Asus och Gigabyte levererade 16 miljoner moderkort under årets första hälft

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Jag skulle aldrig köpa Gigabyte eller ASUS då dessa håller låg kvalitét och det är oftast moderkortet som är orsaken om datorn slutar att fungera.

Nej köp MSI istället det är hög kvalitét.

Men kreti och pleti verkar i allmänhet föredra billigt framför kvalitét.

Nu sitter jag själv med ett msi x99s-sli plus och det funkar väl men det är riktigt dåligt att ett såpass dyrt moderkort inte klarar att ge ström på alla usbportar utom en i fronten när datorn är avstängd. Det behöver jag för att kunna ladda mina hörlurar. Det innebär också att ljusstyrkan på mitt tangentbord microsoft sidewinder x4 alltid nollställer bakgrundsljuset till max varje gång man startar datorn.På mitt gamla asus z77 sabertooth funkade bannemej alla usbportar och gav laddström när datorn var avstängd.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Nu sitter jag själv med ett msi x99s-sli plus och det funkar väl men det är riktigt dåligt att ett såpass dyrt moderkort inte klarar att ge ström på alla usbportar utom en i fronten när datorn är avstängd. Det behöver jag för att kunna ladda mina hörlurar. Det innebär också att ljusstyrkan på mitt tangentbord microsoft sidewinder x4 alltid nollställer bakgrundsljuset till max varje gång man startar datorn.På mitt gamla asus z77 sabertooth funkade bannemej alla usbportar och gav laddström när datorn var avstängd.

på mitt kort funkar sånt som det ska jag har med sidewinder x4 som funkar som den ska ....på mitt finns det eco center där man kan stänga av sånt som inte används för att spara ström antar det är liknande på ditt och bara tänkte att det kanske är något sånt som jävlas

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Skyller på AMD och Nvidia jag... Finns ingen anledning överhuvudtaget att uppgradera från en CPU från 2008 2011 (i7 2600) överklockad då grafikkorten inte har gjort några markanta framsteg överhuvudtaget dem senaste åren. Byta från ett 290X till ett 980Ti skulle ge mig cirka 10 FPS mer i spel, men det är knappt någonting att gå från 70 till 80. Att byta en CPU från en i7 2600 till en 4790 skulle ge mig 0 mer FPS i 2560x1600. Och kommande i7 6700 kanske presterar sämre i spel till och med.

Spelmotorer sätter käppar i hälarna med. Så varför ska man uppgradera CPU? När grafikkorten flaskhalsar.

2011 kom 7970 och det är fortfarande ett bra kort, bättre än 960
i7 2600 som kom samma år är ju som du sa fortfarande en en bra cpu

En i7 2600 med ett 7970 har ju inga problem med att köra GTA på väldigt höga inställningar.

Varför det händer så lite tycker jag att vi ska skylla på MS och Sony istället det är tack vare dom som vi har klena spelmotorer, det måste funka med deras stenålderskonsoler.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Datavetare

Gissar att även OEM-tillverkare använder moderkort från dessa tillverkare, betyder inte detta att totala försäljningen av stationära datorer förväntas hamna på runt 45-50M enheter för helåret (Asus och Gigabyte är dominerande aktörer och förväntar att sälja ca 18M var)?

I så fall är det knappast förvånande att nära nog allt fokus från AMD/Intel ligger på bärbara enheter då stationära står för runt 15% av totala PC-marknaden, såldes strax under 310M PC 2014.

Skulle vara riktigt intressant att veta totala försäljningen av X99 bara för att få lite grepp om storleken på nischen för riktigt högpresterande konsumentsystem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Exakt samma här med Asus X99-Deluxe. Aldrig stora saker, med var 10 boot tycks 1 minnesticka försvinna, SSD disken försvinner från Boot listan, Pumpen till H80i (som är kopplad till CPU fan) börjar på X % istället för 100 trots att jag ändrat det 1000ggr. Har dock blivit bättre med de senaste BIOS versionerna.

Tråkigt att höra men bra att senare bios förbättrat det hela för dig iaf, fläkt/pump problemet har jag med måste jag erkänna men verkar ganska beroende på vilken typ av pump el fläkt man kopplar in el iaf så har det varit så för mig men det hela känns så random att man bara har svårt att gå till botten med det hela?

Verkar inte som att det är enbart en typ av ram som strular heller men mycket av det jag sett online är iaf Crucial som även jag kör, kanske är för att dom hade bra deals så många köpte just Crucial DDR4? Bara spekulationer vet inte?

Svårt med kundservice har jag haft det också men så igen det blir väl så när man har svårt att komma till rätta med vad som är fel kanske? Jag har iaf en känsla av att om jag lämnar in kortet så får jag säkerligen tillbaka det med svaret att det är funktionellt vilket känns lite jobbigt, är det verkligen bara bios relaterat så borde det lösas helt och hållet med tiden tycket man? Utöver lite fläktrelaterade problem, styrning samt att dom inte kan justeras i AI suite tex så har det fungerat gannska bra för mig om jag kör riggen utan överklock men så vill man ju inte helle ha det haha..

Annars utöver detta så är det en trevlig bräda och kan tänka mig att Deluxen är ännu trevligare.

Skrivet av Yoshman:

Skulle vara riktigt intressant att veta totala försäljningen av X99 bara för att få lite grepp om storleken på nischen för riktigt högpresterande konsumentsystem.

Jo nyfiken på det här med, skulle tro att den marknaden är rätt liten men siffror på det skulla vara intressant?

Permalänk
Inaktiv

Har nu MSI x99s xpower ac och det är det bästa jag haft. Inget krångel alls, vilket var viktigt.Köpte det för att MSi testar varje individuellt för att se att det verkligen är stabilt, minst 4,5 ghz ska varje bräda klara annars kasseras det. Känns stabilt som en oljetanker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle vara riktigt intressant att veta totala försäljningen av X99 bara för att få lite grepp om storleken på nischen för riktigt högpresterande konsumentsystem.

Ungefär 5-10% av totala försäljningen i Q2 var X99 chipset, det kan skilja lite mellan de olika länderna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mardukh:

Ungefär 5-10% av totala försäljningen i Q2 var X99 chipset, det kan skilja lite mellan de olika länderna.

Tackar! Att det är upp mot 10% i vissa länder får man ändå säga är rätt högt, å andra sidan kanske det kommer allt mer bli så att det endast är de som faktiskt behöver rejält med CPU-kraft som stannar kvar på stationära datorer och i den gruppen lär andel som ser ett värde i något likt X99-plattformen vara högt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer