb partion.

Efter några dagar skakade jag lite försiktigt på den och efter att ha "klickat" en gång så gick den igång på andra försöket. Då testade jag att kopiera lite filer från den vilket gick bra tills att den började "klicka" lite och fastna på vissa filer. Filerna gick att kopiera över tillslut.

Till frågan: Är det så att denna disken håller på att ge upp i hårdvaran, eller kan detta bero på något mjukvarufel? Är detta ett solklart fall att få ut det på min garanti som gäller till Oktober?

Permalänk
Medlem

I mina öron låter det som en disk som börjat få sektorfel (hårdvara). Det gör det inte bättre att det är en Seagatedisk vilka dragits med dåligt rykte länge.

Kolla diskens SMART-värden (diskens egna övervakningssystem) med t.ex. CrystalDiskInfo: http://crystalmark.info/?lang=en

En disk som fått ett enda sektorfel är att betrakta som döende och ska säkerhetskopieras och bytas ut omedelbart. Det kan gå fort från det första sektorfelet till en trasig disk.

Jag hade gått tillbaka till återförsäljaren oavsett och bytt ut den.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Avstängd

Är du händig, och det inte finns klistermärken på lådan, ta ut hdd:n och koppla in den i datorn.
Beter den sig det minsta konstigt, är den kass.
Annars kan det kanske vara lådan.

I vilket fall, jag hade varit paranoid
(glöm ej att sudda och skirv över dina filer, om du skickar in den)

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

@sae: Hårddisken går att dela i två delar. en adapter med sata och det. kopplade in den rätt in i datorn, men det var samma fel då.

Permalänk
Medlem

Enligt det programmet så Säger den att hårddisken har:

Reallocated sectors count: 344
current pending: 16
uncorrectable: 16

Jämnfört med min urgamla hdd med 23000 timmars drifttid som bara har ett av dessa fel.

Skrivet av folo:

I mina öron låter det som en disk som börjat få sektorfel (hårdvara). Det gör det inte bättre att det är en Seagatedisk vilka dragits med dåligt rykte länge.

Kolla diskens SMART-värden (diskens egna övervakningssystem) med t.ex. CrystalDiskInfo: http://crystalmark.info/?lang=en

En disk som fått ett enda sektorfel är att betrakta som döende och ska säkerhetskopieras och bytas ut omedelbart. Det kan gå fort från det första sektorfelet till en trasig disk.

Jag hade gått tillbaka till återförsäljaren oavsett och bytt ut den.

Permalänk
Avstängd

den verkar trasig, i alla fall...
backup, radera, och skicka in.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Gör backup med ddrescue. Programmet är gjort för att rädda data från diskar med skador. Normalt kör man programmet 3 gånger. Första körningen kopierar dara, som går att läsa utan problem. Andra gången kopieras data från block med skadade sektorer. Tredje gången byte per byte det som inte gått att läsa de tidigare gångerna.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

den verkar trasig, i alla fall...
backup, radera, och skicka in.

1) Räcker det att formatera disken?
2) Tror du att man måste påpeka dessa fel på disken, för de kan väl inte vara så dumma som att de bara kollar om disken "fungerar" eller inte?

Tack för alla svar i tråden allihop

Permalänk
Avstängd

@obscure:
har du inga statshemligheter på disk, räcker det att formattera

Den skada som rapporterats görs av HDD:n själv - det är den sjäv som håller koll på skadade sektorer.
Beskriv dina observationer, och säg till att HDD:n rapporterar skadade sektorer. Dom som gör analysen av den vet vad det är.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av obscure:

Enligt det programmet så Säger den att hårddisken har:

Reallocated sectors count: 344
current pending: 16
uncorrectable: 16

Jämnfört med min urgamla hdd med 23000 timmars drifttid som bara har ett av dessa fel.

Det är bara att backupa och gå tillbaka till återförsäljaren, det där är ett garanti- alt. reklamationsrättsärende.

Jag hade tagit med en screenshot på CrystalDiskReport-rapporten för att maximera chansen att få med sig en ny disk direkt. Istället för att den gamla ska lämnas in, skickas till nåt lab i långtbortistan och kontrolleras för att konstatera att det är trasiga sektorer som vi redan visste.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av folo:

Det är bara att backupa och gå tillbaka till återförsäljaren, det där är ett garanti- alt. reklamationsrättsärende.

Jag hade tagit med en screenshot på CrystalDiskReport-rapporten för att maximera chansen att få med sig en ny disk direkt. Istället för att den gamla ska lämnas in, skickas till nåt lab i långtbortistan och kontrolleras för att konstatera att det är trasiga sektorer som vi redan visste.

Nu har jag skickat iväg disken dock inte i orginalförpackning men vi får hålla tummarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av obscure:

Nu har jag skickat iväg disken dock inte i orginalförpackning men vi får hålla tummarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick tillbaka en likvärdig Disk som hade snurrat 7000h. Denna hade inga sektorfel i alla fall.

Permalänk
Medlem

Håll koll på den iaf. SMART värde mm...

Deras "replacement disks" är trots allt inte nya, utan lagade, och de kan lätt ha fler fel man inte vet om, eftersom de för hand har bytt delar i en trasig disk, som nu ges tillbaka.
Den kan fungera felfritt i 10k+ timmar, eller bråka om 100 timmar, jag har haft både ena och andra.