Microsoft färdigställer Windows 10 för RTM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ja nog jävlar är det hype med DX12.

https://www.youtube.com/watch?v=rpDdOIZy-4k

The Witcher 3 och Batman: Arkham Knight får stöd för DirectX 12
http://www.sweclockers.com/nyhet/20393-the-witcher-3-och-batm...

EA:s teknikchef för Frostbite vill se krav på DirectX 12 för 2016 års speltitlar
http://www.sweclockers.com/nyhet/20315-eas-teknikchef-for-fro...

AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12
http://www.sweclockers.com/nyhet/20243-amd-visar-prestandafor...

Stardock: 820 procent bättre prestanda med DirectX 12
http://www.sweclockers.com/nyhet/20084-stardock-820-procent-b...

DirectX 12 öppnar för bättre utnyttjande av flera grafikprocessorer
http://www.sweclockers.com/nyhet/19999-directx-12-oppnar-for-...

DirectX 12 till både Windows och Xbox One
http://www.sweclockers.com/nyhet/18423-directx-12-till-bade-w...

De får visa hur mycket förhandsinfo och annat hittepå bäst de vill. Det enda som räknas är vad som faktiskt FINNS tillgängligt på marknaden. Än så länge är detta bara "fiktion".

Vi har ju inte blivit svikna förut eller?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

OS är 80% av prestandan i spel!

Skrivet av YamahaDGX630:

Sedan tvivlar jag på att man kan förbättra prestandan i spel genom OS så mycket ett år som 2015. Tror vi kommit till en gräns nu.

Helt fel. OS, och då i synnerhet DirectX vilket är det interface som CPU använder mot GPU, innebär ett gigantiskt abstraktionslager som spelet måste ta sig igenom varje gång någonting skall uppdateras på skärmen, alltså varje gång som en sten, ett vapen eller ett hus (som säkert i sig består av en mängd små objekt) skall uppdateras. Varje sådan uppdatering innebär en "draw call" och det är där dagens begränsningar för grafik ligger. DirectX11 mäktar som bäst med ca 2M draw-calls per sekund, DirectX12 kommer klara över 14M draw-calls per sekund. Och detta på samma hårdvara, bara optimeringar i API:t. Så nej, vi har inte kommit till någon form av gräns, dock tar vi med DX12 ett enormt kliv. Skall dock tilläggas att i princip ingenting hänt inom deta område (optimering av abstraktionslagren) på DX sedan DX9 (windows XP, 2002), så det är banne mig på tiden...

Trots detta så kommer även DX12 vara en enorm bottleneck för grafik, jämfört med om det inte fanns något abstraktionslager alls (ex hårdvaran kunde kommunicera "förbi" OS).

Visa signatur

mesme

Permalänk
Skrivet av XitArS:

DirectX11 mäktar som bäst med ca 2M draw-calls per sekund, DirectX12 kommer klara över 14M draw-calls per sekund.

Sorry, du får helt enkelt inte mig att tro att både DirectX och OpenGL har varit så illa optimerade att Microsoft på två år kunnat förbättra prestandan 700% utan att helt byta arkitektur.

Vad jag tror siffror som dina (och fantasisiffrorna jag citerade tidigare) egentligen handlar om, är teoretiska beräkningar baserade på att directx 12 kommer att vara native multitrådat, dvs processer som lämpar sig för multitrådning kan köras parallelt, och har du då 4 hyperthreadade kärnor ja då går det "upp till 700%" snabbare!
I teorin. Spel är normalt sett inte lätta att parallelisera.

Jag förväntar mig att Dx12 är några enstaka procent snabbare än Dx10/11 med existerande mjukvara. Och att syntetiska benchmarks särskilt skrivna för att dra nytta av parallelism kommer att ge skyhöga siffror som skalar linjärt med antalet kärnor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XitArS:

...
Trots detta så kommer även DX12 vara en enorm bottleneck för grafik, jämfört med om det inte fanns något abstraktionslager alls (ex hårdvaran kunde kommunicera "förbi" OS).

Det finns väl inga hinder att göra det redan idag liksom (förutom tid och pengar)? Det var ju så man byggde spel på DOS-tiden. Det är inget som helst tvång för en spelutvecklare att använda de ramverk och plattformar som finns för spelutveckling, det är bara att det är ett helvetesjobb att gå den andra vägen, än mer så om det ska bli bra, och således är det väldigt mycket enklare och billigare att använda färdiga saker som redan är optimerade och så. Det underlättar också att exempelvis grafikkortstillverkare har några få api:er att sikta på och så förstås.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Det frihandelsavtal som håller på att förhandlas fram mellan EU och USA ger USA fri tillgång till servrar på europeisk mark. Detta efter att Microsoft fick stöd av Irland för att vägra låta NSA söka igenom deras irländska hotmail-servrar. (Det innehåller också mycket hårdare copyrightregler. I gengäld vill EU få rätt att censurera nätet, framförallt Google, även när servern ligger utanför EU. Japp, EU och USA bjuder över varandra i sin iver att döda integritet och frihet på nätet. Blir ett riktigt fint avtal.)

Man bör dock veta att europeiska underrättelsetjänster redan har mycket större friheter att spionera på vad du gör på nätet än vad ens NSA har, och de delar med sig till USA. Du som privatperson saknar redan all rätt till integritet på nätet gentemot staten, du har bara skydd mot andra privatpersoners snokande, så det hela handlar egentligen om ifall USA ska kunna fritt sno affärshemligheter från europeiska företag eller inte.

Jag bor i Tyskland så jag vet. Tyska BND betalas med mina skattepengar men spionerar på privatpersoner och företag i både Tyskland och EU åt NSA. De bokstavligen tar order från NSA och tyska regeringen gör inte ett piss åt det hela. Merkel är förmodligen den största förrädaren i EU efter Cecilia Malmström och EC.

Det är ännu mer tragiskt då att folk hoppar på Win10 som är i princip NSAs beställningsjobb. Jag trodde att folk hade mer integritet men tyvärr verkar det vara bara kortsiktig egoism som de har.