Intel Core i7-6700K "Skylake" når 5,2 GHz med luftkylning

Permalänk
Medlem

Hm, SuperPi belastar alltså bara en kärna.
Då är det dags för HyperPi som använder flera.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

75% lär vara rätt ovanligt, men glöm aldrig Celeron 300A, enligt inofficiella siffror som flöt runt på nätet fixade >95% av alla exemplar 50% överklockning. Min 300A gick på 450MHz i ca 2 år, det med medföljande CPU-kylare och standardspänning för vcore

Celeron 266 MHz utan cache klockade snäppet bättre procentuellt, min gick stabilt i 450mhz.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Heh... tekniskt sett är det ju "luft kylning"...
Flytande luft, men ändå

Permalänk
Medlem

Bootat min 3570k i 5.2 med, Gick dock inge vidare men fick en printscreen, det är ju det som räknas 4.8 har den gått stabilt på sedan jag köpte den dock, inte så illa pinkat med kass IHS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Celeron 266 MHz utan cache klockade snäppet bättre procentuellt, min gick stabilt i 450mhz.

Duron 600MHz klockade rätt hyffsat med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hade varit mer intresserad av Broadwell helt ärligt om jag suttit i uppgraderingstankar och inte köpt det X99 system jag sitter på nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Dom tror vi har glömt bort det där...
Haha min i7 2600k klockar fortfarande upp i över 5Ghz utan problem än idag, med luftkylning

trevligt det sandy bridge ftw !!!!!! mer parten av alla mina 2600K jag haft gjorde runt 5,3-5,5ghz på luft

jag har en 2600K nu liggnas som jag köpte för nån vecka sen blir kul o testa den.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ArKAN:

Celeron 266 MHz utan cache klockade snäppet bättre procentuellt, min gick stabilt i 450mhz.

300A var designad för 66MHz front-side buss, det enda man behövde göra var att köpa ett bra moderkort med "BX-chipset" som officiellt hade stöd för 100MHz buss. Lyckades 50% överklockningen var det bara CPUn som var överklockad, allt annat gick på sin officiella frekvens. Många andra buss-frekvenser resulterade i att PCI/AGP och komponenter på moderkortet också överklockades, något som ökade antal potentiella felkällor rätt rejält.

PII 450MHz var toppmodellen vid lansering av 300A, en överklockad 300A var ofta (marginellt) snabbare än PII450 då den senare i.o.f.s hade 256kB L2-cache medan 300A hade 128kB L2, dock gick L2 för 300A på samma frekvens som kärnan medan PII körde sin L2 på halva frekvensen.

Den Celeron som saknade L2-cache var långsammare än en lika klockad PII (framförallt i spel), dock var de som du säger än mer överklockningsbara då L2-cache inte var en potentiell felkälla.

Och då pris ofta kommer upp i dessa sammanhang, 1998 när Celeron 300A lanserades fick man hosta upp med $180 för vad på alla sätt var en budget-CPU. Dollarn låg 1998 på runt 8kr, har för mig att 300A kostade runt 2000kr inkl moms här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Helt sjuk vilka slackers, fan det står ju still.

Det var bättre förr, har fö en...
SLACR G0

Det borde varit uppe i 10 GHz vid det här laget.

Det verkar som feta konton, dålig konkurrens och brist på att fantasi för att pressa processesorerna till någorlunda oc men de har kört samma spår under hela millenniet till vägens ändstation, ca 5 Ghz.

Permalänk
Medlem

Min 2600K har gått i 5GHz dygnet runt sen lansering och är alltid belastad tungt, helt felfritt utan blåskärm eller krasch, upptiden är på hundratals dagar i sträck innan den startas om manuellt på grund av hårddisk byten eller div ingrepp. Så den fungerar toppen som arbetshäst

Hade gärna sett lite högre siffror i framtiden, även om den är x% effektivare vid samma klock så är det inte mycket skillnad på så många år till att rättfärdiga att byta ut den trogna sandbryggan som står och jobbar i ett skåp ännu :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Säger som sagt inte så mkt då det oftast är hanplockade ex, troligtvis ser vi inte så mkt skillnad mot nuvarande men man kan ju alltid hoppas

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Detta pr trick såg vi vid lansering av Hasswel också.
När dom väl kom ut var det mycket snack och liten verkstad.
Verkstaden var inte mycket större när refresh modellerna kom heller.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

skylake i 5200mhz inte illa endå slår garanterat en 4790K i 4,7-5,0ghz i vilket fall. sedan gäller det ha tur med bra batch * dom tidigare batchen brukar klocka bättre än dom senare. tänk vad kväve kan göra på skylake damage

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
99:e percentilen

Det är lätt att skratta åt nu, men detta var vid millennieskiftet, när alla var vana vid att klockfrekvenserna ökade väldigt mycket varje år. Klockfrekvensen var vid den tiden också en säkrare prestandaindikator än den är nu. Nu för tiden vet alla som kan något om datorer att "en processor på 4 GHz" inte betyder någonting alls.

Det är dock häftigt att se hur vissa på ett läskigt korrekt sätt satte huvudet mitt på spiken med över tio års framförhållning:

Skrivet av TropicalPunch:

New paradigms… (2:59pm EST Wed Jul 26 2000)
What I'd like to know is if, by 2011, it will be necessary to have expansion cards (i.e. graphics cards, sound cards, or whatever) at all. The future computer I envision (and maybe it's just a coolaid trip) would be a box, with ports, that could be configured to do any number of functions, with the functionality added just-in-time… I'd like to see systems where _all_ resources could be dedicated to a specific task if the user so desired. The current model of dedicated components isn't terribly efficient.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

låter lite som Devils Canyon, detta lär definitivt vara ett sk. "Golden sample".

Att merparten av dessa CPUer plockar 5GHz är högst otroligt och jag tror det först när jag ser det.

Jag kom genast att tänka på när g3258 lätt skulle göra 5Ghz på luft.
Fast...sluten vattenkylare som man matade med LN2 men wtf...inte så noga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Jag kom genast att tänka på när g3258 lätt skulle göra 5Ghz på luft.
Fast...sluten vattenkylare som man matade med LN2 men wtf...inte så noga...

Nä, en CPU med luftkylare som man häller ln2 genom är ju fortfarande luftkuld eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Nä, en CPU med luftkylare som man häller ln2 genom är ju fortfarande luftkuld eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha exakt

Permalänk
Avstängd

kanske är dags att uppgradera då

hur mycket snabbare är Skylake i samma hastighet som en i7 2600K som körs i 4.6Ghz?
finns det några jämförelser ?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

låter lite som Devils Canyon, detta lär definitivt vara ett sk. "Golden sample".

Att merparten av dessa CPUer plockar 5GHz är högst otroligt och jag tror det först när jag ser det.

^^ This ^^

Exakt samma snack från Intel igen.
Mängden DevilsCanyon som når 5GHz på luft lär vara försvinnande liten.

Permalänk
Medlem

Haha tänkte precis på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare skrivit att jag tror inte Skylake lär klocka bra, håller fast vid detta tills motsatsen är bevisad

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Det borde varit uppe i 10 GHz vid det här laget.

Det verkar som feta konton, dålig konkurrens och brist på att fantasi för att pressa processesorerna till någorlunda oc men de har kört samma spår under hela millenniet till vägens ändstation, ca 5 Ghz.

Det går inte att tillverka CPU:er som går i 10 GHz. Anledningen till detta har vi tagit upp i ganska många trådar hittills. På 80- och 90-talet fick man nära på perfekt Dennard-scaling (alltså ökad potentiell klockfrekvens som följd av varje shrink), men p.g.a. allt mer dominerande läckströmmar som orsakar högre effektutveckling går detta inte längre.

Det beror inte på att Intel har "dålig fantasi" eller lägger för lite pengar på R&D. TSMC (20 mdr dollar/år i omsättning...), Samsung, Global Foundries och IBM är heller inga småföretag. Inte heller de klarar av att skala upp klockfrekvensen.

Moore's lag ser ut att ge en exponentiell prestandaökning i början. I realiteten är det en S-kurva (åtminstone på lång sikt).

Permalänk

Kul för dom med intresse, men jag är faktiskt nöjd med 4.4Ghz i maximalt turboläge på min 4790k. Tycker den klarar av alla vardagssysslor galant, sen blir det inte så varmt och så är det tyst också

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Inaktiv

@Alling:

Internet skulle ju dessutom bara vara en 'fluga' och passera ganska snabbt. Snacka om miss i det uttrycket.

Permalänk

ingen som jämförde resultaten???

6.14..... haswell 6.20 vid 5ghz....
6sek! it rooooks!

Permalänk
Medlem

alla bra saker kommer parvis.. *quallcom memo...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svensktiger:

^^ This ^^

Exakt samma snack från Intel igen.
Mängden DevilsCanyon som når 5GHz på luft lär vara försvinnande liten.

Var hittar du referensen att Intel hävdat att Devil's Canyon skulle klara 5GHz? Enligt ARK ser det ut som i7 4790k ska fixa 4.4GHz och det tror jag den gör.

Skrivet av Dual-Tjur:

ingen som jämförde resultaten???

6.14..... haswell 6.20 vid 5ghz....
6sek! it rooooks!

Det börjar bli väldigt ont om saker som det är vettigt att lägga transistorer på, tittar man på Broadwell finns det ändå några förbättringar

  • latensen för multiplikation är minskad från 5 cykler till 3 cykler. Notera att kapaciteten är fortfarande densamma, lägre latens betyder främst att man i praktiken når något närmare teoretiskt max. Här ligger nog förklaringen i den minimala förbättring man ändå ser i Super PI som använder x87-instruktioner i stället för mer "moderna" (introducerades med SSE2 i P4) instruktioner)

  • både latens och kapacitet ökades något för flyttalsdivision, en av de dyrare instruktionerna som finns

  • moderna OS jobbar med något som kallas "virtuella adresser", dessa är bl.a. förklaringen till att olika program är isolerade från varandra och att det är möjligt att "swappa" minne. Virtuella adresser måste översättas till "fysiska" adresser (rad/kolumn i RAM-modulerna) innan CPUn kan läsa/skriva minnet. Detta är en extremt prestandakritisk process och finns därför en cache för detta som kallas TLB (translation lookaside buffer).

    Broadwell fick 50% större L2 TLB. En miss i TLB kräver att man går igenom en rad tabeller, page tables, Broadwell är första x86-CPUn som kan göra två parallella "page-tabel-walks". Detta är nog nära helt irrelevant för skrivbordet, spel och andra applikationer på skrivbordet använder helt enkelt inte minne på ett sådant sätt att TLB blir en flaskhals. Kan däremot vara värdefullt för servers, framförallt ihop med hyperthreading där det nu varje tråd kan snabbare få en TLB-miss hanterad.

  • något som har förbättrats rätt mycket mellan varje generation är latens för att hoppa in/ut virtualiserat kontext. Är ju helt irrelevant för Super Pi, spel och liknande men betyder att hastigheten för ett virtualiserat OS allt mer närmar sig hastigheten man får om man kör direkt på maskinen

Det man förbättrar nu tar trots allt rätt mycket transistorer i anspråk, ändå är det bara inom relativt smala nischer man märker någon skillnad. Att man ändå väljer att lägga resurserna där är för att de är en av de få ställen man överhuvudtaget kan förbättra prestanda!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det börjar bli väldigt ont om saker som det är vettigt att lägga transistorer på, tittar man på Broadwell finns det ändå några förbättringar

  • latensen för multiplikation är minskad från 5 cykler till 3 cykler. Notera att kapaciteten är fortfarande densamma, lägre latens betyder främst att man i praktiken når något närmare teoretiskt max. Här ligger nog förklaringen i den minimala förbättring man ändå ser i Super PI som använder x87-instruktioner i stället för mer "moderna" (introducerades med SSE2 i P4) instruktioner)

  • både latens och kapacitet ökades något för flyttalsdivision, en av de dyrare instruktionerna som finns

  • moderna OS jobbar med något som kallas "virtuella adresser", dessa är bl.a. förklaringen till att olika program är isolerade från varandra och att det är möjligt att "swappa" minne. Virtuella adresser måste översättas till "fysiska" adresser (rad/kolumn i RAM-modulerna) innan CPUn kan läsa/skriva minnet. Detta är en extremt prestandakritisk process och finns därför en cache för detta som kallas TLB (translation lookaside buffer).

    Broadwell fick 50% större L2 TLB. En miss i TLB kräver att man går igenom en rad tabeller, page tables, Broadwell är första x86-CPUn som kan göra två parallella "page-tabel-walks". Detta är nog nära helt irrelevant för skrivbordet, spel och andra applikationer på skrivbordet använder helt enkelt inte minne på ett sådant sätt att TLB blir en flaskhals. Kan däremot vara värdefullt för servers, framförallt ihop med hyperthreading där det nu varje tråd kan snabbare få en TLB-miss hanterad.

  • något som har förbättrats rätt mycket mellan varje generation är latens för att hoppa in/ut virtualiserat kontext. Är ju helt irrelevant för Super Pi, spel och liknande men betyder att hastigheten för ett virtualiserat OS allt mer närmar sig hastigheten man får om man kör direkt på maskinen

Det man förbättrar nu tar trots allt rätt mycket transistorer i anspråk, ändå är det bara inom relativt smala nischer man märker någon skillnad. Att man ändå väljer att lägga resurserna där är för att de är en av de få ställen man överhuvudtaget kan förbättra prestanda!

Har läst detta två gånger nu, och det enda jag ser är en hasswell där de kromat fälgarna, polerat chassit mer och bytt antennen till radion till en infällbar...
Eller översatt: Smått skit som inte spelar roll, alls för hur fort en bil går men än kanske luftmotståndet på antennen...

Vad många här säger (tolkar jag det som iaf) är att det nu är kört. Där är inte mer kraft. Inget mer att hämta, inga 6Ghz, inga fler optimeringar, inga fler något.
Utvecklingen är stagnerad, totalt.
Men hade AMD haft samma prestanda kan du ge dig fan på att priset hade gått ner...

Sen förstår jag att Intel mfl inte kan göra något. Fysiken sätter emot. Och visst, vi kan få 20 kärniga saker istället, men det hjälper inte desktop/spel osv. Så därför sitter folk med sina 2600k och sitter bra där. Finns absolut ingen anledning att uppgradera från en Haswell längre om du inte ska ha en ny funktion i ett moderkort, vilket är bara sorgset att vi sitter i denna sits.

Permalänk
Medlem

En aning missnöjd med det resultat, men dock har jag börjat märka svårigheterna vid tillverkningen av så små kretsar och Murphys lag att allt det du vinner i mindre tillverkningsteknik när det kommer till strömförbrukning, effektivitet, temperaturer osv tar ut sig ganska jämt med den ökade svårighetsgraden vid tillverkningen att vi lär knappast se några stora kliv i högre överklockningspotential vid kommande lanseringar tills dett att man kommer med drastiska förändringar vad det gäller av hur processornerna tillverkas och är uppbyggd.

Så jag antar för medelsvennsson i en mera vettig 24/7 stabilitet på kanske runt 1.2~1.23v lr så max så kanske Skylake maxar typ 4.6~4.8GHz på sin höjd eller nånstans där mellan Sandy (4.8~5.0GHz) och Haswell (4.2~4.4GHz) på luft i medel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@Modellören:

Betydligt långsammare än typ 4790k? Nej det är den inte, har man en 2600 k som går i 5 ghz så finns de inte mycket prestandamässigt som säger att man ska köpa en ny i7:a med 4 kärnor/8 trådar..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2