Permalänk

Inkörsprogram för grabben?!?

Grabben vill inget hellre än att jobba med spel/utväckling.
Vad skulle vara den "enklaste" inkörsporten till detta?

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Tror Unity 3D är en av de enklaste och helt gratis. Men Unreal 4 kan man ju också pilla i gratis tills man vill släppa sitt spel.

Värt att nämna är att Unreal kräver en bra dator för att köras på.

Permalänk
Medlem

Unity är väldigt lätt med färdiga scripts och lite assets osv. Drag and drop i princip.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Kan han inte börja med något sånt här; http://www.sploder.com/free-game-creator.php ?

Verkar ju lagom att börja med

Permalänk

Nu vet jag ju inte åldern på grabben och har inte testat scratch men har hört gott om det! Värt att kolla in: https://scratch.mit.edu/

Permalänk

Han blir 15 i år, och även om både
unity och unreal ser "kul" ut, så kanske
något mer "basic" skulle va lämpligt...
Något där man lär sig vad script är,
vad det gör, hur man skriver osv..

EDIT: Han har samma system som i min sig fast
med ett R9270X i stället.

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Han blir 15 i år, och även om både
unity och unreal ser "kul" ut, så kanske
något mer "basic" skulle va lämpligt...
Något där man lär sig vad script är,
vad det gör, hur man skriver osv..

Då rekomenderar jag han att han först av allt lusläser igenom t.ex wikipediasidan för "objektorienterad programmering" till en början så han bekantar sig med det konceptet. Det finns även Funktionell och imperativ programmering men dom flesta börjar med objektorienterad.

Sedan så får han helt enkelt bestämma sig för ett språk att göra sina små projekt i, det är inte ovanlgit att folk kör med java men har han en motivering till att ta ett annat språk så får han köra med det istället, no problem

Det är viktigt att notera att för att han skall bli en bra programmerare så skall han inte ha inställningen att han "ska lära sig programmera java", utan en bättre approach är att han "skall lära sig objektorienterad programmering". Då spelar valet av språk mycket mindre roll i framtiden om han har behov av att göra ett visst projekt i ett annat språk. Rätt språk för rätt program. Rätt verktyg för rätt uppgift. Man skruvar inte i en skruv med en hammare.

Hör av dig om det var något mer du undrar över.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Vi har snackat lite om det nu och han ska ta
hem Unity och testa lite. Fanns visst en
"pro" variant för 75$/mån....
Men han klarar sig nog ett tag med gratis
varianten.

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andersson.M:

Vi har snackat lite om det nu och han ska ta
hem Unity och testa lite. Fanns visst en
"pro" variant för 75$/mån....
Men han klarar sig nog ett tag med gratis
varianten.

Ge honom en IDE för C eller C++ och se till att han lär sig programmera. Det vill säga konsten att instruera en dator att utföra operationer på data. Svårare än så är det inte.

Sedan är den största skillnaden språken emellan rent semantisk, en dator är en dator är en dator är en turingmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Grabben vill inget hellre än att jobba med spel/utväckling.
Vad skulle vara den "enklaste" inkörsporten till detta?

Jag tror såhär: Är man inte tillräckligt intresserad så man söker upp informationen själv(finns ju guider överallt om hur man går tillväga för att komma igång), då tror jag inte spelutveckling är något för den personen.

Det är en extrem konkurreras inom spelutvecklings branschen.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att sätta upp ett mål istället för att bara bestämma sig för att "lära sig språket". Sysslar för närvarande med Java för att jag vill lära mig göra android appar. Använt mig mycket av Lynda.com, tycker det funkar fint för mig.

Permalänk
Medlem

Köp Garry's Mod till honom, en bra start till programmering. Ett spel där man kan göra sina egna mods för att få olika serverar. Man använder sig utav Lua. En sida med tusentals programmerare som även jobbar är aktiva i det spelet: www.facepunch.com de hjälper hjärna. Om han blir duktig så kan han börja sig karriär genom att sälja sina mods här www.scriptfodder.com

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk

Minecraft, Roblox och Garrys Mod är redan tråkiga...
Nja, minecraft kör han än i viss utsträckning.
Han sitter och tittar på tutorials i UNITY nu, och verkar
gilla det...

CIT"Jag tror såhär: Är man inte tillräckligt intresserad så man söker upp informationen själv(finns ju guider överallt om hur man går tillväga för att komma igång), då tror jag inte spelutveckling är något för den personen.

Det är en extrem konkurreras inom spelutvecklings branschen."/CIT

Det är därför jag pushar på lite, och att VETA vad man ska söka på och göra
för att klara nått når man är 14 finns inte...

Jag ville inget hellre än att bli astronaut när jag var i hans ålder...

"Nej nej lilla gubben det är inget för dig"... LOL

Man kan ALLT bara man ger sig fan på det och ligger i...
Med lite vind i ryggen, (hjälp) så kommer man långt.

@leyer32 ska tipsa om detta...

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Minecraft, Roblox och Garrys Mod är redan tråkiga...
Nja, minecraft kör han än i viss utsträckning.
Han sitter och tittar på tutorials i UNITY nu, och verkar
gilla det...

CIT"Jag tror såhär: Är man inte tillräckligt intresserad så man söker upp informationen själv(finns ju guider överallt om hur man går tillväga för att komma igång), då tror jag inte spelutveckling är något för den personen.

Det är en extrem konkurreras inom spelutvecklings branschen."/CIT

Det är därför jag pushar på lite, och att VETA vad man ska söka på och göra
för att klara nått når man är 14 finns inte...

Jag ville inget hellre än att bli astronaut när jag var i hans ålder...

"Nej nej lilla gubben det är inget för dig"... LOL

Man kan ALLT bara man ger sig fan på det och ligger i...
Med lite vind i ryggen, (hjälp) så kommer man långt.

@leyer32 ska tipsa om detta...

Helt rätt spår, Java, C++/C#, grunder i Python(ger kunskap till andra språk) och Python har PyGame man kan börja leka med och sedan som tidigare nämnt Unity eller Unreal som kan va roligast.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Varför har ingen nämnt GameMaker? Där kan du göra 2d-spel utan att behöva programmera, och när behovet dyker upp finns ett mycket kapabelt skriptspråk. Jag tror GM är mycket enklare än Unity och annat jox om killen inte börjat programmera ännu.

Men som sagt, intresset måste finnas, oavsett teknologi. Dock kommer man snabbt igång med GM vilket kan skapa ett intresse när man ser resultat.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

När jag var mellan 8-12 tyckte jag att Scratch var det bästa iaf. Nu kanske han är lite för gammal för att uppskatta det simpla "block" interfacet men jag gillade det då det var väldigt simpelt. Tråkiga begränsningar är bland annat att spelen bara går att göra i 2D, samt i extremt låg upplösning. Men för att bara testa runt i fungerar det väldigt bra. Ett tips om Unity eller liknande känns för svåra eller om du har yngre bekanta som blir intresserade av samma sak.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Hej

Nu vet jag inget om programmering men det finns kurser kväll/sommar. det kanske hjälper honom att komma igång

http://programming4kids.se/programmeringskurser-for-barn-ungd...

https://www.iis.se/lar-dig-mer/barn-och-ungdomar/

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700