Permalänk
Avstängd

Konsole > Popup notification.

Hej gott folk!

Det är sällan jag behöver hjälp eller skriver på forum men nu är jag i behov av hjälp, har frågat runt lite i ##linux.com ##linux #gentoo #gentoo-chat ja lite varstans för att få bukt på en funktion jag vill ha och det är ingen som har lyckats hjälpa mig ännu, det är allså inget problem eller någon bug utan en funktion jag är ute efter..

Kör fluxbox > Installed versions: 1.3.7-r2(23:11:45 07/07/15)(imlib nls slit systray toolbar truetype -bidi -vim-syntax -xinerama)
Kör RoxTerm > Terminal.

Via roxterm går det såvitt inte som jag vet att via default inställningar få den att reagera på notifications, men det klarar Konsole emulatorn som är kdes default terminal, så jag tog min tid att emerga den och wips, jag hittar direkt "Configuring Notification" under Settings tabben, nu vill jag att Konsole skall poppa upp framför alla windows under ett beep altenativt när den flashar när det sker en aktivitet i fönstret.

Vad jag har försökt med är att i silence mode adda mitt script mittscript.sh består av >
#!/bin/sh
xdotool search Konsole windowactivate %@
done

Skriver jag xdotool kommandot direkt i shellet eller kör scriptet så hoppar just Konsole upp framför alla windows som jag vill, men jag vill att den skall göra det automatiskt när fönstret är minimized och den beepar, någon som har en ide hur jag kan gå tillväga utan att skriva ett långt script(workaround) som jag inte har tid till riktigt nu, bör ju kunna finnas någon default enkel väg att gå till mötes?

Tips mottages gärna.

Edit: Har loadat mittscript.sh under "Run Command" i notifications inställningarna utan framgång. Teoretiskt är ju detta "problemet" en peace of cake men att få det att fungera i praktiken var svårare och mer komplicerat än jag någonsin kunde ana utan workarounds.

MVH Lizman2