Permalänk
Medlem

Teoretisk livslängd på komponenter.

Hej

Jag har en liten fundering som jag skulle vilja ha svar på, mest för att jag är nyfiken. Vad kan man egentligen räkna med för livslängd på hyfsat moderna pc komponenter idag? Visst, saker med rörliga delar, mekaniska hårddiskar, fläktar och så vidare utsätts ju för rent mekaniskt slitage och dör ju efter ett tag, så dessa kan vi utesluta ur denna spekulativa förfrågan.

Men hur är det med mera "statiska" komponenter? Moderkort, CPU, minnen? Utsätts även dessa för någon typ av "slitage", trots att inget i dem så vitt jag vet rör på sig?

Tommy

Permalänk
Medlem

Det korta svaret är att de i allmänhet håller betydligt längre än de flesta användares uppgraderingsscykel. Själv har jag t.ex en foldingdator med två grafikkort och en processor som belastats 100% dygnet runt i närmare tre år nu. Och då är de även överklockade, med temperaturer kring 80 c för såväl gpu som cpu. Är man hyfsat återhållsam med volten, och håller systemet rent och inom normala temperaturer, är det sällan saker går sönder om de inte har fabrikationsfel. Processorer, moderkort och minnen bör normalt hålla åtminstone 5-10 år (lågt räknat). Mest utsatta är antagligen moderkort med sina kondensatorer.

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret. Jo, frågan förutsätter ju att komponenterna ifråga är fria från fabrikationsfel och hålls inom rekommenderade värden både vad beträffar volt och temperaturer.

Tommy

Permalänk
Entusiast

Många enskilda elektroniska komponenter utsätts för åldrande och slitage.

Elektrolyt-kondensatorn har en begränsad livslängd på grund av elektrolyten (Vätskan), i den avdunstar och kondensatorn torkar ut, och tappar därefter sina egenskaper.
Billiga elektrolyt-kondensatorer torkar ut väldigt fort (Inom loppet av några månader eller fåtal år), då de inte innehåller några avdunstningshämmande kemikalier och/eller är täta nog att hålla kvar vätskan.
http://electronics.stackexchange.com/questions/87645/why-do-s...
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Halvledare, såsom transistorer, dioder, processorer och IC-kretsar, slits när de används.
Värmen är den primära fienden, och värmen neutraliserar halvledar-materialets N och P -egenskaper (Dopingen). Ju varmare, desto snabbare sker neutralisering.
http://electronics.stackexchange.com/questions/13873/why-exac...

Sedan har vi spolar, som även de slits över tid. Ju hårdare de belastas, desto kraftigare magnetfält genererar de, och med detta rör sig lindningen desto mer i det genererade magnetfältet. Mekanisk nötning uppstår. (Som ibland avger ett hörbart ljud när belastningen är tillräckligt stor. Också känt som "spoltjut", eller "Coil whine".). Över tid så slits isoleringen i lindningen ut, och spolen "kortsluter sig själv".
https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Nu är detta en extremt förenklade förklaringar, så ta de med ett par grävskopor salt.
Men de är ändå fingervisningar till varför ingen elektronik håller för evigt.

Lade till lite intressanta fakta-länkar,
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

En enskild krets har generellt rätt lång livslängd, som naturligtvis förkortas ju högre spänning etc. den matas med.
Det är bra mycket värre med sammansatta komponenter som ett moderkort där en enda fallerande kondensator, en dassig lödning, ett motstånd som inte matchar specifikationen kan leda till att hela komponenten fallerar. Här finns en klar skillnad mellan prislägen, det billigaste har komponenter som inte kommer leva lika länge (snävare toleranser) som ett mer påkostat.
En ytterligare aspekt är att en dåligt och/eller snålt konstruerad komponent (hej Ace nätagg) både löper större risk om en annan del i datorn fallerar, och ökar sannolikheten att skada andra komponenter om den själv gör det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

har inte ens fått en enda av mina 16 hårddiskar att dö på ~9 år.
dock har jag bytt moderkort och processor vart 3e år, sen slängt in dom i en server dator eller gett till yngre syskon. hos syskonen har dom däremot dött.
det enda som dött i min dator är ett nätagg. så behandlar man dom korrekt kan dom leva länge

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

har inte ens fått en enda av mina 16 hårddiskar att dö på ~9 år.
dock har jag bytt moderkort och processor vart 3e år, sen slängt in dom i en server dator eller gett till yngre syskon. hos syskonen har dom däremot dött.
det enda som dött i min dator är ett nätagg. så behandlar man dom korrekt kan dom leva länge

En hårddisk som håller i 9 år, hur lite skriver den?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Ville bara inflika med att detta var en intressant tråd!:).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

En hårddisk som håller i 9 år, hur lite skriver den?

säg att jag använder den minst använda hårddisken i snitt 4-5 gånger om dagen.
dom som används mest (4st) skrivs 24/7 och har gjort det i 5 år nu

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Ville bara inflika med att detta var en intressant tråd!:).

Jo, jag tycker själv att det är ett rätt intressant ämne. Dessutom får man ju bra svar när man frågar nåt här på sweclockers, trollen verkar ganska sällsynta.

Min förhoppning är att vi kan komma fram till någon typ av "tumregel" angående livslängd på respektive komponent. Typ: "om inget annat än normalt användande händer (åsknedslag, överhettning, strömspikar, etc, etc), så borde komponent x leva lyckligt i x år.

Naturligtvis är alltihopa spekulativt, men det skulle vara kul att se någon typ av MTBF uppskattning baserad datorentusiasters erfarenheter och upplevelser.

Tommy

Permalänk
Hjälpsam

Du får räkna Meantime before failure, snitt tiden för en komponents livslängs, få sannolikheten att detn ska ge upp inom år 1, år 2, år 3 och så vidare. Sedan multiplicerar du oddsen med varje enskild subkomponent i systemet.

I kort, oddsen för att en viss dator skall fallera inom tre år är någonstans kanske runt 15%, sedan eskalerar det för varje år. Det är hela tiden odds beroende på grundkvalitet, miljö, slitage etc. Över 5 år kanske man har kommit upp i 30% på samma system. Med andra ord, den kan fallera efter en dag eller efter 20år. Så du kan aldrig förvänta dig att ett visst system garanterat skall leva i X antal år, du blir bara allt mer tacksam att den ännu inte har fallerat.

Och för att svara om statiska komponenter, ja allting slits. Ingen elektronik är statisk, det förflyttar sig elektroner genom dem. Förenklat, friktionen från elektronerna skapar värmen, du har elektronvandring mellan olika kontaktytor både mellan komponenter och inom komponenter. Så allt slits.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Men de är ändå fingervisningar till varför ingen elektronik håller för evigt.

Ja inget varar väl för evigt. Men de kan ändå hålla länge.

Min äldsta fungerande dator är en Commodore 64.
Commodore 64 lanserades 1982 och slutade tillverkas 1994 (vilket är sjukt lång tid för i stort sett samma dator modell, med tanke på hur mycket nytt det kommer inom elektronik).
Vet inte vilket år just mitt exemplar är ifrån. Men ändå... den är ju ändå MINST 21år gammal.

Sen har jag för mig det var förra året jag gav bort en Pentium MMX till någon som gillar retro (gör jag också, men man har ju inte plats för allt).
De flesta delarna var från 1997. Var någon hårddisk som rasat och fick bytas. Annars rullade den på...
Sista åren innan jag gav bort den stod den bara och samlade damm. Men innan det gick den som router 24/7. (ännu längre tillbaka så har det varit min primära dator).
Förutom hårddiskkrash så uppgraderade jag minne någon gång, vid annat tillfälle gjorde jag någon case mod, hade något strömavbrott (ingen UPS) och så. Så längsta uptime var inte mycket mer än ett år. Men över ett års uptime innan jag stänger av eller dyker av strömavbrott eller dyl räknade jag som stabil dator för mina behov.

Man ska inte räkna med att datorer håller 20+ år. Men möjligt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

säg att jag använder den minst använda hårddisken i snitt 4-5 gånger om dagen.
dom som används mest (4st) skrivs 24/7 och har gjort det i 5 år nu

Så några petabyte data på dina mest aktiva diskar?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Längre än man kan tro. Min mor kör fortfarande sin iMac G4 från 2002.
https://en.wikipedia.org/wiki/IMac_G4

Ingen rolig användarupplevelse förvisso, men den fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja inget varar väl för evigt. Men de kan ändå hålla länge.

Min äldsta fungerande dator är en Commodore 64.
Commodore 64 lanserades 1982 och slutade tillverkas 1994 (vilket är sjukt lång tid för i stort sett samma dator modell, med tanke på hur mycket nytt det kommer inom elektronik).
Vet inte vilket år just mitt exemplar är ifrån. Men ändå... den är ju ändå MINST 21år gammal.

Jo, själv har jag kvar min gamla Amiga (någonstans i någon garderob hemma) fortfarande i körbart skick. Fast jag misstänker att äldre komponenter, tillverkade med grövre teknik, förmodligen motstår tidens tand bättre än nya kretsar som tex ivy 22nm, jämfört med vad det nu är för "timmerstockar" till teknik i motorola 68020.

Sedan vore det intressant att veta hur mycket det ofrånkomliga, sönderfallet bromsas av att sakerna inte är igång. Hur stor blir skillnaden mellan en dator som går 24/7 jämfört med en som körs ett par tre gånger per dygn och övrig tid är avstängd? Ett påstående jag hört då och då genom åren säger att en start av datorn ger större "påfrestning" än normal drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Så några petabyte data på dina mest aktiva diskar?

nej, data förstörs lika fort. hur annars skulle det gå?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nej, data förstörs lika fort. hur annars skulle det gå?

Menar ju såklart mängden du skrivit och inte hur mycket du har lagrat.
En disk som skriver 24/7 i fem år lär ju minst ha skrivit 10PB.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Menar ju såklart mängden du skrivit och inte hur mycket du har lagrat.
En disk som skriver 24/7 i fem år lär ju minst ha skrivit 10PB.

snittar väl 200kb/s. det ger mig 30tb skrivet på 5 år.
varför antar du att den står på 100% load i 5 år för? klart det verkar överdrivet då

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

snittar väl 200kb/s. det ger mig 30tb skrivet på 5 år.
varför antar du att den står på 100% load i 5 år för? klart det verkar överdrivet då

Räknade på omkring halvfart.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawke67:

Jo, själv har jag kvar min gamla Amiga (någonstans i någon garderob hemma) fortfarande i körbart skick. Fast jag misstänker att äldre komponenter, tillverkade med grövre teknik, förmodligen motstår tidens tand bättre än nya kretsar som tex ivy 22nm, jämfört med vad det nu är för "timmerstockar" till teknik i motorola 68020.

Sedan vore det intressant att veta hur mycket det ofrånkomliga, sönderfallet bromsas av att sakerna inte är igång. Hur stor blir skillnaden mellan en dator som går 24/7 jämfört med en som körs ett par tre gånger per dygn och övrig tid är avstängd?

Jag tror du har rätt. Exempelvis problem med läckströmmar har blivit värre när de ska krympa till mindre och mindre tillverkningsteknik. Komponenterna har också blivit mer känsliga för ESD när tillverkningstekniker krympt och normala driftspänningar sjunker.

Sen som C64 så är det något jag körde dagligen i slutet 80 talet/början av 90 talet.
Men senare så har det ju inte blivit så mycket/ofta (jag gjorde mig av med min första C64, ångrade mig vid senare tillfälle och skaffade en annan, så jag har inte kvar mitt första exemplar).

Vill man bevara gamla system så länge som möjligt så är sannolikheten stor att man får problem förr eller senare.
För normal användning så borde det vanligtvis inte vara några större problem. Brukar inte finnas något behov av att köra med datorer som är 10-15 år eller äldre och det verkar vanligt att stationära datorer håller 10+ år om man vill.

Sen som du var inne på om de moderna datorer med mindre tillverkningsteknik håller sämre, är naturligtvis svårt att säga hur exempelvis Haswell eller Skylake håller när de är 15 år gamla. Då får vi gräva upp tråden om en 13-16 år och skriva om det då.

Skrivet av Hawke67:

Ett påstående jag hört då och då genom åren säger att en start av datorn ger större "påfrestning" än normal drift.

Om vi exempelvis tar en mekanisk hårddisk som har en elmotor som spinner skivorna så blir starteffekten relativt mycket större än effekten att bara hålla den igång. Det blir en "spik".
Detta bör slita mer på disken än att bara hålla den igång. Rent mekaniskt blir också kraften för att dra igång den större än för att hålla den igång. Är det många diskar som ska dra igång så blir det även tyngre för nätagget.

En komponent som en cpu där en modern cpu throttlar ner vid idle och går på turbo läge vid load så är det rätt mycket variation under vanlig drift också. Osäker på om det gör någon egentlig skillnad på det och att stänga av och på.
Tänkbart är väl att för stora/många värme fluktuationer kan vara negativt.

Permalänk
Avstängd

Är svårt att ge bra svar då det beror på delarnas strömförbrukning och kvalitet men går moderkort + cpu svalt och inget annat gör att det stryker med är 10år inget problem och min mormor kör på sin ca15år gamla där inget har bytits ut och har varit klockad sen ny och har haft diskar som rullat 100k timmar som blivit bytta p.g.a dom var ide men funkat

Agg 5-6 år bättre agg kanske 10år eller mer om dom är lätt belastade och fläktarna håller
Moderkort brukar med ok kondingar klarar 10år minst
Grafikkort kan vara ganska lotto och är ganska vanligt att dom ger sig inom kanske 5-och 10år med tur
Cpu brukar aldrig dö och skulle gissa på dom kan gå säkert 20 år med
Ram brukar heller aldrig dö och kan lätt gå 10-20 år
Diskar är kvalitet och belastning avgörande men har diskar som är fullt funktionella och använts ganska mycket och är runt 12 år

Men ett bra moderkort med bra kondingar samma nätagg med bra kondingar och en cpu som drar lite ström och är mer en kontors dator kan nå runt 15 år men ofta aggen ge sig en gång eller 2 under den tiden

med ganska tung oc kan dom med klarar sig ganska länge om prylarna går svalt och är av hyfsad kvalitet så har man 10 år ur prylarna och är agg och grafikkortet som oftast kan få bytas under den tiden men är samma problem utan oc

har en amiga 500 liggande funkar fint än men floppydriven som är halv sliten "kanske dammig" och den är runt 25 år

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Många enskilda elektroniska komponenter utsätts för åldrande och slitage.

Elektrolyt-kondensatorn har en begränsad livslängd på grund av elektrolyten (Vätskan), i den avdunstar och kondensatorn torkar ut, och tappar därefter sina egenskaper.
Billiga elektrolyt-kondensatorer torkar ut väldigt fort (Inom loppet av några månader eller fåtal år), då de inte innehåller några avdunstningshämmande kemikalier och/eller är täta nog att hålla kvar vätskan.
http://electronics.stackexchange.com/questions/87645/why-do-s...
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Halvledare, såsom transistorer, dioder, processorer och IC-kretsar, slits när de används.
Värmen är den primära fienden, och värmen neutraliserar halvledar-materialets N och P -egenskaper (Dopingen). Ju varmare, desto snabbare sker neutralisering.
http://electronics.stackexchange.com/questions/13873/why-exac...

Sedan har vi spolar, som även de slits över tid. Ju hårdare de belastas, desto kraftigare magnetfält genererar de, och med detta rör sig lindningen desto mer i det genererade magnetfältet. Mekanisk nötning uppstår. (Som ibland avger ett hörbart ljud när belastningen är tillräckligt stor. Också känt som "spoltjut", eller "Coil whine".). Över tid så slits isoleringen i lindningen ut, och spolen "kortsluter sig själv".
https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Nu är detta en extremt förenklade förklaringar, så ta de med ett par grävskopor salt.
Men de är ändå fingervisningar till varför ingen elektronik håller för evigt.

Problemet med vätske-kondensatorer blev ju åtgärdat och vi sitter nu på s.k. Solid Capacitors. Alltså istället för en vätska är den ett fast material.

Taget från Gigabytes sida har fasta kondensatorer en livslängd på 200'000 timmar vid 65C jämfört med 32'000 timmar med de gamla kondensatorerna.
http://www.gigabyte.com/microsite/111/tech_070112_ud_whyuseso...

Siffrorna Gigabyte ger kanske också även uppmanar till att man ska ha sitt system så kallt som möjligt om inte detta redan var allmänbildning.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Förr i tiden var det ofta nätagg och modekort som gav vika först den stora anledning var dåliga kondningar. Nu säljs det väll knappt modekort med elektrolyt ? Mina datorer har det dock men det sitter japanska på dem och kostade mig 99-eller 199kr på teknikmagasinet så köpte ett knippe så reserv finns några då jag byter sällan upp mig har inget behov av bättre burk.

Mina datorer går alltid med kvalitets nätagg vx 450 som även teknikmagasinet sålde för 299kr så blev några även där Det längta har gått 7 år nu å använts väldigt mycket.

Diskar har jag bara haft en krash var en re4 disk som blev dåliga sektorer å höga väldigt snabbt sen var det slutet på den disken.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deatlev:

Problemet med vätske-kondensatorer blev ju åtgärdat och vi sitter nu på s.k. Solid Capacitors. Alltså istället för en vätska är den ett fast material.

Taget från Gigabytes sida har fasta kondensatorer en livslängd på 200'000 timmar vid 65C jämfört med 32'000 timmar med de gamla kondensatorerna.
http://www.gigabyte.com/microsite/111/tech_070112_ud_whyuseso...

Siffrorna Gigabyte ger kanske också även uppmanar till att man ska ha sitt system så kallt som möjligt om inte detta redan var allmänbildning.

200 000 timmar. *räknar lite snabbt* ... lite mer än 22 år. En imponerande livslängd. Tyvärr är den bara teoretisk. En teoretisk glädjesiffra. Ser bra ut på pappret, men kan de leva upp till det?
Spelar nog ingen roll, för om 10 år så lär nog ingen klaga i alla fall, om de fallerar.

Det finns (fanns?) elektrolyt-kondensatorer som kan matcha den livslängden, men tyvärr har de flesta slutat tillverka dessa på grund av stenhård konkurrens. Speciellt från underliga kinesiska tillverkare som inte drar sig för att fuska med tillverkningen, och gå ut med falsk marknadsföring. (Läs: Capacitor plague)

"Solid Caps", "Military Grade", "High grade", "Premium" och vad än för alternativa varianter de kan tänkas komma upp med... är allt alternativa marknadsföringsmetoder för att kringgå det oförtjänt dåliga ryktet eletrolytkondensatorn fått på sig tack vare de usla fusktillverkarna med golvdamm i mjölpåsarna.

Det är egentligen inget problem med elektrolytkondensatorn när de tillverkas propert med rätt metoder och rätt material. Det är ryktet de har som är problem för konsumentelektronik-tillverkarna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar hittills. Intressant hur många aspekter som måste tas med i beräkningen för att göra en bra gissning på en komponents teoretiska livslängd.

Permalänk

Jag brukar alltid köpa agg, moderkort och i den mån det gick, hårddisk efter garantitid. EVGA har ju 10 år på sina gen2, gigabyte hade 5år på sina Ultra durable-plankor, tror att de har dragit ned den. Seagate hadeven 5år på sina diskar förr. Ser det som den bästa reklamen om tillverkarna tror på sina produkter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision