RMA hjälp 290x pengar eller 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Trebsor: Det finns inga arkitektionella skillnader mellan 390(x) och 290(x). Det är samma GPU:er.

Dock är de GPU:erna som nu produceras med färre defekter.

"Manufacturing process optimizations allowing AMD to increase the engine clock by 50MHz on both 390 and 390X while maintaining the same power envelope

New high density memory devices allow the memory interface to be re-tuned for faster performance and more bandwidth

Complete re-write of the GPUs power management micro-architecture"

Okej då, att säga att det är skillnad på arkitekturen kanske är fel men jag vill verkligen inte påstå att det är exakt samma kort som de flesta slänger ur sig

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne Skriv gärna hur kortet presterar sedan och hur många grader det blir och om fläktarna är tysta på det kortet du fick när du får hem det

Permalänk
Medlem

Skulle nog påstå att 390 motsvarar ett 290X eller bättre alla gånger. En del optimeringar gjorda och dubbelt så mycket minne. Inget att bråka om då dom klockar helt ok också:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Grattis till uppgraderingen, ibland lönar det sig att stå på sig.

Själv hade jag nöjt mig med 390 utan att bråka men ser ut som att det hade varit fel val

Köpte hem ett XFX R9 390 bara för att testa lite för skojs skull och det gick mycket tystare än mitt 290 Tri-X även efter överklockning vilket gjorde att det presterade bättre än 290X. Är såklart medveten att man kan klocka ett 290X också men det finns ändå små skillnader i arkitekturen i 300-serien så de presterar likvärdigt, oavsett vad folk påstår.

Skönt att höra, tyckte mitt asus lät tillräckligt lite så vi får väl se hur tyst detta blir.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

"Manufacturing process optimizations allowing AMD to increase the engine clock by 50MHz on both 390 and 390X while maintaining the same power envelope

New high density memory devices allow the memory interface to be re-tuned for faster performance and more bandwidth

Complete re-write of the GPUs power management micro-architecture"

Okej då, att säga att det är skillnad på arkitekturen kanske är fel men jag vill verkligen inte påstå att det är exakt samma kort som de flesta slänger ur sig

Skillnaden vad jag ser det som är ju mindre än vad det är mellan 290 och 290x...

Skrivet av Bazisten:

@TheBasicOne Skriv gärna hur kortet presterar sedan och hur många grader det blir och om fläktarna är tysta på det kortet du fick när du får hem det

Ska bli, dock är jag ganska okänslig mot oljud men ska försöka lyssna under load

Skrivet av 2good4you:

Skulle nog påstå att 390 motsvarar ett 290X eller bättre alla gånger. En del optimeringar gjorda och dubbelt så mycket minne. Inget att bråka om då dom klockar helt ok också:

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=16710&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

I spel prestanda ja, eftersom 390 är högre klockat osv i jämförelse till 290x (hastigheten av minnet kanske hjälper med?)
Men jag skulle säga att om man kollar på prestandan när korten ligger i samma klock så tror jag faktiskt att det är samma kort (alltså inte någon skillnad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

I spel prestanda ja, eftersom 390 är högre klockat osv i jämförelse till 290x (hastigheten av minnet kanske hjälper med?)
Men jag skulle säga att om man kollar på prestandan när korten ligger i samma klock så tror jag faktiskt att det är samma kort (alltså inte någon skillnad)

Ja i spelprestanda, vad skulle det annars vara? Korten ligger inte på samma frekvens så det spelar heller ingen roll. Minnena på 390 korten har högre binning och ASIC på GPU hos 390-serien är också högre. Utgångsläget är på så vis bättre på hela 390 serien än 290 serien. Som sagt, var nöjd med att du får ett 390 på RMA, det är ett bättre kort på alla sätt med dubbla mängd VRAM också.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Ja i spelprestanda, vad skulle det annars vara? Korten ligger inte på samma frekvens så det spelar heller ingen roll. Minnena på 390 korten har högre binning och ASIC på GPU hos 390-serien är också högre. Utgångsläget är på så vis bättre på hela 390 serien än 290 serien. Som sagt, var nöjd med att du får ett 390 på RMA, det är ett bättre kort på alla sätt med dubbla mängd VRAM också.

Skrivet av DavidtheDoom:

Du som kund bestämmer vad du skall ha produkten till. Dina behov kanske är att utföra parallella beräkningar över många kärnor. Dessa måste även slutföras ungefär samtidigt så att du har samma prestanda i spel på 390 och ett 290X kanske inte spelar roll då det är färre stream-processorer i 390. I det fallet får du en produkt som presterar markant sämre än den du hade och således är de inte likvärdiga.

Tänkte bara lägga citatet från "@DavidtheDoom" här..

Fick nu ett 390X när ärendet gick till någon med lite högre rank i företaget så att säga.. (antar jag.)
Jag är nöjd med hur det löste sig och vad jag kunde uppfatta det på kundtjänsten så var det en "super mega" uppgradering med 4 GB mer i minne, men vad jag kan se på alla tester så gör det ingen skillnad i alla fall inte på 290x 8 GB i jämförelse med 4 Gb...
Får jag fråga vad den dubbla mängden VRAM gör för skillnad för mig som konsument i slutändan?
Kolla på Fury, FuryX dem har 4 GB i VRAM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hur mycket svalare går ett 390 än 390x tro?
290 och 290x var det väl inte alls mycket skillnad på eller är jag ute och cyklar nu?

Nah tror inte det är någon jätteskillnad. Dock verkar det som att 390x är vansinnigt törstig, om sweclockers test stämmer.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Nah tror inte det är någon jätteskillnad. Dock verkar det som att 390x är vansinnigt törstig, om sweclockers test stämmer.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10260?key=8c48c6377f6e1a4ca4985a6b8100a7b1

Kan ju vara clock hastigheterna som gör det men det känns ju nästan överdrivet att det skulle vara så stor skillnad på 390x och 290x...
Men men, det får vara där vid..

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

@TheBasicOne Skriv gärna hur kortet presterar sedan och hur många grader det blir och om fläktarna är tysta på det kortet du fick när du får hem det

Så jag har fått hem det och testat att spela med det, det är helt tyst i idle (lite självklart men ändå)
Testade att spela lite Shadow of Mordor, 100% på koret tyckte väl inte det lät jätte mycket (min egen uppfattning) sen tyckte jag nästan att det låter lite mindre än vad mitt asus kort gjorde med.
Kortet går inte över 57% (ca 2600 rpm) i fläkt användning.
77 grader C är det högsta jag fick upp i under spelets gång, kommentera gärna om det är något jag missat
Men som sagt, jag tror inte jag är rätt person att säga hur mycket det låter då jag inte stör mig så mycket, satt med ena hörluren av under hela "testet".
Jag ska göra en lätt överklockning på det med eftersom det inte alls är svårt nu på senare kort.
Tipsa gärna om vilket program ni tycker är bäst för överklocking på grafikkort.

Använde RivaTuner för att mäta allt (även MSI afterburner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Så jag har fått hem det och testat att spela med det, det är helt tyst i idle (lite självklart men ändå)
Testade att spela lite Shadow of Mordor, 100% på koret tyckte väl inte det lät jätte mycket (min egen uppfattning) sen tyckte jag nästan att det låter lite mindre än vad mitt asus kort gjorde med.
Kortet går inte över 57% (ca 2600 rpm) i fläkt användning.
77 grader C är det högsta jag fick upp i under spelets gång, kommentera gärna om det är något jag missat
Men som sagt, jag tror inte jag är rätt person att säga hur mycket det låter då jag inte stör mig så mycket, satt med ena hörluren av under hela "testet".
Jag ska göra en lätt överklockning på det med eftersom det inte alls är svårt nu på senare kort.
Tipsa gärna om vilket program ni tycker är bäst för överklocking på grafikkort.

Använde RivaTuner för att mäta allt (även MSI afterburner)

Låter bra

Hoppas du är nöjd

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Låter bra

Hoppas du är nöjd

Ja det är jag, eftersom det låter mindre än vad mitt gamla gjorde så är jag verkligen nöjd, snyggt var det med faktiskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Ja det är jag, eftersom det låter mindre än vad mitt gamla gjorde så är jag verkligen nöjd, snyggt var det med faktiskt..

Vad har du för Nätdel och hur många Watt är det på den?

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Sapphire 390x igår och måste säga att jag är extremt nöjd. Körde en firestrike och heaven och kortet gick upp till 71 grader max typ och då låg ändå fläktarna på bara 40% så det var relativt tyst. Man hör ju att det jobbar såklart men inget ljud jag störde mig på.

Extremt värt köp för 4 000 kr!

Kan även tillägga att det inte är några som helst problem att köra det och mitt klockade i5 2500k på mig 600w Corsair gs600 trots att det inte är det bästa nätagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

Fick hem mitt Sapphire 390x igår och måste säga att jag är extremt nöjd. Körde en firestrike och heaven och kortet gick upp till 71 grader max typ och då låg ändå fläktarna på bara 40% så det var relativt tyst. Man hör ju att det jobbar såklart men inget ljud jag störde mig på.

Extremt värt köp för 4 000 kr!

Kan även tillägga att det inte är några som helst problem att köra det och mitt klockade i5 2500k på mig 600w Corsair gs600 trots att det inte är det bästa nätagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska se om jag köper det oxå. Men då får jag tejpa fast min SSD på Baksidan av moderkortsplåten och ta bort ena hårddiskburen för att det ska få plats på längden. Då den buren som är kvar rymmer bara 3 Hårddiskar och jag har 4st totalt

Permalänk
Medlem

@Bazisten:

Ah jag hade samma problem x) Som tur är jag har bara en HDD och en SSD, HDDn smällde jag in under CD läsaren med en 5.25 till 3.5 adapter. (Var tvungen att ta bort hela buren på mitt FD R3).

SSDn ligger bara i botten på chassit (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

@Bazisten:

Ah jag hade samma problem x) Som tur är jag har bara en HDD och en SSD, HDDn smällde jag in under CD läsaren med en 5.25 till 3.5 adapter. (Var tvungen att ta bort hela buren på mitt FD R3).

SSDn ligger bara i botten på chassit (Y)

Ibland får man ta till olika lösningar

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Vad har du för Nätdel och hur många Watt är det på den?

Det är faktiskt ett XFX med, ett PRO 650W så jag borde ju klara mig, ska byta det snart faktiskt när det finns pengar till det

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Tänkte bara lägga citatet från "@DavidtheDoom" här..

Fick nu ett 390X när ärendet gick till någon med lite högre rank i företaget så att säga.. (antar jag.)
Jag är nöjd med hur det löste sig och vad jag kunde uppfatta det på kundtjänsten så var det en "super mega" uppgradering med 4 GB mer i minne, men vad jag kan se på alla tester så gör det ingen skillnad i alla fall inte på 290x 8 GB i jämförelse med 4 Gb...
Får jag fråga vad den dubbla mängden VRAM gör för skillnad för mig som konsument i slutändan?
Kolla på Fury, FuryX dem har 4 GB i VRAM...

Du kommer slippa stuttering tex som dem flesta här inte verkar ta upp. Har hört folk som har 970 redan upplever stuttering på vissa spel pga alla textures som måste laddas upp, ditt kort med 8gb kommer hålla mycket längre.

Permalänk
Skrivet av harmonica22:

Du kommer slippa stuttering tex som dem flesta här inte verkar ta upp. Har hört folk som har 970 redan upplever stuttering på vissa spel pga alla textures som måste laddas upp, ditt kort med 8gb kommer hålla mycket längre.

Hade ett 970 först, å satan vilken skillnad det var mellan ett 970 och 290x fast fpsen var ungefär den samma så flöt det bättre på mitt 290x!
Jag hade dock klarat mig på 4 gigabyte i minne men sen i CF (om man skaffar det) är det nog ganska skönt med dem här sista 4 gigen..