Fel på nas Netgear - kommer inte in på enheten

Permalänk
Medlem

Fel på nas Netgear - kommer inte in på enheten

Jag har Netgear ReadyNAS Ultra 4. Den har fungerat bra tills nu. Jag kommer inte åt enheten och har plötsligt fått ett nytt ipnr 192.168.168.168. Jag kommer inte åt enheten med 192.168.168.168/admin som är inkopplad till datorn.

Har fabriksåterställt enheten och har även provat med det ipnummer som är nätverkskortet till nas är ansluten till, men det fungerar inte heller.

Man kan ju inte ändra till statisk ip när man inte kommer in i enheten.
Kan man göra något åt felet är den enda lösningen att köpa en ny nas?.

Permalänk

om du kopplar in den till en router så bör du i routerns web interface kunna se vad den får för ip adress

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

Sitter du på samma subnät som NAS:en?
DVS har du IP 192.168.168.X?

Om inte, sätt statisk IP till 192.168.168.X på din PC, anslut till NAS:en, sätt statisk IP inom den range du hade innan du ändrade till statisk (192.168.X.X med största sannolikhet).

Gå tillbaka till dynamisk adress på PCn och kör gärnet

Vad jag förstår så ska dock NASen gå på DHCP per default men det kanske inte funkar som det ska. Säkerställ att NAS:en kommer åt din DHCP, med största sannolikhet din router

Permalänk
Medlem

@knatteanka:

Detta var mycket konstigt.

Jag kopplade in nas till routern och då fungerade det och fick ipnr: 192.168.1.19, men när jag efter att stängt av nas och startat upp igen så får återigen 192.168.168.168.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bfred:

@knatteanka:

Detta var mycket konstigt.

Jag kopplade in nas till routern och då fungerade det och fick ipnr: 192.168.1.19, men när jag efter att stängt av nas och startat upp igen så får återigen 192.168.168.168.

Verkar ju som att DHCP fungerar lite svajigt. Sätt statisk IP så borde du inte ha några problem framöver