Kan inte se alla filer på min externa hårddisk

Permalänk
Medlem

Kan inte se alla filer på min externa hårddisk

Hej!

Jag har en Seagate Expansion Desktop drive. När jag tittar i utforskaren kan jag inte se alla filer som jag VET ligger där (filmer och foton). När jag tittar i egenskaper det står att jag använder 12,4 GB (av 32). Men de enda filer som jag ser motsvarar max 1,5 GB. Hur tusan får jag fram filmerna? Ligger de dolda eller nåt? Jag har för övrigt en Lenovo med Windows 8 om det spelar någon roll. Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du testat att ansluta den till en annan dator?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Ja det har jag gjort. Jag har också felsökt den men inga fel hittas...

Permalänk
Medlem

Har du samma problem när du ansluter till en annan dator?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@dotson: Kan du se dolda filer? Om inte aktivera det

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dotson:

Hej!

Jag har en Seagate Expansion Desktop drive. När jag tittar i utforskaren kan jag inte se alla filer som jag VET ligger där (filmer och foton). När jag tittar i egenskaper det står att jag använder 12,4 GB (av 32). Men de enda filer som jag ser motsvarar max 1,5 GB. Hur tusan får jag fram filmerna? Ligger de dolda eller nåt? Jag har för övrigt en Lenovo med Windows 8 om det spelar någon roll. Tacksam för all hjälp!

Hur stor är disken rent fysiskt, har du verkligen partitionerat den till bara 32 Gbyte eller varför är den så liten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@BrusE: Ja det är samma för alla datorer.
@ghollghost: Det har jag försökt kolla men kan man ställa in det enbart för den externa hårddisken? För i så fall vet jag inte hur man gör...
@mrgaffe: Det har jag inte ens tänkt på men såklart är den större, det står 2 TB på undersidan. Vet inte hur man partitonerar eller vad det innebär så det har jag nog inte gjort Är inte jättevass på detta som ni märker :-).
Det ligger tre mappar på hårddisken:

boot
efi
sources

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotson:

@BrusE: Ja det är samma för alla datorer.
@ghollghost: Det har jag försökt kolla men kan man ställa in det enbart för den externa hårddisken? För i så fall vet jag inte hur man gör...
@mrgaffe: Det har jag inte ens tänkt på men såklart är den större, det står 2 TB på undersidan. Vet inte hur man partitonerar eller vad det innebär så det har jag nog inte gjort Är inte jättevass på detta som ni märker :-).
Det ligger tre mappar på hårddisken:

boot
efi
sources

Har du ställt in det så du kan se gömda filer på någon annan disk? Annars följ:
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/show-hidden-file...

Där visar de hur man ställer in det på både win7/8/10.

Och det där med diskarnas partitioner. Om du högerklickar på computer på start. Tryck manage. Sen har du disk manager i en av "flikarna" till vänster. Se hur disken ser ut där. Kan ju ta ett print screen så får vi se.

Testa detta och så får vi se hur vi går vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dotson:

@BrusE: Ja det är samma för alla datorer.
@ghollghost: Det har jag försökt kolla men kan man ställa in det enbart för den externa hårddisken? För i så fall vet jag inte hur man gör...
@mrgaffe: Det har jag inte ens tänkt på men såklart är den större, det står 2 TB på undersidan. Vet inte hur man partitonerar eller vad det innebär så det har jag nog inte gjort Är inte jättevass på detta som ni märker :-).
Det ligger tre mappar på hårddisken:

boot
efi
sources

Kan du gå in i diskhanteraren i win och ta en skärmdump och posta den så att man ser hur det ser ut där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för ni tar er tid och hjälper till!

@ghollghost: dolda mappar ska visas, check!

@mrgaffe: Skärdump tagen men hur bifogar man den här?

Det står:
32 GB FAT32
Felfri (aktiv, primär partition)

Och sedan till höger står det:
1831.01 GB inte allokerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotson:

Tack för ni tar er tid och hjälper till!

@ghollghost: dolda mappar ska visas, check!

@mrgaffe: Skärdump tagen men hur bifogar man den här?

Det står:
32 GB FAT32
Felfri (aktiv, primär partition)

Och sedan till höger står det:
1831.01 GB inte allokerad

Verkar som om du installerat en bootar disk på den. Så du får helt enkelt formatera om den. Nu har jag ingen dator framför mig, och kan inte detta steg för steg(med att skapa partitioner och så). Men det går att googlea fram. Om ingen annan som kanske kan vara hemma har tid att visa dig.

Men du ska formatera om och sedan ta bort den 30g partitionen. Då får du hela disken för användning lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

@ghollghost: Ok jag gör så. Fast det innebär väl att alla filer (som jag inte kan se) försvinner? Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotson:

@ghollghost: Ok jag gör så. Fast det innebär väl att alla filer (som jag inte kan se) försvinner? Tack för all hjälp!

Prova filräddningsprogram tex GetDataBack om de försvunna filerna är viktiga.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotson:

@ghollghost: Ok jag gör så. Fast det innebär väl att alla filer (som jag inte kan se) försvinner? Tack för all hjälp!

Filerna. Vet du vad du haft på den? För den opartionerade delen finns absolut ingenting på. Det enda som finns vad jag förstår från det du säger är de 30 gig. Och vad jag förstår från de fil namn du gav är det en del av en installations disk. Eller usb minne brukar det vara på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

@ghollghost mfl. Jag har återskapat alla filer! Gjorde som ni föreslog och körde sedan Recuva hela natten och nu är alla filer tillbaks. Magi! Skulle aldrig klarat det utan er hjälp!

En sak som jag inte får till dock är att sammanfoga de två partitionerna. Den på 32 är ej allokerad. Jag ställer mig på den andra och väljer utöka volym och går igenom allt och det verkar ok men får sedan ett felmeddelande om att Åtgärden inte stöds av objektet. Irriterande men absolut ingen katastrof. Den stora disken har filformat NTFS medan den mindre envisas med att ha FAT32. Det gör ingen skillnad om jag ändrar den mindre till NTFS. Det spelar som sagt ingen roll men däremot undrar jag vilket man ska använda, NTFS?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dotson:

@ghollghost mfl. Jag har återskapat alla filer! Gjorde som ni föreslog och körde sedan Recuva hela natten och nu är alla filer tillbaks. Magi! Skulle aldrig klarat det utan er hjälp!

En sak som jag inte får till dock är att sammanfoga de två partitionerna. Den på 32 är ej allokerad. Jag ställer mig på den andra och väljer utöka volym och går igenom allt och det verkar ok men får sedan ett felmeddelande om att Åtgärden inte stöds av objektet. Irriterande men absolut ingen katastrof. Den stora disken har filformat NTFS medan den mindre envisas med att ha FAT32. Det gör ingen skillnad om jag ändrar den mindre till NTFS. Det spelar som sagt ingen roll men däremot undrar jag vilket man ska använda, NTFS?

Filsystemen har olika för och nackdelar, fat32 är mer kompatibelt än ntfs som bara fungerar i win, men ntfs skriver mycket eftersom det är journalförande så det är olämpligt på tex de flesta typer av flashbaserade enheter och därför har man tagit fram exfat för det, när det gäller windatorer så har MS börjat lansera ett nytt modernt, bättre och säkrare filsystem än ntfs för att kunna konkurrera mer med tex zfs på serversidan, det var först rykten om att det skulle komma i "hemmawin" men de har inte släppt det i annat än i serverversionerna, men framtiden blir nog (snart) ReFS i win miljö för alla eftersom ntfs inte längre riktigt hänger med i funktioner när lagringsbehoven ökar.
http://blogs.technet.com/b/askpfeplat/archive/2013/01/02/wind...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Filsystem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.