Permalänk
Medlem

Överklocka i5 750

Hej!
Skulle vilja överklocka min cpu till 3,8 - 4ghz
Men är osäker om Nätagget klarar av det, behöver jag ett starkare?

Datorn:
Cpu - i5 750
Gpu - gtx 580
Psu - corsair cx 600
Minne - 8gb 1600mhz
Övrigt - 1TB hd och en dvd brännare

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hehe nä det är lugnt. CX-serien är en lite billigare modell i Corsairs utbud men att överklocka en gammal i5'a ska det klara av

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag har samma cpu och psu. Spelar moderkort roll? Jag har ett mAtx moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem

Inga problem med det nätagget, min förra dator så överklockade jag min i5 750 till 3,9Ghz och ett radeon 5850 med 25Mhz upp. och jag hade ett 550W agg och systemet drog inte mer än 310W. Så det är bara att köra på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meaow:

Hej!
Skulle vilja överklocka min cpu till 3,8 - 4ghz
Men är osäker om Nätagget klarar av det, behöver jag ett starkare?

Datorn:
Cpu - i5 750
Gpu - gtx 580
Psu - corsair cx 600
Minne - 8gb 1600mhz
Övrigt - 1TB hd och en dvd brännare

Det ska funka bra.Min son har 2 datorer eftersom jag och hans mamma är separerade.
Så han har en I5-760K (Oklockad) Som han tycker börjar kännas slö.(Så nu ska det väckas liv i prollen.:)
Och en AMD-FX8350 hos andra föräldern.Min son får alla mina gamla datorer.;)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hehe nä det är lugnt. CX-serien är en lite billigare modell i Corsairs utbud men att överklocka en gammal i5'a ska det klara av

Skrivet av bamse82:

Inga problem med det nätagget, min förra dator så överklockade jag min i5 750 till 3,9Ghz och ett radeon 5850 med 25Mhz upp. och jag hade ett 550W agg och systemet drog inte mer än 310W. Så det är bara att köra på.

Skrivet av Mange43:

Det ska funka bra.Min son har 2 datorer eftersom jag och hans mamma är separerade.
Så han har en I5-760K (Oklockad) Som han tycker börjar kännas slö.(Så nu ska det väckas liv i prollen.:)
Och en AMD-FX8350 hos andra föräldern.Min son får alla mina gamla datorer.;)

Ok tack för eran hjälp
Tänkte bara kolla så jag inte överbelastar eller något
Finns det något sätt att se hur många watt min dator drar från nätagget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meaow:

Ok tack för eran hjälp
Tänkte bara kolla så jag inte överbelastar eller något
Finns det något sätt att se hur många watt min dator drar från nätagget?

http://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/36-4444

Med en sån här mojäng ser du lätt hur mycketr ström din dator behöver.
Har en själv funkar klockrent.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips är att följa överklockningsguiden från denna sida.

http://www.masterslair.com/how-to-overclock-intel-core-i7-i5-...

Just nu kör jag min i5 760 i 4.2ghz. (22x191)
Detta med ett Corsair TX750W, men jag skulle gissa att ditt nätagg klarar av en överklockning galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coltrasten:

Ett tips är att följa överklockningsguiden från denna sida.

http://www.masterslair.com/how-to-overclock-intel-core-i7-i5-...

Just nu kör jag min i5 760 i 4.2ghz. (22x191)
Detta med ett Corsair TX750W, men jag skulle gissa att ditt nätagg klarar av en överklockning galant.

Kan du bidra med lite mer volt specs på det?
ja håller på själv med min 760 men siktar på 4.0 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Kan du bidra med lite mer volt specs på det?
ja håller på själv med min 760 men siktar på 4.0 Ghz

Volt är svårt då alla CPUer är olika. Jag körde dock min 750 i 4GHz med 1.42Vcore men sen är det olika från CPU till CPU, så jag skulle rekommendera att du testar. börja kanske med 1.45Vcore om du har en bra kylare och funkar det så kan du dra ner lite på volten tills det är stabilt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@BM-Mods: För hög spänning ger samma problem som för låg, att de logiska värden CPU:n skall ta för 0:or inte går att urskilja ordentligt.

Jag rekommenderar att man gör det ordentligt och överklockar i rätt riktning. Ökar frekvens och sedan spänning vid instabilitet.
Detta tillvägagångssätt gör även att man kan urskilja om det är något annat som sätter stopp. PLL eller Bus t ex. Kanske tom IMC:n behöver en lite bump.

Finns ingen ordentlig "Quick and dirty" OC om man ska göra något annat än en snabb bench.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@BM-Mods: För hög spänning ger samma problem som för låg, att de logiska värden CPU:n skall ta för 0:or inte går att urskilja ordentligt.

Jag rekommenderar att man gör det ordentligt och överklockar i rätt riktning. Ökar frekvens och sedan spänning vid instabilitet.
Detta tillvägagångssätt gör även att man kan urskilja om det är något annat som sätter stopp. PLL eller Bus t ex. Kanske tom IMC:n behöver en lite bump.

Finns ingen ordentlig "Quick and dirty" OC om man ska göra något annat än en snabb bench.

Vist ska man göra det ordentligt men om man vill kunna hitta en stabil OC snabbt utan att köra igenom hela registret så funkar det. så gjorde jag på min 750 när den köptes och den rullar på än idag med samma och den köptes precis när dom lanserades.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BM-Mods:

Vist ska man göra det ordentligt men om man vill kunna hitta en stabil OC snabbt utan att köra igenom hela registret så funkar det. så gjorde jag på min 750 när den köptes och den rullar på än idag med samma och den köptes precis när dom lanserades.

Sa aldrig att det inte gick.

Men det är en metod som lätt lider till onödigt mycket arbete.
När det kommer till modeller med stängd multipel är det lämpligast att leta max bus först och sedan matcha därefter.

För en grön är det än viktigare att upplysa om en simpel och lämplig metodik. Det är inte alltid lätt att hitta vad det är som krånglar om man börjar snurra på femton rattar samtidigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Volt är svårt då alla CPUer är olika. Jag körde dock min 750 i 4GHz med 1.42Vcore men sen är det olika från CPU till CPU, så jag skulle rekommendera att du testar. börja kanske med 1.45Vcore om du har en bra kylare och funkar det så kan du dra ner lite på volten tills det är stabilt.

Okej, Men behöver jag höja någon mer Volt än Vcore? Eftersom jag inte kan höja multipelen mer än 21 får jag ju överklocka med BLCK och det messar ju med mina minnen också vilket jag tycker är ett extra orosmoment då jag gärna vill behålla dem på 1600 Mhz (har klockat ner dem till 1333 innan jag började så de inte ska bli allt för höga nu)... Men går det att låsa upp multipelen något mer?

Jag har läst att VTT volten borde ändras just när man räknar ut max BLCK, följer denna Guiden och i den finns en Sub-guide som är ett steg bara för att veta max blck innan man börjar.
Hur som helst något som verkligen behöver ändras? hade varit skönt att bara behöva tänka på Vcore.
Sen borde jag övercklocka med XMP för att göra det lättare för mig och inte behöva tänka på minnestimings o så va?

Permalänk
Hedersmedlem

Denna tråd gav mig mycket information och tips om vad man skulle höja och när.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coltrasten:

Ett tips är att följa överklockningsguiden från denna sida.

http://www.masterslair.com/how-to-overclock-intel-core-i7-i5-...

Just nu kör jag min i5 760 i 4.2ghz. (22x191)
Detta med ett Corsair TX750W, men jag skulle gissa att ditt nätagg klarar av en överklockning galant.

Tack den sidan verkar jättebra och detaljerad

Skrivet av Firsov:

Kan du bidra med lite mer volt specs på det?
ja håller på själv med min 760 men siktar på 4.0 Ghz

Skrivet av BM-Mods:

Volt är svårt då alla CPUer är olika. Jag körde dock min 750 i 4GHz med 1.42Vcore men sen är det olika från CPU till CPU, så jag skulle rekommendera att du testar. börja kanske med 1.45Vcore om du har en bra kylare och funkar det så kan du dra ner lite på volten tills det är stabilt.

Skrivet av DavidtheDoom:

@BM-Mods: För hög spänning ger samma problem som för låg, att de logiska värden CPU:n skall ta för 0:or inte går att urskilja ordentligt.

Jag rekommenderar att man gör det ordentligt och överklockar i rätt riktning. Ökar frekvens och sedan spänning vid instabilitet.
Detta tillvägagångssätt gör även att man kan urskilja om det är något annat som sätter stopp. PLL eller Bus t ex. Kanske tom IMC:n behöver en lite bump.

Finns ingen ordentlig "Quick and dirty" OC om man ska göra något annat än en snabb bench.

Tack så jättemycket för era tips och råd, ber om ursäkt för det sena svaret inte mått så bra på senaste tiden så överklockning var inte i tankarna :/