Hårddisk 100% aktiv och 0 i läs/skriv trots nya komponenter. [löst, läsvärt]

Permalänk

Hårddisk 100% aktiv och 0 i läs/skriv trots nya komponenter. [löst, läsvärt]

Det här kommer bli ett långt inlägg så därför gör jag först en kort sammanfattning om vad som är mitt problem. Jag har tidigare startat en tråd om detta, men det visade sig att problemet är mycket mer avancerat än jag först trodde, och därför gäller inte den information i föregående tråd längre.

Jag skriver först en kort sammanfattning om vad problemet är. Om ni dock känner att ni har möjlighet till hjälpa mig med detta ber jag er att läsa vidare hela detta första inlägg då problemet är mycket mera avancerat och märkligare än vad man först kan tro.

Sammanfattning:
Mitt OS kör jag på en SSD. Till lagring och spel har jag en/flera hårddiskar som är tänk att speglas i raid, men som just nu körs ensamma. Mitt problem är att hårddiskar för lagring och programinstallation går upp i 100% aktiv tid men med i stort sett 0 i läs och skrivhastighet. Detta händer i både Windows 7, 8 och 8.1 och trots många olika lösningar jag googlat fram, bland annat att stänga av defragmentering, indexering, virusprogram, virtuellt minne, hibernation m.m så händer detta när hårddisken arbetar med program, spel eller lite större filer. Det började för tre år sedan med mitt gamla system, men nyligen har jag köpt nytt moderkort, cpu, ram och 2st 1tb-hårddiskar (tänkta att speglas) för lagring och installation. Det enda som alltså är kvar är chassi, SSD och nätdel. SSDn har jag aldrig sett gå upp i 100% aktiv tid.

Det var den korta sammanfattningen. Det kan först verka vara ett "vanligt" problem med att en hårddisk går upp i 100% aktiv tid, men om ni nu läser vidare kommer ni förstå att så inte är fallet.

Felsökning och grundlig förklaring:
Det hela började för ungefär 2 år sedan. Jag hade då en dator med CPU:n Intel Q9550, DDR2-minnen, Radeon HD4870 och såklart passande moderkort till det. Jag skulle då utöka mitt lagringsutrymme från en disk på 500gb och en på 250gb till två speglade 1tb-diskar. Jag hade, som många andra ibland har, dåligt med pengar och köpte därför dessa diskar begagnade. Dessa satte jag i RAID 1 med hjälp av den inbyggda RAID-kontroller på mitt dåvarande moderkort, alltså inte i Windows. Vid tillfället körde jag Windows 8. Ganska så snabbt började problemet med att en av diskarna, vid start av spelande och arbete med program, gick upp i 100% aktiv tid och 0 i läs och skrivdata, och skulle jag göra något som kräver tillgång till hårddisken, så som att stänga av datorn, så kommer inte datorn vidare utan bara står och snurrar. Jag googlade fram många olika lösningar under flera dagar men utan förbättring. Provade också att gå tillbaka til Windows 7 men samma sak där. Jag tog då bort speglingen och använde bara den ena 1tb-disken. Det blev bättre, men problemet kom ändå tillbaka ganska ofta. Den gamla 500gb-disken gav under denna tid upp och därför kunde jag inte återgå till den, så mitt val var bara att ha kvar allt på 1tb-disken. Det sista jag provade var att uppdatera BIOS, men något blev fel trots lyckas flashning och moderkortet ville inte starta.

Efter några månader lyckades jag få tagg på ett begagnat 755-moderkort från en kompis. Jag skaffade samtidigt nya SATA-kablar för att utesluta att det skulle vara fel på dem. Tyvärr var det samma resultat den här gången, i både Windows 7 och 8, samt med alla lösningar jag googlat fram. Nu försöker jag alltså inte få igång en RAID utan kör hårddiskarna ensamma, bara för att få det stabilt. Jag hoppades det skulle vara det förra moderkortet som spökade, men bytet gjorde ingen skillnad alls, suck....

Nu misstänkte jag starkt det var fel på hårddiskarna. Ja egentligen gjorde jag det under hela denna period, men jag hade som sagt inte möjlighet att köpa nya diskar. Efter några månader fick jag dock ihop lite pengar och köpte två helt nya 1tb-diskar. Övertygad om att det nu skulle fungera satte jag dessa i RAID 1 direkt, denna gång i Windows och inte med RAID-kontrollern, och kopierade över allt från den gamla 1tb-disken till den nya RAIDen Jag formaterade om SSD och installerade Windows 8 på nytt. Fortfarande samma problem igen! Försökte med alla möjliga lösningar igen, installerade Windows 7, tog bort RAIDen och körde som vanligt. Fortfarande går de upp i 100% aktiv tid med 0 läs och skrivdata. Detta hände med båda de nya diskarna, alltså testade jag att först köra den ena ensam och sedan den andra. Efter allt felsökande har alltså detta problem blivit på totalt 4st 1tb-diskar med olika moderkort, kablar, OS och så vidare. Drivrutiner m.m har självklar alltid installerats från tillverkaren, och har också provat med äldre drivrutiner samt Microsofts egna. Samma resultat... så nu gav jag upp och lät datorn stå.

Nu ungefär ett år senare så ser min ekonomi mycket bättre ut och jag bestämde mig för att göra ett nytt försök. Jag köpte för några dagar sedan dessa nya delar:
CPU AMD FX 6300
Moderkort MSI 970 Gaming
Ram Crucial Ballistix Sport 16gb
samt ett AMD Radeon R7 370 4Gb.

Jag var nu åter igen övertygad om att datorn nu skulle fungera. Det enda som alltså inte är helt nytt nu är chassi, nätdel samt SSD och DVD-brännare, resten är helt nytt. Nätagget kommer jag i skrivande stund inte ihåg vilket det är, men det är i alla fall av den lite dyrare bra tillverkaren, modulärt med en effekt på 650w.

Tror ni att problemet är borta? Haha, jag både skrattar och gråter åt det här nu. Kör nu inget RAID alls utan bara med SSD till OS och 1st av de nya 1tb-diskarna till lagring och installation av program, spel m.m. Har åter, åter igen provat både Windows 7 och 8.1, ändra med indexering, växlingsfilen, olika energialternativ, hibernation, växlat mellan AHCI och IDE, inaktiverat defragmenteringen, tagit backup på hårddisken och partitionerat och formaterat den, kontrollerat att det inte är fel på någon disk genom att bland annat kolla S.M.A.R.T. Drivrutiner har installerats, har använt alternativa program till partitionering. Fortfarande det hopplösa med att det går upp i 100% aktiv tid utan att något läses eller skrivs när jag ska spela eller använda något program. Det går bra att flytta på filer, men får tvinga datorn till omstart när det plötsligt går upp till 100%, sen fortsätta kopiera/flytta på file till exempelvis annan hårddisk.

Jag vet inte längre vad jag ska göra. Det enda jag nu kan tänka mig det är som orsakar detta är att nätagget skulle vara deffekt på något sätt. Jag vet inte vad det kallas, men det har tre olika "linor" med ström, och då det är modulärt har jag valt att köra hårddiskar och dvd-brännare på en, grafikkortet på en lina, och fläktar och övrigt på den tredje. Strömkablar till moderkortet sitter fast i nätagget.

Snälla, hjälp mig med detta oerhört jobbigt problem! Jag bor i Jönköping och om någon skulle ha någon ide om vad detta kan vara kan jag till och med tänka mig betala en mindre summa om denne vill komma hem till mig och hjälpa mig, eller bara chatta/prata i telefon om det.

Problemet är löst.
Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Första jag hade testat är att sätta den disken som bråkar i någon annans dator. För att utesluta alla dina delar, och rätt av testat disken. Läs och skriv sen allt du kan på disken, och tvinga den att jobba. Får du felet så vet du var det är. Får du inte felet så är HDDn frisk och det är något annat. Ofta kan det vara mer än ett fel också.

Hur är strömmen (i huset/lägenheten) du bor? Kör du jordat (som man ska)?

Får du några andra fel? USB enheter som bråkar? Krasher? Korrupterade filer på andra diskar?

Eftersom du dock bytt mycket delar så undrar jag om inte nätagget kan vara boven, men det låter konstigt att det bara visat sig exakt så och bara den disken. Dock tänker jag inte skicka dig att köpa nytt tills man vet mer säkert.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Första jag hade testat är att sätta den disken som bråkar i någon annans dator. För att utesluta alla dina delar, och rätt av testat disken. Läs och skriv sen allt du kan på disken, och tvinga den att jobba. Får du felet så vet du var det är. Får du inte felet så är HDDn frisk och det är något annat. Ofta kan det vara mer än ett fel också.

Hur är strömmen (i huset/lägenheten) du bor? Kör du jordat (som man ska)?

Får du några andra fel? USB enheter som bråkar? Krasher? Korrupterade filer på andra diskar?

Eftersom du dock bytt mycket delar så undrar jag om inte nätagget kan vara boven, men det låter konstigt att det bara visat sig exakt så och bara den disken. Dock tänker jag inte skicka dig att köpa nytt tills man vet mer säkert.

Stort tack för svar!

Det kan ju vara så att det är disken som bråkar, men det känns så osannolikt eftersom samma sak händer med både de två gammla 1tb-diskarna och de två nya 1tb-diskarna. Jag har alltså provat att ha bara en hårddisk inkopplad av de fyra olika diskarna jag har tillsammans med min SSD, och det har alltid varit den extra som bråkat, aldrig SSDn.

Under dessa år så har jag bott på totalt tre olika ställen, först i Västervik och sedan på två olika ställen i Jönköping. USB-enheter så som tangentbord m.m har skiftat genom den här tiden, men de har aldrig bråkat. De enda krasher som blivit är när det går upp i 100%, och de blir då av att datorn till slut hänger sig helt. När den då tvingats starta om har det blivit en korrupt fil ett par gånger, men det beror nog på att den har tvingats till omstart. Brukar antingen trycka reset eller hålla in power-knappen tills den stängs av helt.

Jag ska nämna att jag i de flesta fallen kan tabba ut ur spelen i fullskärm, och ibland kan jag starta aktivitetshanteraren. Jag kan då se att disken är uppe i 100%, men det går nästan aldrig att avsluta de program och processer som har låst sig. Med andra ord går det ibland fortfarande att köra det som redan finns laddat i RAM, t.ex en mediaspelare, men så fort ett program eller spel behöver ladda från den disk som går upp i 100% så låser sig det programmet eller spelet av naturliga skäl då det inte kan läsa in ny data.

Jag har också glömt att nämna att hårddisken som går upp i 100% ibland försvinner helt om den får stå o tugga en tag. Den försvinner alltså från Den här datorn, enhetshanteraren och alla ställen som finns som om man skulle dra ut sata-kabeln under drift. Då Fungerar faktiskt datorn vidare precis som den ska göra, till skillnad då att jag bara kan använda de få saker som är installerade på SSDn, t.ex webbläsaren. Stänger jag då av datorn och startar igen så finns disken med igen.

Nu när jag skrev detta sista inlägg så undrar jag om det inte skulle vara nätagget ändå. Det känns väldigt osannolikt, men jag kan verkligen inte komma på något annan orsak till detta.

Edit: Jag ska försöka låna en kompis dator. Den är betydligt klenare än denna setup, men jag kan prova och montera dessa fyra 1tb-diskar en åt gången och provköra något spel från dem. Jag kan också prova att flytta hans nätagg över till min dator och prova, om det nu är tillräckligt kraftigt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@klasvonklas: Eftersom du har bytt alla sk. aktiva delar i datorn utom SSD'n, så enligt enkel logik måste det väl vara den som är boven i dramat? Det verkar som att du har tillgång till flera alternativa operativsystem - varför inte testa att istallera Windows på en mekansik disk för att så vis kunna konstatera i fall det skulle vara något fel på SSD'n?

Permalänk
Skrivet av Eqon:

@klasvonklas: Eftersom du har bytt alla sk. aktiva delar i datorn utom SSD'n, så enligt enkel logik måste det väl vara den som är boven i dramat? Det verkar som att du har tillgång till flera alternativa operativsystem - varför inte testa att istallera Windows på en mekansik disk för att så vis kunna konstatera i fall det skulle vara något fel på SSD'n?

SSDn har jag provat i andra datorer, bland annat en laptop, och den har aldrig orsakat att andra hårddiskar eller något annat har krånglat så det känns konstigt om den skulle vara boven. Men det går ju helt klart att prova då det är förhållandevis enkelt. Jag hoppas också som sagt på att få låna en dator, då kan jag även testa att montera både min SSD och en av diskarna i hans dator och se vad resultatet blir då.

Tack för input!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Stort tack för svar!

Det kan ju vara så att det är disken som bråkar, men det känns så osannolikt eftersom samma sak händer med både de två gammla 1tb-diskarna och de två nya 1tb-diskarna. Jag har alltså provat att ha bara en hårddisk inkopplad av de fyra olika diskarna jag har tillsammans med min SSD, och det har alltid varit den extra som bråkat, aldrig SSDn.

Under dessa år så har jag bott på totalt tre olika ställen, först i Västervik och sedan på två olika ställen i Jönköping. USB-enheter så som tangentbord m.m har skiftat genom den här tiden, men de har aldrig bråkat. De enda krasher som blivit är när det går upp i 100%, och de blir då av att datorn till slut hänger sig helt. När den då tvingats starta om har det blivit en korrupt fil ett par gånger, men det beror nog på att den har tvingats till omstart. Brukar antingen trycka reset eller hålla in power-knappen tills den stängs av helt.

Edit: Jag ska försöka låna en kompis dator. Den är betydligt klenare än denna setup, men jag kan prova och montera dessa fyra 1tb-diskar en åt gången och provköra något spel från dem. Jag kan också prova att flytta hans nätagg över till min dator och prova, om det nu är tillräckligt kraftigt.

Felsökning handlar inte om att byta delar hit och dit och hoppas som många tyvärr gör, utan att successivt, steg för steg, testa allt man kan tills man utesluter allt som är friskt och lämnas med det som är defekt.
Som du har skrivit allt steg för steg i ursprungsposten är kanonbra sätt att börja. Man vet då vad som är gjort och man kan börja dra lite slutsatser.

Jag tror inte heller att det är fel på diskarna, men genom att testa dem, helt utanför din dator, så kan man utesluta att det är mekaniskt fel på dem. Och då anta att när det låser sig så är det något annat som sker.
Hur är det med Sata kablarna? har du roterat, bytt dem? och när?
Hur är det med energiinställningarna? har du satt diskarna till att alltid vara igång?
Har du stängt av Sata-Link energibesparing?

Hade vi bott närmare hade jag gärna erbjudit mig att felsöka den, då jag har felsökt en hel del udda fel genom åren och har gott om reservdelar liggande (allt från HDD till PSU, moderkort osv).

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Felsökning handlar inte om att byta delar hit och dit och hoppas som många tyvärr gör, utan att successivt, steg för steg, testa allt man kan tills man utesluter allt som är friskt och lämnas med det som är defekt.
Som du har skrivit allt steg för steg i ursprungsposten är kanonbra sätt att börja. Man vet då vad som är gjort och man kan börja dra lite slutsatser.

Jag tror inte heller att det är fel på diskarna, men genom att testa dem, helt utanför din dator, så kan man utesluta att det är mekaniskt fel på dem. Och då anta att när det låser sig så är det något annat som sker.
Hur är det med Sata kablarna? har du roterat, bytt dem? och när?
Hur är det med energiinställningarna? har du satt diskarna till att alltid vara igång?
Har du stängt av Sata-Link energibesparing?

Hade vi bott närmare hade jag gärna erbjudit mig att felsöka den, då jag har felsökt en hel del udda fel genom åren och har gott om reservdelar liggande (allt från HDD till PSU, moderkort osv).

Precis, man ser tyvärr allt för ofta här på forumet hur medlemmar går och köper en del och hoppas på det bästa utan att göra en grundlig och steg för steg-undersökning först. Men ibland blir det dock svårt som i det här fallet. Har heller inte alltid haft möjlighet att kunna koppla bort en komponent och byta ut för att se om det hjälper. Inte förens nu då, och egentligen är det bara nätagget och SSDn som är obytta. Tror knappast att chassit skulle göra detta.

SATA-kablar har jag bytt mellan olika i stort sett hela tiden. Nu igår så bytte jag till två helt nya som medföljde moderkortet men utan skillnad. Vända på just detta par har jag inte provat, men tror knapp det hjälper. Jag är ganska säker på att jag provat koppla ur dvd-brännaren också vid flertal tillfällen, även bytt brännare, men ska koppla ur hemma igen för att bli helt 100% säker.

Energiinställningarna har jag också kollat över många gånger. Många på olika forum säger att de blivit av med det här problemet när de satt på "Hög prestanda", men det gjorde inget för mig. Jag har dock aldrig provat att ändra på ALPM, det kan jag göra. Visste faktiskt inte ens vad det var för något förens ni sa det och jag Googlade på det. Hittade den här sidan, verkar inte alls vara svårt att ändra:
http://www.sevenforums.com/tutorials/177819-ahci-link-power-m...
Ska den stå på active eller hur menas det? Jag förstår det inte riktigt då HIPM och DIPM verkar vara just denna sparfunktion, men samtidigt finns det ändå alternativet "Active".

Kul att du hade erbjudit dig! Jag hade en massa reservdelar liggandes förr, lite äldre i för sig, men nästan allt är slängt idag. Jag fick aldrig användning för dem då men idag hade det ju varit bra, framför allt ett nätagg som jag slängde. (smack i pannan)

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Precis, man ser tyvärr allt för ofta här på forumet hur medlemmar går och köper en del och hoppas på det bästa utan att göra en grundlig och steg för steg-undersökning först. Men ibland blir det dock svårt som i det här fallet. Har heller inte alltid haft möjlighet att kunna koppla bort en komponent och byta ut för att se om det hjälper. Inte förens nu då, och egentligen är det bara nätagget och SSDn som är obytta. Tror knappast att chassit skulle göra detta.

SATA-kablar har jag bytt mellan olika i stort sett hela tiden. Nu igår så bytte jag till två helt nya som medföljde moderkortet men utan skillnad. Vända på just detta par har jag inte provat, men tror knapp det hjälper. Jag är ganska säker på att jag provat koppla ur dvd-brännaren också vid flertal tillfällen, även bytt brännare, men ska koppla ur hemma igen för att bli helt 100% säker.

Energiinställningarna har jag också kollat över många gånger. Många på olika forum säger att de blivit av med det här problemet när de satt på "Hög prestanda", men det gjorde inget för mig. Jag har dock aldrig provat att ändra på ALPM, det kan jag göra. Visste faktiskt inte ens vad det var för något förens ni sa det och jag Googlade på det. Hittade den här sidan, verkar inte alls vara svårt att ändra:
http://www.sevenforums.com/tutorials/177819-ahci-link-power-m...
Ska den stå på active eller hur menas det? Jag förstår det inte riktigt då HIPM och DIPM verkar vara just denna sparfunktion, men samtidigt finns det ändå alternativet "Active".

Kul att du hade erbjudit dig! Jag hade en massa reservdelar liggandes förr, lite äldre i för sig, men nästan allt är slängt idag. Jag fick aldrig användning för dem då men idag hade det ju varit bra, framför allt ett nätagg som jag slängde. (smack i pannan)

Då vet vi att sata kablarna inte är boven med stor säkerhet iaf. Och du har testat lite olika sätt, vilket är bra. Utesluter lite fel.

Hela HIPM/DIPM är ett sätt för enheterna att stänga av länken, spara ström, vilket hjälper tex laptops att spara ström i IDLE. Kort sagt, det påverkar inte stationära, men det kan ge problem om någon enhet inte fungerar rätt med det.
Om de står på "Active" så står det på sidan:
NOTE: This will let you set to use HIPM, HIPM+DIPM, or Active while "on battery" or "plugged in". The Active setting means do not have HIPM or DIPM enabled. Det är dåligt val av ord men det är tolkat som att alltid ha link igång.
Vet att man också kan stänga av detta i Intels extra RAPID mjukvara.

Om vi går upp i testningen. Du säger att SSDn och nätagget är de enda icke bytta delarna. Det talar tyvärr för nätaggregatet igen, då den kan orsaka problem med ostabil spänning (speciellt när du spelar då datorn i övrigt drar mycket effekt just då), och den har hängt med felet sedan början.
Det kan vara så att 12V är perfekt, därför fungerar CPU, moderkort mm. Men 5V är dålig/ostabil, vilket påverkar USB, SSDn och HDDna bla. Dock har ofta SSDerna transformering själva (för att jobba på 3,3V), så därför påverkas den inte om det inte är stora problem (men då hade nog fler delar påverkats). USB har tolerans mellan 4,5 och 5,5V, så även om det dippar eller blir ostabilt så bör det klara det, därför får du inga fel där heller.
Din HDD dock kör 5V för logiken (12V är bara motorn), som även påverkar Sata gränssnittet och som i teorin kan "krasha" hddns fw. Osannolikt, men... möjligt (många udda fel har visat sig vara PSUn)

Måste fråga, har du modell och märke på aggregatet och hur gammalt är det?

Om du kan få tag i något PSU, alls, som fungerar som det ska, även om det inte orkar hela datorn så testa bara koppla alla HDD och SSD på extra och gamla på resten av datorn. Det kommer minska lasten och förhoppningsvis få bort 5V från HDDna, om det är där det spökar. Hade det varit 12V så borde resten av ditt system påverkas, så jag tror inte det är felet.

Svåra är att hitta detta. Enda sättet att bekräfta det är att försöka mäta spänningarna under last. Har du oscilliskop så är det det bästa, annars får man försöka med en kombination av voltmeter och mjukvaru-övervakar program som plottar och loggar fel (vilket kan blir svårare eftersom allt hänger sig).
Alt är så klart att testa med en PSU man vet är frisk och orkar med allt utan problem, men alla har inte extra 750-1000W aggregat liggande :=)

Ang reservdelar, så har jag lite valet så nu... ska jag fortsätta ha dessa lager av delar, eller ska jag sälja/ge bort allt. Jag har hittills inte vågat göra det pga jag vet att direkt efter jag har gjort av med allt, så rasar en HDD, PSU eller så får jag något nytt fel att felsöka från en vän...
Tror det är bra att iaf ha 1 reservdel av allt hemma, även om det kanske är "den gamla datorn". En låda med gamla reservdelar tar ju inte upp så mycket plats heller.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Då vet vi att sata kablarna inte är boven med stor säkerhet iaf. Och du har testat lite olika sätt, vilket är bra. Utesluter lite fel.

Hela HIPM/DIPM är ett sätt för enheterna att stänga av länken, spara ström, vilket hjälper tex laptops att spara ström i IDLE. Kort sagt, det påverkar inte stationära, men det kan ge problem om någon enhet inte fungerar rätt med det.
Om de står på "Active" så står det på sidan:
NOTE: This will let you set to use HIPM, HIPM+DIPM, or Active while "on battery" or "plugged in". The Active setting means do not have HIPM or DIPM enabled. Det är dåligt val av ord men det är tolkat som att alltid ha link igång.
Vet att man också kan stänga av detta i Intels extra RAPID mjukvara.

Om vi går upp i testningen. Du säger att SSDn och nätagget är de enda icke bytta delarna. Det talar tyvärr för nätaggregatet igen, då den kan orsaka problem med ostabil spänning (speciellt när du spelar då datorn i övrigt drar mycket effekt just då), och den har hängt med felet sedan början.
Det kan vara så att 12V är perfekt, därför fungerar CPU, moderkort mm. Men 5V är dålig/ostabil, vilket påverkar USB, SSDn och HDDna bla. Dock har ofta SSDerna transformering själva (för att jobba på 3,3V), så därför påverkas den inte om det inte är stora problem (men då hade nog fler delar påverkats). USB har tolerans mellan 4,5 och 5,5V, så även om det dippar eller blir ostabilt så bör det klara det, därför får du inga fel där heller.
Din HDD dock kör 5V för logiken (12V är bara motorn), som även påverkar Sata gränssnittet och som i teorin kan "krasha" hddns fw. Osannolikt, men... möjligt (många udda fel har visat sig vara PSUn)

Måste fråga, har du modell och märke på aggregatet och hur gammalt är det?

Om du kan få tag i något PSU, alls, som fungerar som det ska, även om det inte orkar hela datorn så testa bara koppla alla HDD och SSD på extra och gamla på resten av datorn. Det kommer minska lasten och förhoppningsvis få bort 5V från HDDna, om det är där det spökar. Hade det varit 12V så borde resten av ditt system påverkas, så jag tror inte det är felet.

Svåra är att hitta detta. Enda sättet att bekräfta det är att försöka mäta spänningarna under last. Har du oscilliskop så är det det bästa, annars får man försöka med en kombination av voltmeter och mjukvaru-övervakar program som plottar och loggar fel (vilket kan blir svårare eftersom allt hänger sig).
Alt är så klart att testa med en PSU man vet är frisk och orkar med allt utan problem, men alla har inte extra 750-1000W aggregat liggande :=)

Ang reservdelar, så har jag lite valet så nu... ska jag fortsätta ha dessa lager av delar, eller ska jag sälja/ge bort allt. Jag har hittills inte vågat göra det pga jag vet att direkt efter jag har gjort av med allt, så rasar en HDD, PSU eller så får jag något nytt fel att felsöka från en vän...
Tror det är bra att iaf ha 1 reservdel av allt hemma, även om det kanske är "den gamla datorn". En låda med gamla reservdelar tar ju inte upp så mycket plats heller.

Okej, då hänger jag med. Den säger typ active = håll igång. Ska prova när jag får möjlighet. Sitter på jobbet nu och ska bort imorgon så måste packa ikväll. Men kanske hinner kolla.

Det låter väldigt logiskt det du säger om 5V-linan. Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att den alltid legat på omkring 4.8V i de mätningsprogram jag har använt, t.ex HWMonitor, det kanske är lite lågt?

Jag kan bara inte komma på märket på nätagget. Några år är det ju dock, tror det är runt 4, max 5år. Det var ett stabilt och ganska känt när jag köpte det. Corsair är det inte i alla fall, det vet jag. Inte heller Cooler Master. Det kan vara ett Fractal Design. Jag vet det så fort jag kommer hem.

Jag kan ju installera något lämpligt program på C:, alltså SSDn, eftersom program från den inte alltid hänger sig samtidigt som disken hänger sig. Kan hända att jag kan få ut något värde där som verkar misstänkt.

Jag har även lyckats få tag och låna på en kompis dator. Ska prova att koppla bara ström från hans dator till diskarna på min och se om det blir någon skillnad, och köra resten på befintligt nätagg som du beskriver. Hoppas återkomma med resultat ikväll!

Precis, en äldre dator som man vet fungerar men inte är något att egentligen använda är smidigt till reservdelar. Hade det med, men eftersom jag har gift mig och bor med min fru i en etta så är det omöjligt att få plats med, tyvärr hehe.

Lite off topic, det är alltid kul att skriva med någon som är på ungefär samma nivå i tänkande som en själv, både när det gäller att formulera sig och hur man använder det tekniska språket i Svenskan, men även i kunskap, tänk osv. Det är lite knepigt ibland att hjälpa andra på forum då de inte alltid har kunskapen eller ens försöker/vill formulera sig bra och skriva om allt som berör deras tekniska problem. Det blir mera "lös det här åt mig, googla och forska åt mig" än att de själva försöker klura ut hur det hela fungerar.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Okej, då hänger jag med. Den säger typ active = håll igång. Ska prova när jag får möjlighet. Sitter på jobbet nu och ska bort imorgon så måste packa ikväll. Men kanske hinner kolla.

Det låter väldigt logiskt det du säger om 5V-linan. Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att den alltid legat på omkring 4.8V i de mätningsprogram jag har använt, t.ex HWMonitor, det kanske är lite lågt?

Jag kan bara inte komma på märket på nätagget. Några år är det ju dock, tror det är runt 4, max 5år. Det var ett stabilt och ganska känt när jag köpte det. Corsair är det inte i alla fall, det vet jag. Inte heller Cooler Master. Det kan vara ett Fractal Design. Jag vet det så fort jag kommer hem.

Jag kan ju installera något lämpligt program på C:, alltså SSDn, eftersom program från den inte alltid hänger sig samtidigt som disken hänger sig. Kan hända att jag kan få ut något värde där som verkar misstänkt.

Jag har även lyckats få tag och låna på en kompis dator. Ska prova att koppla bara ström från hans dator till diskarna på min och se om det blir någon skillnad, och köra resten på befintligt nätagg som du beskriver. Hoppas återkomma med resultat ikväll!

Precis, en äldre dator som man vet fungerar men inte är något att egentligen använda är smidigt till reservdelar. Hade det med, men eftersom jag har gift mig och bor med min fru i en etta så är det omöjligt att få plats med, tyvärr hehe.

Lite off topic, det är alltid kul att skriva med någon som är på ungefär samma nivå i tänkande som en själv, både när det gäller att formulera sig och hur man använder det tekniska språket i Svenskan, men även i kunskap, tänk osv. Det är lite knepigt ibland att hjälpa andra på forum då de inte alltid har kunskapen eller ens försöker/vill formulera sig bra och skriva om allt som berör deras tekniska problem. Det blir mera "lös det här åt mig, googla och forska åt mig" än att de själva försöker klura ut hur det hela fungerar.

Ingen brådska för min del

Btw 5V är +-5% tolerans så ner till 4,75V är okej. Sen är ju frågan hur rätt den visar i programmet, och kanske om den avrundar upp från närmare 4,75-nånting, eller är fel kalibrerad så det är 4.9. Flesta aggregat idag har inga problem att få 5V stabilt, men det kan mycket väl vara felet. Moderna agg har ju bara 230V -> 12V omvandling, som sen DC/DC omvändas till 5V och 3,3V från 12V linan. Så när 12V lasten går upp, kan mycket väl 5V sjunka under om den redan är på gränsen. Kan du mäta den med en multimeter iaf? så vi vet relativt till programmet, vad den faktiskt är? Gärna både med last och utan.

Sen är det inte genomsnitt spänningen super viktig, bara den är inom spec, utan ripple och störningar gör stor inverkan på hur stabilt något är. Dessa uppkommer ofta när man lastar nätaggregat och tex Sweclockers testlab är bra på att visa detaljer om detta vid olika laster. Dessa är svårare att mäta dock.

4 års är tid nog för dåliga kondensatorer att ge med sig, speciellt om den varit på gränsen med spänningen, men samtidigt så har jag själv bra aggregat som har 5+ år på nacken och fungerar utan problem (tex två Corsair HX550 som har varit med länge nu). Men alla tappar lite effektivitet eller får ökade ripple/spännings variationer när de blir gamla, dock fungerar de bra så länge allt är inom spec och man inte lastar dem för hårt när de är så gamla. Du har ju haft detta problem i 2 år sa du, så det kan mycket väl bara råkat vara ett måndags ex som ingen upptäckt, och även bästa tillverkarna har dessa ibland.

Ang OT, jag brukar dock hjälpa även de lata och okunniga, men man lägger kanske inte ner hjärta och själ om inte de gör det heller. Okunskap kan jag acceptera, men ovilja eller lathet är värre.

Permalänk

Okej, nu har jag lite info att ge. Nätagget är ett Fractal Design. Det som är intressant med detta nätagg är att det har något jag tror heter för linor (på svenska), att den har olika strömkälllor eller hur man ska beskriva det, och om jag förstått det rätt. Och då det är modulärt så kan man t.ex koppla hårddiskar på en egen lina osv. Den har tre grupper med kontakter vilket är tre linor, och jag tror också att moderkortskabeln är ytterligare en egen lina, och det gör jag för att:

I HWMonitor, utan att datorn belastas, säger det att 12v ligger på ca 13,1, 5v på 5.4 och 3.3v på 3.38, avrundade tal och i snitt. Det som dock är intressant är att jag mätte med en multimeter på den linan hårddiskarna är på, och obelastat ligger volten på ca 4.65 samt 11.22.
När jag dock belastar CPU och grafikkort med stresstest så sjunker volten till låga 4.33v och, värst av alla, 12v till bara 10.5.
I HWMonitor håller det sig på 4.84 samt 13.38, under samma stresstest, inte så mycket förändring där. Jag ska nu testa med ett annat nätagg, i alla fall till hårddiskarna, och återkommer.

Edit: Ytterligare info. Jag skulle för skoj skull bara testa att snabbt gå in på hårddisken och starta en mp3-låt vilket alltid gått innan. Men när jag försökte gå in i mappen så gick aktiviteten upp till 100% på en gång. Alltså stressar jag fortfarande datorn när jag gör detta. Direkt när jag stänger av stresstesten går aktiviteten ner och jag kan komma åt hårddisken. Tror vi hittat felet!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Jag kan nu med ett gott skratt i halsen bekräfta att felet är nätagget! Kopplade endast in den hårddisk som krånglat på kompisens nätagg. Mötte volten och den låg stabilt på 5.1v. Stressade först datorns CPU, ram och grafikkort, inga problem att gå in i hårddisken o starta film, musik m.m. Stängde av alla stressprogram och startade Alien Issolation. Innan tog det lång tid att ladda och man kom bara till första scenen i spelet, när hon kliver upp ur en sleeping-pod, sen låste det sig med 100% aktivitet. Nu fungerar spelet smärtfritt!! ÄNTLIGEN!!!! Efter tre års testande och slit, nätagget var det sista jag trodde det skulle vara. Har skrivit om detta på andra forum, ingen har pratat om att ett ostabilt nätagg kan göra detta, men nu efteråt känns det ju så logiskt. Ett stort stort tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Hjälpsam

Så det var nätagget!
Jag hade absolut ingen idé om vad som var felet!
Snyggt jobbat Paddanx och klasvonklas, snygg felsökning och läsvärt som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Okej, nu har jag lite info att ge. Nätagget är ett Fractal Design. Det som är intressant med detta nätagg är att det har något jag tror heter för linor (på svenska), att den har olika strömkälllor eller hur man ska beskriva det, och om jag förstått det rätt. Och då det är modulärt så kan man t.ex koppla hårddiskar på en egen lina osv. Den har tre grupper med kontakter vilket är tre linor, och jag tror också att moderkortskabeln är ytterligare en egen lina, och det gör jag för att:

I HWMonitor, utan att datorn belastas, säger det att 12v ligger på ca 13,1, 5v på 5.4 och 3.3v på 3.38, avrundade tal och i snitt. Det som dock är intressant är att jag mätte med en multimeter på den linan hårddiskarna är på, och obelastat ligger volten på ca 4.65 samt 11.22.
När jag dock belastar CPU och grafikkort med stresstest så sjunker volten till låga 4.33v och, värst av alla, 12v till bara 10.5.
I HWMonitor håller det sig på 4.84 samt 13.38, under samma stresstest, inte så mycket förändring där. Jag ska nu testa med ett annat nätagg, i alla fall till hårddiskarna, och återkommer.

Edit: Ytterligare info. Jag skulle för skoj skull bara testa att snabbt gå in på hårddisken och starta en mp3-låt vilket alltid gått innan. Men när jag försökte gå in i mappen så gick aktiviteten upp till 100% på en gång. Alltså stressar jag fortfarande datorn när jag gör detta. Direkt när jag stänger av stresstesten går aktiviteten ner och jag kan komma åt hårddisken. Tror vi hittat felet!

Skrivet av klasvonklas:

Jag kan nu med ett gott skratt i halsen bekräfta att felet är nätagget! Kopplade endast in den hårddisk som krånglat på kompisens nätagg. Mötte volten och den låg stabilt på 5.1v. Stressade först datorns CPU, ram och grafikkort, inga problem att gå in i hårddisken o starta film, musik m.m. Stängde av alla stressprogram och startade Alien Issolation. Innan tog det lång tid att ladda och man kom bara till första scenen i spelet, när hon kliver upp ur en sleeping-pod, sen låste det sig med 100% aktivitet. Nu fungerar spelet smärtfritt!! ÄNTLIGEN!!!! Efter tre års testande och slit, nätagget var det sista jag trodde det skulle vara. Har skrivit om detta på andra forum, ingen har pratat om att ett ostabilt nätagg kan göra detta, men nu efteråt känns det ju så logiskt. Ett stort stort tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Så bra att vi kunde hitta felet

Och ja.. 4,33V och 10,5 är på tok för lite. Nästan förvånad att du inte haft ostabil dator då 10,5V är enormt låg spänning på 12V.

Föreslår när du fått nytt nätaggregat på plats att du gör fullständig genomsökning av diskar och filer, så att du inte fått några skador (syftar inte på fysiska fel, utan korrupterad data) pga dessa spänningproblem. Disken ska normalt tåla enormt mycket, men det kan vara värt att låta den köra CHKDSK /R en natt, bara för att.

Oh btw, jag brukar undvika aggregat med linor, just pga det är väldigt svårt att lasta allt jämt. Sen efter några år så kan en lina vara slut (kondningar mm) pga hög last (typ haft CPU + GPU), där den andra haft bara en lite smått (som HDD mm) och är frisk.
Bättre att ha en 12V lina och bara dela på lasten mellan kablarna istället, vilket man gör med PCI-E och Sata/IDE redan.
De flesta bra aggregat idag har en ensam 12V.

Finns rätt många trådar likt "vilket aggregat ska jag köpa" här i forumen, så sök där så ska du nog hitta en del tips på bra aggregat.

Skrivet av Ratatosk:

Så det var nätagget!
Jag hade absolut ingen idé om vad som var felet!
Snyggt jobbat Paddanx och klasvonklas, snygg felsökning och läsvärt som sagt.

Tackar

Permalänk

Tänkte bara tillägga att jag har köpt ett Cooler Master G650M på 650w och att datorn fungerar utmärkt!

Volten tycker jag är märklig att avläsa dock. I HWMonitor och under belastning får jag 13v och 5,7v (om jag minns rätt, är inte hemma i skrivande stund) men i det medföljande programmet till moderkortet så ligger linorna på 11,8 och 5v både i idle och under stress. Lite märkligt men känns inte som om det är något som man behöver oroa sig över.

Jag valde mellan Corsair motsvarande 650w i damma prisklass, men jag valde Cooler Master då det dels var 5 års garanti istället för 3, samt att jag har för mig deras kondensatorer är specade till 40 grader medan Corsairs är specade till 30 grader. Hoppas det ska hålla under dessa 5 år!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Tänkte bara tillägga att jag har köpt ett Cooler Master G650M på 650w och att datorn fungerar utmärkt!

Volten tycker jag är märklig att avläsa dock. I HWMonitor och under belastning får jag 13v och 5,7v (om jag minns rätt, är inte hemma i skrivande stund) men i det medföljande programmet till moderkortet så ligger linorna på 11,8 och 5v både i idle och under stress. Lite märkligt men känns inte som om det är något som man behöver oroa sig över.

Jag valde mellan Corsair motsvarande 650w i damma prisklass, men jag valde Cooler Master då det dels var 5 års garanti istället för 3, samt att jag har för mig deras kondensatorer är specade till 40 grader medan Corsairs är specade till 30 grader. Hoppas det ska hålla under dessa 5 år!

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får väl hoppas att den håller 10

Ang mätprogram, de visar sällan 100% rätt då man ofta måste kompensera mätvärdena, och det är bättre att ha en extern volt mätare som själv har kompensering.
Oavsett så är 11.8X volt inget ovanligt, men om det stämmer, lite felkalibrerat PSU. Det ät som sagt 5% tolerans så 11,4V är gränsen, så det bör inte vara några problem förutom att sakerna kommer dra lite mer ström för att få samma effekt.
(tex 12V x 20A = 240W, 240W/11,8V = 20,34A)
Både Corsair och Coolermaster har både bra och dåliga aggregat, så det gäller att kolla upp och inte gå bara på märke. Vet jag köpte några CM Pro M2 520W (eller något sånt) och det var svårt att hitta info. Men jag har hårdtestat dem och de kan lev 600W+... stabilt. Verkar som de är kraftigare agg som är nermärkta. Enda testet jag hitta lyckades dra nästan 800W ur det innan överlast skyddet kicka in.

Ang ditt så hitta jag detta: (Tänk på att dessa är på 120V, så våra 230V gör den mer effektiv)
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3... (kall test)
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4... (varm test och ripple test)
Dock har detta agget över 12V fram till ca 70% last, så lite konstigt om du har 11.8V.

Det är ju ingen testvinnare, men inget dåligt aggregat heller. Håller sig bra inom spec på ripple och den klarar sk crossloads bra (något billiga aggregat sällan gör). 100% last är alla bra inom marginal och med 82% eff @ 120V och 0.993 effektfaktor... inte så illa. Och detta på ett varmt PSU är ännu bättre.

Enda problemet är kondensatorerna. Du sa att de var bättre... problemet är att de som sitter i är 85C ... man brukar bara använda 105C idag. Och att det är CapXon kondensatorer är väl inte direkt... wow heller. Finns de som hatar dessa, och undviker dem fullständigt.

Hade jag varit dig så hade jag iaf sett till att PSU hålls svalt, för 5års garanti eller inte, 85C kondensatorer med låg kvalitet = kortare livslängd.

(Kan tillägga att Corsairs version inte direkt är bättre, då de verkar använda dessa i low end PSUer också)

Permalänk

Aha, jag har inte så mycket kunskap inom olika märken och kvalité på olika kondensatorer, intressant! Men den körs väldigt svalt i alla fall, är i botten på chassit och tar luft direkt utifrån, så ingen varmluft från inne i chassit. Hoppas bara att 5 års garanti gäller om den skulle få för sig att bli dålig inom 5 år. O andra sidan så har jag lagat komponenter förr, inte just nätagg, men lite andra diverse tekniska prylar.

Öppnade faktiskt det dåliga nätagget och kunde se att i stort sett alla kondensatorer på 10v och 16v hade svällt, o två-tre av dem hade till och med läckt lite. Funderar på om jag ska byta ut dem, är förhållande vis enkelt. Köper dem billigt från ebay i så fall, och då mest egentligen bara för att det är kul att löda och greja, och så har jag ett reservnätagg ifall jag behöver prova något annat

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Aha, jag har inte så mycket kunskap inom olika märken och kvalité på olika kondensatorer, intressant! Men den körs väldigt svalt i alla fall, är i botten på chassit och tar luft direkt utifrån, så ingen varmluft från inne i chassit. Hoppas bara att 5 års garanti gäller om den skulle få för sig att bli dålig inom 5 år. O andra sidan så har jag lagat komponenter förr, inte just nätagg, men lite andra diverse tekniska prylar.

Öppnade faktiskt det dåliga nätagget och kunde se att i stort sett alla kondensatorer på 10v och 16v hade svällt, o två-tre av dem hade till och med läckt lite. Funderar på om jag ska byta ut dem, är förhållande vis enkelt. Köper dem billigt från ebay i så fall, och då mest egentligen bara för att det är kul att löda och greja, och så har jag ett reservnätagg ifall jag behöver prova något annat

Visst kan det vara kul att pilla med. (Inget man rekommenderar ovana att göra, men kan vad du gör så är det inga problem)
Brukar dock själv köpa från Bejoken här i Malmö, så slipper jag vänta 1 månad från Ebay Några kronor hit eller dit gör mig inget...

Btw, se till att mäta spänningarna efter du bytt, även under last (du får väl koppla på lite 5V och 12V last), så du vet att den fungerar rätt efter kond byte.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Visst kan det vara kul att pilla med. (Inget man rekommenderar ovana att göra, men kan vad du gör så är det inga problem)
Brukar dock själv köpa från Bejoken här i Malmö, så slipper jag vänta 1 månad från Ebay Några kronor hit eller dit gör mig inget...

Btw, se till att mäta spänningarna efter du bytt, även under last (du får väl koppla på lite 5V och 12V last), så du vet att den fungerar rätt efter kond byte.

Började pilla när jag var "ovan" vid ungefär 10 års ålder. Jag var då med om att ett nätagg gick sönder så pass att det small högt och blev en liten gnista. Felet var mitt eget, jag förstod inte vad den där lilla switchen där man väljer mellan 110v och 220v var för något.... Nyfiken som man är så öppnade jag det för att se hur det ser ut inuti och fick en rejäl stöt. Jag blev i alla fall lite mer erfaren av den händelsen och lärde mig att alltid ladda ur nätagget innan man ska in i datorn överhuvudtaget!

Idag har jag lött en hel del, byggt små mikrofonförstärkare, lagat slutsteg och förstärkare m.m. Inget avancerat men alltid något, mer än "svensson svensson" kan kanske man skulle kunna uttrycka sig.

På ett litet kretskort som sitter monterat vertikalt till det stora kretskortet de flesta delarna sitter på så finns det 4st små vridpotentiometrar. Justerar man spänningen med dessa tro?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Började pilla när jag var "ovan" vid ungefär 10 års ålder. Jag var då med om att ett nätagg gick sönder så pass att det small högt och blev en liten gnista. Felet var mitt eget, jag förstod inte vad den där lilla switchen där man väljer mellan 110v och 220v var för något.... Nyfiken som man är så öppnade jag det för att se hur det ser ut inuti och fick en rejäl stöt. Jag blev i alla fall lite mer erfaren av den händelsen och lärde mig att alltid ladda ur nätagget innan man ska in i datorn överhuvudtaget!

Idag har jag lött en hel del, byggt små mikrofonförstärkare, lagat slutsteg och förstärkare m.m. Inget avancerat men alltid något, mer än "svensson svensson" kan kanske man skulle kunna uttrycka sig.

På ett litet kretskort som sitter monterat vertikalt till det stora kretskortet de flesta delarna sitter på så finns det 4st små vridpotentiometrar. Justerar man spänningen med dessa tro?

Det kan så vara på äldre aggregat iaf.
Förr så omvandlade man ju 230V till 12V och 5V och 3,3V (samt - spänningar så klart) direkt. Därför fick man också större variation mellan låg last och max last på spänningarna, just för att de inte justerade det själv. Problemet är ju att du då måste ställa den genom att testa med iaf 75-90% last och nära 0% last på PSUt i tanke, just för att inte gör över eller under ATX spänningsnivåerna.
Så det var rätt länge sedan jag såg dessa justeringsskruvar.

Idag omvandlar man ju 230V till 12V och sen från 12V DC till 5V, 3,3V osv. De DC till DC omvandlingarna ska ju inte behöva manuell kalibrering då de ofta använder spänningsregulatorer (om jag minns min rätt) för att justera spänningen korrekt, och det styrs helt med den kretsen idag. Detta gör också att de kan hålla rätt nära exakt spänning oavsett last (så länge inkommande omvandlaren kan leverera effekten och amperen till initiala 12V läget). Är just därför som aggen ofta får lägre 12V vid max last, även om du inte använder 12V fullt ut, men i gengäld så kan du få aggregat i dag som lev nära 100% av sin totala effekt via 12V och har därför mer "brukbar effekt".

Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

Jag kan nu med ett gott skratt i halsen bekräfta att felet är nätagget! Kopplade endast in den hårddisk som krånglat på kompisens nätagg. Mötte volten och den låg stabilt på 5.1v. Stressade först datorns CPU, ram och grafikkort, inga problem att gå in i hårddisken o starta film, musik m.m. Stängde av alla stressprogram och startade Alien Issolation. Innan tog det lång tid att ladda och man kom bara till första scenen i spelet, när hon kliver upp ur en sleeping-pod, sen låste det sig med 100% aktivitet. Nu fungerar spelet smärtfritt!! ÄNTLIGEN!!!! Efter tre års testande och slit, nätagget var det sista jag trodde det skulle vara. Har skrivit om detta på andra forum, ingen har pratat om att ett ostabilt nätagg kan göra detta, men nu efteråt känns det ju så logiskt. Ett stort stort tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

borde kommit hit tidigare då Skönt att det löste sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Grattis för ett väldigt skumt men intressant fel vad dåliga nätagg kan ställa till med.

Man har ju sett flera gånger folk som fått byta disk efter disk för nätagget spänningar ripple var för tok för höga, Oftast redan som nya men tyvär kan riktiga budget agg tex Corsair andra tredje cx serien som ett exempel bara visa bra världen men efter 2 års 24/-7 körning i en varmlåda med budget kondensatorer så börjar det rippla och skada hårdvaran i datorn så köp alltid kvalitets nätagg!

Själv köper jag bara från en bra oem och alltid kullagrad fläkt med 105 c japanska för jag vill slippa dessa konstiga skumma fel. Mitt ena vx 450 har gått i 7år med datorn igår dagligen blivit några dagar avstängt när det varit som varmast ute men alltid gått svalt. Ska kanske få tummen ur röven å öppna upp å kolla över kondensatorerna å blåsa ur det

Sedan ska man väl veta att man inte ska blanda modulära kablar från andra nätagg då kan det bli dyrt:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Började pilla när jag var "ovan" vid ungefär 10 års ålder. Jag var då med om att ett nätagg gick sönder så pass att det small högt och blev en liten gnista. Felet var mitt eget, jag förstod inte vad den där lilla switchen där man väljer mellan 110v och 220v var för något.... Nyfiken som man är så öppnade jag det för att se hur det ser ut inuti och fick en rejäl stöt. Jag blev i alla fall lite mer erfaren av den händelsen och lärde mig att alltid ladda ur nätagget innan man ska in i datorn överhuvudtaget!

Idag har jag lött en hel del, byggt små mikrofonförstärkare, lagat slutsteg och förstärkare m.m. Inget avancerat men alltid något, mer än "svensson svensson" kan kanske man skulle kunna uttrycka sig.

På ett litet kretskort som sitter monterat vertikalt till det stora kretskortet de flesta delarna sitter på så finns det 4st små vridpotentiometrar. Justerar man spänningen med dessa tro?

Vet du vad det var för märke på dem svullna kondensatorerna ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Kul med så mycket aktivitet!

Jag har skrivit om detta tidigare i en annan tråd, men fick inte alls samma hjälp då. O andra sidan hade jag heller inte köpt den nya hårdvaran så som cpu, moderkort och ram så det var i för sig svårare att lösa det då.

Jag vet inte vad det är för märke på dem, men jag ska kolla det när jag byter dem. Har beställt nya kondensatorer nu på ebay. Kommer inte ihåg märket på dem, men de var 105c i alla fall. Får se om nätagget blir bättre, kan ha det som reserv då. Gick på typ 60kr totalt så det är inga pengar i sjön om det inte skulle fungera.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!