Satte in mer ram minne fick mindre hårddiskutrymme.

Permalänk
Medlem

Satte in mer ram minne fick mindre hårddiskutrymme.

Hade 32 gig ram minne av märket Corsair Dominator Platinum 1600 mhz i datorn sen 2 år tillbaka.
Jag köpte 32 gb till idag av exakt samma märke. Det jag märkte först var att ytan på minnena inte alls var lika glansiga som mina första och sen att dom lös lite mer. Jag tänkte det är väl för dra ner kostnaden vid tillverkningen där av mindre glansig yta.

Satte in allt som det ska gick in i BIOS och fixade allt där med antalet mhz.

Startade Windows 8.1 och märkte att jag hade från 172 gb utrymme på Samsung SSD hårddisken gått ner till 166 gb.

Hur kan det komma sig av att bara uppgradera mer ram?

Fler som haft liknande situation?

All hjälp, tips, svar, funderingar uppskattas.

Mvh Nalle

Permalänk
Medlem

Japp, pagefile blir större med mer RAM

Permalänk
Medlem

Nu är jag osäker hur Windows hanterar SWAP-minnet, men kan det vara så att systemet automatiskt sätter storleken på SWAP-minnet linjärt med ditt RAM-minne?

Dock vet jag inte var man ställer in storleken SWAP-minnet (eller virtuella minnet som det kallas).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Du har en swapfil som är satt till att variera i storlek? Inte för att man har så mycket nytta av en swapfil med 32GB minne...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag har avaktiverat page filen efter jag installerade om windows förra veckan. Man gick in i cmd som admin och skrev något. Kollade upp det på youtube.

Permalänk
Medlem

@dbxxx: Kan jag dra ner den helt på 0 ? Eller är det bra att ha något värde där ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

@dbxxx: Kan jag dra ner den helt på 0 ? Eller är det bra att ha något värde där ?

Du kan flytta den till en sekundär hdd och ha en liten (minst 800mb) på din SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Okej tackar jag satte den på 1000 mb som minst och 1500 som mest. Trodde man bara behövde avaktivera pagefile som var enorm förut.

Permalänk
Medlem

@dbxxx: Jag följde instruktionerna men det blev ingen skillnad efter en omstart.

Permalänk
Medlem

Hiberfil.sys kanske? Hibernation. Googla hur man stänger av det.

Permalänk
Skrivet av excsm:

@lowngcawt: Okej tackar jag satte den på 1000 mb som minst och 1500 som mest. Trodde man bara behövde avaktivera pagefile som var enorm förut.

Man behöver i regel ingen växlingsfil alls om man har gott om minne.

Permalänk
Relik 📜

Även filen för hibernation tar mer plats med mer RAM i burken. Använder du inte den funktionen kan den slås av helt med powercfg -h off i kommandotolken (som admin). Det frigör utrymmet som filen allokerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skandal det är jag som blandar ihop pagefile och hiberfile. Det var hiberfile jag brukar avaktivera. Då fick jag mer utrymme på hårddisken. Så då är det asså pagefile som gör så jag fått mindre utrymme på hårddisken?

Men jag följde ändå instruktionerna på länken ovan. Men blev som sagt ingen skillnad. Nu känns det som man är nybörjare på saker som man inte haft problem med förut.

Permalänk
Medlem

Okej jag tog bort växlingsfilen helt startade om och nu har jag 176 gb på hårddisken. Så det måste varit den saken som ändras som sagt när jag uppgraderade mer RAM. Det ska inte vara några problem med att köra utan växlingsfil? Brukar bli lite nojig av mig när jag gör förändringar.

Men tack för alla svar och dom kom väldigt snabbt. Skönt med ett seriöst forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

@dbxxx: Kan jag dra ner den helt på 0 ? Eller är det bra att ha något värde där ?

"No paging file" = 0, du har tillräckligt med RAM

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Vad ska du med 64GB RAM till? RAM-disk? Virtuella maskiner?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@PointMan: Musikproduktion med över 150 spår i musikprogrammet där det ingår en hel del vst som tar mkt på CPU och även på ram minnet. Det är därför jag har skaffat så mycket.

Permalänk
Medlem

@dbxxx: Japp tackar så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

När du har den mängden RAM så kan du stänga av pagefilen, dock hade jag fortfarande rekommenderat att ha den aktiv. Även om du begränsar den till mycket mindre än vad Windows vill att det skall vara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av excsm:

Okej jag tog bort växlingsfilen helt startade om och nu har jag 176 gb på hårddisken. Så det måste varit den saken som ändras som sagt när jag uppgraderade mer RAM. Det ska inte vara några problem med att köra utan växlingsfil? Brukar bli lite nojig av mig när jag gör förändringar.

Men tack för alla svar och dom kom väldigt snabbt. Skönt med ett seriöst forum

Mja. Finns fortfarande mjukvara som kräver att msn har igång pagefile för att mjukvaran ska fungera. Inte för att det egentligen behövs utan för att en del progran gör en check på om pagefile är aktiverat oxh börjar bråka om så inte är fallet. Troligen ganska ovanligt idag å andra sidan för en del kör utan pagefile oxh utsn problem.
Men det finns ett syfte till med pagegilen. Om din dator crashar så sparas crashdumpen där vilket är användbart vid felsökning.
Just därför kör jag iaf fortfarande med en gig pagefile aktiverat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mja. Finns fortfarande mjukvara som kräver att msn har igång pagefile för att mjukvaran ska fungera. Inte för att det egentligen behövs utan för att en del progran gör en check på om pagefile är aktiverat oxh börjar bråka om så inte är fallet. Troligen ganska ovanligt idag å andra sidan för en del kör utan pagefile oxh utsn problem.
Men det finns ett syfte till med pagegilen. Om din dator crashar så sparas crashdumpen där vilket är användbart vid felsökning.
Just därför kör jag iaf fortfarande med en gig pagefile aktiverat.

Mjukvaran i sig kan inte se skillnad mellan pagefilen och ram då allt är virtuellt minne för mjukvaran. Men om den kollar att pagefilen är aktiverat eller inte är nog bara dumt försök att hålla crasher borta i fall minnet blir fyllt. Vet att EA spel ofta av någon anledning kollade efter pagefilen och ofta var det deras default skript som deras support använde när något spel crashade (öka pagefilen)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Mjukvaran i sig kan inte se skillnad mellan pagefilen och ram då allt är virtuellt minne för mjukvaran. Men om den kollar att pagefilen är aktiverat eller inte är nog bara dumt försök att hålla crasher borta i fall minnet blir fyllt. Vet att EA spel ofta av någon anledning kollade efter pagefilen och ofta var det deras default skript som deras support använde när något spel crashade (öka pagefilen)

Finns mjukvara som vägrar både starta och installera om ingen page fil finns.
Sen finns det spel (som tex GTA V) som bara "måste ha" pagefil verkar det som, annars får du konstiga lagg och problem.
Nu ska inte TS använda datorn till dessa program kanske, så det går nog att stäng av.
Men jag brukar ha som regel att sätta typ 1024MB min på en SSD och sätta "max" till typ 8GB eller så. Då skapas en 1GB fil, som gör att programmen inte skriker, du har plats att skapa krasch info, och det tar endast 1 GB... vilket inte är mycket. Skulle sen något program verkligen behöva mer, så kan den ta mer.

I TS fall tror jag 1024-1024 hade räckt bra dock, då 64GB lär räcka och bli över till enormt mycket. Men att offra 1GB SSD utrymme ifall något program vill bråka, är inte hela världen.
(Varför SSD? Jo för vf vill att datorn segar ner om den nu måste använda lite page fil?)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Mjukvaran i sig kan inte se skillnad mellan pagefilen och ram då allt är virtuellt minne för mjukvaran. Men om den kollar att pagefilen är aktiverat eller inte är nog bara dumt försök att hålla crasher borta i fall minnet blir fyllt. Vet att EA spel ofta av någon anledning kollade efter pagefilen och ofta var det deras default skript som deras support använde när något spel crashade (öka pagefilen)

Ja precis.
Jäkla otyg att kolla på pagefilen specifikt och bygga spärrar kring detta om det nu finns gott om ramminne kvar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled