Rykte: Apple lanserar Ipad Pro i november

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Då ska det finnas bra och säkra appar för journalsystem, labbprover och röntgen mm som inte kostar skjortan. Mig veterligen finns inget sånt i Sverige och jag är osäker på om det finns utomlands, iallafall om vi lägger emfas på det kostnadseffektiva biten. Få läkare behöver gå runt med en stor bunt journalanteckningar.

Skickades från m.sweclockers.com

I dagsläget finns det en del applikationer. Jag är själv mest bekant med röntgen och då finns Sectra LiteView vilket är ett fungerande system för att se på röntgenbilder i alla dess former (på iPad förstås). Tror dock inte det används så mycket i Sverige men utomlands ska det vara lite av en succé (enligt Sectras produktrepresentanter så klart).

Sen för generella journalsystem så har åtminstone den största leverantören i Sverige planer på detta då det på deras hemsidas förstasida sitter en snubbe med iPad så de har sannolikt ambitionen att få ut detta.

Och angående att doktorn inte vill bära runt på alla anteckningar så är det oftast inte doktorn som gör det utan det är sköterskor eller underläkare som gör i bakgrunden på ronderna. Om detta skulle gå att ordna vore det dock underbart vid hembesök då plattan lätt går ner i väskan.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande iOS, vilket är ungefär lika värdelöst som Android när det kommer till riktigt arbete. Visst finns det användningsområden, ser allt från terminalare till drifttekniker som springer runt med plattor, men den ersätter inte datorn. När rapporter ska skrivas så är det fortfarande bara att lägga undan leksaken och gå tillbaka till arbetsmaskinen.

Tar en platta med Windows alla dagar i veckan, men å andra sidan så jobbar jag inte med s.k. kreativa uppgifter, utstationerad på en Wayne's Coffee.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

I dagsläget finns det en del applikationer. Jag är själv mest bekant med röntgen och då finns Sectra LiteView vilket är ett fungerande system för att se på röntgenbilder i alla dess former (på iPad förstås). Tror dock inte det används så mycket i Sverige men utomlands ska det vara lite av en succé (enligt Sectras produktrepresentanter så klart).

Sen för generella journalsystem så har åtminstone den största leverantören i Sverige planer på detta då det på deras hemsidas förstasida sitter en snubbe med iPad så de har sannolikt ambitionen att få ut detta.

Och angående att doktorn inte vill bära runt på alla anteckningar så är det oftast inte doktorn som gör det utan det är sköterskor eller underläkare som gör i bakgrunden på ronderna. Om detta skulle gå att ordna vore det dock underbart vid hembesök då plattan lätt går ner i väskan.

Heh, fick faktiskt veta idag att vissa hemrehabteam faktiskt har journalsystemet via ipad så jag tar tillbaka allt jag skrev:)
Förutom papper på ronden, så mycket är det inte att en platta skulle bli smidigare imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det sitter en Apple-logga på den. Den kommer sälja...

Något fel på Apple produkter?

Trots alla haters lär den sälja, som tur är riktar de väl sig inte riktigt till er!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Något fel på Apple produkter?

Trots alla haters lär den sälja, som tur är riktar de väl sig inte riktigt till er!

Nej, men saknar rätt mycket potential. Android går om man är kretiv att forma efter eget tycke, sen gillar man eller/och håller på med programmering finns det mycket kul man kan göra på en android telefon.

Android börjar ju bli riktigt vettigt os, men finns mycket att jobba med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Något fel på Apple produkter?

Trots alla haters lär den sälja, som tur är riktar de väl sig inte riktigt till er!

Nä, fel är det väl inte på dem. Bara menar att en del köper deras produkter bara för att det är Apple.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Bara menar att en del köper deras produkter bara för att det är Apple.

Aldrig riktigt förstått det argumentet.

Majoriteten av personer som använder Apple-produkter har med största sannolikhet fastnat för Apples enhetlighet vad gällande design, UI och användarvänlighet osv vilket gör att valet faller ganska naturligt på Apple ifall personen har två väldigt snarlika produkter framför sig men den ena kommer från Apple och den andra kommer från något annat random företag vars OS de inte känner sig bekväma med, vars prestandafördelar är oväsentlig för personens användande och det lite högre priset är en icke-fråga.

Personen vet redan innan köpet vad han/hon får och kommer mest troligen att bli nöjd med köpet. Varför skulle personen, förutsatt att han/hon är nöjd med tidigare erfarenhet av Apple, göra en 180 graders vändning och välja någonting helt nytt med en ny inlärningskurva med funktioner och möjligheter inte kommer att tillföra särskilt mycket för personen i slutänden?

Så ja, det är ju ganska logiskt att en del köper deras produkter bara för att det är Apple. Det gör hela köpprocessen mycket enkel och nöjdheten med köpet blir också väldigt förutsägbar.

Varför chansa och riskera köpa något skräp som du inte blir nöjd med?

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Aldrig riktigt förstått det argumentet.

Majoriteten av personer som använder Apple-produkter har med största sannolikhet fastnat för Apples enhetlighet vad gällande design, UI och användarvänlighet osv vilket gör att valet faller ganska naturligt på Apple ifall personen har två väldigt snarlika produkter framför sig men den ena kommer från Apple och den andra kommer från något annat random företag vars OS de inte känner sig bekväma med, vars prestandafördelar är oväsentlig för personens användande och det lite högre priset är en icke-fråga.

Personen vet redan innan köpet vad han/hon får och kommer mest troligen att bli nöjd med köpet. Varför skulle personen, förutsatt att han/hon är nöjd med tidigare erfarenhet av Apple, göra en 180 graders vändning och välja någonting helt nytt med en ny inlärningskurva med funktioner och möjligheter inte kommer att tillföra särskilt mycket för personen i slutänden?

Så ja, det är ju ganska logiskt att en del köper deras produkter bara för att det är Apple. Det gör hela köpprocessen mycket enkel och nöjdheten med köpet blir också väldigt förutsägbar.

Varför chansa och riskera köpa något skräp som du inte blir nöjd med?

PM:ar en fint Youtubeklipp så får du se fördomar med egna ögon Kan inte lägga ut det i tråden, för enligt moderatorerna är det kränkande mot appleanvändare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Finns det någon vettig surfplatta i storleksordningen 13-15 tum för 5000kr eller mindre ?
OS spelar mindre roll, men android eller windows.
Tänkte ha till att läsa på, två sidor i taget utan att det blir pytteliten text.
Hälst någorlunda hög dpi också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nä, fel är det väl inte på dem. Bara menar att en del köper deras produkter bara för att det är Apple.

Tvärtom vet de som köper Apple precis vad de vill ha och varför. Därför köper de också Apple..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tvärtom vet de som köper Apple precis vad de vill ha och varför. Därför köper de också Apple..

Han skriver ju att en del köper Apple bara för att det är Apple, inte alla. Finns sådana med alla märken.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tvärtom vet de som köper Apple precis vad de vill ha och varför. Därför köper de också Apple..

Skulle nog vilja påstå att det finns båda varianter.
En del köper Apple bara "för att alla andra har".
Sen vet jag att här på jobbet vill några ha iPhone osv för att
de är lätta att använda.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Aldrig riktigt förstått det argumentet.

Majoriteten av personer som använder Apple-produkter har med största sannolikhet fastnat för Apples enhetlighet vad gällande design, UI och användarvänlighet osv vilket gör att valet faller ganska naturligt på Apple ifall personen har två väldigt snarlika produkter framför sig men den ena kommer från Apple och den andra kommer från något annat random företag vars OS de inte känner sig bekväma med, vars prestandafördelar är oväsentlig för personens användande och det lite högre priset är en icke-fråga.

Ja, så är det nog, och jag förstår smidigheten i det.
Men jag får för mig att du medvetet eller omedvetet missar min poäng:
En del köper Apple för att det är "status" och "för att alla andra har det".

@Broken-arrow: Du kan gärna PMa det klippet till mig också, om du vill.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

@Barren Wuffet:

Jeeeez! En som fattat. På swec?!?!?!

Ps. Bra formulerat.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Ja, så är det nog, och jag förstår smidigheten i det.
Men jag får för mig att du medvetet eller omedvetet missar min poäng:
En del köper Apple för att det är "status" och "för att alla andra har det".

@Broken-arrow: Du kan gärna PMa det klippet till mig också, om du vill.

Självfallet är det så och den typen av personer hittar du hos alla märken, så det är ju ingenting som är unikt för Apple-fanboys. Så jag missade absolut poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag är inte it ansvarig och använder inga så skiter ärligt talat i om det är ipad, windows eller android, men det är antagligen pga någon programvara eller någon som föredrog Ipad det blev ipad.
Sen får du många ipad 2 på 15000 den kan ju inte kosta något i dag om den ens existerar fortfarande. Dom är i alla fall mer nöjda med dessa på alla vis än lösningen de körde innan.

Du vet att laptop med touch inte kostar 15kkr nu längre va?

Förstår att Ipad blir "billigare" när man jämför med en prisnivå @ år 2005.

Om ni är oroliga att tappa dem så är det ju vettigare att satsa på en professionell platta även om den kostar 15kkr då den tåls att tappas. Blir dyrare i inköp, men sen kan du tappa den gång på gång om du så vill. Ipad tål verkligen inte att tappas mer än en prisvärd android platta heller, så som tidigare noterat är det mer "budget tänk" isåfall.

Ang denna gigantiska platta, jag har en släkting som var intresserad av en större platta, typ 15-17" iaf (kanske större), så hon kan sitta med den i knäet och spela spel, utan att behöva glasögon som hon måste ha med dessa 10" plattor.
Men som noterat i artikeln, priset kommer nog bli för högt.

Lite synd dock... panelerna finns (touch på laptops), resterande hårdvara finns och de får gott om plats för batteri... men ingen annan har gjort något liknande vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Självfallet är det så och den typen av personer hittar du hos alla märken, så det är ju ingenting som är unikt för Apple-fanboys.

Det har du också rätt i.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du vet att laptop med touch inte kostar 15kkr nu längre va?

Förstår att Ipad blir "billigare" när man jämför med en prisnivå @ år 2005.

Om ni är oroliga att tappa dem så är det ju vettigare att satsa på en professionell platta även om den kostar 15kkr då den tåls att tappas. Blir dyrare i inköp, men sen kan du tappa den gång på gång om du så vill. Ipad tål verkligen inte att tappas mer än en prisvärd android platta heller, så som tidigare noterat är det mer "budget tänk" isåfall.

Vi har dom självklart i "ruggade" skal där de har tjocka kanter i gummi och någon slags plastskiva över skärmen än så länge har ingen gått sönder på 3 år (runt 15 st). Finns ingen anledning att köpa någon professionell när Ipad gör jobbet och håller.
Jag utgår från att de kikade över alternativen innan de köpte ipads.
Men jag förstår att det kan låta udda med Ipad och prisvärd eller billig i samma mening

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad fasen är en "professionell" användare, och varför skulle just dessa, och främst dessa, var intresserade av en större skärm?

Jag skulle gärna stega upp lite från dagens 9,7 tum, frågan är om inte 12,9 är lite väl stort...
nånstans 11,5-12 hade varit lagom.

Ah well, intressant i vart fall, såvida det inte blir en obskyr prissättning så tror jag att det blir att testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vad fasen är en "professionell" användare, och varför skulle just dessa, och främst dessa, var intresserade av en större skärm?

Jag skulle gärna stega upp lite från dagens 9,7 tum, frågan är om inte 12,9 är lite väl stort...
nånstans 11,5-12 hade varit lagom.

Ah well, intressant i vart fall, såvida det inte blir en obskyr prissättning så tror jag att det blir att testa!

En som använder en produkt i yrket brukar kallas för "professionell användare". Inte säker att denne är skicklig (pro) bara för det.

Denna "Ipad Pro" som det ryktas om ska också vara tryckkänslig något som dagens Ipad inte är.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

När min mamma köpte en ipad Mini till mig, och när jag åkte upp med hissen till mitt hotellrum med den blev folk helt förbryllade av iPaden.
Egentligen var det inget mer än en liten iPad, men jag var som en kung med den. Det är sjukt hur mycket status det är att äga en ny Appleprodukt.

Folk sa liksom: "Wow man. Is that the new iPad? Wow it's so cool!"

Med det sagt, så tycker jag att Apple gör väldigt bra produkter. Det är bara att de inte är så innovativa längre, eftersom det har gått från produkter av kvalité till produkter av status :P.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

En som använder en produkt i yrket brukar kallas för "professionell användare". Inte säker att denne är skicklig (pro) bara för det.

Denna "Ipad Pro" som det ryktas om ska också vara tryckkänslig något som dagens Ipad inte är.

Absolut, men hur luddigt är inte det?!

Jag använder en ipad mini i jobbet, funkar utmärkt, en 13" skulle vara på tok för opraktiskt.
Ser många personliga tränare på gymmet som även dom kör ipad minis i arbete, tror inte dom har en nytta av att släpa runt en 13-tummare...

I stort sett alla som studerar eller arbetar kan ju mer eller mindre kallas för "Professionella"...
Dit jag ville komma var är att deras formulering är extremt luddig, den exkluderar ju i stort sett bara barn och pensionärer

En formulering som "professionella grafiker" eller "Arkitekter" hade jag köpt, men bara slänga sig med ordet "Professionella" för att det på nått sätt ska låta bra eller prestigefyllt låter ju bara korkat.

Men det är klart, verkar ju vara nån utan alla bittar i byten som kör deras PR för tillfället:
http://9to5mac.com/2015/07/09/new-iphone-ads/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men hur luddigt är inte det?!

I stort sett alla som studerar eller arbetar kan ju mer eller mindre kallas för "Professionella"...
Dit jag ville komma var är att deras formulering är extremt luddig, den exkluderar ju i stort sett bara barn och pensionärer

En formulering som "professionella grafiker" eller "Arkitekter" hade jag köpt, men bara slänga sig med ordet "Professionella" för att det på nått sätt ska låta bra eller prestigefyllt låter ju bara korkat.

Men det är klart, verkar ju vara nån utan alla bittar i byten som kör deras PR för tillfället:
http://9to5mac.com/2015/07/09/new-iphone-ads/

Jag ser inte riktigt problemet. Måste de vara tydliga med exakt vilka plattan riktar sig till? Är inte det lite upp till var och en? Ta inte namnet så alvarligt. Men man kan ju tänka sig att målgruppen är folk som jobbar med grafisk form, foto och liknande. För övrigt så är det inte säker att Den kommer heta "Pro". Apple har inte uttalat sig det minsta om detta. Det är bara ett rykte.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag ser inte riktigt problemet. Måste de vara tydliga med exakt vilka plattan riktar sig till? Är inte det lite upp till var och en? Ta inte namnet så alvarligt. Men man kan ju tänka sig att målgruppen är folk som jobbar med grafisk form, foto och liknande. För övrigt så är det inte säker att Den kommer heta "Pro". Apple har inte uttalat sig det minsta om detta. Det är bara ett rykte.

Sorry, jag läste för fort, läste bara sista delen: "riktas mot framförallt professionella användare."
Trodde det var nått som var mer förankrat. Nu när man orkar läsa hela artikeln så ser jag ju att det verkar vara skribenten som dragit slutsatser från namnet

Namnet följer ju deras vanliga stil, alla som velat ha nått mer än en macbook air har ju fått köpa en macbook pro.
Så med logiken som stjärnan som skrivit artikeln har så bör alltså alla som använder en macbook pro vara nån sorts professionals?

Permalänk
Medlem

ajpäd = n0 n0

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

I stort sett alla som studerar eller arbetar kan ju mer eller mindre kallas för "Professionella"...
Dit jag ville komma var är att deras formulering är extremt luddig, den exkluderar ju i stort sett bara barn och pensionärer

Nu heter den väl pro och inte professional vilket gör att vi gott och väl kan inkludera p.r.o och då får alla utom barn vara med..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Vi har iPad på jobbet för att någon högre upp tycker att det är coolt. Att köra med remote desktop på en iPad suger verkligen och är hur oprofessionellt som helst. Värre helvete på jorden kan bara hittas i Syrien just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s2weden:

ajpäd = n0 n0

Okej. Vilka mer ämnen är du inte intresserad av men kommentera på ändå?

Skrivet av Cygni:

Vi har iPad på jobbet för att någon högre upp tycker att det är coolt. Att köra med remote desktop på en iPad suger verkligen och är hur oprofessionellt som helst. Värre helvete på jorden kan bara hittas i Syrien just nu.

Det är klar det är bättre/enklare att köra Remote Desktop på en "riktigt dator". Att köra det på på en iPad är något man gör när man vill vara mobil och kanske inte har en hel dator med sig. Eller är ett sämre att köra Remote Desktop på iPad än på andra tablets menar du?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Jag tror det blir bättre på en Win-platta när man jobbar mot en win-dator. Jag har ej haft möjlighet att prova köra remot med en Win-platta men gjort det med Win-datorer och det funkar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cygni:

@star-affinity: Jag tror det blir bättre på en Win-platta när man jobbar mot en win-dator. Jag har ej haft möjlighet att prova köra remot med en Win-platta men gjort det med Win-datorer och det funkar fint.

Varför skulle det vara någon skillnad om man kör Microsofts egen Remote Desktop-app?

Jag kör också Remote Desktop på en dator (fast med OS X) och det funkar också fint. Microsofts officiella Remote Desktop-app även där.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma