I wp kan man stoppa så andra inte kan se bilderna i min katalog ?

Permalänk

I wp kan man stoppa så andra inte kan se bilderna i min katalog ?

Hej !

Jag har märkt att man kan se mina bilder som jag inte tex publicerat på min wp sida om man tex skriver in min adress och sedan /?att achme nt_id =84 ‬ så får man fram en lista på alla mina bilder. Kan man stoppa detta på något sett? Finns vissa bilder jag laddat upp som inte skall publiceras än. Jag har en egen installation av wp på ett eget domännamn. Kan man göra så att googlebot tex inte scannar av just bild katalogerna eller blir det sämre träffar för min hemsida på google i så fall ?

Tacksam för svar

/Force

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra en redirekt till någon 404 sida för den länken.
Annars så kan du prova att läsa lite om det går att göra något annat som att lösenords skydda den med .htaccess filen

Permalänk

Nej det har jag inte gjort. Hur kan man redirekt till 404 sida ?

Permalänk
Medlem

WP
https://wordpress.org/plugins/404page/

Egen
Skapa en fil som heter .htaccess
i den filen skriver du
ErrorDocument 404 /404.php

Skapa sedan en fil som heter 404.php

<?php// basic 404 error pageheader('HTTP/1.1 404 Not Found');header('Status: 404 Not Found');?><!DOCTYPE html><html lang="en"><head><meta charset="UTF-8"><title>Page not found</title></head><body><h1>Sidan kunde inte hittas</h1><p>Den sidan du söker finns inte.</p><p><a href="/">Gå tillbaka till startsidan</a></p></body></html>

Ladda sen upp filen i roten

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden, har också en WP

Skrivet av downup:

WP
https://wordpress.org/plugins/404page/

Egen
Skapa en fil som heter .htaccess
i den filen skriver du
ErrorDocument 404 /404.php

Skapa sedan en fil som heter 404.php

<?php// basic 404 error pageheader('HTTP/1.1 404 Not Found');header('Status: 404 Not Found');?><!DOCTYPE html><html lang="en"><head><meta charset="UTF-8"><title>Page not found</title></head><body><h1>Sidan kunde inte hittas</h1><p>Den sidan du söker finns inte.</p><p><a href="/">Gå tillbaka till startsidan</a></p></body></html>

Ladda sen upp filen i roten

Vad menar du med roten? Var skall filen läggas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag lånar tråden, har också en WP

Vad menar du med roten? Var skall filen läggas?

Roten är där din wp-config.php ligger. Om du inte har en specialinstallation vilket jag tvivlar på

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk

Ok så om man bara skall kolla i en katalog utan tex index.html så får man felmeddelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Roten är där din wp-config.php ligger. Om du inte har en specialinstallation vilket jag tvivlar på

Ahh jo jag undrade var man hittar den ^^ Bara att koppla telefonen till datorn och börja gräva?