HDD dyker upp på W8 men inte W7

Permalänk

HDD dyker upp på W8 men inte W7

Hej!

Jag har nyligen köpt en en HDD (2tb) som jag har i en extern docka. Jag formaterade den med min laptop (Windows 8) till NTFS och fyllde den med data. Sedan kopplade in den i min stationära dator (Windows 7) och då dyker den inte upp.

Jag kan se den under disk management på min stationära där det står att den är "Healty (Primary Partition), men där saknar den både filsystem och partitionsbokstav, något som den inte låter mig tilldela den.

Jag kopplade in den i min laptop och då dyker den upp med bokstav och allt.

TL:DR
Varför fungerar en HDD på windows 8 men inte på Windows 7 och hur räddar jag den utan att behöva formatera om den?

Säg gärna till om ni vill ha print screen på något.

Permalänk

Skulle gissa att det har något att göra med GPT och MBR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsinator:

Skulle gissa att det har något att göra med GPT och MBR?

Du var snabbare

Om du har möjlighet så flytta över allt till en annan disk, ta bort alla partioner och gör en ny på din w7 dator så funkar den i samtliga windows.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Om du har möjlighet så flytta över allt till en annan disk, ta bort alla partioner och gör en ny på din w7 dator så funkar den i samtliga windows.

Tar sån jävla tid, det finns inget sätt att bara convertera disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsinator:

Tar sån jävla tid, det finns inget sätt att bara convertera disken?

http://bfy.tw/qPW

google är din vän, kan inte svara på det

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Win 7 kan läsa GPT, den kan bara inte boota på det.

Det kan inte vara så att den bara inte assignat en enhetsbokstav? (Kan göras i diskhantering)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det kan inte vara så att den bara inte assignat en enhetsbokstav? (Kan göras i diskhantering)

tyvärr låter den mig inte göra det är gråmarkerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsinator:

tyvärr låter den mig inte göra det är gråmarkerat

Hmm.
Testa med en 3:e part mjukvara:
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Annars måste det vara något annat som är galet.
Vet att vissa BIOS kan bråka med större diskar, men din var extern, så det borde inte påverka. Dessutom är 2TB inte stort nog att få dessa problem.

-
Can Windows 7, Windows Vista, and Windows Server 2008 read, write, and boot from GPT disks?

Yes, all versions can use GPT partitioned disks for data. Booting is only supported for 64-bit editions on UEFI-based systems.

Is it possible to move a GPT disk to another computer?

You can move, or migrate, data-only GPT disks to other systems that are running Windows XP (64-bit edition only) or later versions of the operating system (32- or 64-bit editions). You can migrate data-only GPT disks after the system has been shutdown or after the safe removal of the disk.

Källa

Tom Win XP 64 bit kan hantera GPT, Vista också. Det är bara Win 8 eller senare som har fullt stöd dock, så den kan boota även i 32-bit läge (om jag minns rätt).