Apple Watch Sverige-lanseras den 17 juli

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Jag skulle vilja ha åsikter och svar, från eventuella smart watch ägare, på varför ni köpte en smart watch.

Är det charmen med att kunna svara i telefon via klockan? Designen? Teknologin? Statusen? Tekniknörden vi alla har inombords? Vad använder man den till?

I mina ögon verkar det bara vara en nedskalad smart phone. Äger en HTC One M9 och ett antal automatverk som fyller dessa funktioner.

Jag har varit en klockentusiast sedan tonåren men aldrig riktigt förstått mig på charmen med en smart watch. Hoppas jag inte framstår som trångsynt, är bara genuint nyfiken.

Kolla senaste fredagspanelen (tror det var mot slutet dom nämnde just detta). har inte en själv, men just se samtal/sms eller mail (så man vet om det är värt att ens ta fram mobilen helt enkelt). Är precis det jag tänkt använda den till, eventuellt någon app som enkelt startar runkeeper eller liknande program (nu är det ju sällan man ens kommer på tanken att starta det).

Men övrigt för mig behöver klockan inte visa mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Jag håller mig till Garmin. Då vet man att man får kvalitet och en användbar klocka dessutom.

Permalänk
Hedersmedlem

Lanseras som i möjligheten att reservera ett exemplar eller köpa direkt (+några dagar leverans)?

Jag har länge varit mot iOS men alltid gillat Apples design på hårdvara. Klockan ser lite tråkig ut men är intressant för min träning samt för att ha på jobbet så jag lätt ser sms eller samtal.

Dock ser ju hemskärmen ut som ett clusterfuck men jag har inte pillat själv så kanske det är bättre än man tror?

Guldversionen har jag svårt och tro bli nån direkt säljare i sverige. Har vi några rika förutom typ Zlatan som skulle köpt nått liknande?

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Jag håller mig till Garmin. Då vet man att man får kvalitet och en användbar klocka dessutom.

Det är riktigt synd att Garmin inte har någon klocka av lite mer ädla material så att man får lust att använda den mer än under löpning. Plastglas istället för mineralglas och ingen metall sänker kvalitetsintrycket rejält. Men de har ju GPS och pulsband så man får betydligt mer användbar data än från Apple Watch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

Jag skulle vilja ha åsikter och svar, från eventuella smart watch ägare, på varför ni köpte en smart watch.

Är det charmen med att kunna svara i telefon via klockan? Designen? Teknologin? Statusen? Tekniknörden vi alla har inombords? Vad använder man den till?

I mina ögon verkar det bara vara en nedskalad smart phone. Äger en HTC One M9 och ett antal automatverk som fyller dessa funktioner.

Jag har varit en klockentusiast sedan tonåren men aldrig riktigt förstått mig på charmen med en smart watch. Hoppas jag inte framstår som trångsynt, är bara genuint nyfiken.

Jag har ägt den i två månader typ. Ska försöka ge ärliga svar på dina frågor.

Skrivet av Aulo KY:

varför ni köpte en smart watch.

Ibland får jag ha-begär och vill ha saker. Kostar de inte allt för mycket slår jag till. Ärligt talat visste jag inte riktigt vad jag skulle ha den till.

Skrivet av Aulo KY:

Är det charmen med att kunna svara i telefon via klockan?

Tror bara jag har gjort det en gång, av misstag. Svara på sms med ett "ok" eller en smiley kan väl vara smidigt ibland dock.

Skrivet av Aulo KY:

Designen? Teknologin? Statusen?

Den är rätt snygg, så det väger helt klart in, samma hade gällt varje klocka jag köpte. Teknologin är väl okej. Status får jag nog mer av en 20000kr rolex om jag vill ha det. Enda statusen man får är av barn som tycker den är skitcool och vet precis vad det är, vuxna är mycket mer kritiska.

Skrivet av Aulo KY:

Hoppas jag inte framstår som trångsynt, är bara genuint nyfiken.

Ingen fara. Skulle vilja påstå att Apple Watch är väldigt missförstådd. Jag hade ingen aning om vad jag skulle använda den till när satte på den på armen. Efter en dag med den kändes den meningslös. Jag fortsatte använda den mest för den var snygg och för att ibland var det smidigt att byta låt utan att behöva ta upp klockan ur fickan. Men så hände det jag tror många missat. Jag lärde mig förstå den. Det tog några veckor med den och helt plötsligt började jag gilla den.

Det man måste förstå är att den är väldigt begränsad. Den kan inte posta på sweclockers. Men tack vare att den är begränsad slipper man bli totalt överlasta med långa texter som denna texten. Så presentera information gör den begränsat och bra. Men det är inte där dens styrka ligger, styrkan ligger i att den säger till dig saker. När något händer eller borde hända vibrerar den skönt. Så du vet att något har hänt. Ska du snart byta fil när du kör bil vibrerar den innan bilen säger till dig att ta tredje högre i korsningen om 200m, så du kan vara uppmärksam när den börjar prata. Får du ett meddelande på facebook kan du se om det var viktigt innan du tar upp telefonen. Har du suttit ner för länge säger den till dig att stå upp. Många små detaljer.

Alla brister den har som batteri etc är överdrivna för normala användare. Jag klarar 2-3dagar utan problem nästan, man sitter ju inte och pillar på klockan nonstop.

Ska du lägga pengar på den? Antingen vill man ha den eller så vill man inte ha den. Det finns massa andra saker att lägga pengar, men har man pengar över och vill ha den så varför inte. 3000kr är inte jättemycket för en del.

TL;DR; Jag är jättenöjd med min klocka för mig. Den har gett mig mervärde i livet och överträffade mina förväntningar. Men den tog lite tid att förstå vad den skulle användas till. Ni sweclockers-användare är inte målgruppen, det är okej att ni spenderar era pengar på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heltok:

Jag har ägt den i två månader typ. Ska försöka ge ärliga svar på dina frågor.

Ibland får jag ha-begär och vill ha saker. Kostar de inte allt för mycket slår jag till. Ärligt talat visste jag inte riktigt vad jag skulle ha den till.

Tror bara jag har gjort det en gång, av misstag. Svara på sms med ett "ok" eller en smiley kan väl vara smidigt ibland dock.

Den är rätt snygg, så det väger helt klart in, samma hade gällt varje klocka jag köpte. Teknologin är väl okej. Status får jag nog mer av en 20000kr rolex om jag vill ha det. Enda statusen man får är av barn som tycker den är skitcool och vet precis vad det är, vuxna är mycket mer kritiska.

Ingen fara. Skulle vilja påstå att Apple Watch är väldigt missförstådd. Jag hade ingen aning om vad jag skulle använda den till när satte på den på armen. Efter en dag med den kändes den meningslös. Jag fortsatte använda den mest för den var snygg och för att ibland var det smidigt att byta låt utan att behöva ta upp klockan ur fickan. Men så hände det jag tror många missat. Jag lärde mig förstå den. Det tog några veckor med den och helt plötsligt började jag gilla den.

Det man måste förstå är att den är väldigt begränsad. Den kan inte posta på sweclockers. Men tack vare att den är begränsad slipper man bli totalt överlasta med långa texter som denna texten. Så presentera information gör den begränsat och bra. Men det är inte där dens styrka ligger, styrkan ligger i att den säger till dig saker. När något händer eller borde hända vibrerar den skönt. Så du vet att något har hänt. Ska du snart byta fil när du kör bil vibrerar den innan bilen säger till dig att ta tredje högre i korsningen om 200m, så du kan vara uppmärksam när den börjar prata. Får du ett meddelande på facebook kan du se om det var viktigt innan du tar upp telefonen. Har du suttit ner för länge säger den till dig att stå upp. Många små detaljer.

Alla brister den har som batteri etc är överdrivna för normala användare. Jag klarar 2-3dagar utan problem nästan, man sitter ju inte och pillar på klockan nonstop.

Ska du lägga pengar på den? Antingen vill man ha den eller så vill man inte ha den. Det finns massa andra saker att lägga pengar, men har man pengar över och vill ha den så varför inte. 3000kr är inte jättemycket för en del.

TL;DR; Jag är jättenöjd med min klocka för mig. Den har gett mig mervärde i livet och överträffade mina förväntningar. Men den tog lite tid att förstå vad den skulle användas till. Ni sweclockers-användare är inte målgruppen, det är okej att ni spenderar era pengar på annat.

Kan säga att jag själv har varit sugen på en sedan den presenterades av apple, kan man kolla både klocka och sms/fb m.m. utan att behöva stå och rota upp en telefon ifrån fickorna hela tiden på jobbet, ganska nonchalant mot kollegor när det plingar och behöva plocka upp telefonen och så är det ändå inget "viktigt" meddelande man fått. Eller när man kommer ut till kund och dom frågar efter klockan och man ska rota fram telefonen det är ganska störande.

Fungerar betalningssystemet apple-pay i Sverige? hade också varit intressant om man kunde slippa gräva fram plånbok osv i kassan.
Allt som förenklar vardagen till det bättre, är värt att lägga några kronor på.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

110-180000 kronor för guld varianten? Skaffar hellre en riktig klocka för de pengarna, typ Breguet, Omega, Rolex, IWC, etc.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Hedersmedlem

Det blev en space black 42 mm med apple care+ nu när jag är i london.

Kul leksak!

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Skrivet av twinlight:

Det blev en space black 42 mm med apple care+ nu när jag är i london.

Kul leksak!

Okej fungerar den bra? tycker personligen den är rätt ful (gillar inte fyrkantig klocka, speciellt när den svävar på armen och inte sitter runt armen så att säga).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Ja den funkar bra. Har lite kort batteritid men är tillräckligt för en dag eller två. Beror på om man fipplar med den hela tiden eller bara låter den vara och får upp notifikationer.

Dock ska jag nog slå av att skärmen tänder sig själv så sparar man nog lite ström där.

Idag gick jag i london och prövade navigationen och får då upp "turn left on baker street" osv.. Väldigt bekvämt!

En ny klocka med mer batteritid och uv sensor hade varit super!

Den är jävligt liten btw! Kunde lätt tänkt mig uppåt 52mm skärm, hade väl gett plats för mer batteri bl.a.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.