AMD Radeon R9 Fury X gör över 1 200 MHz med förhöjd spänning

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Videoapan:

En liten detalj som gör detta ännu mer intressant, om det stämmer, är att detta test är väldigt lågupplöst för Fury, det vill säga ännu bättre jämfört med konkurrenterna i högre upplösning.

Ska bli skoj att se var detta stannar, fake eller succé.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det jag som är purjo nu eller? Var ser du vilken upplösning han körde i?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nu pratar jag om nuvarande produkter, AMD lanserade Fury-serien med just orden "overclockers dream" och så klockar dom knappt alls. Har inte upplevt liknande med Nvidia, därför har min uppfattning av AMD fått sig en rejäl törn.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte samma när jag köpte ett 970 kort... hela 4GB minne, och komplett som 980... mina drömmar blev krossade också, så jag returnerade det. Det som retar mig är att det fortfarande säljs som 4GB kort. Då kan Fury X också fortfarande kallas "overclockers dream".

Poängen: Både Nvidia och AMD snackar skit... du måste läsa mer än lita på deras reklam.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tänkte samma när jag köpte ett 970 kort... hela 4GB minne, och komplett som 980... mina drömmar blev krossade också, så jag returnerade det. Det som retar mig är att det fortfarande säljs som 4GB kort. Då kan Fury X också fortfarande kallas "overclockers dream".

Poängen: Både Nvidia och AMD snackar skit... du måste läsa mer än lita på deras reklam.

Det är inte rätt att stor företag ska kunna ljuga och lura oss konsumenter så extremt mycket som dom har börjat göra , visst det har alltid funnits lögner till en viss gräns men att sälja grafikkort med mindre minne än vad som utlovats är som att tillex Volvo skulle sälja en bil med 300hk fast den egentligen ligger på 200hk det skulle aldrig hända i bilvärlden men i datorvärlden så verkar det som att allt är tillåtet

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Skrivet av DominatorPC:

Det är inte rätt att stor företag ska kunna ljuga och lura oss konsumenter så extremt mycket som dom har börjat göra , visst det har alltid funnits lögner till en viss gräns men att sälja grafikkort med mindre minne än vad som utlovats är som att tillex Volvo skulle sälja en bil med 300hk fast den egentligen ligger på 200hk det skulle aldrig hända i bilvärlden men i datorvärlden så verkar det som att allt är tillåtet

Hela elektronikbranschen lever efter kunderna är korkade och gör allt för att blåsa dom. Är helt sjukt i egentligen.

T.ex 4k apparater säljs för 50/75% över en 1080P TV trots tillverkningskostnaden bara skiljer 15%.

Men är ju bara en av många knep för att sälja, som att en TV kör i 600Hz t.ex (är ju mest PR jippo inget normal person kör med påslaget):P

Verkar som Teknik för många är raketforskning (eller målar upp en bild att det är det, när saker faktiskt är enklare än så, bara man vet hur man ska sortera upp infon runt en produkt så blir enklare) och går på reklam bluffarna , även låter sig luras av försäljare som inte vet vad dom säljer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Det är inte rätt att stor företag ska kunna ljuga och lura oss konsumenter så extremt mycket som dom har börjat göra , visst det har alltid funnits lögner till en viss gräns men att sälja grafikkort med mindre minne än vad som utlovats är som att tillex Volvo skulle sälja en bil med 300hk fast den egentligen ligger på 200hk det skulle aldrig hända i bilvärlden men i datorvärlden så verkar det som att allt är tillåtet

Njae, men nästan varenda biltillverkare ljuger om förbrukningen.
"Ner till 0.5 liter/mil i blandad körning". Antar att de menar när man bogseras genom stan då...

X års nybilsgaranti och rostskyddsgaranti, som visar sig totalt omöjligt att få, för det gäller bara genomrost skydd. Mao hela bilen kan se ut som en rost hög, men så länge inte det rostat helt igenom gäller den inte.

Sen är det skillnad på 300hk och 300hk. Ena har kanske 299hk men 300Nm mer än den andra... men både "är" 300hk.

Köp 2 betala för 3... nej juste det var köp 3 betala dyrt för 2

Du blir lurad, VARJE DAG av varje företag... så långt de bara kan inom lagens korta arm. Sen håller jag med dig att det inte är rätt.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Njae, men nästan varenda biltillverkare ljuger om förbrukningen.
"Ner till 0.5 liter/mil i blandad körning". Antar att de menar när man bogseras genom stan då...

X års nybilsgaranti och rostskyddsgaranti, som visar sig totalt omöjligt att få, för det gäller bara genomrost skydd. Mao hela bilen kan se ut som en rost hög, men så länge inte det rostat helt igenom gäller den inte.

Sen är det skillnad på 300hk och 300hk. Ena har kanske 299hk men 300Nm mer än den andra... men både "är" 300hk.

Köp 2 betala för 3... nej juste det var köp 3 betala dyrt för 2

Du blir lurad, VARJE DAG av varje företag... så långt de bara kan inom lagens korta arm. Sen håller jag med dig att det inte är rätt.

Ja men förbrukningen är ju relativ vilket gör att det kan vinklas lite hur man behagar!

Samma med garantin.

Har aldrig hört att något bilmärke sålt en bil med ett visst antal hk utannonserat men i verkligheten så hade det något helt annat.

Kontentan av min jämförelse var att uppmärksamma än en gång på hur fantastiskt sjukt det är att Nvidia kommer undan med att sälja ett grafikkort som 4GB när det inte är 4GB det är det största husslet jag har sett inom denna industri än så länge ...... Vidrigt !

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Hela elektronikbranschen lever efter kunderna är korkade och gör allt för att blåsa dom. Är helt sjukt i egentligen.

T.ex 4k apparater säljs för 50/75% över en 1080P TV trots tillverkningskostnaden bara skiljer 15%.

Men är ju bara en av många knep för att sälja, som att en TV kör i 600Hz t.ex (är ju mest PR jippo inget normal person kör med påslaget):P

Verkar som Teknik för många är raketforskning (eller målar upp en bild att det är det, när saker faktiskt är enklare än så, bara man vet hur man ska sortera upp infon runt en produkt så blir enklare) och går på reklam bluffarna , även låter sig luras av försäljare som inte vet vad dom säljer.

Ja exakt, jag upplever att detta är den industri där dom blåser oss konsumenter mest.

Haha du har så rätt i det du skriver .......

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Sen är det skillnad på 300hk och 300hk. Ena har kanske 299hk men 300Nm mer än den andra... men både "är" 300hk.

Skillnaden är i så fall bara att bilen med 299hk och 300Nm mer får sin topp (vilket är listad antal hästkrafter) för

vridmoment * varvtal

vid betydligt lägre varvtal, svårt att säga att man på något sätt ljuger om båda modellerna faktiskt presterar 300hk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Mjo man får hoppas på Zen samt Vulkan. Kanske blir mer intressant inom spel när spelen kommer kunna använda 8+ kärnor istället som nu.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Njae, men nästan varenda biltillverkare ljuger om förbrukningen.
"Ner till 0.5 liter/mil i blandad körning". Antar att de menar när man bogseras genom stan då...

X års nybilsgaranti och rostskyddsgaranti, som visar sig totalt omöjligt att få, för det gäller bara genomrost skydd. Mao hela bilen kan se ut som en rost hög, men så länge inte det rostat helt igenom gäller den inte.

Sen är det skillnad på 300hk och 300hk. Ena har kanske 299hk men 300Nm mer än den andra... men både "är" 300hk.

Köp 2 betala för 3... nej juste det var köp 3 betala dyrt för 2

Du blir lurad, VARJE DAG av varje företag... så långt de bara kan inom lagens korta arm. Sen håller jag med dig att det inte är rätt.

Landsväg kan jag köpa 0,5 l, min bil ligger vid blandad körning på varm sommardag runt 0,6/0,7 då körde jag allt ifrån stad till landsväg (alltså allt ifrån 50 till 110km/h). Men när dom mäter förbrukning på landsväg så kör oftast bilen i 67km/h, inte normal landsvägs hastighet med andra ord.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tänkte samma när jag köpte ett 970 kort... hela 4GB minne, och komplett som 980... mina drömmar blev krossade också, så jag returnerade det. Det som retar mig är att det fortfarande säljs som 4GB kort. Då kan Fury X också fortfarande kallas "overclockers dream".

Poängen: Både Nvidia och AMD snackar skit... du måste läsa mer än lita på deras reklam.

Tack för tipset men jag läser redan på innan köp, köpte varken 970 eller Fury, även om jag var sugen på Fury innan testerna dök upp. Har väntat tålmodigt på Pascal länge nu, både Maxwell och Fury känns som dåliga köp just nu med tanke på att det förstnämnda är sista med föråldrade GDDR5 och den andra första generationen med den nya minnestekniken HBM. Bägge blir rejält akterseglade inom ett års tid, mer än vad som är normalt vid lanseringar av nya kort. Speciellt med tanke på att bägge kör på 28nm medans nästa generation innebär en rejäl krympning ihop med rejäl sänkning av läckage iom 16nm FF+.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Tack för tipset men jag läser redan på innan köp, köpte varken 970 eller Fury, även om jag var sugen på Fury innan testerna dök upp. Har väntat tålmodigt på Pascal länge nu, både Maxwell och Fury känns som dåliga köp just nu med tanke på att det förstnämnda är sista med föråldrade GDDR5 och den andra första generationen med den nya minnestekniken HBM. Bägge blir rejält akterseglade inom ett års tid, mer än vad som är normalt vid lanseringar av nya kort. Speciellt med tanke på att bägge kör på 28nm medans nästa generation innebär en rejäl krympning ihop med rejäl sänkning av läckage iom 16nm FF+.

Skickades från m.sweclockers.com

Pascal får du vänta länge på, AMD kommer bli först på bollen med HBM, om inte Nvidia kör på med GDDR5.

Därför AMD inte släppt ny arkitektur utan jobbat med gammal även med fury, dock i strömförbrukning verkar HBM ge jäkligt mycket fördelar, så ihop med 16nm får man se vad båda tillverkarna lyckas pressa ut.

Vad det verkar idag har fury ihop med HBM har dålig yield idag, så massproduktion med HBM verkar inte fungera än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Ja men förbrukningen är ju relativ vilket gör att det kan vinklas lite hur man behagar!

Samma med garantin.

Har aldrig hört att något bilmärke sålt en bil med ett visst antal hk utannonserat men i verkligheten så hade det något helt annat.

Kontentan av min jämförelse var att uppmärksamma än en gång på hur fantastiskt sjukt det är att Nvidia kommer undan med att sälja ett grafikkort som 4GB när det inte är 4GB det är det största husslet jag har sett inom denna industri än så länge ...... Vidrigt !

Min poäng är ju att 2 bilar kan ha 300Hk. Men en är starkare och kan använda dem bättre, där den andra bara har det som en liten top i precis 1 rpm innan rödstrecket.

Detta är ju 970 "problemet". Den har tekniskt sett 4GB Minne. Du kan skriva, läsa och använda allt. Men du kan inte använda det fullt ut, effektivt. Både 290 och 970 tex har 4GB, men ena kan faktiskt använda 3,6GB av det till 100% i alla situationer.

Skrivet av Yoshman:

Skillnaden är i så fall bara att bilen med 299hk och 300Nm mer får sin topp (vilket är listad antal hästkrafter) för

vridmoment * varvtal

vid betydligt lägre varvtal, svårt att säga att man på något sätt ljuger om båda modellerna faktiskt presterar 300hk.

Visst är det så.
Detta är något man lärde sig fort när man jagade bil. Hästarna är inte allt, förmågan att få ut dem är viktigt det också

Skrivet av Commander:

@Paddanx: Mjo man får hoppas på Zen samt Vulkan. Kanske blir mer intressant inom spel när spelen kommer kunna använda 8+ kärnor istället som nu.

Tråkiga är att @Yoshman här kan nog förklara för dig varför vi har svårare och svårare att se spel som använder fler och fler trådar (och då kärnor).
Zen är dock "do or die" för AMD, så ja.. jag hoppas. Men med tanke på att Intel har slagit i fysik-betong väggen i 100km/h så lär de ha en chans iaf.

Sen vet jag inte om Vulkan kommer ha den genomslagskraft många hoppas på. Jag ser gärna detta oberoende APIt växa, men jag har sett detta förr.. gång på gång sedan 1990 talet.
Money ruleZ, and MS payZ.

Skrivet av Broken-arrow:

Landsväg kan jag köpa 0,5 l, min bil ligger vid blandad körning på varm sommardag runt 0,6/0,7 då körde jag allt ifrån stad till landsväg (alltså allt ifrån 50 till 110km/h). Men när dom mäter förbrukning på landsväg så kör oftast bilen i 67km/h, inte normal landsvägs hastighet med andra ord.

Lite offT, men min Auris Hybrid har dragit 0.57l/mil och 0.52l/mil de senaste tankningarna.
Tankar inte ens en gång per månad, kör ca 64-69mil per tank.
(Har kvittona framför mig, med allt, så detta är inga överslags gissningar - 69.34mil på 36,27l och 64,09mil på 36,45l)
Detta är 80%+ Malmö stad, 40-50km/h, Morgon rusningar, kvälls rusning (då jag mest pendlar till från jobb).
Det är även med AC på, dock sätter jag på Eco på AC när jag står till och det är okej.
Jag kör nånstans mellan "stulit bilen", som en taxi och laglydig förare... inte direkt perfekta ECO körningen mao.
Om man kör snålt, snällt och så (testade lite nyligen) så går den ner till 0,4l - 0,45l mil, i stan (ej rusning). Helt otroligt faktiskt.

Dock! Tillverkaren anger 0,36l milen... vilket åter till diskussionen, är bullshit

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Min poäng är ju att 2 bilar kan ha 300Hk. Men en är starkare och kan använda dem bättre, där den andra bara har det som en liten top i precis 1 rpm innan rödstrecket.

Detta är ju 970 "problemet". Den har tekniskt sett 4GB Minne. Du kan skriva, läsa och använda allt. Men du kan inte använda det fullt ut, effektivt. Både 290 och 970 tex har 4GB, men ena kan faktiskt använda 3,6GB av det till 100% i alla situationer.

Visst är det så.
Detta är något man lärde sig fort när man jagade bil. Hästarna är inte allt, förmågan att få ut dem är viktigt det också

Tråkiga är att @Yoshman här kan nog förklara för dig varför vi har svårare och svårare att se spel som använder fler och fler trådar (och då kärnor).
Zen är dock "do or die" för AMD, så ja.. jag hoppas. Men med tanke på att Intel har slagit i fysik-betong väggen i 100km/h så lär de ha en chans iaf.

Sen vet jag inte om Vulkan kommer ha den genomslagskraft många hoppas på. Jag ser gärna detta oberoende APIt växa, men jag har sett detta förr.. gång på gång sedan 1990 talet.
Money ruleZ, and MS payZ.

Lite offT, men min Auris Hybrid har dragit 0.57l/mil och 0.52l/mil de senaste tankningarna.
Tankar inte ens en gång per månad, kör ca 64-69mil per tank.
(Har kvittona framför mig, med allt, så detta är inga överslags gissningar - 69.34mil på 36,27l och 64,09mil på 36,45l)
Detta är 80%+ Malmö stad, 40-50km/h, Morgon rusningar, kvälls rusning (då jag mest pendlar till från jobb).
Det är även med AC på, dock sätter jag på Eco på AC när jag står till och det är okej.
Jag kör nånstans mellan "stulit bilen", som en taxi och laglydig förare... inte direkt perfekta ECO körningen mao.
Om man kör snålt, snällt och så (testade lite nyligen) så går den ner till 0,4l - 0,45l mil, i stan (ej rusning). Helt otroligt faktiskt.

Dock! Tillverkaren anger 0,36l milen... vilket åter till diskussionen, är bullshit

Hybrid spelar lite andra regler dock har en bil från 2002 inte hybrid (vanlig bensindriven):D Zen kommer inte vända AMD rätt på en gång, men kanske på skit på några år alltså, om dom lyckas sno kunder från Intel. Även försäljare i varuhus och reklam måste ut på rätt vis och promota produkten för amd ska lyckas.

Hade gärna sett API´t växa, men då behöver ett stort och pengastarkt företag som steam lyckas med linux satsningen. Sen måste MS fortsätta köra sitt OS till botten, så ingen vill köra det os:et ens om dom fick det gratis (blev lite ironi det sista ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

[quote postid="15549569" userid="242041" name="Paddanx"]
Min poäng är ju att 2 bilar kan ha 300Hk. Men en är starkare och kan använda dem bättre, där den andra bara har det som en liten top i precis 1 rpm innan rödstrecket.

Detta är ju 970 "problemet". Den har tekniskt sett 4GB Minne. Du kan skriva, läsa och använda allt. Men du kan inte använda det fullt ut, effektivt. Både 290 och 970 tex har 4GB, men ena kan faktiskt använda 3,6GB av det till 100% i alla situationer.

Du har helt rätt!
Det är bra att företag som Nvidia blåser oss konsumenter , lovar oss en produkt med viss antal minne vilket det senare visar sig att den inte har eller ja den kan inte använda vilket i min värld är lika som att det inte existerar!
Men ja jag håller som sagt med, fortsätt kasta på oss mer skräp ge oss mer falskmarknadsföring tydligen så måste det funka fruktansvärt bra då vi har personer som faktiskt försvarar "er" Nvidia när ni ljuger om era produkter och ger oss något som är sämre än utlovat , detsamma gäller AMD ! ! !

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hybrid spelar lite andra regler dock har en bil från 2002 inte hybrid (vanlig bensindriven):D Zen kommer inte vända AMD rätt på en gång, men kanske på skit på några år alltså, om dom lyckas sno kunder från Intel. Även försäljare i varuhus och reklam måste ut på rätt vis och promota produkten för amd ska lyckas.

Regler.. pff vad är det?

Tror det räcker med att Zen visar potential. Att den är effektiv, har framtidsskalning och ger mycket prestanda. Kan de börja tävla mot I5orna så räcker det lååångt.
Intel kommer då tvingas justera priserna och kan AMD fortsätta framåt där så bör det göra mycket.
Jag räknar inte direkt med att AMD kommer vara världsledande inom 5 år... men de måste kunna konkurrera på allvar inom 2, annars går det inte. Och eftersom det största hotet mot Intel Skylake är en 5 år gammal 2600k så är det inte "mycket" de behöver, egentligen (detta pga folk väljer att stanna på deras)

Skrivet av Broken-arrow:

Hade gärna sett API´t växa, men då behöver ett stort och pengastarkt företag som steam lyckas med linux satsningen. Sen måste MS fortsätta köra sitt OS till botten, så ingen vill köra det os:et ens om dom fick det gratis (blev lite ironi det sista ).

Mjo. Men Valve har dragit ut det för mycket. Hypen är döende och MS slår nu på stora trumman, hela vägen in till folks ikoner.

Vi kan säga så här.
Om 6 mån vet vi om Win 10 är lyckat eller inte, för pga gratis uppgraderingen lär de flesta göra det eller inte, tills dess. Finns självklart de som väntar 11 mån och 29 dagar men... vi pratar stora massan.
Om 1 år vet vi om DX12 eller Vulkan har fått fotfäste när nästa gen spel börjar komma till våren 2016. Vi vet då också definitivt hur bra Win 10 har emottagits.
Typ ungefär samtidigt, ev några mån efter, ska vi få både 3D NAND SSDer från andra tillverkare än Samsung, AMD släppa Zen och Nvidia/AMD ska ha släppt sina nya GPUer på mindre nm och HBM minne.

Så 2016 kommer nog avgöra en stor del av PCns framtid...

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Problemet är att renderingen kan slängas ut på flera kärnor. Vid presentationen av Vulkan på GDC om jag minns rätt var det ett spelföretag som presenterade problemet med dagens drivrutiner där arbetet oftast slängs ut på 2 kärnor för renderingen. De visade sedan en bild på I7 med 16 trådar som deras spel använde totalt 95% av processorn. (spel inte benchmark)

Skrivet av Paddanx:

Mjo. Men Valve har dragit ut det för mycket. Hypen är döende och MS slår nu på stora trumman, hela vägen in till folks ikoner.

Vi kan säga så här.
Om 6 mån vet vi om Win 10 är lyckat eller inte, för pga gratis uppgraderingen lär de flesta göra det eller inte, tills dess. Finns självklart de som väntar 11 mån och 29 dagar men... vi pratar stora massan.
Om 1 år vet vi om DX12 eller Vulkan har fått fotfäste när nästa gen spel börjar komma till våren 2016. Vi vet då också definitivt hur bra Win 10 har emottagits.
Typ ungefär samtidigt, ev några mån efter, ska vi få både 3D NAND SSDer från andra tillverkare än Samsung, AMD släppa Zen och Nvidia/AMD ska ha släppt sina nya GPUer på mindre nm och HBM minne.

Så 2016 kommer nog avgöra en stor del av PCns framtid...

Nu måste vi inte glömma vad Valve gör. Många spelföretag inklusive Valve har gått med Khronos för att vara med och utveckla Vulkan. Tittar vi på GDC från i år hade vi ett antal utvecklare från flera olika företag som presenterade sina Vulkan/Mantle presentationer och hur de tycker det är #framtiden. Stora motorer kommer förmodligen komma med Vulkan stöd. Source 2 har redan vulkan stöd där Valve gjort en egen Intel drivrutin för att testa sig fram och som kommer publiceras som öppen källkod ganska snart. Med tanke på hur enkel drivrutinerna är med Vulkan mot OpenGL kommer den nog få ett snabbt stöd och implementation från tillverkare så fort Vulkan spec har lanserats helt.

Valve har också tillsammans med andra företag göra toolkits och SDK som skall lanseras med Vulkan vilket också kommer nog öka acceptansen. Sweclockers har varit extremt dåliga med nyheter om vad Valve gjort med SteamOS och med OpenSource samt Vulkan överlag så förvånar mig inte att ingen här har hört det.

Något att komma ihåg är att Nvidia redan har fungerande Vulkan drivrutin så skulle inte förvåna mig att de släpper Vulkan drivrutin kort efter Vulkan släppet likt OpenGL 4.5.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

mitt fury X är tyst men att oc minnet funkar fortfarande inte Hoppas det snart går att OC både minnerna och volten för ALLA AMD

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Commander:

@Paddanx: Mjo man får hoppas på Zen samt Vulkan. Kanske blir mer intressant inom spel när spelen kommer kunna använda 8+ kärnor istället som nu.

Spelen lär i alla fall dra nytta av (men knappast skala linjärt med) 6 CPU-trådar. Att det blir just 6st beror på att jag tvivlar på att speciellt många kommer lägga resurser på att optimera för fler CPU-kärnor än vad konsolerna har och det är 6st (var faktiskt 6 CPU-trådar redan på Xbox360 tiden, tre kärnor med två trådar var). Det spelar nog mindre roll om det är "riktiga" kärnor eller CPU-trådar, men kan visa sig vara en fördel att ha minst 6 CPU-trådar i framtida spelmaskiner då spelmotorer kommer vara optimerade för konsolernas 6 kärnor.

Är spelmotorerna någorlunda vettigt skrivna lär det nog ändå räcka med 4 CPU-trådar, en i3 på >3GHz har trots allt mer aggregerad beräkningskraft än CPU-delen i både PS4 och XBO. Den stora fördelen med DX12 kommer främst vara att CPU-delen än mer tas bort ur ekvationen för spelprestanda. Redan med DX11 måste man i de flesta fall ha minst 390x/970 för att en i3 ska vara flaskhals, med DX12 lär GPUn i än större utsträckning bli flaskhals.

Däremot fungerade inte DX12 riktigt som jag trodde, så ska bli intressant att se hur bra/dåligt riktiga spel kommer skala. Tittar man på motsvarande optimeringar för server-HW har man typiskt designat enheterna så varje CPU-kärna får sitt "eget" lilla fönster mot enheten (detta är alltså en HW-finess), detta eliminerar eller i alla fall kraftigt reducerar behovet av kommunikation mellan kärnor. Utgick från att DX12/Vulkan fungerade på liknande sätt, men vad man faktiskt har är något som rent logiskt är väldigt likt DX11 där flera trådar kan ha sin egen DX-draw-context. I slutändan måste ändå allt in på en "huvudtråd" för att kunna programmera GPUn, d.v.s. det är inte likt t.ex. moderna nätverkskort där varje kärna direkt kan skriva direkt till HW via "sitt" fönster.

Fördelen med DX12 över DX11 är att abstraktionen man valt i DX12 är mindre flexibel (möjliggör tidigare optimeringar då det finns färre möjligheter) och mer lik hur dagens GPUer faktiskt fungerar, det betyder att man kan göra långt mer arbete för att skapa något som väldigt effektivt kan skickas till GPUn. För att dra en programmeringsparallell, i DX11 kan varje kärna skapa bytekod som "huvudkärnan" sedan måste kompilera till maskinkod innan den kan användas av GPUn, i DX12 skapas maskinkod direkt så "huvudkärnan" behöver bara skicka det till GPUn.

Konsoler har "fördelen" av att ha relativt långsamma kärnor, det tar lite längre tid att utföra något på en sådan kärna vilket givet en viss uppgift ger lägre frekvens av kommunikation. Bara som en sådan sak att konsoler typiskt siktar på 30FPS i stället för 60FPS eller ännu mer gör att kärnorna behöver skicka mindre information mellan kärnor per tidsenhet, att behöva kommunikation mellan kärnor är en av den absolut största orsaken till att skalning över CPU-kärnor inte blir linjär.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Fördelen med just Vulkan är att du inte har en "huvudtråd" som tar hand om allt så du slipper detta.
Ta en titt på videon från GDC där Oxide Games pratar om trådning med Vulkan: https://youtu.be/xtrNiYW8lh4?t=1204 det är bilderna som jag tog från mitt inlägg ovan. #15549661

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander Hoppas att det blir så. Då skulle 8+ CPUer faktiskt få nytta, på lång sikt.
Sen är det långt från alla spel som kan optimeras på detta sätt, men att det ens går är ju en stor framgång i sig själv.

Som jag sa ovan (i en annan post) 2016 blir året som kommer avgöra mycket av PCns framtid. Ska faktiskt bli lite kul att se vad man kan göra, rent mjukvaru-optimerat. För idag har hårdvara svårt att vinna ny mark, så det är mycket upp till mjukvaran nu.
Tyvärr hänger hela Vulkan / DX12 på alla spelutvecklare... inte på oss :=/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Commander:

@Yoshman:

Fördelen med just Vulkan är att du inte har en "huvudtråd" som tar hand om allt så du slipper detta.
Ta en titt på videon från GDC där Oxide Games pratar om trådning med Vulkan: https://youtu.be/xtrNiYW8lh4?t=1204 det är bilderna som jag tog från mitt inlägg ovan. #15549661

Tycker det ser ut som Vulkan fungerar exakt som DX12 på denna punkt. Man kan ha flera "command buffers" (DX12 kallar dem "command lists"), bara en tråd kan skriva till en viss "command buffer" men är fullt möjligt att ska så pass många sådana att varje tråd har sin egen.

"Multi-threading friendly architecture

Multiple threads can create and populate command buffers at the same time, which can then be submitted to the GPU by a separate thread

."ref

Command buffers/lists "kompileras" till "maskinkod" när man deklarerar att man är klar med sin batch, allt detta jobb kan utföras på den tråd som gör anropet. Det är på denna punkt DX11 skiljer sig från DX12/Vulkan, DX11 kunde bara göra e väldigt begränsad mängd arbete i detta steg.

Command queues (samma namn i Vulkan/DX12) är gränssnittet mot GPUn, det är upp till applikationen att se till att alla anrop mot denna kö är serialiserad i Vulkan medan DX12 tillåter alla trådar posta på samma kö då den är serialiserad internt. Rent tekniskt verkar båda APIerna stödja fler "command queues" men dagens GPUer verkar bara ha en sådan resurs, så detta är en punkt som begränsar skalning över kärnor (moderna high-end nätverkskort har motsvarande en "command queue" per CPU-kärna). Hur mycket begränsning detta blir lär vi få se, tycker ändå det finns potential att detta blir ett rätt litet problem i praktiken för CPU-skalning, lär vara mer utmaningar i att få övriga delar av spelmotorn att skala över kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Pascal får du vänta länge på, AMD kommer bli först på bollen med HBM, om inte Nvidia kör på med GDDR5.

Därför AMD inte släppt ny arkitektur utan jobbat med gammal även med fury, dock i strömförbrukning verkar HBM ge jäkligt mycket fördelar, så ihop med 16nm får man se vad båda tillverkarna lyckas pressa ut.

Vad det verkar idag har fury ihop med HBM har dålig yield idag, så massproduktion med HBM verkar inte fungera än.

Jo tack jag vet, kanske blir AMDs kommande ändå, men vi får väl se, speciellt om AMD släpper loss dessa tidigt på året. Nvidias är beryktade att dyka upp först i andra kvartalet, vilket kan betyda i slutet av Juni om vi har otur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Jo tack jag vet, kanske blir AMDs kommande ändå, men vi får väl se, speciellt om AMD släpper loss dessa tidigt på året. Nvidias är beryktade att dyka upp först i andra kvartalet, vilket kan betyda i slutet av Juni om vi har otur.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för fel på AMD´s kort? Förutom dom är billigare än Nvidias motsvarande. I för sig kommer det inte stämma i början med 400 serien, då AMD troligen kommer göra som 7000 serien. Men fördelen är ju att när Nvidias kort kommer AMD sänka priserna och Nvidia ligger som vanligt 500 upp till 1500 högre för motsvarande prestanda, fin konkurrens vi har på grafikkortsmarknaden :/ Men kanske som en Nvidia användare sa AMD´s kort är för billiga enligt han för att vara värt att köpa

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Update ifrån killen som tråden handlar om med fire strike-scores:

post #21
http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=5127368

Har även hittat information om att Trixx snart stödjer ändringar i volten, ifall någon missat detta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Konsoler har "fördelen" av att ha relativt långsamma kärnor, det tar lite längre tid att utföra något på en sådan kärna vilket givet en viss uppgift ger lägre frekvens av kommunikation. Bara som en sådan sak att konsoler typiskt siktar på 30FPS i stället för 60FPS eller ännu mer gör att kärnorna behöver skicka mindre information mellan kärnor per tidsenhet, att behöva kommunikation mellan kärnor är en av den absolut största orsaken till att skalning över CPU-kärnor inte blir linjär.

Nu menar du väl ändå "nackdel"?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon114264:

Nu menar du väl ändå "nackdel"?

Det är en fördel om målet är att använda många CPU-kärnor.

Ju snabbare enkeltrådprestanda du har ju svårare blir det att för en viss uppgift använda flera sådana kärnor.

Likaså är det enklare att använda flera kärnor ju längre tid man har på sig att lösa det problem man vill applicera många kärnor på, givet ett problem med viss karakteristik. Så för spel blir det t.ex. lättare att använda många CPU-kärnor ju lägre genomsnittlig FPS man siktar på.

Givet detta är det alltså ett lättare problem att använda sex stycken Jaguar-kärnor i en konsol än vad det är utnyttja sex Haswell-kärnor i en PC. Av lite tekniska orsaker är det däremot normalt sett väldigt mycket lättare att utnyttja många trådar via SMT (hypertrådar) jämfört med att utnyttja "riktiga" kärnor, dock är potentialen för SMT inte lika stor (typiskt 20-30% mot 100% för en "riktig" kärna).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Update ifrån killen som tråden handlar om med fire strike-scores:

post #21
http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=5127368

Har även hittat information om att Trixx snart stödjer ändringar i volten, ifall någon missat detta

Vet du något när det kommer?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vet du något när det kommer?

Nope, stod enbart att det är på gång.

Permalänk
Medlem

@Xyborg:

Går man via länken som jag citerade i förra inlägget så kan man klicka in på Settings där det står att han kört i 1280 x 1024, så väldigt lågupplöst med dagens standard.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W