Bra fjärrkontroll till RaspPi2 Kodi

Permalänk
Medlem

Bra fjärrkontroll till RaspPi2 Kodi

Ska köra en RaspPi2 med Kodi till TVn.
Finns det någon bra RF-fjärrkontroll?

Tyvärr stödjer min TV inte CEC, annars hade det varit perfekt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Kan tipsa om en bluetooth receiver+Playstation Blu-ray Remote Control.

Är det bästa jag hittat hittills iaf, väldigt responsiv och kommer med förberedd mapping i OpenELEC så man kan kopiera configen till Kodi.
Tyvärr dör batterierna väldigt fort (skulle gissa på 3-4 veckor).

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem

Har du en Android telefon/tablet?
I så fall rekommenderar jag Yatse - https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.an...

Om du inte vill använda telefonen, koppla på en IR-diod och lär upp den:
http://forum.osmc.tv/showthread.php?tid=5549

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowsoul:

Kan tipsa om en bluetooth receiver+Playstation Blu-ray Remote Control.

Är det bästa jag hittat hittills iaf, väldigt responsiv och kommer med förberedd mapping i OpenELEC så man kan kopiera configen till Kodi.
Tyvärr dör batterierna väldigt fort (skulle gissa på 3-4 veckor).

Är det krångligt att få igång i Kodi?
Jag är nybörjare på området.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Är det krångligt att få igång i Kodi?
Jag är nybörjare på området.

Vet ärligt talat inte hur svårt det är att få igång på en ren installation.

Såg massa guider om hur man gör när jag själv letade fjärrkontroll, men eftersom jag kör OpenELEC-varianten så slutade jag läsa när jag såg "works out of the box".

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem

Korta svaret är att det inte finns någort som ens är i närheten av bra när det handlar om fjärr till pc.
Det bästa du kan göra är att handla en harmony fjärr och då helst en med RF som tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828151 och sen en ir mottagare till pc´n.
Tyvärr är det här som allt faller då det inte finns någon bra ir mottagare jag har köpt mååååååååånga och även byggt 4 olika kitt men ingen är bra.

Den bästa var ett kitt från http://fanshop.ocinside.de/ som heter USB Ultra IR-Receiver v2.0 MEN drivrutinerna (ej ocinsides egna) har en nagg "köp mig" ruta som man behöver använda mus/tbord för att klicka bort innan fjärren ens funkar och stora problem med x64 os.
Finns dock en annan ej officiel drivrutin som är otroligt svårt att hitta men då får man lite sämre funktion i övrigt istället.

Sen finns flirc https://flirc.tv/ som är näst bäst MEN det var efter 4-5 firmware uppdateringar innan så var den riktigt dålig.
Nu är det en ny revision som säljs (använder samma FW dock) och FW har uppdaterats ett par gånger men jag har ej uppdaterat FW då den funkar nästan felfritt nu och en uppdatering kan ändra det till helt oanvändbar så jag tar ej den chansen (detta hände för några i forumet och gick ej att flasha tidigare FW igen och dom var körda).

Det lite längre svaret är mitt inlägg från tidigare tråd.

Skrivet av grizzly666:

Ska man surfa runt så är ju något av tex dom länkade tangentborden att föredra.
MEN när man väl ligger i soffan o halv sover (och är i zoomplayer/XBMC/mediabrowser/mediacenter/mythttv/etc) så är ju en riktig fjärrrkontroll att föredra och då ska det ju även vara en fjärr/mottagare med BRA sändning/mottagning så man inte behöver leka sniper varje gång man ska trycka på en knapp.
Med fjärrkontroll så menar jag INTE en mobil heller nåt skit med touchscreen en fjärr ska man ju kunna använda utan problem/feltryck med en ögonbindel (dvs enbart på känsla som inte finns i en touchscreen).

Då kommer problemet med att skaffa en IR mottagare och där finns det så in i helvete många och stora mängder av dom är dåliga med tex dålig mottagning/dålig vinkel heller använder sig av skit drivrutiner som tex inte stödjer att hålla ner en knapp för att "scrolla" ner och JA det finns en hel del MCE IR mottagare som har dessa problem dock så är det mer ovanligt med "hålla ner en knapp" problemen.
Jag själv har köpt 10-15st olika MCE mottagare under åren INGA har varit bra i mottagning/vinkel (dvs man behöver vara en sniper för att använda skiten) (och jag har aldrig använt några av dom medföljande fjärrarna ett par är dock provade lite snabbt men åkt i sopkorgen efteråt).
Jag har öppnat alla dessa MCE mottagare för att prova så det inte är lådan som är boven och visst i 9 fall av tio så har vinkeln blivit bättre och möjligen något bättre mottagning men rent generellt så är det skräp IR sensor som används och det är då den som sätter stopp.
Problemet med att NÄR man hittar ett forum heller så där en MCE mottagare som "funkar bra" länkas så finns den väldigt,väldigt ofta inte kvar att köpa längre plus att "funka bra" kan ju betyda att den funkar men inte mer för en del.

Sen finns det andra IR mottagare som INTE är MCE (MCE=Media Center Infrared Remote Control) och dessa använder sig av andra drivrutiner (och sen använder sig av MCE IR koderna) och det finns då 20+ olika och dom flesta är skit där drivrutiner kan sakna "hålla ner en knapp" för att scrolla heller att dom helt enkelt är slöa dvs du hinner trycka ett par gånger innan nåt händer.
Soundgraphs IMON är ett exempel på nåt som funkar ok men inte mer den har dålig räckvidd/vinkel drivrutiner som gör den ganska slö (finns dock betydligt värre) och dom är ganska dyra.

En som har förbannat bra (bästa jag varit med om) räckvidd/vinkel och riktigt snabb är USB Ultra IR-Receiver v2.0 och kan sätta på htpc med ir fjärr dock är det DIY och en stor o en mindre nackdel.
Dessa två nackdelar är drivrutinerna (IgorPlug-USB) och då den största som är det går inte att hålla ner en knapp för scroll sen att drivrutinen behöver man betala (vilket inte går längre vad jag läst) för att slippa en nag ruta (som ej går att få bort med fjärren) samt att 64bit ej funkar.
Finns dock en hack på detta kallad EZdriver (finns en för 32bit och en för 64bit) problemet med 64bit är att den inte har "driver digital signature" och man behöver använda tangentbord under boot för att skippa detta HELLER stänga av digital signature helt och hållet (vilket jag aldrig fick att funka och många andra har problem med att det funkar ett tag för att komma tillbaks/osv) både 32,64bit har docj kvar "hålla ner knapp för scroll" problemet kvar.

Trots alla dessa stora problem är det detta jag körde med i många år för att alla MCE mottagare jag hade köpt tills då var så ruttna med mottagning/vinkel.

Vad jag kört med senaste året är FLIRC som IR mottagare den är nästan lika bra som den jag körde förut när det gäller mottagning/vinkel i övrigt är den lika snabb och hålla ner knapp för scroll/upprepa funkar fin fint.
Så i och med det köpet blev jag tillslut nöjd med hur en IR fjärr funkar på en HTPC tog bara 10+ år och 15-20 olika ir mottagare (har säkert glömt bort/förträngt ett par med).
Det verka fan som tillverkarna av dom flesta IR mottagare verkar tycka att funkar det om man riktar fjärren exakt mot mottagaraen och helst under 1m ifrån så duger det, sen om det tar 2sek innan ett tryck registreras heller inte det är inget viktigt alls.

Då kommer vi till drivrutiner/mjukvara/etc!
MCE mottagarna med en MCE fjärr (heller en universal som har MCE inprogramerat) funkar direkt (om det inte är en av dom som inte är en "riktig" MCE mottagare dvs kräver drivrutiner men använder sig av MCE IR koderna sen).
MCE mottagarna funkar direkt med tex mediacenter/filebrowser/xbmc (dock kan vissa funktioner saknas) andra prg kanske inte funkar alls då MCE använder sig av tangentbords kommandon så det hänger ju på hur programet är inställt på tangentbords tryck.

Vad man behöver göra om man vill ha mer funktioner heller styra ett program som inte funkar bra/alls är att installera och använda program som tar hand om detta dessa kan då styra med andra metoder.
Finns en mängd sådana program men Girder (ej gratis och mer avancerat) och eventghost (gratis och ganska avancerat om man vill) är dom populäraste och funkar till det mesta.
Finns mängder med plugin för olika drivrutiner/mottagare/program för båda dessa.

För FLIRC så måste man använda deras egna program/drivrutin men det går att få igång eventghost med http://forum.flirc.tv/index.php?/topic/523-how-to-use-eventgh... och på liknande sätt funkar det med all säkerhet att få girder att funka med.
Men Flirc's egna program funkar så pass bra för mig att jag inte orkat/behövt använda eventghost.
En sak att tillägga är att man för bäst upplevelse med universal fjärrkontroller bör använda sig av IR koder ifrån en samsung tv heller panasonic tv (har du tex en samsung så är det ju inte direkt bra att använda sig av samsungs kod för htpc blir ju en del korsning då).
Detta för att dom använder sig av koder som är "lättlästa" (vet inte hur jag ska beskriva det bättre och lätt förståeligt) och dom flesta knapparna är använda (fler än MCE gör) och behöver man fler kan man ta nån gammal fjärr (från nåt som inte används) man har liggandes och manuellt lägga in några av dom koderna (dessa är ju på dom mindre använda knapparna).
Sen är det bara att lägga in dom tangentbords tryck/kombinationer man vill använda sig av och det går även att göra så att prg startar med en kombo som tex CTRL+ALT+Z.
Högerklicka på exe filen för programet i fråga och välj egenskaper sen klicka i "kortkomando" sen tryck på den kombo du vill ha sen fyller man i samma kombo i flirc och man kan starta programet med fjärren.

Sen kommer vi till själva fjärrkontrollen!
Där har jag använt mig av ett par olika första var ifrån en video (JA en VHS video och för er ungar där ute så är det en apparat där man använder sig av ett magnetiskt band i VHS kassetter ) funka ok men hade lite för få knappar.
Sen blev det fjärren ifrån en kiss dp-558 dvd inspelare funka riktigt bra men slets ut efter ett par år (och då hade den använts till kiss i ett par år med).

Efter det hade jag en ATI remote wonder som är en RF fjärr (dvs inte IR och det var underbar mottagning) men den slets ut efter ett par år den med (var ganska kass "mekanisk" kvalitet på fjärren där).
När den var på sista versen så började jag prova på bluetooth som tex ps/3 fjärr och wiimote MEN dessa funka oerhört kasst visst mottagning funka kanon.
Det var tex byte/laddande av batteri 1-2 gånger i veckan (för drivrutinerna till win för dessa är skit och fjärren ligger helt enkelt med bluetooth påslaget hela tiden) men det absolut värsta var slöheten oftas var det 1sek fördröjning på knapp tryck men helt plötsligt kunde det funka kanon i några minuter för att sen vara 10sek+ i fördröjning.
Inte nog med detta utan ca 50% av gångerna så buffrades knapptrycken (dvs vid lagg så visste man ALDRIG om ett tryck registrerades förrens man såg det på tv´n) JA ett par filer lyckade jag radera för att man helt enkelt inte visste vad som registrerades (hade fan mardrömmar av detta).
Längsta "lagget" jag var med om var på troligen över en minut när man tryckte och inget hände och man var så förbannad jag inte ville gå fram till HTPC (ville inte slå den i atomer och hade tbord med sladd låg på den) så satt man ju ett tag och lungade ner sig först och sen gick fram och då kunde det helt plötsligt hända saker (dvs minst en minut).

Så tänker ni då provat olika bluetooth donglar? JAPP har 6st olika här hemma ALLA har fått bra recensioner och andra har fått ps3/wiimote att funka bra med dom.
Och det är donglar som använder sig av olika bluetooth drivrutiner har provat alla olika som finns plus att det finns en jävla massa hackade/andra drivrutiner för detta.
Visst det var skillnad mellan olika donglar/drivrutiner den sista jag hade (har förträngt vilken) var i alla fall rätt konsekvent med "lagget" i och med att 95% av tiden så var det på 1sek dvs NÄR knapp trycken registrerades vilket var 50% av gångerna även här.

Behöver jag tillägga att jag använde ATI fjärren för det mesta under denna tid? detta trots att man fick trycka så pass hårt på vissa knappar att man fick ont i fingrarna men den funkade BETYDLIGT bättre i alla fall.
Dvs jag provade bluetooth under ett tag i början sen provade då och då när jag hitta ny info/drivrutin/dongel/osv och jag provade på slutet på tre olika datorer (alla stationära utan bluetooth inbyggt).
Jag fattar inte hur jag kunde hålla på så länge med denna skit? jag antar att det var för att många tyckte det funka så jävla bra?
Sen (för att utesluta moderkort/minne/donglarna/etc bekymmer) provade jag med en kompis iphone 2 (tror jag det var) och det funkade bra det var en liten fördröjning men knappt märkbar men framförallt nästintill INGA missade knapptryck tyvärr så vägrar jag att använda en pekskärm som fjärrkontroll då jag använder dom på känsla.

Under slutet "bluetooth tiden" så köpte jag på mig en SMK-Link PS3 Blu-Link Universal Remote Control som har både bluetooth och IR.
Bluetooth funkade lika ruttet med den men IR funkade bra så den har jag använt i ett par år nu trodee inte den skulle hålla så länge som den gjort då den känns som riktigt rutten kvalitet men det syns knappt att den är använd och den funkar lika bra som när den var ny.
Tills jag köpte en logitech harmony smart (dvs den med riktigt fjärrkontroll) för en månad sedan.

Köpte även et IR kitt till min popcorn c-200 (är RF orginal) för att kunna styra den med harmony smart'en med.
Tyvärr så funkar det inte riktigt lika bra med IR som med RF ibland blir det en liten fördröjning och ibland missade knapptryck detta händer både med RF och IR (och då med popcorns egna fjärr till båda) MEN med IR så händer det lite oftare och det var märkbart (särksilt när man FF/REW där det är som mest irriterande).
Så tyvärr tillbaks till RF fjärren blev det!

Smart'en i övrigt funkar riktigt bra och känslan i fjärren är helt enkelt underbar (känns som den kommer hålla i en evighet).
Det finns dock två problem det minsta är att den är så förbannat platt och sidorna är inte raka utan pekar utåt en del detta gör att den är lite "vass" att hålla i en längre tid vilket jag gör (kan sitta med en fjärr i näven i timmar) det blir i längden lite irriterande att hålla i den.
Sen det större problemet är att man kan lägga till "sekvenser" ett exempel nu vid ett knapp tryck så ska smart skicka ut ner,ner,ner,ner,ner (dvs som att du trycker ner 5 gånger) detta gör den, dock så är det en 1sek pause mellan varje "tryck" så dessa 5 "ner" tryck tar 5-6sek för smart att utföra.

JA jag är ganska kräsen när det gäller saker som knapptryckslagg och registrering av knapptrycken, varför ska tex en dator med en 2500k@4,5ghz 8gig minne behöva vara slöare med en IR fjärr än en sketen tv från 1985?
Det är jävligt irriterande att det inte finns bättre saker till HTPC marknaden (som inte är direkt liten) när det gäller fjärrkontroller/IR mottagare det som finns är ju det absolut billigaste skit som överhuvudtaget går att få tag på man får ju för fan bättre saker till en tv/stereo/reciver för 500-100:-
Enda sättet att hitta nåt bra är ju att gå till tex flirc som är en ensam kille som jobbar med detta på fritiden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så att jag körde inledningsvis med appen som länkades, fungerade bra.
Köpte sedan en PS3-remote från ebay, fick hem den idag och fungerar omgående!

Så nu börjar det likna något.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Korta svaret är att det inte finns någort som ens är i närheten av bra när det handlar om fjärr till pc.

Nu handlade det ju inte om en PC, utan en Pi...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Och?
Pi och Pc (windows/mac/linux) använder sig av exakt samma ir/rf/bluetooth mottagare och om inte samma otroligt lite förändrade drivrutiner.

Om du läst det jag länkade så ser du att jag provat med en ps3 fjärr och ett flertal olika donglar/drivrutiner vad som inte var direkt klart är att jag alltid har provat allt i både linux (kodi/xbmc/)/windows och även en del på en rpi (köpte rpi under den tid jag höll på med ps3/wii mote och det funkade lika dåligt på den).
Och kontentan av ps3 fjärr är att visst den funkar men lååååååååååååååååååååååååååååååååååååångt ifrån bra.

""När den var på sista versen så började jag prova på bluetooth som tex ps/3 fjärr och wiimote MEN dessa funka oerhört kasst visst mottagning funka kanon.
Det var tex byte/laddande av batteri 1-2 gånger i veckan (för drivrutinerna till win för dessa är skit och fjärren ligger helt enkelt med bluetooth påslaget hela tiden) men det absolut värsta var slöheten oftas var det 1sek fördröjning på knapp tryck men helt plötsligt kunde det funka kanon i några minuter för att sen vara 10sek+ i fördröjning.
Inte nog med detta utan ca 50% av gångerna så buffrades knapptrycken (dvs vid lagg så visste man ALDRIG om ett tryck registrerades förrens man såg det på tv´n) JA ett par filer lyckade jag radera för att man helt enkelt inte visste vad som registrerades (hade fan mardrömmar av detta).
Längsta "lagget" jag var med om var på troligen över en minut när man tryckte och inget hände och man var så förbannad jag inte ville gå fram till HTPC (ville inte slå den i atomer och hade tbord med sladd låg på den) så satt man ju ett tag och lungade ner sig först och sen gick fram och då kunde det helt plötsligt hända saker (dvs minst en minut).""

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag upplever enbart fördröjning på första knapptrycket om RaspPi har gått ner i vila (eller vad det nu är, dimmar ner iaf). Tar väl 2-3 sek.
Men inga eftersläpningar efter det.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag kör med denna fjärr inte den bästa men den gör sitt jobb och funkar "out of the box".

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt fjärr för alla, då den är rätt begränsad med antal knappar och så - en stor fördel om ni frågar mig, alldeles för mycket knappar på de flesta fjärrar - men tycker Apple TV-fjärren är skitbra tillsammans med Kodi. Liten och smidig, men det som kanske framför allt varit avgörande för mig är att dess knappar inte är typen som det kan leta sig ner massa mög under. Använder min till köksmediacentret.

Enklaste sättet att få den att funka ihop med annan hårdvara än Apples torde vara att kombinera den med en Flirc. Såväl Flirc som lös Apple-fjärr finns på Kjell & co för den som inte vill beställa från utlandet.

En annan fjärr jag rent funktionsmässigt tycker är jäkligt bra är den som åtminstone tidigare följde med Zotacs minidatorer. Helt otrolig räckvidd trots att det är en vanlig IR-fjärr, totalt okänslig för att det står saker framför mottagaren, etc. Det mesta funkade med defaultmappen i Kodi, det var bara minimalt knapprande i den för att få allt att lira exakt som jag ville. Hade dock varit nöjd med hälften så många knappar att hålla rätt på.

Annars vettetusan. Har testat en uppsjö olika fjärrkontroller genom åren, och inte gillat någon bortsett från ovannämnda. De är bortgivna eller ligger i källaren och skräpar allihopa. Till vardagsrums-HTPCn har jag gett upp det där helt, och kör med ett Logitech K400-tangentbord jag plockade upp för ett par hundralappar på rea. Det funkar löjligt bra. En sak jag särskilt gillar är att man i hårdvara kan deaktivera tap to click, dvs man behöver inte installera någon bloatad touchpaddriver för att göra det.

Är vidare nyfiken på hur LG Magic Remote skulle funka med Kodi. Det intressanta med den rent funktionellt funkar ungefär som en Wiimote, dvs man kan använda den som mus. Har bara använt den tillsammans med polarens LG-TV, och det funkar verkligen bra där. Grejen med den är att den kör RF, vilket gör den mycket svårare att koppla till datorn, men det skulle förvåna mig om det inte kommer någon lösning på det problemet förr eller senare också. Kan man få den att lira med Kodi tror jag den verkligen skulle vara den ultimata fjärren för ändamålet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör med denna fjärr inte den bästa men den gör sitt jobb och funkar "out of the box".

Köpte en sån (Edit; på Inet) för 99 kr, funkade hyfsat i OpenELEC, har inte testat i OSMC än.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Att flirc finns på kelle har jag missat då kan man ju säga till ett flertal personer (inom familj/kompis kretsar) som vägrar handla utomlands att handla den nu.

RF fjärkontroller har ingen standard hur dom ska sända/mottagning/etc det är en anledning till att det finns så få.
Den andra anledningen och den största är patent X10 har patent på sin lösning och LG har patent på sin lösning.
Så en RF mottagare för pc till LG magic remote måste i så fall komma ifrån heller åtminstånde godkännas av plus betalas royalties till LG (vilket inget av alternativen högst troligen aldrig kommer hända).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Köpte en sån (Edit; på Inet) för 99 kr, funkade hyfsat i OpenELEC, har inte testat i OSMC än.

En sak jag märkt som skiljer OpenELEC och OSMC är just "home" knappen inte funkar i OSMC, kanske bara en inställning jag missat men annars funkar fjärren snarlikt i båda.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör en Harmony One, funkar kanon. Dock så ändrar de något i OSMC vid vissa uppdateringar så jag måste göra om konfigurationen på fjärrkontrollens programvara. Tröttsamt.

Permalänk
Medlem

Jag kör oxo en PS3 remote på en av mina media maskiner, lätt den smidigaste lösningen om man kör Openelec.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk

Jag kör med en sådan här: http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00LM4ID66

Funkar perfekt och den har ir-inlärning också, så 3 i 1 typ

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Logitech Harmony Smart Control + en blåtands adapter på PI'n..

Permalänk
Medlem

För dom som vill ha ett riktigt bra trådlöst tangentbord med styrplatta så tar cdon 149 kr (dessutom fraktfritt) för Microsoft All-in-one media keyboard.
http://cdon.se/hemelektronik/microsoft-all-in-one-media-keybo...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.