Permalänk

SSD-uppgradering?

Hej,

Kortfattat:
Har en laptop med 4 Gb DDR2 RAM, Core 2 Duo 2,4Ghz samt Win7. Är det värt att uppgradera denna med en SSD om den ska fortsättas användas flitit? Datorn är ganska rapp när man navigerar runt i Windows men starttiden kan förbättras. Det jag tänker på i huvudsak är DDR2-RAM:et, kommer det att flaska?

Tack på förhand.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Ne kör på bara. SSD är alltid trevligt oavsett system.

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Ne kör på bara. SSD är alltid trevligt oavsett system.

Ok, låter bra. Om någon annan har andra åsikter eller liknande får de gärna skriva dessa också.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

SSD lär pigga upp datorn rejält, du lär inte ångra dig!! Sen bara att flytta med när du byter dator

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Ok, låter bra. Om någon annan har andra åsikter eller liknande får de gärna skriva dessa också.

Inget fel på C2D/C2Q för en surf/skriv-dator än så länge. DDR2 är inte heller någon direkt flaskhals. Köp en SSD så blir datorn komplett också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Köp ssd nu :):P Jag kör ssd på alla burkar utom en men har 1 par ssd diskar ligger så vid formatering så blir det slut på hårddiskar till windows

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

ja för fan skaffa ssd! är ju bara att flytta till nästa dator sen också så jag kan inte se några minus med att skaffa en

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

Kör själv SSD på typ samma "prestanda" av C2D maskiner, gör mycket för upplevd prestanda.

Spendera inte pengar på en värsting SSD dock, då du max lär ha Sata 2 (3Gbit) i den, utan ta någon vettig budget SSD.
Synd du missa NetonNets rea på BX100 250GB. De var riktigt prisvärda faktiskt.

Om du inte har bråttom så ha lite tålamod och kolla in denna tråd. Folk tipsar om alla möjliga fynd där. Klart värt att prenumerera på tråden.
Speciellt på fredag-helg tider brukar det komma en del fynd, så sparar du en del pengar och ändå kan få en bra disk.

Vad har du för budget och vilken storlek behöver du?
(Jag brukar inte rekommendera mindre än 240GB idag, men till så gammal dator så kanske mindre räcker om du har ont om pengar)

Permalänk

@Sir Skybalotte:

Helt klart värt att uppgradera en dator med en SSD. Mycket snabbare uppstartstid. Enda nackdelen är att när du väl vant dig, kommer en vanlig HDD kännas som en traktor i jämförelse. Rekommenderar denna SSD precis som Paddanx här i inlägget ovanför: Crucial BX100 2.5" 7mm 250GB Använder den själv. Fungerar finfint. Här har du AS SSD Benchmark på den: Crucial BX100 250 GB

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Tack för alla svar! Sanningen är att detta är en kamrats dator som jag håller på att snabba upp lite. Kompisen i fråga har en Samsung (840 tror jag) 128 Gb liggandes (lite hardcore kanske, men så får det bli) som antingen ska användas till något vettigt eller säljas. Det låter ju dock som att den kommer vara till bra användning i laptopen, så det blir utmärkt.

Mvh, David

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Alla 840 som inte har PRO i namnet lider av degraderande prestanda över tid.

840 EVO har firmwarefix som ska råda bot på det, men 840 (utan tillägg) har inte fått någon uppdatering.

Finns en tråd lite längre ner som tar upp detta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Hej,

Kortfattat:
Har en laptop med 4 Gb DDR2 RAM, Core 2 Duo 2,4Ghz samt Win7. Är det värt att uppgradera denna med en SSD om den ska fortsättas användas flitit? Datorn är ganska rapp när man navigerar runt i Windows men starttiden kan förbättras. Det jag tänker på i huvudsak är DDR2-RAM:et, kommer det att flaska?

Tack på förhand.

Kanske ett lite sent svar men, jag sitter själv med en gammal HP Pavilion dv7-1095eo
Med en 2.53 GHz Intel Centrino 2 och 4GB i ram. Satte i en 250GB Samsung 850 Evo.
Blev som en helt ny dator, riktigt nöjd faktiskt.

Permalänk
Medlem

Som @Hardware guy påpekade så hade jag tvekat med att använda en 840 (non EVO/PRO) som systemdisk. Det går men det kräver lite jobb typ var 3:e månad iaf.

Du får ta ner programmet diskfresh och köra det ungefär var 3:e månad och skriva om hela disken (RAW). Annars blir datorn seg och till slut kan få läs problem.

Permalänk
Medlem

Minnet kommer aldrig att flaska hårddiskprestanda. Det finns inte så långsamma minnen som inte är snabbare än SATA interfacet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Minnet kommer aldrig att flaska hårddiskprestanda. Det finns inte så långsamma minnen som inte är snabbare än SATA interfacet.

Du har inte sett en 840 som är degraderad då eller?
Detta är från min egen 840 EVO, innan dens fix applicerades. Majoriteten av data lästes långt under 50MB/s, närmare 10MB/s tom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du har inte sett en 840 som är degraderad då eller?
Detta är från min egen 840 EVO, innan dens fix applicerades. Majoriteten av data lästes långt under 50MB/s, närmare 10MB/s tom.
http://i.imgur.com/aBobg2t.png

Tror du på allvar att det var med sjuk disk jag pratade om? Jag svarade på TS fråga om hans minnen skulle flaska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Tror du på allvar att det var med sjuk disk jag pratade om? Jag svarade på TS fråga om hans minnen skulle flaska.

ah, my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

ah, my bad

Inga problem...