Crucial BX100 250Gb i RAID 0?

Permalänk
Medlem

Crucial BX100 250Gb i RAID 0?

Tjena!
Har börjat handla delar nu inför mitt Skylake bygge och såg att NetOnNet hade att bra erbjudande på Crucial BX100! Så det blev genast intressant att köra sådana! Min tanke från början var att köra en Samsung 850 Pro 256Gb som boot men nu så lutar det mer åt 2st Crucial BX100 250gb i Raid 0. Har dock inte hittat några tester på 250Gb i Raid 0, bara 500Gb modellen! Vad säger ni om att köra 2st sådana i Raid 0? Det blir ju dubbel lagring för min del (, bättre prestanda?) och billigare pris än Samsungen. Men den verkar inte vara så beprövad i Raid 0. Borde jag sätta mig i bilen och köra o hämta 2st eller bör jag avvakta?

Tackar så mycket för alla era klocka råd!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@frozrr: Den primära fördelen mellan SSD och HDD är att SSD:er har mycket lägre accesstid.

Att Raida inför latenser och kommer medföra längre accesstider.

Dvs Raida ger högre överföringshastighet men längre accesstider. Jag körde raid på mina Samsung 830, det gav grymma hastigheter som man aldrig hade nytta av och betydligt längre accesstider vilket märktes. Inte markant men det märktes.

Tror det är vettigare att använda sig av Windows inbyggda diskhantering eller sätta diskarna som JBOD istället. Tveksam om JBOD mitigerar latensproblemet.

Ska vara värt att tillägga, jag köpte två BX100 igår och funderar på hur jag skall göra. Gissningsvis blir det Raid 0 "For the lulz" i lekmaskinen. (Inte main datorn).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@frozrr: Den primära fördelen mellan SSD och HDD är att SSD:er har mycket lägre accesstid.

Att Raida inför latenser och kommer medföra längre accesstider.

Dvs Raida ger högre överföringshastighet men längre accesstider. Jag körde raid på mina Samsung 830, det gav grymma hastigheter som man aldrig hade nytta av och betydligt längre accesstider vilket märktes. Inte markant men det märktes.

Tror det är vettigare att använda sig av Windows inbyggda diskhantering eller sätta diskarna som JBOD istället. Tveksam om JBOD mitigerar latensproblemet.

Ska vara värt att tillägga, jag köpte två BX100 igår och funderar på hur jag skall göra. Gissningsvis blir det Raid 0 "For the lulz" i lekmaskinen. (Inte main datorn).

Tackar för att snabbt svar! Så det är inget att rekommendera att köra Raid 0 som boot då accesstiderna blir längre? Har även tänkt tanken att köra 2st BX100 enbart för lagring för spel. Då en boot disk på 250gb fylls väldigt snabbt om man ska in med spel på den! Så kan vara extremt skönt med att ha 500gb SSD-yta separat för spel. Men borde jag köra i Raid 0 för spel eller bara slå ihop dom till en sektion om det går göra på något vis?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@frozrr: Nja, Skulle inte köra SSD:erna som Raid 0 som en OS-disk.
Som spellagring är det en annan femma. Fungerar bättre i spel som har stora filer som laddas in och packas upp i ram. Men betydligt slöare i spel som laddar tusentals småfiler för varje grej som skall in i RAM.

Så gissningsvis spelar det ingen större roll. Tror varken du märker bu eller bä om de skall användas som spellagring.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att Raida inför latenser och kommer medföra längre accesstider.

Dvs Raida ger högre överföringshastighet men längre accesstider. Jag körde raid på mina Samsung 830, det gav grymma hastigheter som man aldrig hade nytta av och betydligt längre accesstider vilket märktes. Inte markant men det märktes.

I RAID 0 får två Intel 530 (240 GB) 0,032 ms kortare accesstid för läsning samt 0,02 ms längre accesstid för skrivning.

Knappast något som märks, men man kan ju alltid inbilla sig...

Skrivet av frozrr:

Har även tänkt tanken att köra 2st BX100 enbart för lagring för spel. Då en boot disk på 250gb fylls väldigt snabbt om man ska in med spel på den! Så kan vara extremt skönt med att ha 500gb SSD-yta separat för spel. Men borde jag köra i Raid 0 för spel eller bara slå ihop dom till en sektion om det går göra på något vis?

Gör det enkelt för dig och köp en 500 GB-enhet istället.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Sveklockarn: Jo det är aldrig svart på vitt.

Mina 830 betedde sig väldigt fint när de var tomma, blev värre och värre när utrymmet minskade och framförallt ködjupet ökade. Dvs när disken lastades så ökade latenserna något.

Sedan skall man inte förneka påverkan från raid-kontroller, hårdvara/mjukvaruvariant samt SSD:ernas kontrollers.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mina 830 betedde sig väldigt fint när de var tomma, blev värre och värre när utrymmet minskade och framförallt ködjupet ökade. Dvs när disken lastades så ökade latenserna något.

Sedan skall man inte förneka påverkan från raid-kontroller, hårdvara/mjukvaruvariant samt SSD:ernas kontrollers.

Jo, du har mycket rätt i det du säger, det var jag som tolkade uttalandena som något kategoriska.

Jag har bara mätt i accesstiderna i benchmarks för egen del. Däremot kan jag konstatera att jag i mitt fall kapade ner tiden för att boota Windows 7 Pro från 9,5 till 5 sekunder. För egen del känner jag dock att RAID för ökad prestanda är ganska bortkastat, det finns fler fördelar med att ha en stor enhet istället för flera små. Den breda övergången till styrkretsar med NVMe-stöd, i kombination med de snabbare SSD-enheter som börjar komma ut, kommer sannolikt göra att förekomsten av RAID 0-lösningar kommer att minska kraftigt.

Jag köpte mina 530 i våras, men kommer göra mig av med dem i höst när jag byter till dator med Skylake.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom @Sveklockarn tackar för all input! Blev en sväng till NetOnNet och började handla lite inför Skylake! Näst på listan är att börja handla gpu och liknande!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

@DavidtheDoom @Sveklockarn tackar för all input! Blev en sväng till NetOnNet och började handla lite inför Skylake! Näst på listan är att börja handla radiatorer och liknande!

Härligt!

Om du funderar på att köra RAID och använda enheterna som systemdisk så kan jag rekommendera att du anpassar din Windows-installation med Sysprep i Audit Mode, och lägger din personliga data på en disk som inte är med i en RAID. På det viset ökar din chanser att behålla din användardata/dokument om RAIDen skulle strula. Råkade själv klanta sönder den första RAID-volymen jag skapade, som tur var i ett väldigt tidigt skede så att jag inte förlorade någon viktig data. På mitt ASRock-moderkort krävdes det tydligen att alla diskkontrollers var igång, för annars försökte moderkortet integrera andra enheter i RAID-volymen än de jag ursprungligen angivit, vilken ledde till att den ena disken i RAIDen blev korrupt och behövde initieras (och förlora all data) igen.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn
Blir nog att jag kör mitt OS på 850 Pro och sen köra jag dom två BX100 i Raid 0 för mitt steam bibliotek! Sitter ivrigt och väntar på att alla moderkort för Skylake ska börja dyka upp så man kan bestämma sig om vad man ska köra. Verkar vara lite från kort till kort hur allt funkar med RAID!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@frozrr: Raid-kontrollern sitter i Sata-kontrollern. Som i sin tur är likadan i intels Chipsets. Dock kan det variera mellan olika Chipsets och det finns även andra sata-kontrollers än Intels i chipset:et på dyrare kort. (T ex Marwell).

Sedan kan man även köra Software Raid. Då spelar hårdvaran inte så stor roll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frozrr:

@DavidtheDoom @Sveklockarn tackar för all input! Blev en sväng till NetOnNet och började handla lite inför Skylake! Näst på listan är att börja handla radiatorer och liknande!

http://i538.photobucket.com/albums/ff341/BlackDistortioN/IMG_1383.jpg

Det chassit lär du bli nöjd med, det kyler kanon:-) Jag har iofs bytt till 3x140 fläktar i fronten:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det chassit lär du bli nöjd med, det kyler kanon:-) Jag har iofs bytt till 3x140 fläktar i fronten:-)

Är väldigt nöjd med det lilla jag har känt på! Blir intressant när man väl bygger ihop allt! Blir 3st 140mm i fronten men två kommer täckas av radiatorn för H110i GTX och sen den tredje understa får blåsa lite kall luft till en Gigabyte GeForce GTX 980Ti G1! Nu gäller det bara att hitta vilka fläktar som man ska köra! Beslutångest är optimal på alla komponenter som ska väljas!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Nu gäller det bara att hitta vilka fläktar som man ska köra! Beslutångest är optimal på alla komponenter som ska väljas!

Om du skaffar ett vettigt moderkort som har PWM-styrning på alla fläkttutag, så kan jag rekommendera Noctua NF-A14 PWM. Visst, de är långt ifrån billiga, men i gengäld är det jäkligt tysta och bra fläktar. Man får dessutom med ett bra monteringskit innehållande bl.a. sleevad grenkontakt samt två förlängningskablar.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn
Kommer skaffa ett ordentligt vettigt moderkort! Älskar Noctua fläktar, dock hatar jag deras utseende. Blev för min del Fractal Design Venturi fläktar. 2st SP varianten för min Corsair Hydro H110i GTX och sedan två stycken som är AF varianten som sköter resten av chassit! Alla fläktar är som 140mm. Blir inga fläktar i taket för min del!

Är bara kvar att inhandla; CPU, Mobo, GPU, RAM och HDD! Sen så är den klar att byggas ihop!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum