PS3: Får ingen bild via HDMI, vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

PS3: Får ingen bild via HDMI, vad kan vara fel?

Hej
Undrar om det finns nå quickfix
Det är den pianolackade modellen (första?)
Har bara själva konsolen men hdmi kabel och strömsladd som passar till den är ju sånt man har liggandes hemma.
Klappade igång, konsolen startar och grön lampa lyser men bilden på hdmi startar aldrig.
Är detta nå enkelt fel eller är den trasig?
Hörde nått om att slå av och på och hålla in tills man hör ett pip för att resetta bilden men samtidigt att man måste köra med nån annan bildelars än hdmi då.
Stämmer det? Så fall får jag nog åka till en kompis som har ps3 och prova med dennes bildkabel.

Har ni några andra tips? Tänkte försöka få igång den men man får väll sätta sig ner och googla till förbannelse så fall

§8
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Finns en möjlighet att HDMI porten kan vara trasig bland annat, den låg där av en anledning.
Så beroende på dina kunskaper i elektronik etc så kanske du ska öppna upp den och kolla hur HDMI kontakten ser ut med lödningar etc.

Annars är det att köra mot simplare kablarna, Komposit etc och se om du får bild därigenom.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Molotov]:

Hej
Undrar om det finns nå quickfix
Det är den pianolackade modellen (första?)
Har bara själva konsolen men hdmi kabel och strömsladd som passar till den är ju sånt man har liggandes hemma.
Klappade igång, konsolen startar och grön lampa lyser men bilden på hdmi startar aldrig.
Är detta nå enkelt fel eller är den trasig?
Hörde nått om att slå av och på och hålla in tills man hör ett pip för att resetta bilden men samtidigt att man måste köra med nån annan bildelars än hdmi då.
Stämmer det? Så fall får jag nog åka till en kompis som har ps3 och prova med dennes bildkabel.

Har ni några andra tips? Tänkte försöka få igång den men man får väll sätta sig ner och googla till förbannelse så fall

Tynga in startknappen tills man hör ett pip används för att ställa om från HD till SD för att få en bild på en tjocktv. Jag brukar även hålla in samma knapp för att starta om den när den låst sig. Jag har en slim, men det kanska gäller original också.

Har du en TV med komposit kan du ju testa det. Fungerar det så är väl bara hdmi-porten sönder och du har en ps3, grattis

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Du kan testa reset funktionen. Det funkade för mig när jag körde mot en annan TV på en semester.

T.ex. se https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/26...

Permalänk
Medlem

Den har troligtvis gått varmt eftersom den gamla modellen hade problem med det. Det resulterar i att lödningarna till GPU chippet spricker då de använt blyfritt tenn i tillverkningen. Du kan prova att göra en reflow antingen i ugn eller med värmepistol men det är inte säkert att det hjälper. Det finns även proffs med riktig reflow utrustning men det kostar nog mer än ett begagnat PS3.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Den har troligtvis gått varmt eftersom den gamla modellen hade problem med det. Det resulterar i att lödningarna till GPU chippet spricker då de använt blyfritt tenn i tillverkningen. Du kan prova att göra en reflow antingen i ugn eller med värmepistol men det är inte säkert att det hjälper. Det finns även proffs med riktig reflow utrustning men det kostar nog mer än ett begagnat PS3.

I och med att konsollen startar och lyser grönt och inte rött/gult så beror det inte på detta.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Du kan testa reset funktionen. Det funkade för mig när jag körde mot en annan TV på en semester.

T.ex. se https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/26...

^This.

Får du fortfarande inget problem så kan man nog anta att porten är trasig som redan föreslagits.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tackar ska sätta igång och prova, alternativt om det inte går prova med componentkabel eller vad den andra är men då måste jag till en kompis och prova.

jag vet att begagnade PS3 är billiga annars jag tänkte det bara skulle vara kul och se om man fick det att funka.

§8
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om inte annat kan du säkert sälja den defekta ps3:an till någon som behöver reservdelar. Jag har sett både defekta konsoler gå på tradera och att folk är intresserad av att köpa via blocket.

Permalänk
Medlem

Hur gick det [Molotov] fick du någon bild?

Off topic/§8
Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

@[Molotov] Haha tråden spårade ur totalt! Men fick du någon bild eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Den har troligtvis gått varmt eftersom den gamla modellen hade problem med det. Det resulterar i att lödningarna till GPU chippet spricker då de använt blyfritt tenn i tillverkningen. Du kan prova att göra en reflow antingen i ugn eller med värmepistol men det är inte säkert att det hjälper. Det finns även proffs med riktig reflow utrustning men det kostar nog mer än ett begagnat PS3.

Använder inte så gott som alla blyfritt tenn?
Försvaret och någon mer som fått dispens bara?

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wack0:

Använder inte så gott som alla blyfritt tenn?
Försvaret och någon mer som fått dispens bara?

Jo, men den tidiga övergången till blyfritt tenn i komponenter var inte helt problemfritt innan alla tekniker var på plats när en mix av gammal och ny utrustning användes i fabrikerna etc. Exempel, baka grafikkort i ugnen, mycket populärt på NVIDIA 8800 serien som var bland de första grafikkorten med blyfri tenn.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

min första tanke om felet på det hade varit hdmi relaterat som kabel kontakt historia

§8
Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wack0:

Använder inte så gott som alla blyfritt tenn?
Försvaret och någon mer som fått dispens bara?

Hela flygindustrin använder blyat tenn då det blir stora temperatur skillnader när planen går upp och ner och det tål inte oblyat-tenn så bra det spricker gärna då

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hej
Har inte fått någon bild
Verkar inte alls känna av när man har den kopplad via hdmi och har inte skaffat mig nån annan sladd att prova med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd massivt rensad*

Tagit bort en off topic-diskussion som spårade ur. Passade även på att redigera trådstarten i enlighet med §8 (istället för att låsa tråden).

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...