Påkostad dator med vattenkylning i Phanteks Enthoo EVOLV

Permalänk
Medlem

Påkostad dator med vattenkylning i Phanteks Enthoo EVOLV

EDIT: Stor uppdatering längre ner i följande inlägg

Jag har bestämt mig för att göra mitt tonårsjag stolt och bygga en snygg och vattenkyld monsterdator med i princip obegränsad budget. I dagsläget spelar jag inte jättemycket men jag vill ju självklart att datorn ska vara bra till både spel, arbete och slösurf. Följande aspekter är sådant jag prioriterar i en ungefärlig inbördes ordning:

  1. Knäpptyst i idle

  2. Mindre yttermått (mATX)

  3. Överklockningsförmåga

  4. Spelprestanda

  5. Tyst vid belastning

  6. Prestanda i Matlab etc.

Jag är väldigt intresserad av Phanteks Enthoo EVOLV och mitt mål är att kunna få till något i detta chassi. Ett litet chassi begränsar ju självklart kylningsförmågan men samtidigt så lockas jag av att ha en lite mindre dator och själva grejen att få plats med ett tyst och högpresterande system i ett begränsat utrymme. Jag har tänkt att skaffa en Acers nya 34” 21:9 skärm så upplösningen som skall drivas är alltså 3440 x 1440.

Angående datorsystemet så har jag inte riktigt bestämt mig för om jag ska gå på Haswell-E eller kommande Skylake än. För grafikkortet lutar det dock åt 980ti eller Titan X. P.g.a. chassits begränsningar så antar jag att SLI inte är att tänka på, speciellt med tanke på att jag hellre överklockar ett kort mycket än kör SLI i ”stock”.

Fråga 1: Stämmer det att SLI bara är att glömma med tanke på övriga önskemål?

Gällande radiatorer så har Enthoo EVOLV plats för 2x240 mm samt en 120 mm. Tjockleken verkar också vara begränsad vilket gör att det är tunna radiatorer som gäller. Jag hade tänkte mig ungefär det här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8202893/vattenkylning-enthoo-evolv

Jag hoppas också att dessa fläktar, ”EK Vardar”, går att få tag på i Sverige när det är byggdags då de verkar vara riktigt bra:
EK Vardar

För att få plats med allting har jag tankar kring att montera reservoaren utvändigt på baksidan. Systemet skulle då se ut ungefär såhär:

Fråga 2: Kommer jag att kunna få bra prestanda och låg ljudnivå med ovan nämnda komponenter eller är chassit helt enkelt så trångt att det bara är dumt?
Fråga 3: Vore det klokt att lägga till ytterligare en radiator (120 mm) och montera den där bak?
Fråga 4: Finns det några större nackdelar med utvändig montering av reservoaren förutom estetiskt och utrymmesmässiga?
Fråga 5: Hur löser jag påfyllning och avtappning på bästa sätt? Jag gissar på att detta går att lösa smidigt vid den externa reservoaren?

Slutligen så är jag väldigt sugen på att försöka lösa detta med kopparrör istället för slangar, bara för att det vore ett utmanande projekt som förhoppningsvis resulterar i ett riktigt häftigt utseende. Clas Ohlson har rör med en ytterdiameter på 12 mm och att bocka dessa med ett bockningsverktyg verkar inte alls för svårt:
Kromat rör
Kopparrör
Bocknignsverktyg
Avskärare

Fråga 6: Är den typen av kopparrör från Clas Ohlson på något sätt dåligt lämpade för vattenkylning av dator?
Fråga 7: De anslutningar jag valt ska ju vara anpassade för hårda rör och borde därför fungera även med kopparrör, eller?
Fråga 8: Finns det något med kopparrör som gör det direkt olämpligt förutom att det är extra bökigt att montera?

Tanken med tråden är att bolla mina idéer angående framförallt kylningen men också systemet som helhet. Projektet blir förmodligen av när sommaren är över och kvällarna börjar bli mörka så det är inte direkt någon brådska. Tillägas bör också att jag aldrig har byggt vattenkylning i en dator förut men jag har stor erfarenhet av datorer och tummen sitter inte direkt mitt i handen, så det ska nog gå bra ändå.

All feedback är av stort intresse, tack på förhand!

EDIT: Stor uppdatering längre ner i följande inlägg

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av Arion:

Jag har bestämt mig för att göra mitt tonårsjag stolt och bygga en snygg och vattenkyld monsterdator med i princip obegränsad budget. I dagsläget spelar jag inte jättemycket men jag vill ju självklart att datorn ska vara bra till både spel, arbete och slösurf. Följande aspekter är sådant jag prioriterar i en ungefärlig inbördes ordning:

  1. Knäpptyst i idle

  2. Mindre yttermått (mATX)

  3. Överklockningsförmåga

  4. Spelprestanda

  5. Tyst vid belastning

  6. Prestanda i Matlab etc.

Jag är väldigt intresserad av Phanteks Enthoo EVOLV och mitt mål är att kunna få till något i detta chassi. Ett litet chassi begränsar ju självklart kylningsförmågan men samtidigt så lockas jag av att ha en lite mindre dator och själva grejen att få plats med ett tyst och högpresterande system i ett begränsat utrymme. Jag har tänkt att skaffa en Acers nya 34” 21:9 skärm så upplösningen som skall drivas är alltså 3440 x 1440.

Angående datorsystemet så har jag inte riktigt bestämt mig för om jag ska gå på Haswell-E eller kommande Skylake än. För grafikkortet lutar det dock åt 980ti eller Titan X. P.g.a. chassits begränsningar så antar jag att SLI inte är att tänka på, speciellt med tanke på att jag hellre överklockar ett kort mycket än kör SLI i ”stock”.

Fråga 1: Stämmer det att SLI bara är att glömma med tanke på övriga önskemål?

Gällande radiatorer så har Enthoo EVOLV plats för 2x240 mm samt en 120 mm. Tjockleken verkar också vara begränsad vilket gör att det är tunna radiatorer som gäller. Jag hade tänkte mig ungefär det här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8202893/vattenkylning-enthoo-evolvhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8202893/vattenkylning-enthoo-evolv
Jag hoppas också att dessa fläktar, ”EK Vardar”, går att få tag på i Sverige när det är byggdags då de verkar vara riktigt bra:
EK Vardar

För att få plats med allting har jag tankar kring att montera reservoaren utvändigt på baksidan. Systemet skulle då se ut ungefär såhär:
http://i.imgur.com/bWQpAst.jpg

Fråga 2: Kommer jag att kunna få bra prestanda och låg ljudnivå med ovan nämnda komponenter eller är chassit helt enkelt så trångt att det bara är dumt?
Fråga 3: Vore det klokt att lägga till ytterligare en radiator (120 mm) och montera den där bak?
Fråga 4: Finns det några större nackdelar med utvändig montering av reservoaren förutom estetiskt och utrymmesmässiga?
Fråga 5: Hur löser jag påfyllning och avtappning på bästa sätt? Jag gissar på att detta går att lösa smidigt vid den externa reservoaren?

Slutligen så är jag väldigt sugen på att försöka lösa detta med kopparrör istället för slangar, bara för att det vore ett utmanande projekt som förhoppningsvis resulterar i ett riktigt häftigt utseende. Clas Ohlson har rör med en ytterdiameter på 12 mm och att bocka dessa med ett bockningsverktyg verkar inte alls för svårt:
Kromat rör
Kopparrör
Bocknignsverktyg
Avskärare

Fråga 6: Är den typen av kopparrör från Clas Ohlson på något sätt dåligt lämpade för vattenkylning av dator?
Fråga 7: De anslutningar jag valt ska ju vara anpassade för hårda rör och borde därför fungera även med kopparrör, eller?
Fråga 8: Finns det något med kopparrör som gör det direkt olämpligt förutom att det är extra bökigt att montera?

Tanken med tråden är att bolla mina idéer angående framförallt kylningen men också systemet som helhet. Projektet blir förmodligen av när sommaren är över och kvällarna börjar bli mörka så det är inte direkt någon brådska. Tillägas bör också att jag aldrig har byggt vattenkylning i en dator förut men jag har stor erfarenhet av datorer och tummen sitter inte direkt mitt i handen, så det ska nog gå bra ändå.

All feedback är av stort intresse, tack på förhand!

Jag såg nyss den här och du verkar ha koll på läget men länkar i.a.f.
https://www.youtube.com/watch?v=Dk3V64ZSsEI

Sen tycker jag det ser sådär ut med två radiatorer i rad och sen två block i rad. Röd - Gul - Röd - Gul (med processorn som första gul).
Jag kan tänka mig att det blir bättre då eftersom vatten sannolikt bara sjunker till en viss temperatur så om vatten har 23 C efter första röda och går in i nästa röda kanske det bara blir 22 C istället om du förstår mitt tankesätt.

Permalänk
Medlem

EK-Vardar finns ju redan på coolerkit.se, som väl får anses vara "i Sverige'

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog försökt sätta res i lådan
Det finns topp/res kombos som fungerar riktigt bra

Inet hade dock bara den lilla till d5
http://www.inet.se/produkt/5331168/ek-d5-x-res-100-csq-acetal
Varför inte använda ddc-pumpen istället?
Det är rätt lätt att justera varvtalet på dom för att få ner ljudnivån, jag har min på strax under 3000rpm och är i princip ljudlös

För att svara på frågan om utvändig montering av res så skulle jag nog tycka att det skulle vara onödigt bökigt speciellt eftersom du tänkt använda hårda rör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarkissati:

Jag såg nyss den här och du verkar ha koll på läget men länkar i.a.f.
https://www.youtube.com/watch?v=Dk3V64ZSsEI

Sen tycker jag det ser sådär ut med två radiatorer i rad och sen två block i rad. Röd - Gul - Röd - Gul (med processorn som första gul).
Jag kan tänka mig att det blir bättre då eftersom vatten sannolikt bara sjunker till en viss temperatur så om vatten har 23 C efter första röda och går in i nästa röda kanske det bara blir 22 C istället om du förstår mitt tankesätt.

Jag förstår hur du tänker, men samtidigt så är det ju samma effekt in och avledningsförmåga oavsett ordning? Jag kan tänka mig att det blir ett problem om vattnet redan efter den första radiatorn är nere i rumstemperatur vilket "tyvärr" inte verkar så troligt i mitt tänkta system.

Jag har också för mig att jag läst om detta till och från och min samlade uppfattning är att ordningen på komponenterna helt enkelt spelar väldigt liten roll. Men om du/någon har lite källor som går igenom detta så länka gärna!

Skrivet av Naga:

EK-Vardar finns ju redan på coolerkit.se, som väl får anses vara "i Sverige'

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag har också sett det, den varianten jag länkade till är dock en ny med "Extended Range". Skillnaden mot de tidigare är att den har en PWM duty cycle på 25-100% och dessutom kommer i helt vitt eller helt svart vilket enligt mig är snyggare

Skrivet av Pathway:

Jag skulle nog försökt sätta res i lådan
Det finns topp/res kombos som fungerar riktigt bra

Inet hade dock bara den lilla till d5
http://www.inet.se/produkt/5331168/ek-d5-x-res-100-csq-acetal
Varför inte använda ddc-pumpen istället?
Det är rätt lätt att justera varvtalet på dom för att få ner ljudnivån, jag har min på strax under 3000rpm och är i princip ljudlös

För att svara på frågan om utvändig montering av res så skulle jag nog tycka att det skulle vara onödigt bökigt speciellt eftersom du tänkt använda hårda rör

Angående pump så vill jag helst använda D5:an då det mesta på the internetz pekar på att den är tystare och har ett behagligare ljud.

Och angående montering så hade det ju reservoaren inne i lådan såklart varit att föredra. Det enda bygge jag hittat med 2x240 mm är detta:

(Källa: overclock.net)

Han har ju löst det genom att inte ha någon fläkt där bak, men jag tänker mig ändå att denna fläkt kan vara rätt vettig för att få lite bättre cirkulation och kylning av allt som inte vattenkylningen tar hand om? Sen så gillar jag inte hur han har tryckt fram den övre radiatorn, men det borde ju gå att lösa ändå.

En annan snubbe som fått in reservoaren på ett annat ställe är denna:

(Källa med fler bilder: imgur)

Han får ju då inte heller plats med en radiator i fram och det ser allmänt trångt och svårt ut.

Min tanke med att montera den på utsidan var delvis att det skulle bli lättare att bygga eftersom att man där kommer åt bra och att det inte blir lika trångt inne i chassit. Men ett annat alternativ skulle ju kunna vara att sätta en fläkt + ett extra fläktgaller på utsidan istället för att ge plats åt reservoaren på insidan? Eller är den extra fläkten helt enkelt onödig att ha?

Tillägg: Om jag går på något som liknar bygget med lila vatten så borde jag ju kunna använda mig av en pump/top/res-combo och montera där bak? Typ denna:
http://www.inet.se/produkt/5331263/reservoar-ek-xres-140-d5-pwm-ink-pump
Den enda fördelen jag kan se med att montera pumpen separat är att det borde vara lättare att dämpa den ytterligare med skumgummi etc. Någon med erfarenhet av denna kombination som kan bidra med information?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Ja jag har också sett det, den varianten jag länkade till är dock en ny med "Extended Range". Skillnaden mot de tidigare är att den har en PWM duty cycle på 25-100% och dessutom kommer i helt vitt eller helt svart vilket enligt mig är snyggare

Ah då förstår jag, maila bara coolerkit så kan de säkert ta in dem, det har jag gjort förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Arion:

Jag förstår hur du tänker, men samtidigt så är det ju samma effekt in och avledningsförmåga oavsett ordning? Jag kan tänka mig att det blir ett problem om vattnet redan efter den första radiatorn är nere i rumstemperatur vilket "tyvärr" inte verkar så troligt i mitt tänkta system.

Jag tänkte på att temperaturdifferensen(ΔT) blir högre om man värmer - kyler - värmer - kyler. Ökar ΔT så ökar också systemets verkningsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarkissati:

Jag tänkte på att temperaturdifferensen(ΔT) blir högre om man värmer - kyler - värmer - kyler. Ökar ΔT så ökar också systemets verkningsgrad.

Det du säger låter vettigt, men efter att ha läst på lite i forum och sett vad många kända byggare där eller på Youtube säger så verkar ju den effekten vara totalt försumbar. Därför har jag istället fokuserat på att få ett rent utseende med så lite rör som möjligt.

Nedan följer en stor uppdatering av projektet. Eftersom jag egentligen inte hade någon tydlig frågeställning från början samt då denna forumdel kanske inte är den som det skrivs och läses mest i så har det ju inte varit så stor aktivitet i tråden. Jag har dock forskat vidare och nu bestämt mig för att klämma in så mycket det bara går!

Systemet kommer i huvudsak att bestå av:

  • 2 x EVGA 980ti med vattenblock och backplate från EKWB

  • 5930k på ett EVGA X99 Micro2 med EK Supremacy vattenblock

  • D5 pump och top från EKWB

  • Swiftech MCRES Micro rev.2 reservoar

  • 3 x Alphacool XT45 240mm radiatorer

  • 5 x EK-Vardar F4-120ER svart

Såhär tänker jag mig nu att mitt system skall se ut (denna gången med en mer skalenlig ritning):

Efter att ha mätt och räknat lite så har jag kommit fram till att detta borde gå, även om det blir tight. Det jag har funderat mest kring är valet att montera en radiator på utsidan, jag tror dock att det kommer att bli tillräckligt snyggt tack vare att jag kan använda 90-gradersanslutningar på kortsidan av radiatorn och sen borra två hål i plåten som täcker platsen för 5,25"-enheten där bak. Så även om en extern radiator är lite bulkig och ful så tror jag att detta kommer att vara värt det.

I övrigt så är mina huvudfunderingar just nu exakt hur jag ska fästa pumpen i den främre radiatorn samt om allting verkligen kommer att få plats, för det kommer att vara trångt! Jag har redan börjat beställa delar men tar gärna emot kritik, åsikter, synpunkter m.m. och säkerligen så kommer vissa frågor dyka upp allt eftersom att bygget sätter igång på allvar.

Så vad tror ni, kommer det att funka?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att radiatorn på utsidan lämnar nog mycket utrymme för att komma åt grafikkortens kontakter? Själv hade jag nog skippat den eller nöjt mig med en 120/140 rad där då det endast är hälften av den som kommer ha fläktkylning.

Kom också ihåg att om du använder EK Supremacy EVO så bör du vända blocket upp och ner om du vill ha inflöde till höger.

Hade även satt en drain port på frontradiatorn.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Kul och irriterande med någon som har samma planer som mig själv!
Går ju mycket lättare om man inte har en budget såklart, hmpf..;);)
För maximal prestanda i dags läget så är det ju EVGAs x99Micro som gäller tillsammans med 3st 980ti Kingpin som går att göra om till singelslot. Tyvärr så har det inte kommit ut några vattenblock till dessa än, men borde komma snart.
Frågan är väl om det är tillräckligt med radiatoryta för en sådan setup... ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Har du kollat så att radiatorn på utsidan lämnar nog mycket utrymme för att komma åt grafikkortens kontakter? Själv hade jag nog skippat den eller nöjt mig med en 120/140 rad där då det endast är hälften av den som kommer ha fläktkylning.

Japp, minst en DP kommer att vara synlig (kanske 2 + 1 DVI). Anledningen till att jag slutligen valde en 240mm var dels att jag tycker att det blir snyggare proportioner om den går längs med nästan hela baksidan men också för att kylningen borde bli bättre, eller åtminstone inte sämre. Eftersom att jag tänker montera fläktarna i topp och front som insug så kommer ju ett övertryck bildas, därmed bör ett visst luftflöde uppstå även genom den fläktlösa delen av radiatorn eftersom att den täcker en stor del av alla potentiella utvägar för luften.

Skrivet av Senseye:

Kom också ihåg att om du använder EK Supremacy EVO så bör du vända blocket upp och ner om du vill ha inflöde till höger.

Tack för tipset om blocket, det hade varit lätt att missa!

Skrivet av Senseye:

Hade även satt en drain port på frontradiatorn.

Min tanke är att istället använda fillporten som ju kommer att vara absolut högsta punkten i systemet som både fill och drain, i det senare fallet genom att helt enkelt vända hela datorn upp och ner. Är detta en dålig lösning?

Skrivet av StuntmanMike:

Kul och irriterande med någon som har samma planer som mig själv!
Går ju mycket lättare om man inte har en budget såklart, hmpf..;);)
För maximal prestanda i dags läget så är det ju EVGAs x99Micro som gäller tillsammans med 3st 980ti Kingpin som går att göra om till singelslot. Tyvärr så har det inte kommit ut några vattenblock till dessa än, men borde komma snart.
Frågan är väl om det är tillräckligt med radiatoryta för en sådan setup... ^^

Kul att du tänker i samma banor! Det går ju självklart att göra lite billigare och mer prisvärda byggen i detta chassi i samma stuk Jag ska berätta hur det går, så kan du ju basera dina planer på mina misstag och erfarenheter

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

@Arion: Hur gick bygget? Är sugen på liknande själv nämligen, sitter med ett Enthoo mATX och X99M.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Arion: Hur gick bygget? Är sugen på liknande själv nämligen, sitter med ett Enthoo mATX och X99M.

För att vara första gången med vattenkylning, dessutom med kopparrör och i ett trång chassi så tycker jag att det gick bra! Det var mycket jobb, som visserligen var kreativt och roligt 😊

Datorn var i princip klar i oktober men jag väntade så fortfarande på SSD och min x34-skärm som ju blev försenad om och om igen. När Samsung 950 pro lanserades så bestämde jag mig för att vänta på den men kunde inte hålla mig från att testa datorn i övrigt med en äldre disk. Så nu ligger en ny SSD på skrivbordet i väntan på tid och ork att tömma och plocka isär allt igen 😛

Jag skulle kunna lägga upp någon bild, tanken var att installera den nya SSD:n och fixa till alla kablar som jag inte dragit helt perfekt än och sen lägga upp ett galleri. Men det där sista har dragit ut på tiden.

Rent kylningsmässigt så funkar det helt ok men det trånga chassit och ett begränsat luftflöde gör ju att ändå blir rätt varmt. Men jag har hittat ett läge där processorn i 4,4 GHz tillsammans med måttlig överklockning på de två 980 ti:na ändå kan vara helt ljudlöst vid surfning och lättare skrivbordsarbete men också klarar av spel utan att väsnas särskilt mycket.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

@Arion: Kul att höra! Ser fram emot byggbilderna. Kanske kan du då kommentera lite kring eventuella problem du stötte på under bygget.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Arion: Kul att höra! Ser fram emot byggbilderna. Kanske kan du då kommentera lite kring eventuella problem du stötte på under bygget.

Absolut! Föga förvånande så var den största svårigheten att få till rören, något som i vissa fall visade sig först när jag misslyckats med en böj så det blev en hel del trial and error. Utöver minsta möjliga börjadie, som ju är ganska lätt att räkna med, så krävs det ju även ett avstånd mellan böjarna och beroende på från vilket håll du börjar göra böjarna och hur stora de är så kan det bli problem med verktyget och ibland behövas en extra rörbit som får skäras av i efterhand. Men övning ger färdighet 😀

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Ser fram emot ett galleri.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Tog några foton ikväll och passade på att knäppa några bilder på datorn också

Så här kommer en liten förhandstitt, jag ska ta mer detaljerade bilder ur alla vinklar när jag väl har bytt SSD:n och installerat all ordentligt.

Jag kunde ju inte riktigt följa min plan så därför blev det lite mindre symmetri och lite känsla, kommentera gärna vad ni tycker om rördragningen

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |