Raid 5 eller 10 För video editering? 4 diskar.

Permalänk
Medlem

Raid 5 eller 10 För video editering? 4 diskar.

Hej! Det har blivit dags att uppdatera editeringsdatorns lagring och min första ide såg ut så här:

Byte från:
256gb ssd för Os, Program
4tb disk för material och
2tb disk för export

till:

480 gb ssd för OS, Program
4x3 tb i Raid 5 för resten
(eventuellt 256gb ssd för export/previews/Steam ?)

MEN, då forskade jag vidare lite och konstaterade att Raid 5 inte har så bra prestanda som jag hade hoppats.
En flaskhals är att jag kommer använda moderkotets raidkontroller (Asus P9x79) Ett bra kontroller kort skulle gått över budgeten.

Nu undrar jag ifall det är en bättre ide att köra Raid 10 på 4 3tb diskar och få 6tb utrymme som borde vara både snabbt och speglat?

Hoppas så snart som möjligt få en NAS för backup eller eventuellt en cloud lösning i vilket fall redundans inte är lika viktigt i själva editeringsdatorn.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Varför inte redigera på en SSD om du nu är orolig för prestandan ?
1TB SSD får man ju för en bra bit under 4000:- numera, och det borde räcka för de flesta jobb.

Permalänk
Medlem

Filmar en del Multicam jobb, det senaste på 90 minuter tar 250gb.

Så 4 projekt på en disk börjar bli lite väl lite.

Vill inte heller börjar lfytta en massa mellan diskar.

Så 6tb i Raid 10 eller 9 TB i Raid5 är nog en fördel.

Nuvarande systemet fungerar ju ok, men där kommer kapaciteten emot. Gillar tanken med att datorn ser flera diskar som en och får sköta all managing.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört Raid 10.
RAID 5 är inte snabbt, även med hårdvaru-kort.

Raid 10 har du ju trots allt RAID 0 som grund, och är mjukvaran smart (Intel styrchip och mjukvara verkar klara detta, inte perfekt men någorlunda) så kommer den kunna ge RAID 1orna mer jobb oberoende också, när det gäller läsning av större kö iaf
Så har du tur får du då strax över prestandan av RAID0, men med lite drift säkerhet.

(Glöm dock inte... RAID är inte backup. En tillräckligt kraftig spänningsspik så kanske alla diskar grillas. Eller en tjuv, brand, virus mm)

Permalänk
Medlem

Raid 10 är väl att rekommendera om du är villig att förlora lite utrymme.

Permalänk
Medlem

Raid 5 för bristande i prestanda och presterar speciellt dåligt med IRST. Raid 0 om man har utrymme för nedtid. Raid 10 om man har råd och det behövs.

Som nämnt är backup ändå ett måste, speciellt om det handlar om ett jobb.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Tja, 6tb (12) för 500€ är ju trots allt billigare än 2tb ssd.

Så en lite boost i hastighet över vanliga diskar är nog välkommet.

4diskar i raid 10 ses väl som en disk på datorn om jag förstått det rätt. En partition på 6tb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlex:

Tja, 6tb (12) för 500€ är ju trots allt billigare än 2tb ssd.

Så en lite boost i hastighet över vanliga diskar är nog välkommet.

4diskar i raid 10 ses väl som en disk på datorn om jag förstått det rätt. En partition på 6tb.

Skickades från m.sweclockers.com

RAID 10 blir 200% av den minsta disken då du kör RAID 0 som sen du klonar med RAID 1.
Så har du 3TB diskar, får du 6TB utrymme och 6TB "kopia".

Edit: och ja, det kommer synas som en disk.
Mer avancerade program kan dock ändå läsa SMART värde och detaljer på varje disk, men den kommer för allt annat att tolkas som en stor "SCSI RAID" disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlex:

Tja, 6tb (12) för 500€ är ju trots allt billigare än 2tb ssd.

Så en lite boost i hastighet över vanliga diskar är nog välkommet.

4diskar i raid 10 ses väl som en disk på datorn om jag förstått det rätt. En partition på 6tb.

Skickades från m.sweclockers.com

Er du virkelig i behov å måtte kjøpe alt på en gang når det gjelder dine disker? Du kunne jo gradvis kjøpe inn SSD disker og bygge opp ditt system.

Jeg ville tro at du ville få ut mere av gå over helt til å kun bruke SSD når det gjelder å arbeide med redigering og konvertering av video. Litt avhengig hvor hurtig dine SATA kontroller på moderkortet arbeider så ville du kunne få ned ventetiden for å overføre filer og problemet med vibrasjoner og varme som mekaniske harddisker lager. Med andre ord ville jeg tro at SSD generelt krasjer mindre enn mekaniske disker og vil gi deg bedre arbeids flyt enn nå.

Uansett så må du nok tenke på å bygge opp et sikkert system for å lagre dine ferdige arbeide et annet sted enn der du arbeider, hvis nå noe ville skje med det system du arbeider ved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Er du virkelig i behov å måtte kjøpe alt på en gang når det gjelder dine disker? Du kunne jo gradvis kjøpe inn SSD disker og bygge opp ditt system.

Jeg ville tro at du ville få ut mere av gå over helt til å kun bruke SSD når det gjelder å arbeide med redigering og konvertering av video. Litt avhengig hvor hurtig dine SATA kontroller på moderkortet arbeider så ville du kunne få ned ventetiden for å overføre filer og problemet med vibrasjoner og varme som mekaniske harddisker lager. Med andre ord ville jeg tro at SSD generelt krasjer mindre enn mekaniske disker og vil gi deg bedre arbeids flyt enn nå.

Uansett så må du nok tenke på å bygge opp et sikkert system for å lagre dine ferdige arbeide et annet sted enn der du arbeider, hvis nå noe ville skje med det system du arbeider ved.

Tja, jag gör hellre en större installation åt gången ( i detta fall kommer hela datorn att göras om då jag byter disk för OS )
I detta skede när jag jobbar med mycket material som inte är så väldigt tungt så föredrar jag större kapacitet än hög hastighet.
När det blir aktuellt med RAW material så kanske det blir uppgradering till SSD, men priset är ganska långt avgörande som det ser ut nu.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s