Kan värme skada ssd så att den failar?

Permalänk

Kan värme skada ssd så att den failar?

Hej alla. Wall of text på väg. Lägger en kort sammanfattning längre ner för dom som inte orkar läsa allt.

Köpte för ett tag sen en begagnad bärbar emachines laptop som strular nåt enormt med hårddiskar.
Den som satt i orginal var en vanlig mekanisk disk som fick skrivfel och hårddisk lampan lyste konstant.
Köpte mig då en ny intel 520 120gb och slängde in.
Problemet är att här händer samma sak.

Installerar Windows 10 från scratch.
Datorn funkar kanon några dagar.
Sen börjar problemen.
Hårddisk lampan börjar lysa konstant när jag bara är inne i Windows och datorn är idle.
Kan stå och tugga i någon minut och jag kan inte göra ett skit. Sen släpper det oftast och datorn blir "normal" igen.
Men nu till det stora problemet.
Startar jag om datorn så säger den ibland att vissa systemfiler är kritiskt skadade och datorn kan inte startas.
Ibland säger den att den inte ens kan hitta disken.
Startar jag om datorn med ett usbminne med Windows installation på flyter allting perfekt tills datorn ska leta efter en Windows installation.
Då står den och laddar i flera minuter innan den hittas.
Sen tar det även flera minuter att ta bort primär partitionen innan det släpper och allt flyter på igen.
Installerar om Windows och allt funkar perfekt några dagar innan skiten börjar strula igen.

Sammanfattning: en bärbar emachines från 2008 pajar min intel 520 120gb.
Datorn låser sig och håller på och ibland hittas inte ens disken vid start.
Eller filer saknas vid start.

Datorn går extremt varm och undersidan kan man nästan bränna sig på.
Kan detta orsaka problemet?

Men även när datorn har varit avstängd i flera timmar kan disken ibland inte hittas alternativt bootas.

Har senaste firmwaren på disken.

Permalänk
Medlem

Visst kan en SSD skadas av värme, gick igenom 2st ADATA M.2 SSD:er på 4 månader, bytte märke och nu är jag inne på 3 månader med en samsung, fungerar fortfarande fint. Men när det gäller 2.5" SSD så har jag faktiskt inte hört talas om att de blir speciellt varma.

Kan såklart vara datorn som blir varm och i sin tur gör att SSDn blir för varm.

Symptomen liknar i alla fall de jag hade. Finns program som kan mäta SSD tempratur tror jag använde: http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

Permalänk
Medlem

Ja värme är ALDRIG bra för elektronik(SSD). Är det någon fläkt som lagt av ?

Det är INTE säkert att Hårddisken är problemet, det kan lika gärna vara Moderkortet.

Du måste ha en fullt fungerade dator(helst stationär eftersom det är lättare att
komma åt alla komponenter) och flytta HD/SSD dit och göra tester där. Sedan får du ta pryl för pryl och testa, glöm inte kablar.

Det kan vara någon annan komponent i din bärbara som fallerar typ CPU/RAM
och det kan vara värmerelaterat. Ut med 1 grej i taget och TESTA.

Permalänk

Låter mest som om det är värmeproblem. Ta ned HWMonitor, http://download.cpuid.com/hwmonitor/hwmonitor_1.27.exe, och kolla temperaturerna på CPU m.m. Troligtvis är datorn full med damm och kylningen funkar inte längre.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/20480-avstangda-ssd-enheter-...

Kan det ha något med detta att göra? bara en tanke.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

INTEL 520 klarar värme.
Samsung EVO klarar värme.
jag har kört båda märkena i +55C med passiv kylning (dvs inga fläktar och inga kylblock emot disken)
då ligger diskarna i uppåt 80-90C utan problem.

ADATA vet jag inte. vi testar inte budgetsaker på mitt jobb.

Permalänk

Hej alla, tack för input

Håller på att installera om windows 10 RTM! nu och ska kolla med HWMonitor om jag kan se fläkthastighet och värme.
Har blåst rent den enda fläkten som finns (cpu fläkten)
Men jag tror att den har dött, för jag kan inte höra att den ens snurrar när datorn är igång ^^
Har hittat en guide på youtube hur man öppnar min modell och i värsta fall får det väl bli lite kirurgi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

INTEL 520 klarar värme.
Samsung EVO klarar värme.
jag har kört båda märkena i +55C med passiv kylning (dvs inga fläktar och inga kylblock emot disken)
då ligger diskarna i uppåt 80-90C utan problem.

ADATA vet jag inte. vi testar inte budgetsaker på mitt jobb.

Men ni testar evo ironiskt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ett dåligt moderkort kan ge mycket märkliga fenomen.

Har tyvärr egen erfarenhet av de datorer av fabrikat "Network" man såg på skolor förr (vet inte hur det är nu för tiden), otroligt dåliga skitdatorer som aldrig någonsin fungerade som tänkt, sega, hängde sig, instabila allmänt = dålig hårdvara !
T ex

Så det kan vara själva datorn det är fel på.

Eller RAM

Eller CPU

Eller PSU

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Ett dåligt moderkort kan ge mycket märkliga fenomen.

Har tyvärr egen erfarenhet av de datorer av fabrikat "Network" man såg på skolor förr (vet inte hur det är nu för tiden), otroligt dåliga skitdatorer som aldrig någonsin fungerade som tänkt, sega, hängde sig, instabila allmänt = dålig hårdvara !
T ex

Så det kan vara själva datorn det är fel på.

Eller RAM

Eller CPU

Eller PSU

Det konstiga i kråksången är att datorn nu har rullat på sen senaste ominstallationen.
Funkar kanon, inget lagg, inget strul alls.
Fläkten fungerade som den ska med.
Är nog bara idle tills datorn når en viss temperatur. Men om någon dag är jag säker på att den kommer börja böka igen.
Jaja vi får vänta och se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft tre sata kablar som slutat fungera.
En funkade inte efter att jag bytte hd och den var stendöd efteråt trodde först jag fått en stendöd ny hd men efter byte av sata kabel så var allt ok.

Dom andra två gav upp utan att nån varit där och petat heller ens tittat på dom.
Tex den sista som gav upp för nån mån sedan för mig den var till en ssd samsung 830pro och tänkte först att den dog men det var kabeln.

Jag satt och höll på och flyttade filer och datorn segade ner sig rätt bra ett tag för att efter nån
min "komma tillbaks" men D: var borta ssd´n syndes inte i bios/uefi heller.
Och byter sata kabel för säkerhets skull och japp ssd´n funkar bra efteråt den sata kabeln hade sutitt där sedan jag bygde om datorn med nytt moderkort/cpu 7-8månder innan.
Datorn står förövrigt i en garderob (och jag bor själv) och jag hade enbart petat på power on knappen inte flyttat lådan en millimeter och inte öppnat den.
Men likförbannat så slutar kabeln helt plötsligt att fungera och ja har provat den på andra hd/moderkort så det var inte når ärg/skit som var boven.

Har även haft en sata port på ett moderkort slutat fungera använde den (använde alla sata portar på moderkortet) först sen togs det ur ett par hd så den ar oanvänd under nåt år och sen skulle jag använda en till port och den var död alla andra funkade (med andra ord inget fel intel/marvel chipet då hade mints två portar dött).

Vid alla tillfällen när jag haft problem med sata kablar/portar så har jag kollat noga (lyst/förstoringsglas) om det har handlat om att själva kontakten blivit skadad genom att en pinne böjts/hoppat ur/etc men nope alla har sett ut som nya.
Dvs det måste ha varit själva kabeln/kretskortsbanor/lödningar som slutat fungera.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!